1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

ooit aanschaf xm overwegen?
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362

Gepost: 22 augustus 2008 08:41 PM

Dag allemaal,

even mijn situatie schetsen:

ik ben nu bijna 20 jaar, nog volop student, maar volledig opgegroeid met Citroën.

Oma en opa hadden een BX (wist ik veel in die tijd Laughing ), en een Xm

Mijn papa heeft altijd met Citroën gereden, dus ik heb elke 4 jaar een nieuwe xm break mogen aanschouwen, en ik weet nog van een groene, een blauwe (die auto mis ik elke dag, wat een krachtpatser!!) en dan nog een rode (waar hij denk ik 2 jaar mee gereden heeft en dan C5 gekocht).

Verder heeft mijn mama met 2 cx-en gereden, zo’n gouden (total loss nadat een vrachtwagen in ons achterste ramde) en een blauwe (ingeruild voor een xantia), ook die auto’s mis ik nog elke dag.

En bij mijn papa op het bedrijf is (was) het ook altijd citroën camionetten, en personeelswagens. Zo herinner ik mij nog een Grijze Cx limousine met 2 voorstoelen en 2 zitbanken. Als kindje vond ik dat natuurlijk speciaal.

Mijn huidige situatie: Op dit moment rijd ik met een Xsara picasso 2.0 hdi uit 2001 als ik mij niet vergis. Daarvoor eventjes met een xantia 1.6i gereden,maar die is ingeruild voor een C4picasso

Maar elke keer ik een xm zie krijg ik heimwee naar die kindertijd en dat alleen maar om dat comfort van die HP vering..  Iedere keer dat ik meereed werd ik echt in slaap gewiegd.

Nu, dat gevoel heb ik ook bij de C5 wel gehad en daarom juist dit topic.

Wat en waarom zouden jullie een xm boven een c5 verkiezen (of omgekeerd) als jullie een andere auto zouden kopen.

Het moet alleszins een diesel zijn, die niet te tam is, break/berline maakt me niet echt uit.

Ik vraag me eigenlijk af waar je het meeste comfort en plezier van hebt.. Ik vond de C5 ook echt wel iets héél goed, zeker met die ingebouwde navi, CC, automatische ruitenwisser.. 

Kunnen jullie mij enkele pro’s en contra’s noemen die mijn keuze in een of andere toekomst kunnen steunen?

Groetjes

Profiel  

eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1902

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 22 augustus 2008 10:43 PM
  [ # 1 ]

Ja nu kom je in het domein van de meningen… das altijd zeer persoonlijk.
Ik vind de c5 een erg lelijke auto vooral de berline is ‘mislukt’ in mijn ogen. Qua techniek zou ik het niet weten.
Een Xm daarentegen is mooier. Een echt ontwerp. Het comfort is fantastisch en de onderhoudskosten ook af en toe. Das dan wel even jammer.
Ik heb een zogenaamde probleemloze 2.1td en heb daar juist veel shit mee gehad. Niettemin ben ik nog steeds erg blij met de auto en verheug ik me elke dag weer om ermee weg te kachelen.
Met een beetje mazzel krijg je straks meer reacties Wink
Succes met de aanschaf van je XM! Wink

Profiel  

geoarthc35
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2532

- C35 Hilton XLS
Gepost: 22 augustus 2008 10:57 PM
  [ # 2 ]

Ik sluit me bij het bovenste aan.

saai maar waar

Citroen c32 Hilton XLS

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 22 augustus 2008 11:27 PM
  [ # 3 ]

Re: ooit aanschaf xm overwegen?

Kies een XM.

En wel hierom;

stalsie schreef:

Nu, dat gevoel heb ik ook bij de C5 wel gehad….

Ik mis een stukje passie in die zin, jij ook? Maar eigenlijk wist je dat wel, anders had je dit topic niet in het XM-subforum geplaatst.
En oh ja, wellicht is een C5 een veel verstandigere keuze, maar volgens mij ben je niet op zoek naar een verstandige keuze, maar vooral een leuke keuze.

Profiel  

mark15
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 245

- Xsara 1.6i coupe chrono
Gepost: 23 augustus 2008 12:07 AM
  [ # 4 ]

Ik zeg ook xm, waarom??  Nou comfort vind ik bij de xm gewoon beter (veert gewoon minder duist zullen we maar zeggen).

Xm is mooier en natuurlijk exclusiever.
Daarintegen ga je van het onderhoud wel schrikken maja auto rijden kost gewoon geld en als dat iets meer is maar je wel de auto rijd die je echt wil, boeie.

Gr mark

Profiel  

Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 645

Gepost: 23 augustus 2008 12:28 AM
  [ # 5 ]

M’n pa heeft een C5, en vindt mijn Xm prettiger rijden.

