Herstel: 112
tsja, een v6 ipv een 16v… het zou kunnen. Dat zijn dan overigens wel 2 erg dure extra injectoren… want dat lijkt mij het enige verschil.
Het zal ze overigens wel meer moeite kosten om al die zooi kwijt te kunnen onder de kap.. En tsja, ruimte heb ik met die 16v daar natuurlijk genoeg

Totaal aantal Berichten: 1902
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Als je een leuk budget hebt en je gaat voor het allerlekkerste dan is een V6 de enige keuze. Klaar.
eXaMple schreef:Als je een leuk budget hebt en je gaat voor het allerlekkerste dan is een V6 de enige keuze. Klaar.
Mooi, dan is deze knoop ook weer doorgehakt. Vragen ? geen vragen!.
NEXT

Totaal aantal Berichten: 1902
- C5 2.0 16v Exclusive automaat

Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
@Han S, de turbo motor op LPG wordt thermisch zwaarder belast dan met benzine dat is alles.
Dat LPG een hoger RON/MON getal heeft dan benzine, staat los voor het probleem met een turbomotor op LPG. Door de hogere verbrandingstemperaturen slijten de klepzittingen eenmaal meer, zeker wanneer er geen rekening mee is gehouden tijdens het ontwerp. Een TCT kan op LPG lopen, maar hou er rekening mee dat alles sneller slijt door de hoge thermische belasting.
Een diepere technische achtergrond is er niet .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
Ik rijd al 32 jaar op LPG met dezelfde Jaguar en weet er alles van als je het hebt over slijtage. Maar ik heb de indruk dat dit niet erg veel te maken heeft met de thermische belasting maar meer met het schrale van LPG. De kleppen kletteren miljoenen malen op de relatief zachte zetels en dat is metaal op metaal contact terwijl die motor was bedoeld voor loodhoudende benzine waarbij de zetel en de klep wordt beschermd door een microscopisch dun laagje lood.
En je kunt je voorstellen dat als je een blok lood bovenop een ander blok lood laat kletteren, dat dit een heel ander effect heeft dat wanneer twee blokken staal op elkaar knallen.
Die Jaguar kleppen en zetels verdwijnen in rap tempo, terwijl ik heb begrepen dat een oude Citroen DS dan weer helemaal geen probleem heeft met LPG. Ik weet niet welke materialen de XU motor gebruikt voor de kleppen en zetels, maar hij loopt zonder problemen en zonder kleppen stellen 30.000 km op loodvrije benzine, met een relatief arm mengsel wat wordt geregeld door de computer en bewaakt door de lambda sonde.
Ik zou haast een LPG installatie in mijn turbo bouwen om het te onderzoeken.

Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Omdat PSA tijdens garantieperiodes voor de TCT nog nooit een goedkeuring heeft gegeven voor LPG, lijkt me dat al voor de hand liggend dat er geen rekening ermee gehouden is. Het risico vonden ze te groot.
De klepspeling wordt juist verkleint of opgeheven wanneer de bedrijfstemperatuur continu hoger is dan wat het moet zijn , hiermee heb je hogere slijtage tussen de nokken en de klepstoters. Een goede motorolie kan de slijtage iets beperken.
Normaal gesproken hoeft de klepspeling bij XU motoren op benzine niet gesteld te worden, slijtage tussen klepzetel en zitting is minimaal.
Je hebt helemaal gelijk over de smering door een loodafzettingslaagje tussen de zetel en zitting bij loodhoudende benzine. Bij loodvrije benzine kregen de auto`s (met 3weg katalysator) standaard harde klepzittingen om de slijtage te beperken, minimaliseren omdat de smerende afzetting ontbreekt. Dit geldt ook voor LPG, dus dat moet het probleem niet zijn.
Ik wil alleen maar zeggen dat er met een TCT op LPG problemen kunnen ontstaan, maar misschien gaat het wel goed vanwege de relatief lage vuldruk. Ik heb geen ervaring hiermee.
Ook de V6 motoren hebben nooit een LPG goedkeuring gehad, terwijl er nu aardig wat mensen een XM V6 hebben met LPG waarbij dat goed gaat.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
Mooie discussie weer, ik weet het ook niet allemaal zeker maar ik probeer me voor te stellen wat de problemen kunnen zijn. Met de komst van de loodvrije benzine en de katalisator, met daarbij de vraag naar zuiniger motoren, zijn er een aantal zaken ingrijpend veranderd.
De katalisator werkt alleen goed bij een goed mengsel, met een carburateur is het bijna onmogelijk om de kat in orde te houden heb ik begrepen, ik kom daar nog verder op terug.
De mengsels werden zo arm mogelijk om zo zuinig mogelijk te kunnen rijden, dus een relatief hoge verbrandingstemperatuur. De kale benzine is orrzaak van het metaal op metaal contact tussen klep en zitting. Dus in mijn bescheiden mening kan het ook met een moderne motor geen kwaad om loodvervanger te gebruiken. Toen ik 17 was werkte ik in een garage (ongeveer 150 jaar geleden) en toen al gebruikten sommige automobilisten zg ‘bovensmering’, een busje dunne rode olie waarvan je een hoeveelheid aan de benzine toevoegde om de kleppen en de bovenkant van de verbrandingsruimte wat extra smering te geven.
En bij LPG is de boel nog schraler en nog heter, maar niettemin doen veel motoren het prima en ook mijn Jaguar, toch een motor die bekend staat om oververhittingsproblemen, heeft geen extra problemen en hoewel ik het koelsysteem drukloos heb gemaakt, heb ik nooit last van warmlopen.
Wat de katalisator betreft: een probleem met oudere klassiekers is dat ze binnenkort niet meer Amsterdam in mogen en in Duitsland zijn de eisen nog strakker. Zonder een bepaald milieu vignet kom je met een oude auto niet meer in bepaalde gebieden.
Daar heeft men een oplossing voor bedacht, een katalisator en een lambda sonde die in combinatie met een computertje en een luchtklep het mengsel regelen. De carburateur wordt zelfs extra rijk afgesteld en de computer zorgt er voor dat de motor via de luchtklep ahw valse lucht meeneemt en wel zoveel dat het mengsel ideaal is geworden. Hiermee voldoet een lelijke eend aan de eisen en mag gewoon het centrum van Amsterdam weer in.

Totaal aantal Berichten: 4695
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
@Han S: Hoe oud ben jij nu dan??

Totaal aantal Berichten: 3762
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Is dit niet wat, als ie nog niet gepost is?
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Totaal aantal Berichten: 4871
- Xsara Scootertje.

Totaal aantal Berichten: 820
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Een 2.0i 16v Turbo….
Daarnaast moet je eens naar het stuur kijken en de rest van het interieur. Erg uitgelefde bak. Voor 1000 euro reeele optie.
Domme vragen bestaan niet.

Totaal aantal Berichten: 3762
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Simmetje schreef:Een 2.0i 16v Turbo….
Daarnaast moet je eens naar het stuur kijken en de rest van het interieur. Erg uitgelefde bak. Voor 1000 euro reeele optie.
Mmja, het interieur ziet er niet zo fris meer uit. Had eerst niet zo goed gekeken Misschien is ie wel leuk voor de klusser maar ik weet niet of de topicstarter dat ook is.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
@Tjerk: bedankt voor de suggestie! Na het lezen van de vele reacties heb ik echter wat meer een beeld kunnen vormen m.b.t. wat ik wel/niet wil; een Turbo is niet de beste keus voor LPG-inbouw en daardoor valt deze dus af. Ook ben ik niet bepaald een handige klusser wat auto’s betreft…
Ik zoek nu dus in principe naar de volgende XM:
- Type 2, bouwjaar 1997-2000 (heel misschien ook nog van 96)
- V6 Exclusive
- Kleur: Zwart, bruin, goud of (verre keus) Zilver
Met dit in gedachten, kom ik op het volgende lijstje:
1.
2.
3.
4.
5. (Duitsland:)
6. (Duitsland:)
7. (Zonder foto, twijfelachtig:)
8.