4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 

Koelproblemen en rookontwikkeling Limousine
Nathan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55

Gepost: 04 januari 2009 06:55 AM
  [ # 46 ]

Iedereen hier ook de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!  doei

We zouden vandaag een XM CT Turbo automaat gaan bekijken/kopen maar net voor le moment supreme bleek de Limo weer klaar te zijn!  very good

Vanavond hebben we haar weer opgehaald. Met verse kop (gereviseerde van de oude motor van onze Break) dito apk en veel vernieuwde onderdelen; remschijven en -blokken, handremkabels en schoentjes, schakelstangen, fusee- en stuurkogels en dito hoesjes, beetje laswerk (mooi gedaan!!!) aan de dorpels, nieuwe onderdelen brandstofpomp etc. etc. Al met al een kostenpost die de € 2.500,- nipt aantikt Sad

Rookproblemen opgelost als sneeuw aan de zon Wink Helaas is 1 euvel nog niet opgelost en daarvoor vraag ik jullie hulp…

Voor deze reparaties was de brandstofpomp zo lek als een mandje en leek het alsof deze heel af en toe een eigen leventje leidde. Vooral na een tijdje constant gasgeven (snelweg, B-wegen) gaf de auto ineens een extra dotje gas zonder dat ik het pedaal dieper intrapte.

Nu had ik de hoop dat dit opgelost zou worden door het stoppen van de lekkage van de brandstofpomp maar helaas nono

De Limo rijdt weer fantastisch maar smoort in snelheid opbouwen als ik het wil en wil van kiet wanneer ik het juist niet wil. Dit euvel lijkt zich het meest te manifesteren in de lagere toerenregionen. Wie weet raad?

Daarnaast; wie weet de exacte afstelgegevens voor de kleppen voor deze TRD2 motor?

Citroen CX 25 Limousine Turbo2 te koop
Citroen ID 19B verkocht
Porsche 928 S4
Renault Safrane 2.5 20v
smart fortwo CDI

Profiel  

Nathan
< 100 berichten
Rank

Gepost: 04 januari 2009 07:18 AM
  [ # 47 ]

Nagekomen berichtje @ Roel; ik rijdt elke auto (of het nu 1 van mijzelf is of 1 die ik te leen/test heb) eerst compleet warm voor ik hem/haar terg in de hogere toerenregionen. Ben nu eenmaal een echte autoliefhebber Wink

Stukje heiligschennis op dit forum wellicht maar ik heb me de afgelopen dagen verplaatst in de Lancia Kappa SW (2.0 5 cyl. 20v) van mijn jongere broer. Toegegeven, het comfort is niet Citroen waardig maar ik ben wel danig onder de indruk van de kwaliteit van deze auto! Very Happy

13 Jaar oud en bijna 240dkm historie maar geen piep of kraak, zelfs de climate controle werkt 100% Chapeau!  bravo

En het is zo’n mooie auto met zijn donkergroen metallic lak en speciale 16’ l.m. velgen… Sorry!  drunk

Citroen ID 19B verkocht
Porsche 928 S4
Renault Safrane 2.5 20v
smart fortwo CDI

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27966

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 januari 2009 12:43 PM
  [ # 48 ]

2500 euro is een hoop geld, maar ik denk gezien de werkzaamheden dat het wel een net bedrag is Wink
Zo te horen kan je weer een tijdje vooruit Cool

Profiel  

Nathan
< 100 berichten
Rank

Gepost: 11 januari 2009 04:42 AM
  [ # 49 ]

Dat zou je wel mogen denken ja Sad

Voor de volledigheid hierbij het complete verhaal (zal wel een heel epistel worden ben ik bang):

Voor de apk/revisie:

Een heerlijk rijdende Limo met een dito lopende motor, zij het dat deze naarmate de tijd vorderde steeds meer KVS wenste te consumeren. Af en toe was een klein hikje merkbaar (op de snelweg e.d. besloot de dame dat ik te weinig gas gaf en regelde dat zelf wel even). En koud starten was flink roken en een morrelende motor net na het starten. Defecte gloeier?

Net voor de revisie:

KVS leek opgelost te zijn door het vervangen van een lekkende radiateur, dito bolletje achter het expansievat en een gaar slangetje. Alleen bleef de dame roken. Alle gloeiers bleken na testen okee. Wellicht de verstuivers niet helemaal fris meer? De enige die we zo voor de hand hadden waren die van de ongeblazen motor uit de break. Die er dus ingezet en de koude start verliep weer prima.

Brandstofpomp was tevens zo lek als een mandje en dus is het dekselpakkinkje alsmede een o ring vervangen.

Alleen bleef het roken en dus weer terug naar de monteur. Na nadere inspectie bleek de kop op sterven na dood en dus hebben we de kop van de (ongeblazen Break) gedemonteerd en deze afgeleverd bij het revisiebedrijf.