Veercomfort van de Xm is iets beter, de C5 lijkt inderdaad wat meer op Duitsers afgesteld te zijn. En de stoelen in een Xm zijn prettiger, iig voor mensen van redelijk formaat en groter. De C5 is wel stiller, en zuiniger. Wat ik ook erg prettig vind aan de Xm is dat er nog echt materiaal gebruikt is in het interieur, in plaats van al dat kunststof.
En de Xm is een stuk goedkoper in aanschaf, maar dat betaal je letterlijk terug in het onderhoud.
Tenzij je goed wilt betalen voor een Xm, want er schijnen nog enkele Xm’s te koop te staan met een zeer laag kilometrage (25.000?) en vrij jong zijn, zeg maar uit 2000.

Groetjes Erik!

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 23 augustus 2008 12:45 AM
  [ # 6 ]

Pfffff, waarom een XM? Stomme vraag, hij is mooier dan een C5, maar je wordt debiel van alle debiele dingen die verrot gaan…..Laat staan als je bij de dealer staat om nieuwe delen te bestellen, ze worden zeldzaam en ook duuuuuuur

Laatst een LHM-lek en ik dacht gelijk…..“daar gaaaaaan we weerrrrr” het ene is nog niet gerepareerd of het ander gaat kapot…..

Maar ja, dan zie je weer een XM over de snelweg glijden en dat maakt weer een hoop goed.

Als er weer wat centen zijn, gaan die naar een late C5 Break V6 Aut6 uit Duitsland.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 505

Gepost: 23 augustus 2008 12:51 AM
  [ # 7 ]

Ook de stoelen zijn veel fijner in een XM.
En gewoonweg een veel mooiere verschijning op neerlands wegen .

Groet ,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  

stooftaker
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453

Gepost: 23 augustus 2008 12:17 PM
  [ # 8 ]

meer troen dan de c5 imho.
ben zelf dan ook aarstig op zoek naar een vervanger voor mijn xantia in de vorm van een xm exclusief v6… Rolling Eyes  en niet een C5

XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8

Profiel  

Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1649

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 23 augustus 2008 11:11 PM
  [ # 9 ]

Als je gaat voor geweldig comfort en design kun je alleen maar voor een XM gaan. Een C5 serie1 en 2 vind ik lelijk en zoals eerder aangegeven het gebruikte materiaal is low budget en daarmee low quality, zeker in vergelijking met een XM.

Een XM wordt ook ouder, dus let wel goed op wat je koopt. Het scheelt als je zelf ook wat kunt sleutelen.
Een 2.1 TD is over het algemeen een goede motor, de 2.5TD rijdt geweldig maar wel erg duur en heeft wat (dure) karaktertrekken Confused .

Succes met de aanschaf van je (goede) XM Wink .

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 24 augustus 2008 02:19 PM
  [ # 10 ]

Een c5 is gewoon een doorsnee vervoermiddel, niks bijzonders. Voor de vering hoef je ‘m ook al niet te nemen.

Een XM is echt al een karakteristieke auto. Het is alleen jammer dat de stoelen kut zijn, die van een BX zijn bijvoorbeeld veel fijner.
En inderdaad: een XM moet je niet kopen als je niet zelf kunt sleutelen. Als je voor alles naar een garage moet word je daar al snel een populair slachtoffer en ga je failliet. Maar goed, de centen zullen het probleem wel niet zijn, als je op je 20e een Picasso uit 2001 rijdt

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27985

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 24 augustus 2008 02:27 PM
  [ # 11 ]

XM veert fijner als de C5, maar een CX veert weer fijner als een XM Wink
DS ja je raad het al Wink

Je kan ook een (belastingvrije) CX erbij overwegen als hobby auto Wink

Als ik moest kiezen tussen C5 en XM, dan wordt het een XM Wink
Dan ook wel 1 in Exclusive uitvoering Wink

Profiel  

Ries
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2155

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 24 augustus 2008 04:29 PM
  [ # 12 ]
Harm schreef:

Het is alleen jammer dat de stoelen kut zijn, die van een BX zijn bijvoorbeeld veel fijner.

Dat is dan ook persoonlijk, die van een s1 zijn wel erg hard vergeleken met die van een s2, die ik ‘persoonlijk’ dan ook heel prettig vindt zitten.

Harm schreef:

Maar goed, de centen zullen het probleem wel niet zijn, als je op je 20e een Picasso uit 2001 rijdt

Wat dat aangaat hebben die Belgische studenten het maar royaal, ik had een Volvo 66 van 11 jaar toen ik studeerde… Confused

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 24 augustus 2008 04:34 PM
  [ # 13 ]

Dat is dan ook persoonlijk, die van een s1 zijn wel erg hard vergeleken met die van een s2, die ik ‘persoonlijk’ dan ook heel prettig vindt zitten

Na een rit in mijn S2 stoel, strompel ik toch altijd de eerste paar meters na het uitstappen… als ik dan in mijn BX stap, is dat echt duidelijk veel fijner Smile

Profiel  

Ries
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2155

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 24 augustus 2008 04:37 PM
  [ # 14 ]

...en dat ligt niet aan je nieuwe schoenen?

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten

Gepost: 24 augustus 2008 04:39 PM
  [ # 15 ]

Als XM stoelen net zo fijn zaten als mijn schoenen had ik geen klachten…

Profiel  

1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook