




Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
En hier de beloofde update, ik heb vavond nog ff flink mijn best gedaan voor de uitsmijter.
Ze start en loopt nu netjes op gas, ook stationair. Ik ben begonnen met het keelstuk luchtdicht op de carbu te montere, en dat scheelde al heel veel (zoals ik al vermoedde). Vervolgens de boel wat netter afgesteld, en ze blijft nu stationair lopen, zij het niet met heel veel overtuiging. Ze slaat in ieder geval niet meer af, en beter afstellen zal later moeten gebeuren als ik iets meer tijd daarvoor heb.
Toen ik eenmaal voor elkaar had dat ze netjes op gas liep, zat ik nog even lekker met het gaspedaal te spelen en te genieten van het vlotte oppakken van de motor toen ik ineens dacht: Wat ruik ik toch?
Bleek ik voor het bestijgen van mijn dame in de hondenstront getrapt te hebben…
Na alle hondenbezitters in de wijk eens grondig vervloekt te hebben, heb ik de hemel gedankt dat mijn DS nog geen tapijt voorin heeft (Ja zo pauper is het nog hier, mensen). Nu kon ik het tenminste met wat water en een oude doek schoonmaken. En mijn schoenen vervolgens. Inmiddels begreep ik dat de hond die daar gepoept had er waarschijnlijk ook niets aan kon doen: zijn baasje had zich waarschijnlijk zó ontzettend lang aan mijn fraaie DSpécial lopen vergapen, dat het arme dier niet anders kon dan een drol vlak naast de auto draaien. Whatever.
Vervolgens heb ik de auto uitgepakt. Ik bezit namelijk momenteel de enige Nederlandse DS berline die meer weegt dan 1500 Kg: ze wordt namelijk gebruikt als rijdende mega-gereedschapskist annex onderdelenmagazijn. In dit uitpakken ging nog best wel veel tijd zitten daardoor, haha. Ze zakt morgen waarschijnlijk nog minder snel na afzetten van de motor
En vrij laat bedacht ik me dat mijn oorspronkelijke tijdsbesparende idee om de bekleding van de onlangs vervangen deur voorlopig eraf te laten (vanwege afwijkende bevestiging oude/nieuwe deur voor bekleding) niet slim was. Omdat mijn linkerbuitenspiegel niet van binnenuit verstelbaar is (Duh!) moet het raam verplicht open kunnen zodat je de spiegel kan verstellen namelijk: APK-eis. En een raamslinger monteren zonder bekleding vereist een beunoplossing die keurmeesterswenkbrauwen doen fronsen (ijzerdraad of zoiets bijvoorbeeld, *huiver*) Dus toch maar even de tijd genomen om de chroomstrip van de oude deur te boren, op de ‘nieuwe’ deur te popnagelen, en de bekleding erop te beunen d.m.v. de parkers die een enorme barbaar van een vorige eigenaar er ooit doorheen gejaagd heeft. Ooit komt dat allemaal nog goed overigens, als ik maar even wat mooie platen polypropyleen o.i.d. vind als basis voor nieuwe deurbekledingen. Nadat ze ooit goedgekeurd is, uiteraard.
Vervolgens heb ik nog even snel een sopje gemaakt om de bewijzen van mijn uitvoerige bevingering met vette klauwtjes uit te wissen, en voilá: Een best acceptabel uitziende oude stinkbak. Zal mij benieuwen of de keurmeester er morgen net zo over denkt
Nu tijd voor slaapjes doen, totdat mijn zoon zich laat horen. Keerzijde van de medaille is namelijk dat ik beloofd heb om de hele nacht op te staan als hij zich laat horen, dan mocht ik de hele avond sleutelen terwijl mijn vrouw hem van natjes en droogjes voorzag (lees natte flesjes en droge luiers )
Voor wat hoort wat….
Jullie horen wat de uitkomst geworden is! (Toch weer een heel verhaal geworden he? Ik kan het gewoon niet laten, sorry voor mijn enthousiasme mensen )
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Goed bezig en een goed verhaal!
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Citroën-das-pas-fën schreef:Jullie horen wat de uitkomst geworden is! (Toch weer een heel verhaal geworden he? Ik kan het gewoon niet laten, sorry voor mijn enthousiasme mensen
)
Dit zie ik graag zulke enthousiastelingen met mooie verhalen. Je bent erg goed bezig om een DS weer op de weg te brengen die een paar maanden terug nog ergens weg stond te kwijnen….





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
A day in the life of a stubborn optimistic DS-driver
Allemaal weer bedankt voor de aanmoedigingen! Het motiveert mij idd ook extra dat deze dame hoogstwaarschijnlijk van de weg was verdwenen als ik haar niet onder mijn hoede had genomen.
Maargoed, voor dergelijke opmerkingen lezen jullie dit bericht waarschijnlijk niet…. Laat ik bij het begin beginnen
Na een nachtrust die regelmatig onderbroken werd door een voedingsbehoeftig kind haastte ik me door het ontbijt, vloog naar buiten en startte mijn dame, klaar voor de grote dag des oordeels. Bij de eerste bocht toonde ze zich al direct een volbloed Française: de knipperlichten werkten opeens niet meer Aaargh! Nou ja, ik moest toch eerst nog langs de pinautomaat, daar gooide ik de motorkap even open. Mijn eerste vermoeden bleek juist: een gesprongen zekering. Gelukkig was ik wijs genoeg geweest om de vorige avond als laatste nog een assortimentje zekeringen in het handschoenenkastje te mikken. (Leve mijn vooruitziende blik & niet aflatende drang om op alles voorbereid te zijn!) Maar hoe kwam dat? Ineens herinnerde ik me dat ik woensdag nog een halfslachtige en vruchteloze poging had ondernomen om in een verloren halfuurtje mijn levenloze toerenteller te reanimeren. Ik moet daarbij per ongeluk ergens plus met massa hebben verbonden op die groep, mijn knipperlichten hebben verder namelijk altijd gewerkt. OK, eerste ramp afgewend, op naar de volgende!
Niet eens te laat scheurde ik -op LPG! - richting mijn vaste keuringsmannetje, waarbij ik onderweg mocht genieten van de eerste opgestoken duimen en spontane toeteracties van tegenliggers en voorbijgangers. Ze reed echt alweer een stuk beter dan eergisteren, maar dat had ik ook wel verwacht nu de afdichting tussen luchtfilter, keelstuk en carbu goed in orde was. Natuurlijk merk ik ook dat de stramheid in de oude knoken wat begint te verdwijnen nu de dame regelmatig wat beweging krijgt. Volop genietend, toch wel enigzins zenuwachtig en ‘on a natural high’ draaide ik het terrein van het keurstation op, waar mijn keuringsvriend druk bezig was om een hoestende oude bedrijfsjapannerbus aan zijn haren door de keuring te slepen. (Ik ga niet voor niets naar dit keurstation
)
Ik knoopte een praatje aan met de schilder aan wie de Japanner toebehoorde - over de leuke legerjeep die het troetelkindje is van de keurmeester- totdat hij de DS zag.
“Zo, da’s weer heel iets anders!” zei de schilder. “Tof dat die nog rijden. Hoe oud is ie?” Enfin, jullie kennen de gesprekken waarschijnlijk wel. Toen de keurman klaar was met de roetmeting van de bus (na 10 pogingen ofzo ) kon hij horen dat we over een aparte auto praatten, en onderbrak zijn werkzaamheden aan de Japanner (de man kent zijn prioriteiten dus!) om te kijken wat voor moois ik dan wel zijn terrein opgesleept had. Zodra hij de karakteristieke derde neus van mijn dame zag, lichtte zijn gezicht op en liep op haar af.
Zodra hij haar echter van de zijkant bekeek teneinde haar fraaie rondingen wellustig te kunnen bewonderen mompelde hij: “Aiai”.
