Totaal aantal Berichten: 10631
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb je verhaal nu pas gelezen. Erg leuk! en ook nog gefeliciteerd!
Toerenteller zit via draad aangesloten op de bobine, dezelfde kant die naar de ontsteking gaat (rup).
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 10631
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Was ik vergeten: in het schema voor de 23 staat een R (rouge) bij deze draad. Zal voor een DSpecail ook wel zo zijn denk ik.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 1659
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Citroën-das-pas-fën schreef:Lid worden was het tweede wat ik deed na aankoop, DS overschrijven op mijn naam was het eerste
![]()
Ik denk echter wel dat ik te langdradig ben om in aanmerking te komen voor plaatsing in La Bombe. Het zou waarschijnlijk een feuilleton van meer dan een jaar worden.. Remember, ik ben nog lang niet klaar!
Je bent te bescheiden, verhalen wat inkorten en gewoon een feuilleton van maken. Volgens mij vinden veel mensen dat leuk om te lezen….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Totaal aantal Berichten: 809
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Langdradig in je verhalen is helemaal niet erg, voor plaatsing in La Bombe kun je altijd wat redigeren en schrappen. Het is veel lastiger als je een artikel moet schrijven en het witte vel zit je zo aan te kijken.
Als je het leuk vind om over je ds-avontuur te schrijven dan zou ik zeggen, kom maar op met de verhalen. Ik lees zo al een hele aardige mix van emotie en techniek in wat je schrijft.
Evt. wil ik wel helpen met redigeren.
met vriendelijke groet,
Bram Oude Elberink
(redactie La Bombe Citroën)
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
vandaag de driepoot vat de tripoide met een normale poelie trekker eraf gekregen, klusje viel dus best mee, direct de twee nieuwe rubbers erop gezet, je moe trouwens rekening houden dat op de as twee gewichten zitten die precies weer opdezelfde plaats moeten komen deze zijn namelijk gebalanceerd).
Succes, erg leuk om te lezen trouwens je topic !
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Mooie foto, auto omhoog en dan op je buik liggend een foto maken.
Waar de ID/DS echter het eerst doorrot is niet goed op de foto te zien. Het zwakke punt zit in de overgang van het verticale deel van de monocoque naar het horizontale deel, daar in die naad waar hij een beetje schuin naar de onderplaat gaat, dus op de foto helemaal liks en rechts. En ook waar de achterwielophanging ergens begint. Ik heb wel eens een DS zien staan die finaal doormidden gebroken was midden op een kruising.
Ik weet niet of hier al een draadje is over waar je het eerst op moet letten bij de beoordeling van het dragende deel op rot en verregaande roest, maar dat zou voor de aspirant DS bezitters wel erg handig zijn. Bij veel ID en DS machines prik je op die plekken er zo doorheen met een schroevendraaier en om dat weer in orde te maken is een hoop werk.
Han S schreef:Ik weet niet of hier al een draadje is over waar je het eerst op moet letten bij de beoordeling van het dragende deel op rot en verregaande roest, maar dat zou voor de aspirant DS bezitters wel erg handig zijn. Bij veel ID en DS machines prik je op die plekken er zo doorheen met een schroevendraaier en om dat weer in orde te maken is een hoop werk.
Op het open gedeelte van de website van de IDDS club is een aankoopbrochure te bekijken en te downloaden:
Hier zijn de belangrijkste aandachtspunten terug te vinden waar je op moet letten voordat je tot aankoop van een DS of ID overgaat. In deze brochure wordt veel aandacht besteed aan de roestgevoelige plekken.
Belangrijker is het echter nog om iemand mee te nemen die goed weet wat er allemaal mis kan zijn aan een DS. Bijkomend voordeel is dat je beoordelaar waarschijnlijk geen roze bril opheeft en argumenten kan aandragen waardoor je eerste verliefdheid opeens een stuk minder kan worden.

Totaal aantal Berichten: 486
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Leuk, al die reacties!