KVS verbruik als sneeuw aan de zon vertrokken en dus in eerste instantie helemaal blij Smile

Tot na een 50 tal km’s de motor steeds meer in bleek te houden. Omdat ik de Limo echt nodig heb ben ik ermee door blijven rijden in de hoop dat het wat vervuiling betrof die gaandeweg wel weggebrand zou worden. Helaas…

Koude start bleek in de afgelopen week een drama. Liep wel gelijk na voorgloeien en starten maar wilde niet blijven lopen zonder een flinke dot gas (hele dorp in de rook…). Eenmaal wat warmer sloeg de motor niet meer af maar leek te verzuipen; ontzettend inhouden en dan ineens vol vermogen erop. Echt kamikaze rijden en wegrijden of inparkeren op een glad parkeerterrein was fingers crossed in de hoop geen schade te rijden Sad
Dit bleef dus ook bij een warme motor het geval. Bijna niet mee te rijden!

Dus vandaag de originele (en geteste!) verstuivers er weer ingezet en toen wilde ze helemaal niet meer starten…

Op alle mogelijke manieren hebben we het systeem ontlucht (bovenop de verstuivers, via de wartels, handmatig en via ontluchten via starten) en ineens wilde ze blijven lopen!

Moet ik wel bij vermelden dat we niet de juiste afdichtringen (helemaal onderaan de verstuiver de “holle” ring en iets daarboven de koperen ring) voorhanden hadden waardoor de verstuivers een beetje lekten.

Maar goed, de motor liep weer (koudloopregeling werkt overigens ook naar behoren) en dus vol goede moed naar Zwolle gereden waar we een afspraak hadden. Rijden ging nog steeds gepaard met af en toe flink inhouden en ineens vol vermogen maar er was wat verbetering merkbaar.

En toen, een kleine 4 uur na stilstand wilden we weer wegrijden. Na voorgloeien direct starten maar na een halve minuut sloeg ze af… Weer het idee van een verzopen (teveel brandstof krijgende) motor. Na herhaalde pogingen wilde de motor niet langer dan een seconde of 10 blijven lopen.

Weer de monteur gebeld en die raadde ons aan om alles weer uit elkaar te halen om opnieuw te monteren m.b.v. de juiste ringen. Dit gaan we morgen dan ook proberen.

Rest mij een vraag; als een motor als deze even heeft gelopen, dient de handmatige ontluchtingspomp dan “hard” te zijn? Bij de Limo blijkt deze steeds weer zacht te zijn en dus te “vragen” om ontlucht te worden.

Zou het hele euvel hierin kunnen schuilen?

Ben best wel ten einde raad dus alle suggesties zijn meer dan welkom!

Citroen ID 19B verkocht
Porsche 928 S4
Renault Safrane 2.5 20v
smart fortwo CDI

Profiel  

erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243

Gepost: 11 januari 2009 11:56 PM
  [ # 50 ]

zo te lezen komt je probleem uit de brandstofpomp of heel misschien uit je verstuivers.
ik neem aan dat je ondertussen de juiste brandplaatjes hebt gemonteerd?

zo nee dan moet je dat eerst gaan doen.
heb je de pomp wel schoon gehouden met het reviseren van het deksel?
1 korrel zand kan al einde pomp betekenen.
het kan ook zijn dat het ontluchtingspompje stuk is, dat wil wel eens vaker gebeuren als je hem gebruikt hebt.
op zich mag het systeem geen lucht aanzuigen, dus ook niet na een paar uur of dagen stilstand.
een maal ontlucht is altijd ontlucht.
welk merk pomp heb je? Lucas-rotodiesel of bosch?

p.s. durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb al eens de pomp verkeerd om aangesloten (dus retour en aanvoer verwisseld) met ongeveer dezelfde effecten.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  

Nathan
< 100 berichten
Rank

Gepost: 13 januari 2009 05:47 PM
  [ # 51 ]

Omdat het weekend was konden we niet aan de juiste plaatjes komen en dus hebben we de verstuivers uit de Break gehaald. Ook hierin ontbrak het e.e.a. en deze motor draait wel zoals het hoort.

En dus verder lopen speuren en wat bleek? Een klein scheurtje in een slangetje bij de voorverwarming van de brandstof! Deze iets ingekort, motor weer ontlucht en direct starten!

Ging wel even gepaard met wat rook maar de motor bleef lopen. Voorzichtig warmgedraaid en toen de snelweg op. Vermogen is weer terug en er is niet langer sprake van inhouden Smile

Alleen de koude start is nog niet fantastisch. Na 1 keer voorgloeien slaat de motor direct aan maar loopt wat onregelmatig en rookt nog steeds. Na een klein stukje rijden is dit weg om niet meer terug te komen tot de volgende koud start.