Ik kan je vertellen, dat is NIET wat je wil horen om half tien ‘s ochtends na een week naarstig sleutelen waar je ook nog eens 2 ‘nachtdiensten’ voor over moet hebben gehad.
“Wat is het probleem Kees?” probeerde ik. “Nou, ik heb een tijdje terug een nieuwe brug aan moeten schaffen van de RDW. Andere voorschriften enzo, hoop gedoe, de oude kon niet hoog genoeg of zoiets. Omdat auto’s met deze wielbasis nog maar heel weinig voorkomen, heb ik een brug genomen die iets korter is. Dat scheelde me een hoop geld”. Damn!
“Jamaar” drong ik aan, “kan ze niet op je put dan? dat doe je met de Xsaar ook altijd”.
Maar hij schudde mismoedig zijn anders altijd zo vrolijke hoofd. “De put is sowieso te kort voor deze auto. Het zal op de brug moeten. Ik zal effe een meetlint pakken, help me de wielbasis op te meten” De schilder, die er nog steeds bij stond, vond het volkomen normaal dat de keuring van zijn Japanse verfblik onderbroken werd voor een stuk Franse nostalgie. (Is ook volkomen normaal natuurlijk, maar sommige Hyundisten zien dat nog weleens anders, de barbaren )
Echter, ook hij was alleen maar begaan met het lot van de dame. Nadat we de wielbasis opgemeten hadden (keurmeester: “Jammer joh, echt net een paar cm te lang. Ik zou je graag helpen, maar ik mág hem zo niet keuren, en je wielbasis staat op je papieren dus ik ben bang dat ik daar gelazer mee krijg”) wierp de schilder op: “Je kan toch wel iets voor hem doen Kees? Hij vertelt me net dat dit de laatste dag van zijn vakantie is!”
“Wacht even”, zei mijn favo keurmeester. “Ik wilde je het nummer geven van een Citroën specialist hier vlakbij, die ook goed bekend is en fan van DSen. Maar ik zal hem zelf wel even bellen, dat scheelt je waarschijnlijk enkele weken wachttijd” Hij pakte zijn mobiel en zocht het nummer op. Na enige sociale plichtplegingen (“He kerel, hoe is het daar? Ja, hier alles goed - je moet weer eens langskomen” - etc.) schakelde hij soepel over op pressie-modus (“luister joh, ik heb hier iemand met een DS staan, maar die mag ik niet doen. Kan jij misschien effe…? Wat? Nee, hij zit echt heel erg om een keuring te springen. Kan vandaag niet?”) Vervolgens vroeg hij of het een probleem was om de DS daar te brengen en te laten staan, dan zou de beste man zijn uiterste best doen om vandaag nog naar mijn dametje te kijken. Dit vond ik geen probleem natuurlijk, alleen moest ik dan nog wel een vriend charteren die even met de Xsaar achter me aan reed en me weer thuisbracht. Dus afgesproken dat ik in de loop van de dag mijn Franse Fraaiheid bij de desbetreffende Citrospecialist zou droppen, nadat ik backup had geregeld. Echt, ik zweer je dat ik voortaan alle niet-DSen bij hem breng nadat hij dit even gratis voor me regelde. (Was ik toch al van plan )
Schilder en keurvriend wensten me veel succes, en zo zweefde ik andermaal illegaal over ‘s heeren wegen richting huis. Ondertussen liep het alweer richting twaalven, en na twaalven zou de kinderarts bellen met de uitslag van een onderzoek dat bij mijn zoontje gedaan was. Nou heb ik mijn DS heel hoog zitten, maar zoon- en vrouwlief komen toch echt op de eerste plaats natuurlijk. Dus wilde ik eerst die uitslag afwachten. (ik had gedacht dat de oorspronkelijk geplande keuring dan al wel gedaan zou zijn)
Ondertussen mijn vriend gebeld die vlakbij woont, maar die nam niet op. Bah! Ik stond op het punt om mijn arme vader lastig te vallen met mijn sores, toen hij terugbelde. Natuurlijk wilde hij graag helpen (ik neem hem regelmatig mee voor een ritje, en na een aanvankelijk lauwe reactie -“was je bang dat je de komende 4 jaar niets te doen had?”- is hij natuurlijk na het eerste ritje volledig medebesmet geraakt) maar hij zat momenteel alleen thuis met twee van zijn kinderen, en kon dus pas weg als moeders weer thuiskwam. Hij zou bellen voordat hij zou komen.