Omdat ik om voor de hand liggende redenen niets te vertellen heb over mijn sleutelvorderingen vandaag, maar nog steeds jeuk aan mijn handen heb, zal ik even reageren op wat reacties (? ja toch)
lupolo, bedankt voor je beschrijving van het klusje aandrijfashoes wisselen. Samen met vlietmansjes tips en het WPH moet ik er nu wel uitkomen. Hoop ik toch. En zoals ik al zei, misschien laat ik het wel aan de vakman over ops:
Boeman: ik zal er eens serieus over nadenken, als de restauratie (en mijn jonge gezin) in een wat rustiger vaarwater is gekomen. Dan zou ik de tijd willen nemen om de ervaringen in de eerste 5 pagina’s van dit topic in dezelfde stijl te willen schrijven als de berichten m.b.t. de keuring. Leuk om van verschillende kanten te horen dat men iets meer dan sec de techniek waardeert in een topic op dit forum. Overigens complimenten voor La Bombe als blad an sich! Fraai, leesbaar en artistiek hoogstaand, vind ik.
Zo’n blad laat je zonder schaamte op de salontafel liggen i.p.v een of ander gestencild vod.
GW-tje: dank voor de aanmoediging
jantje1948: Ook bedankt voor je reacties en je felicitatie. Ik weet hoe de toerenteller aangesloten zou moeten zijn, op bobine of verdeler. Ik weet ook dat de draad achter het dashboard rood is. Mijn probleem is echter dat er maar 1 stekker over is in mijn motorruimte, vlak naast mijn accu, en die heeft een wit hulsje. Dit blijkt NIET de toerenteller te zijn. Nu zoek ik dus wat er niet klopt bij mij daar bij de paar stekkertjes naast de accu. Waarschijnlijk is hier in het verleden wat verwisseld. Daarom vroeg ik of iemand kon kijken welke kleur hoesje zijn/haar stekkertje heeft (stekkertje naast accu) waar zijn/haar toerenteller op aangesloten is. Dan fabriceer ik zelf wel een draadje om dit stekkertje op mijn bobine of verdeler aan te sluiten.
Toch bedankt voor je hulp!
Dit gezegd zijnde, iets vertelt me dat ik de komende 2 weken héle andere dingen aan mijn hoofd ga hebben als mijn toerenteller
vlietmansje: Oh is dat een pallasdemper? Ik had begrepen dat dat nog een extra tussendempertje was. Ah well, you live and learn, don’t you
Ik denk dat ik dan idd maar ga voor de lange pijpen. Niet alleen geloof ik dat het zo hoort op een Dspécial, ook geloof ik dat een auto niet donker genoeg kan klinken Heb enkele weken geleden iemand op marktplaats gezien met een partij van 20 stuks van die lange pijpen, en die zag ik gisteravond niet meer
Anders misschien bij clubmagazijn halen, ik zal eens kijken of die ze hebben.
Een DSpécial heeft geen hoogteregeling op de koplampen, zelfs een confort niet (zoals ik schijn te hebben) Ik dacht dat een Dsuper al wel hoogteregeling had? Ik heb al veel geleerd hier, maar moet ook nog veel meer leren merk ik
En dan was ik in mijn vorige bericht ook nog vergeten te melden dat ik te horen kreeg dat de handremblokjes erg dun waren. Dus ik heb nog zo’n fijne klus voor de boeg.
Als iemand onderdelen over heeft zoals lange pijpen of set pijpen + demper, staat het hem/haar natuurlijk vrij om me te PB’en
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Handremblokjes slijten niet (normaal gesproken dan), dus is laaaaatste klusje, lijkt me. De lange pijpen kun je ook bij de locale uitlaatboeren krijgen, scheelt niet eens zoveel geloof ik, om een ritje naar magazijn te verkiezen.
Misschien handiger om sleuteldag regio Arnhem te gebruiken (bellen!), kun je ook je onderdelen krijgen, brug erbij, uitkijken met “geen APK”...

