




















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
bogaard77 schreef:weet niet. SM voortrein is gelijk break.
Wordt nog een mooie puzzel, hoger gewicht zal de reden zijn…
Alleen de lagers zwaarder, of ook de armen dikker, al allebei?
Bij mijn gebruik zal de break niet zo zwaar belast worden, misschien kan ik toch wel de lichtere van de berlines monteren (rechts én links dan vervangen).
Armen van Break en Berline zijn identiek, alleen aluminium gietdeel is wat anders (vreemd genoeg lijkt optisch gezien de berline uitvoering steviger….) Pasvorm is echter hetzelfde. Heb ooit een Berline draagarm op mijn Break gemonteerd en jaren probleemloos mee gereden.
Let voor montage wel op dat er absoluut geen speling zit in de lagers (vooral onderste arm is hiervoor gevoelig),het is net even teveel werk om straks alles nog een keer te doen…. Is eenvoudig te voelen bij gedemonteerde arm.
Check idd ook even de lasnaden rond de ophangbussen, als je de oude arm gedemonteerd hebt. Ook aan de buitenkant (dus direct achter de draagarm) willen ze nog wel eens inscheuren, kun je nu mooi bij.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Ben heel blij met dit antwoord, met name dat je er jaren mee hebt kunnen rijden .
Ervaringen uit het verleden geven dan wel geen garantie, maar wel goede hoop voor de toekomst!
N.B. Heb je toevallig plaatje van de break-arm?
Verder vanmiddag de gehele voorbumper met zijschotjes ernaast gezet.
De voorspatborden vallen trouwens beetje tegen, de binnenspatborden liggen er los in…
Geen reden tot wanhoop, heb nog twee groene staan, die zijn heel geschikt om verder te rijden met Joris
En verder:
De gevoelloze schakeling laat zich verklaren door een losse bout op de hevel voorop de bak, dus het gebogen beugeltje waar de schakelkabel op vastzit. De beugel kantelt als er spanning op gezet wordt.
Even in de documentatie zoeken of dit een speciale bout is om scharnierwerking te garanderen…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
De bout voor de bediening van de bak kon ik eenvoudig vastzetten, maar de veerwerking is er niet
Kan ik zonder meer het dekseltje van de bak losmaken (Ted?) en inspecteren of de veer op de schakelas (?) heel is, of kan ik er beter afblijven… :








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
vlietmansje schreef:
Kan ik zonder meer het dekseltje van de bak losmaken (Ted?) en inspecteren of de veer op de schakelas (?) heel is, of kan ik er beter afblijven…
:
Ik heb een hydraulique versie, dus werkt anders. Maar je kunt je deksel met een gerust hart lichten. Kun je meteen kijken hoe de staat van de bak is.
Ik neem onmiddellijk aan dat het opnieuw afstellen van kabel en stang geen enkel probleem voor jou is…
Succes! Btw: ik neem aan dat het een 4 bak is, want bij een 5bak moet je wel uitkijken dat je niet het kleinste dekseltje losmaakt.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Yep, idd 4-bak.
Als je de schakelarm (aan het stuur) naar je toe en van je af beweegt voel ik namelijk helemaal geen weerstand, dat komt toch als het goed is van de veer die op de stang zit die de bak ingaat?








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Al weer een tijdje geleden dat ik een handbak had. Ik zou gewoon de hele lijn langs gaan. Demonteer de stang eens en kijk eens of je een normale weerstand voelt als je de bak in de versnellingen zet met de hand.
Kijk ook eens of de stang goed bevestigd is in de hefboom en is de hefboom goed gemonteerd?





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
ted.kampen schreef:Al weer een tijdje geleden dat ik een handbak had. Ik zou gewoon de hele lijn langs gaan. Demonteer de stang eens en kijk eens of je een normale weerstand voelt als je de bak in de versnellingen zet met de hand.
Kijk ook eens of de stang goed bevestigd is in de hefboom en is de hefboom goed gemonteerd?
Snel gezegd, Ted!
Heb nog nooit aan een bak gesleuteld, en wil niets kapot maken, of erger, er springen veren in de rondte of zo
Momenteel doet ie het wel, dus is bruikbaar, en heb ook ander werk aan de auto….dus parkeer het klusje voorlopig op mijn lijstje “things-to-do” ...
Ben je toevallig keertje in de buurt van Oss?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De handbak heeft eenlangwerpig deksel en een groter ierkant eronder. Haal NIET het langwerpige eraf! Dan moet je enorm kloten om die schuif as weer in zn veren te krijgen. Het vierkante kan je wel veilig losschroeven!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
bogaard77 schreef:De handbak heeft eenlangwerpig deksel en een groter ierkant eronder. Haal NIET het langwerpige eraf! Dan moet je enorm kloten om die schuif as weer in zn veren te krijgen. Het vierkante kan je wel veilig losschroeven!
Idd, gewaarschuwd mens telt voor twee!
Heb in het (scan)onderdelenboek plaatje gevonden, vol.1, pagina 106 van 810, maar ben niet zo handig met PC om het hier neer te zetten…
Ik vermoed dat op as 15 veer 18 gebroken is.








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
vlietmansje schreef:ted.kampen schreef:Al weer een tijdje geleden dat ik een handbak had. Ik zou gewoon de hele lijn langs gaan. Demonteer de stang eens en kijk eens of je een normale weerstand voelt als je de bak in de versnellingen zet met de hand.
Kijk ook eens of de stang goed bevestigd is in de hefboom en is de hefboom goed gemonteerd?Snel gezegd, Ted!
Heb nog nooit aan een bak gesleuteld, en wil niets kapot maken, of erger, er springen veren in de rondte of zo![]()
Momenteel doet ie het wel, dus is bruikbaar, en heb ook ander werk aan de auto….dus parkeer het klusje voorlopig op mijn lijstje “things-to-do” ...
Ben je toevallig keertje in de buurt van Oss?
Mijn broer heeft met zijn DSM ook wat schakelproblemen. Kabel moet steeds bijgesteld worden om ‘m zowel in z’n als in z’n 1 cq achteruit te krijgen. Ga e.e.a. dit weekend eens demonteren om oorzaak te zoeken.
Toevallig in de buurt van Oss komen lijkt me sterk. Maar ik wil best eens een keer een middagje langs komen om er samen eens naar te kijken…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
ted.kampen schreef:Mijn broer heeft met zijn DSM ook wat schakelproblemen. Kabel moet steeds bijgesteld worden om ‘m zowel in z’n als in z’n 1 cq achteruit te krijgen. Ga e.e.a. dit weekend eens demonteren om oorzaak te zoeken.
Toevallig in de buurt van Oss komen lijkt me sterk. Maar ik wil best eens een keer een middagje langs komen om er samen eens naar te kijken…
Heel fijn aanbod, ervaring krijg ik zo misschien net vóórdat ik het nodig heb
Ben benieuwd naar de resultaten!
Tot op heden is dit mijn resultaat:
Tevens een motorkapontgrendelingskabeltje (3x woordwaarde) vervangen en de luchttunnel van een donor opgezocht; er blijken toch verschillen te zijn, de kant waar de hoes opzit is verschillend, en daardoor de hoes ook.
Compleet maakt het geen verschil, maar als je nieuwe hoes wil/moet hebben dus wel!
De voorbumper is gedemonteerd, de twee halve delen naar het stort, de rozetten overgezet op een incomplete donor, plus het sierdekseltje middenop, poetsen van het geheel en klaar voor montage
Dit weekend naar de baas, , volgende week vervolg, dan veertien dagen vrij





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Zondagochtend: rustig bladeren in boek van Jan de Lange…
Mijn break heeft een in twee delen neerklapbare achterbank met zwart skai bekleed.
Volgens Jan op pag 102 zou het dan een (ex-)ambulance moeten zijn :
Chassiscode is DSFF00FF0646, afleverdatum (Frankrijk?) is 031172, dan zou het 2300 moeten zijn
Het motortypeplaatje ontbreekt echter, is er een eenvoudig uiterlijk verschil tussen een 20 en een 23 :
Verder kan ik niets vinden over de B-stijl, momenteel zit er een glad plaatje op (zgn pallas plaatje), zou dit ribbeltje moeten zijn :








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Volgens mij heeft een DS23 altijd een 3-rijen radiateur met expansievat.
Misschien ook specifiek type Weber carburateur, maar dat weet ik niet zeker.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
ted.kampen schreef:Volgens mij heeft een DS23 altijd een 3-rijen radiateur met expansievat.
Misschien ook specifiek type Weber carburateur, maar dat weet ik niet zeker.
Dan is het simpele 2.0, want er zit een normale radiateur op!
In trekkracht heb ik tijdens de proefrit ook geen spektakel ervaren, en ik ben gewend aan een 2.0.
Goed zat, als hij maar lekker draait