Nou zat ik dus op 2 telefoontjes te wachten!
.
.
.
.
.
.
.
Om half twee belde de kinderarts pas: alles zag er picobello uit. Gelukkig, dat was alvast een enorme zorg minder.
Niet lang daarna belde mijn vriend: zijn vrouw had hem gebeld, ze ging na haar afspraak nog even de stad in… Hij had vervolgens gezegd dat hij dan met de tweeling ook op stap ging “Als jij nou even met de Xsaar hierheen komt, proppen we daar 2 autostoeltje en de koters in, rijden we naar jou, jij grijpt de DS en ik rij dan achter je aan”. OK, zo moest het dan maar. Na twee mennekes + bijbehorende bepakking in de Xsaar geduwd en de dame opgehaald te hebben waren ook alweer een half uur verder, maar nu waren we dan EINDELIJK op weg.
Leuk detail: ik trapte de dame even goed op haar staart bij een stoplicht, en mijn vriend moest achter mij ,met de moderne vlotte Xsaar, alle zeilen bijzetten om me bij te houden, vertelde hij later Zoiets doet je sleutelhart goed.
Aangekomen bij de Citrospecialist meld ik me netjes bij de eerste monteur die ik zie. Die kijkt even naar buiten en zegt: “Ah, DS? Dan moet u de baas zelf hebben, die man in die blauwe overall daar” De goede man was al met een klant bezig, dus ik bleef even wachten. Zodra hij mij -of meer waarschijnlijk de DS- in de smiezen kreeg zei hij meteen: “U komt voor de keuring he? U bent wel laat, ze hebben vanochtend al gebeld”. Nadat ik uitlegde hoe één en ander fijn in het honderd liep, liet hij de andere klant staan en zei me even met hem mee te lopen. Ik opperde nog dat die andere man écht eerder was, maar die man vond het geen enkel probleem om even te wachten, “dan kon hij nog even naar die DS kijken”. Het moet niet gekker worden! Zo goed ziet ze er niet uit, qua uiterlijke staat. Maargoed, ik klaagde natuurlijk niet over de privileges die mij spontaan ten deel vielen en liep mee, gaf papieren en sleutels af, gaf mijn telefoonnummer en wat aanvullende info. Inmiddels was het half drie alweer…. De goede man beloofde mij zijn uiterste best te doen en verheugde zich erop om weer eens een dame onder de handen te hebben. Hij zou proberen om vandaag nog een keuring te doen, maar het was al laat…. Ik zei dat ik dat begreep en dat dat bovendien mijn eigen schuld was, maar natuurlijk zou ik het wel heel fijn vinden als het nog zou lukken.
Helaas heeft hij me vandaag niet meer gebeld, dus hij is er niet aan toegekomen. Schrale troost voor mij: ze is nu in ieder geval in kundige handen, zodat ik niet de discussie hoef aan te gaan van die-stofhoezen-op-de-assen-vóór-horen-echt-zo en dat soort bekende problemen.
Wederom een ‘wordt vervolgd’, dus… ik hou het wel spannend he?
Ook weer een heel verhaal dit, maar mijn vingers lijden aan ontwenningsverschijnselen nu er geen dame naast het huis staat op mijn sleutelkunsten op bot te vieren - en daar zijn jullie dus weer de dupe van, want nu moet ik ter compensatie mijn toetsenbord mishandelen.