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
En weer een bulk goede tips van vlietmansje!
sleuteldagen regio Arnhem zijn in Ewijk, dat vind ik best ver om zonder APK heen te rijden. Wel goed idee overigens.
Mijn ouders wonen echter maar 10 minuten bij mij vandaan, net als mijn zus en haar zwager. Beiden hebben een smeerput in hun garage. Als dat niet lukt heb ik altijd nog mijn good old assteunen en de hydraulique
Dat lange pijpen ook bij uitlaatboeren te verkrijgen zijn had ik nooit vermoed, dus da’s een gouden tip. Ik heb inmiddels overigens toch nog de man op MP weten te vinden die ze aanbood, en ook gezien dat een set demper + korte pijpen bij de club maar weinig duurder is dan een set lange pijpen. Prijzen vielen me alleszins mee, dus mss toch maar even richting Utrecht dinsdag over een week. Werkgever sponsort benzine en aangezien mijn vakantie over is, is het wat moeilijker om bij uitlaatboeren langs te gaan. Maar even een rondje bellen ga ik zeker doen, er zitten een paar erg goede uitlaatboeren in en rond Arnhem met goede service, en 1 zelfs met een hoop NOS spul. (Lees: nieuwe oude rommel die hij ooit teveel besteld heeft en nooit weggegooid. Heb met hem al vaker een mooie deal kunnen maken. Half uur vriendelijk kletspraatje over oude auto’s en good old times scheelt altijd nog meer in de prijs )
Ik ga denk ik ook nog even mijn vriend Jansen bellen, daar kan ik ook altijd goed mee handelen. Morgen is ie weer terug van vakantie.
Handremblokjes: tja, wie weet zijn ze al 35 jaar oud, wie zal het zeggen. Ik zal het zelf eens bekijken als ik de Dame Blanche weer opgehaald heb. Handrem werkte goed verder, dus eigenlijk niet naar gekeken. Garagehouder was echter bang dat ze niet door vertragingstest zouden komen mss.
Weer erg bedankt voor je tips en steun vlietmansje. Het word tijd dat ik je ook eens ergens mee kan helpen. Ach, soms help ik je al van dingen af, wie weet is je dat ook wat waard

Citroën-das-pas-fën schreef:Weer erg bedankt voor je tips en steun vlietmansje. Het word tijd dat ik je ook eens ergens mee kan helpen. Ach, soms help ik je al van dingen af, wie weet is je dat ook wat waard
Met een DS heb je soms ineens een probleem: vorig jaar met een vastloper via het forum weer op terug op straat geraakt met EVA!
Klusjes die handiger zijn met hulp heb ik ook wel, moet nog steeds een trekhaak bedraden, ideetje?
En ben zeker blij met de ruimte die vrijkwam na het bezoek van je pa, staat inmiddels een motorblok met bak…het blijft vol!
Let je ook op je andere oogappel, is meer waard dan 1500kg “schroot” ?

Totaal aantal Berichten: 1452
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
vlietmansje schreef:
.... Klusjes die handiger zijn met hulp heb ik ook wel, moet nog steeds een trekhaak bedraden, ideetje?
....
De dradenbundel loopt vanaf een gaatje in de kokerbalk vlakbij de achterbank (bestuurderskand) naar de achterkant. Deze volgen en aftakken. Een multi-meter is handig met spitse pennen zodat je door de isolatie kan prikken. In mijn geval wilde ik een derde remlicht bevestigen en vond een bundel met alleen groene draden en een blauwe, deze laatste was de massa. Zie ook draadje .
Succes !
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
vlietmansje, hoe zou ik je kunnen helpen met die trekhaak? Draadboompje voor je maken met nette stekkertjes eraan bijvoorbeeld? (Gaat heel makkelijk op mijn werk, en kost me niet veel)
Bedrading van mijn trekhaak is afgetakt van mijn linker achterlicht, via een prachtig ouderwets zekeringkastje. PB of bel anders even, kletsen we ff bij
vlietmansje schreef ook nog:
Let je ook op je andere oogappel, is meer waard dan 1500kg “schroot” ?
