Ik heb niet zo zeer een vraag maar wel een ervaring welke ik met jullie wil delen.
Ik heb een aantal maanden geleden op marktplaats een DX5 2.3 IE blok gekocht met de bedoeling het blok zelf te gaan reviseren. Ik heb eerst alles netjes uit elkaar gepeld en alles op volgorde gelegd en schoon gemaakt. Daarna voorzichtig begonnen met het analyseren van de onderdelen. Dat leverde al meteen vragen op.
Welke onderdelen zijn nog bruikbaar, welke niet?? Moet ik de krukas slijpen of niet?? Enz enz. Kortom schoonmaken en weer monteren leek een risicovol klusje zonder ervaring.. De artikelenreeks in la bombe over de zelfrevisie was toen nog niet begonnen.
Ik heb vervolgens bij een revisiebedrijf hier in de buurt gevraagd of ik daar “stage” mocht lopen en het blok bij hen mocht reviseren zodat ik een vraag kon stellen of ondersteuning kon krijgen waar nodig. Toen bleek dit bedrijf over de nodige ervaring te beschikken van DS blokken. Vervolgens heb ik zelf alles schoongemaakt, onderdelen gecontroleerd met micrometers.
Daarna heb ik onder begeleiding van een ervaren monteur alles weer gemonteerd. Echt super! Het blok is super gereviseerd, ik heb het voor 90% zelf gedaan en heb een fantastische ervaring opgedaan. Al met al hoefde ik tijdens de dagen alleen te betalen voor de uren die ze me geholpen hebben (ongeveer 1-2 uur per dag) en een klein bedrag huur van de werkplaats. Kortom, lekker zelf reviseren onder begeleiding van een expert, super resultaat, erg leerzaam en goedkoper dan laten reviseren. Alle roest gevoelige onderdelen zoals de deksel over de nokkenasketting, de uitlaatsteun, de motorsteunen had hij allemaal gegavaniseerd op voorraad. Ik heb deze onderdelen voor een klein bedrag geruild tegen gegalvaniseerde exemplaren.
Het zelf reviseren lijkt goed te doen, maar zoals bij alles zit ook hier de devil in the detail!
Citroentechniek is magnifiek!
Ik heb jaren terug ook mijn blok gerevisieerd. Ik ben het helemaal eens dat een geod revisiebedrijf dat ervaring in deze oude motoren heeft heel belangrijk is als ondersteuning.
Welk reivisie bedrijf heeft je geholpen?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Bert Hijnekamp van HRW revisie in Wageningen. Hij reviseert ook alles voor Herman Jansen.
Citroentechniek is magnifiek!
Klinkt goed.. ik krijg vaak het idee dat garagisten niet zitten te wachten op mensen die alles zelf willen doen
Hmmm, ik zal niet ontkennen dat ik bij mijn eerste verzoek een weinig enthousiaste reactie kreeg. Toen ik uitlegde dat het niet zozeer te doen was om hem minder te laten verdienen, maar dat ik het graag zelf wilde doen om het leren en ervaren veranderde hij van mening.
Indien je alles uitbesteed kan je ook gerust een compleet gerestaureerde DS kopen bij één van de specialisten…. Het restaureren en puzzelen op de techniek geeft voor mij de grootste kick en voldoening!
Citroentechniek is magnifiek!





Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
@ citrojaap
Dit voorjaar ook mijn motor laten reviseren bij Hijnekamp. Niet zoals jij, maar gewoon volledig uitbesteed. Enthousiaste man die Bert he!!
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Ik heb zelden zo’n perfectionist meegemaakt. Bij het balanceren van de drijfstangen slijpt hij heel voorzichtig net zo lang tot dat ze op 1/100 gram evenveel wegen. En ga zo maar door, alles wordt op de honderdste milimeter uitgemeten en op elkaar afgestemd.
Eerlijk is eerlijk, ik had dat niet thuis gekund….
Citroentechniek is magnifiek!





Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Mijn vader heeft jarenlange ervaring als motormonteur, en ook blokken gereviseerd. Maar al het benodigde gereedschap hebben we niet thuis, en ook de fijne kneepjes/ lastigheden van een DS blok was bij ons niet bekend. Uitbesteden, of iig zoals jij het hebt gedaan, onder supervisie van een persoon met ervaring met een dergelijke motor is dan de beste oplossing. Heb je totaal revisie moeten doen, of waren enkele onderdelen nog bruikbaar?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Het ging zoals bij de meeste denk ik, ik wilde in eerste instantie volstaan met nieuwe lagerschalen en zuigerveren. Uiteindelijk bleken de bussen en zuigers ook versleten. Daarna bleken de stoterbussen ook versleten. Uiteindelijk zijn alle bewegende delen vervangen, wel een fijne gedachte…
Ik heb het blok thuis gedemonteerd en bij Bert heb ik leren schoonmaken en hebben we samen het blok weer in elkaar gezet. Thuis heb ik de cilinderkop gemonteerd nadat Bert hem had gestraald en gevlakt. Thuis heb ik de rest weer afgebouwd zoals spruitstukken, waterpomp, leidingen enz enz.
Citroentechniek is magnifiek!





Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Mijn motorblok bleek helemaal op. Totaal revisie, met nieuwe nokkenas, stoterbussen, nieuwe cinderkop etc…noem maar op!!! Maarja, mooie investering, die er weer heel wat jaartjes tegenaan kan. Heb je ook de versnellingsbak laten reviseren?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Ja, ik heb een 5 bak halfautomaat gekocht bij Harry Martens.
Citroentechniek is magnifiek!




Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Ik denk dat mijn blok hetzelfde te wachten staat.
Ik heb nu de kop eraf en zie in de 3e cilinder een verticale kras zitten van ca. 4mm. breed, niet diep maar wel voelbaar. Ik twijfel tussen zelf doen en uitbesteden. Misschien dat onder begeleiding reviseren ook mogelijk is?
Wat is jullie ervaring met de benodigde tijd en kosten, en wat is jullie afweging geweest om het op jullie manier te doen?
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)





Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Harry martens idd, daar is mijn originele halfautomaat langs geweest. Was gelukkig een meevaller. Naast de basiszaken, alleen het vierde versnellingstandwiel vervangen en de priesas en het druklager.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Ik ben eerst zelf begonnen met de revisie, maar dat valt niet mee. Ook niet met een WHB er bij.
Het is moeilijk te zien welke krassen wel of niet meer kunnen. Bert kan je zo vertellen wat je wel en niet meer kan gebruiken. Als je het blok uit je auto hebt kan je hem net zo goed meteen flink aanpakken.
Het is zeker goedkoper als je het nodige zelf doet in de werkplaats bij Bert, je weet dan wel zeker dat je geen fouten maakt en je hebt het toch zelf gedaan. Toch kicken om te kunnen zeggen dat je je eigen blok hebt gereviseerd als het zo weer voor in je dame ligt te snorren!
Citroentechniek is magnifiek!





Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
citrojaap, heb je aantal foto’s van je DS
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Ik ben een totaal restauratie aan het uitvoeren. Ik heb het chassis gestraald en helemaal roestwerend behandeld. Ik heb net het basis hydraulische circuit weer gemonteerd. Het blok gaat er over enkele weken in. Ik zal binnenkort een paar foto’s van het blok en het chassis plaatsen.
Citroentechniek is magnifiek!