Keep those fingers crossed for me please! Alleen niet tijdens het zweven he, laten we onze dames zoveel mogelijk heel houden.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
geweldig verhaal! geniet er erg van, ga door en veel succes
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Je geeft het -emoticon nieuwe inhoud, ik zit meer zo:
In het weekend wordt niet gekeurd, dus sterkte
oude dame naar specialist = kassa!
lol
ik vind de verhalen wat kort. kun je hier en daar niet wat uitwijden over je jeugd en hoe de ds eem symbolische vervanging is va de kinderliefde die je had, of juist niet had?
verder goed bezig. ik verwacht als t leed geleden is een ingebonden exemplaar met fotos.. t wordt nl echt een boek zo, hulde
.komma





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
OK, ik heb daarnet even gebeld naar de garage hoe het ervoor stond. De chef had tot nu toe een snelle inspectie gedaan, en zag daarbij enkele dingen die helaas niet door de beugel konden, dus voorlopig word ze afgekeurd.
Omdat afkeuring al vrij snel duidelijk was, heeft hij nog niet verder gekeken maar weer bezig gegaan met klanten die voor mij kwamen, als de dame een goede indruk gemaakt had, had hij de keuring afgemaakt voor me. A.s. maandag doet hij volledige inspectie en maakt hij ook een lijst van afkeurpunten. Ik bel hem maandag om de punten even door te nemen, “en dan kun je weer flink gaan klussen” zoals hij zelf zei
Afkeurpunten tot nu toe gezien door hem:
-aandrijfas-hoes RV was gescheurd (had ik zelf nog niet gezien ops: ) Hij had misschien nog wel een hoes liggen. Ik zal even op dit forum/clubsite zoeken hoe ingrijpend dit klusje is.
-Achterdemper was doorgeroest
-Beide uitlaatpijpen hebben een knik waardoor ze bijna dicht zitten volgens hem (komt waarschijnlijk van het opslepen op de auto-ambulance destijds)
-Stuurhuisrubbers vindt hij te craquelé en uitgedroogd om goed te keuren (Dit karwei stond al op mijn lijstje, rubbers heb ik ook al liggen, maar wegens tijdgebrek had ik dit nog niet gedaan. Ik hoopte dat ze nog net zouden kunnen. Bah, lijkt me een snertklus. Nou ja het is niet anders)
Dirkman schreef:
oude dame naar specialist = kassa!
lol
Schijnt in dit geval mee te vallen, ik heb goede verhalen over deze man gehoord en gelezen. Bovendien ging hij er zelf al vanuit dat ik alle punten zelf wil aanpakken en zette geen druk op me om het door hem te laten doen. Uiteindelijk had ik de dame toch wel naar een specialist gebracht voor een inspectie, puur voor de veiligheid. Ik laad er wel m’n hele gezin in he! Nu gebeurt die inspectie iets eerder dan gepland, maar dat is geen slechte zaak. Veiligheid mag best een goede hap uit mijn budget nemen vind ik.
Dirkman schreef ook nog:
ik vind de verhalen wat kort. kun je hier en daar niet wat uitwijden over je jeugd en hoe de ds eem symbolische vervanging is va de kinderliefde die je had, of juist niet had?
Het zal aan mijn slaapgebrek liggen, maar op de één of andere manier proef ik hier enig sarcasme? Overigens ben je niet verplicht om mijn gezwatel te lezen, weet je.
Kameraad vlietmansje schreef:
In het weekend wordt niet gekeurd, dus sterkte
Ik heb altijd begrepen dat het RDW systeem ‘s zaterdags tot 12 uur online is, maar het fijne weet ik daar niet van. Het kwam sowieso niet tot goedkeuring vandaag, dus whatever…
Ondertussen ben ik ook alweer info aan het verzamelen voor toekomstige werkzaamheden, en één van de eerste dingen die ik wil gaan doen is de toerenteller laten werken. Gezocht op forum, en het enige wat op mij van toepassing kan zijn is een slecht geleidende potmeter in de toerenteller zelf, behalve de bedrading. Het ding moet volgens mij namelijk nog aangesloten worden! Vanaf mijn bobine lopen namelijk maar 2 draden: 1 naar de verdeler, en 1 naar het LPG regelkastje. Echter, ik heb in de motorruimte nog maar 1 aansluiting van de kabelboom over, en die heeft een wit hoesje. Bij doormeten lijkt deze niet uit te komen bij de toerenteller. Het bedradingsschema in WPH lijkt bovendien een zwart hoesje te bedoelen voor de toerenteller.
