Sinds kort ben ik de gelukkige bezitter van een v6-24v uit 2000 met slechts 100.000 km. De vorige heb ik na 270.000km helaas van de hand gedaan.
Nu merk ik dat het brandstofverbruik de afgelopen weken toegenomen is van bijna 1:10 naar minder dan 1:8. Tegelijkertijd lijkt het alsof de temperatuur van het koelwater lager is geworden: tussen de 80 en 90 graden, ook al rij ik meer dan de toegestane snelheid.
Bij Ton van Soest heeft ie al aan de computer gehangen. Geen vreemde zaken, beide sensoren van het koelwater geven zelfde temperatuur aan.
Kan het zijn dat er iets met het regelmechanisme / kleppen aan de hand is? Ik begreep dat de xm twee koelcircuits heeft.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Dirk
Het leven is te kort voor slechte wijn
thermostaat die constant openstaat ?
Zoiets dacht ik ook al. Hoe kan je dat controleren?
Het schijnt een uur of 3-4 te kosten om de thermostaat te vervangen. Wil ik toch wel zeker weten dat het inderdaad de thermostaat is.
Daarnaast, ik begreep dat een XM twee thermostaten heeft?
dirk

Totaal aantal Berichten: 2155
- C3 1.4 VTi Exclusive
2 thermostaten weet ik niet, maar die temperatuur lijkt me niet verkeerd.
Bij mij staat deze tijdens een normale rit strak op 80 graden, en dat al 5 jaar.
Bij heet weer en file rijden loopt hij even op naar 90, waarna de aanjagers de boel weer terugkoelen tot 80.

Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
Vaak worden er een aantal dingen verward:
- Thermostaten die d.m.v. een elektrisch signaal doorgeven aan het motormanagement of aan de koelvloeistoftemperatuurmeter hoe warm de motor is.
- Er is een thermostaat die het koelsysteem naar de radiateur openzet. Dit werkt mechanisch, bij een bepaalde temperatuur opent de thermostaat een klep.
- Thermocontacten, die bij een bepaalde temperatuur een elektrische verbinding maken. Bijvoorbeeld om je koelvin op de radiateur in te schakelen.
Maar zoals Ries ook opmerkt is een temperatuur tussen de 80 en 90 graden niet verkeerd.
Eveneens ben ik tevens ook.
Bedankt voor de antwoorden tot dusver.
Even terug naar de vraag: ik heb het idee dat mijn auto onzuiniger is geworden: 1:8 bij 110-120 km/uur op snelweg en 1:6 op vakantie met een bootje op het dak. Voor de vakantie was het nog bijna 1:10. Daarnaast vind ik hem wat stinken alsof de choke openstaat, ook als de motor warm is.
” aan de stekker” bij de garage waren er geen storingen. alleen lijkt het erop dat de temperatuur lager is dan vroeger. Wat is trouwens een normale temperatuur?
Heeft nog iemand andere suggesties of ideeen?
bedankt voor meedenken!
Dirk

Totaal aantal Berichten: 2155
- C3 1.4 VTi Exclusive
Wat een goede temperatuur is kun je nu weten, want dat vertelde ik net, 80 graden of iets hoger.
Als de temperatuur te laag blijft, graadje of 70 of lager, dan zal het mengsel te rijk zijn en inherent hieraan het verbruik stijgen.
Maar of hij daardoor gaat stinken, dat lijkt me toch niet.
Wat ruik je dan, een benzinelucht?
Hoe goed zijn je bougies nog? Weet je dat?
Hoe vers is je luchtfilter? Als deze oud is en dicht gaat zitten kan hij misschien niet meer goed ademen.
De zomaar even wat opperende.
Ik zou eens opletten hoe lang het duurt voor de motor op temperatuur komt. Hij moet met een kilometertje of 5 wel op temperatuur zijn?
Ik had wel dezelfde klacht, een benzineverbruik wat na een maand flink opgelopen was, ook al kwam de temperatuur op 80 graden. Maar dat duurde ontzettend lang. Thermostaat vervangen, probleem opgelost. Alleen heb ik nooit wat van dat stinken gemerkt.
Ik neem aan dat je je koelvloeistofniveau al gecontroleerd hebt?
Ik ben niet bekend met de ES9J4 motor, maar in het werkplaatshandboek ziet het eruit als een eitje vergeleken met de oude ZPJ motor. Je hoeft namelijk de motorsteun niet te verwijderen, en terug te plaatsen. Dat kost het meeste tijd. Verder heb ik het nagelaten om het koelcircuit af te tappen.
Groetjes Erik!
Als de motor echt te rijk loopt gaat ie wel ruiken. (niet roken, maar ruiken) Dit krijg je door een onvolledige verbranding, kan ook komen door een niet jofele injector, verstopt luchtfilter, benzinepomp, temp.sensor. Vaak is het zo dat boven de 50 graden het warmloopcircuit al uit staat. 60-70-80 graden maakt dus niks uit qua brandstofTOEVOER. (verbruik wordt wel hoger omdat de olie dikker blijft)
Misschien toch de thermostaat?
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Met die “vreemde geur” bedoel is de geur van een motor die rijk loopt, dus net alsof ie nog koud is, ook al heb ik 50 km gereden.
Het duurt 10-15 km voordat ie op temperatuur is.
Olietemperatuur blijft onder de 100 graden.
Dirk
Is het een handbak of een automaat?
1 op 6 met een boot op het dak vind ik toch niet heel vreemd met een volgeladen auto op vakantie…
Wat voor brandstof heb je getankt?
En hoe heb je het verbruik gemeten?
Xsara Coupe
Voor de vakantie op lange stukken (Breda - Friesland, >200km) was verbruik 1:9.8 over 500 kilometer gemeten (meten door kilometers bij te houden te delen door de getankte liters)
Tijdens vakantie (3 kinderen, hond, bootje) 1:6 - 1:6,6
Na de vakantie op lange stuk was verbruik net geen 1:8 (over 250km gemeten), voornamelijk snelweg.
En dit alles bij een snelheid van 110-120 km/uur en rustig optrekken (had een stijve voet van gas constant houden. Op één of andere manier heeft deze auto geen cruise control?! moet nog ingebouwd worden)
Daarnaast, voor de vakantie stond temp >90 graden, nu <90 graden. Het weer was (helaas) in beide gevallen ongeveer 20 graden, dus geen zomerse perikelen en zo.
Dirk
Temperatuur onder de 90 is niet zo gek hoor… Alleen bij flink doorrijden wil die van mij er wel is overheen gaan geloof ik… Maar dan ook echt maar een kleinb eetje…
Daarbij zet je voornamelijk snelweg… Mijn ervaring is dat een xm best wel wil drinken als je je voet wat stevig gebruikt. Nogmaals, is het een automaat of een handbak?
En altijd dezelfde benzine getankt?
Xsara Coupe
het is een break automaat. Ik tank normale benzine 95 octaan.
Euro 95, break, automaat, ik vind die 1 op 8 eigenlijk helemaal niet schokkend veel voor een xm…
Lijkt mij een vrij normaal verbruik En die temperatuur lijkt me ook niets vreemds aan…
Xsara Coupe
Misschien moet ik er dan maar mee leren leven. M’n vorige XM V6 was de 12 klepper. Daar reed ik op gas gemiddeld 1:7.5 mee.
Dus dan ook deze maar op gas zetten. Dan maakt het verbruik niet zo heel veel meer uit. Het schijnt dat ook deze motor het goed op gas doet. Alleen even slikken bij het inbouwen.
Dirk