Nou en of! ik vertel er alleen niet veel over, aangezien het hier geen babyforum.nl heet maar citroforum Jij en ik hebben veel met kinderen, maar voor anderen hier is hun DS hun enige kind, en die mensen wil ik niet vermoeien met gezwets over flesjes, luiers en krampjes. Krijg echter niet het idee dat ik mijn vrouw steeds met ons zoontje laat zitten! Beiden laten zich flink horen als ik een uurtje teveel aan de DS dreig te besteden
Zoals ik al eerder schreef: ik weet dat ik veel tijd aan de dame besteed, maar alles gaat in goed overleg hier hoor. Mijn gezin is mijn geluk, en hoe fraai ik de DS ook vindt, die is slechts (mannen)speelgoed.
Goed, en dan mocht ik vandaag mijn afgekeurde dame ophalen bij de garage, vergezeld van een lijstje met afkeurpunten. Gelukkig viel het aleszins mee, eigenlijk. Naast de punten die ik al wist, bedoel ik.
Het lijstje:
-Koplampen moeten afgesteld worden
-Stadslicht werkt niet aan 1 kant
-Handremblokjes moeten vervangen worden
-Aandrijfashoes RV gescheurd
-Uitlaatpijpen + demper lek
-Stuurhuishoes LV gescheurd
-Lekzek RA gescheurd
-Bij volgende keuring rijdend onderdelen- en gereedschapmagazijn uit kofferbak halen, zo kan ik de LPG-tank niet beoordelen! ops:
Ik zie hier maar 2,5 rotklus: het rampgebied rond stuurhuis (hier heb ik gelukkig al wel 2 rubbers voor liggen), aandrijfashoes (moet ik nog even bestellen) en de handremblokjes lijkt me ook geen favoriete klus.
Geluk bij ongeluk: als ik toch de hele voortrein leeg moet halen voor stuurhuis, kan ik mooi goed bij de handremblokjes.
De rest is peanuts (lampjes) of kost hooguit wat tijd (uitlaat, lekzak)
Dus maar eens beginnen met voorbereidingen voor stuurhuis en ondertussen uitlaatpijpen (lang/kort) en/of demper opsnorren. Ik ben al wat op het spoor. Ook even een aandrijfashoes bestellen.
Vanavond waren mn ouders op bezoek om hun kleinzoon weer te bekijken. Aangezien ze ook erg geïnteresseerd zijn in de DS, vroegen ze naar de voortgang van het project. Ook vroegen ze zich af wanneer ik gepland had om “klaar te zijn”. Nadat ik klaar was met lachen. heb ik ze uitgelegd dat er niet zoiets bestaat als “klaar zijn met je DS”. Niet met mijn budget iig. En als je al klaar bent kan je na 5 jaar niets doen weer helemaal opnieuw beginnen.
Ik geloof dat ze zich nu pas beseffen wat ik me onder de voeten heb gehaald

Citroën-das-pas-fën schreef:vlietmansje, hoe zou ik je kunnen helpen met die trekhaak? Draadboompje voor je maken met nette stekkertjes eraan bijvoorbeeld? (Gaat heel makkelijk op mijn werk, en kost me niet veel)
Bedrading van mijn trekhaak is afgetakt van mijn linker achterlicht, via een prachtig ouderwets zekeringkastje.
De trekhaak bij Eva is heel creatief bedraad met twee “tussendraadjes” voor achterlichten en remlichten, de knipperlichten zijn van de voorzijde doorgetrokken (langs de LPG-leiding…), massa van een bevestigingsoog.
Voor mijn bruine DS zou ik graag een professioneler oplossing hebben, dat vakmanschap zoek ik bij jou ops:
k Stuur je pb voor klusafspraak, of kraamvisite…
Veel succes met je dame keuringsklaar krijgen.
Gewoon vol blijven houden, maar dat is geen probleem voor jou denk ik zo.
Ik heb haar ook 3 keer bij de APK meester moeten aanbieden voordat ze het fel begeerde papiertje kreeg.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”