Kan iemand mij vertellen op welke draad de TT aangesloten is in de motorruimte? Ondertussen spit ik nog wat verder in het WPH hierover, en ook over hoe een aandrijfhoes te vervangen…
Bij voorbaat dank voor tips of aanbod voor goede gebruikte einddemper en/of uitlaatpijpen!
*leest zijn verhaal terug* Verdraaid, ik had mezelf nog wel zó beloofd om het ditmaal kort te houden… Ontwenningsverschijnselen, ik blijf erbij. Iemand in de buurt van Arnhem met een problematische DS? Ik word gek van de jeuk aan mn handen namelijk….
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Citroën-das-pas-fën schreef:Ontwenningsverschijnselen, ik blijf erbij. Iemand in de buurt van Arnhem met een problematische DS? Ik word gek van de jeuk aan mn handen namelijk….
Héhé, kun je eindelijk een heel weekend lang alle aandacht geven aan je kind en niet te vergeten je vrouw, wil je alweer gaan sleutelen. Gun je handen nog even wat rust, die zal je nog nodig hebben voor je stuurhuisrubbers.
Ik hoop voor je dat de rest van keuring niet al te veel extra afkeurpunten oplevert.
-aandrijfas-hoes RV was gescheurd (had ik zelf nog niet gezien Embarassed ) Hij had misschien nog wel een hoes liggen. Ik zal even op dit forum/clubsite zoeken hoe ingrijpend dit klusje is.
—> Volgens mijn heb je hier een speciale poelie trekker voor nodig die ze vermoedelijk in het clubmagazijn hebben (om de tripode eraf te trekken)
-Stuurhuisrubbers vindt hij te craquelé en uitgedroogd om goed te keuren (Dit karwei stond al op mijn lijstje, rubbers heb ik ook al liggen, maar wegens tijdgebrek had ik dit nog niet gedaan. Ik hoopte dat ze nog net zouden kunnen. Bah, lijkt me een snertklus. Nou ja het is niet anders)
—> kan je heb niet schoonmaken en invetten / lijmen, is een ardig klusje om te vervangen.
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Aandrijfashoes: waarschijnlijk heb je stalen meenemer aan de bak-kant. Die blijft zitten als je de hoes losmaakt, dan gaat de tripoide precies door de fusee heen. De tripoides zijn er in twee soorten (als de borging eruit is): die vanzelf losgaan, en die nooit los lijken te gaan.
Heb ze allebei op mijn wagen.
De lastige heb ik laten doen met trekker en perslucht (pulserend)...
Uitlaat: de PALLAS-dempers hebben korte levensduur, je kunt ook twee lange pijpen kiezen.
Stuurhuis: hulpmiddeltjes en zeep, zie andere draadjes.
Toerenteller: monteer eens een andere unit, sluit je eea uit?
Geen roestschade? Mooi!

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
@Citroën-das-pas-fën
Ik lees je langdradige gezever graag, je hebt enig schrijverstalent…..
Al eens over gedacht om je verhalen wat te bundelen en eens een stukje op te sturen naar de redactie van “La Bombe”? Of ben je geen lid van de club?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
GW-tje schreef:
Al eens over gedacht om je verhalen wat te bundelen en eens een stukje op te sturen naar de redactie van “La Bombe”? Of ben je geen lid van de club?
Lid worden was het tweede wat ik deed na aankoop, DS overschrijven op mijn naam was het eerste
Ik denk echter wel dat ik te langdradig ben om in aanmerking te komen voor plaatsing in La Bombe. Het zou waarschijnlijk een feuilleton van meer dan een jaar worden.. Remember, ik ben nog lang niet klaar!
vlietmansje schreef:
Aandrijfashoes: waarschijnlijk heb je stalen meenemer aan de bak-kant. Die blijft zitten als je de hoes losmaakt, dan gaat de tripoide precies door de fusee heen. De meenemers zijn er in twee soorten (als de borging eruit is): die vanzelf losgaan, en die nooit los lijken te gaan.
Heb ze allebei op mijn wagen.
De lastige heb ik laten doen met trekker en perslucht (pulserend)...Uitlaat: de PALLAS-dempers hebben korte levensduur, je kunt ook twee lange pijpen kiezen.
Stuurhuis: hulpmiddeltjes en zeep, zie andere draadjes.
Toerenteller: monteer eens een andere unit, sluit je eea uit?
Geen roestschade? Mooi!
vlietmansje, wat zou ik toch zonder jouw onderdelen- en tipsvoorziening moeten? Ik zal je aandrijfashoes-verhaal nog eens nalezen met WPH ernaast, dan zal ik het beter begrijpen en kom ik ws zeer beslagen ten ijs. Ook zit de kans erin dat ik het door de garagist laat doen, als zijn offerte netjes geprijsd is.
Uitlaat: ik heb geen pallasdemper en die gaat er ook niet op komen. Ik heb verdorie een Dspécial. Dat is zo langzamerhand aparter dan een verpallaste D, geloof ik. Het is al erg genoeg dat ik die mooie verchroomde deurgrepen van Adam gemonteerd heb
Stuurhuis: hoe en wat is me maar al te goed bekend, maar toch bedankt voor je goede zorgen. Ik zie alleen op tegen de k*tklus, zoals iedereen lijkt me. Ik heb nog kort overwogen om een ander stuurhuis te kopen, mooi op te knappen en dan omwisselen, maar dat idee verworpen wegens aanslag op budget en omdat mijn eigen stuurhuis helemaal niet slecht lijkt sinds ik die weer wakker wist te schudden.
Toerenteller: Andere unit had ik zeker aan jou gevraagd de laatste keer, ware het niet dat ik zie dat de mijne niet aangesloten kan zijn. Vandaar mijn vraag eerder in dit topic over de kleur draad van TT in de mottorruimte. Als ik de aansluiting heb kunnen herstellen en hij doet het nog steeds niet, ja dan…
Roestschade: heeft ie het niet over gehad, en valt ook erg mee op mijn dame, behalve de bekende onderkant-van-de-deuren problematiek. Maar een heel aardig iemand verkocht me reeds een complete set deuren die ik dus op kan (laten) knappen terwijl ik toch door kan rijden met aan andere set. Als ie over mijn RA spatbord begint trek ik ineens een polyester scherm in prachtig vert argenté tevoorschijn die ik even in 5 minuutjes erop beun. Past mooi bij mijn RVdeur Ik hoop wel dat de garagist maandag niet ineens met een rampzalig verhaal komt m.b.t. roest of verborgen kokerbalk gebreken! *huiver* Ik zie daar echter niet veel aanleiding toe.
Voor de aardigheid, nu we het toch over roest hebben: Just this once zal ik jullie onder de rok van mijn dame laten gluren.
(DISCLAIMER: de nu volgende foto geldt als DS-porno en kan leiden tot verharde pookknoppen. Plaatser dezes is niet aansprakelijk voor schakelproblemen na het bekijken van dit materiaal!)
Hier is te zien dat mijn boden niet eens echt rampzalig is, de knik in de uitlaatpijpen is zichtbaar, en ook kan men zien dat ik het grote oog bij de RA veerbol vlot aan moet pakken anders heb ik problemo’s. Talk about een tipje van de sluier oplichten zeg…
Zo, ik heb de mijne laten zien, nu jullie! Nu ga ik wel heel ver off-topic zeg. Wil iemand nog eens naar die aansluiting van toerenteller kijken voor me, aub svp bittesehr?
Iedereen weer bedankt voor de niet aflatende aandacht.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Het kleine dempertje links op je foto noemen we PALLAS-demper
Hoe zit de hoogteregeling van de koplampen op jouw special, of ontbreekt dat in deze uitvoering? Ik mis nl de bekabeling onder de auto van deze hoogteregeling.