Zou dit dan nog verband kunnen houden met die plaatjes?

@ Erik; de revisie van de kop en de brandstofpomp is gebeurd bij een erkend revisiebedrijf en dus ga ik ervan uit dat dit allemaal is gedaan zoals het hoort. Je moet een beetje vertrouwen in je medemens houden nietwaar? Wink

Citroen ID 19B verkocht
Porsche 928 S4
Renault Safrane 2.5 20v
smart fortwo CDI

Profiel  

Gepost: 13 januari 2009 05:50 PM
  [ # 52 ]

Als de retourslangen versleten zijn zuigt de pomp deels lucht aan.
Slecht starten en geen vermogen zijn zeker gevolgen hiervan!

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  

Nathan
< 100 berichten
Rank

Gepost: 13 januari 2009 06:09 PM
  [ # 53 ]

En toch hebben we er in feite niets anders aan gedaan dan alleen het inkorten van het slangetje en alle problemen zijn verdwenen…

Citroen ID 19B verkocht
Porsche 928 S4
Renault Safrane 2.5 20v
smart fortwo CDI

Profiel  

bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 13 januari 2009 06:29 PM
  [ # 54 ]

toen ik met de wagen reed… was de koude start ook niet altijd stationair maar die oude diesels hebben dat wel meer. je moet ze echt eerst warm rijden….

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  

Gepost: 13 januari 2009 06:50 PM
  [ # 55 ]
Nathan schreef:

En toch hebben we er in feite niets anders aan gedaan dan alleen het inkorten van het slangetje en alle problemen zijn verdwenen…

Klopt, hierdoor kan deze geen lucht meer aantrekken.
Heb het onlangs ook gedaan met de Zafira van me zus.
Alle retourleidingen vervangen, ding start 100keer beter(en er was zelfs niks aan te zien!!!)

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  

erikkuiper
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2243

Gepost: 13 januari 2009 10:46 PM
  [ # 56 ]

mooi man dat je het gevonden hebt.
en natuurlijk dat het klaar is.

nog een tip: die voorverwarming is er bij mij uit omdat ik een lekkage tussen de aansluitpijpjes en het alu huis had.
ik merk er helemaal niets van.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  

Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3174

- CX 2500D
Gepost: 15 januari 2009 12:11 AM
  [ # 57 ]
Nathan schreef:

Alleen de koude start is nog niet fantastisch. Na 1 keer voorgloeien slaat de motor direct aan maar loopt wat onregelmatig en rookt nog steeds. Na een klein stukje rijden is dit weg om niet meer terug te komen tot de volgende koud start.

Zou dit dan nog verband kunnen houden met die plaatjes?

Mischien 1 of meer kapotte gloeistiften?

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  

Nathan
< 100 berichten
Rank

Gepost: 15 januari 2009 02:00 AM
  [ # 58 ]

Gloeistiften en verstuivers zijn allen getest en okee bevonden, geen noodzaak tot vervanging in ieder geval.

Vannacht een nieuw probleem na een rit van 200km Sad Oliedruklampje ging branden en de olie spoot eruit! Nu blijkt de oliedruksensor zo lek als een mandje… Morgen een nieuwe zien te scoren (iemand suggesties?) en dan hopen op wat probleemloze km’s want de moed begint me een beetje in de schoenen te zakken in de tussentijd…

Met een paar maanden de koppeling laten vervangen en dan ook maar preventief alle pakkingen en keerringen laten vervangen in de hoop dan de komende tijd van verdere ellende bespaard te blijven! huh

Citroen ID 19B verkocht
Porsche 928 S4
Renault Safrane 2.5 20v
smart fortwo CDI

Profiel  

25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4911

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 15 januari 2009 09:01 AM
  [ # 59 ]
Nathan schreef:

Dit doet de onze (zit ook een turbo2 diesel motor in) ook en tsja, verder gebruikt ze weinig olie, bijna geen KVS en lekt ze niets, het brandstofverbruik is ook erg netjes (en afhankelijk van het gewicht van m`n rechtervoet Wink ). Zolang ze verder netjes rijdt en geen gekke dingen doet, kan ik hier mee leven…

Een echte oorzaak aanwijzen kan ik niet, maar daar er nog belangrijkere dingen aan onze Limousine moeten gebeuren dan dit, staat het oplossen van dit ‘probleem’ onderaan het lijstje.

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  

mrah
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50

Gepost: 16 januari 2009 10:38 PM
  [ # 60 ]

Dit verhaal doet me denken aan een Peugeot 505 gtdte 2,5 liter turbo diesel intercooler die ik 10 jaar geleden had. Die motor had ook een rotodiesel brandstofpomp

Die motor had ook de vervelende gewoonte om met koude start slecht te lopen. Was het erg koud en vroor het dan liep ie even en sloeg dan af om nooit meer aan te krijgen. Ik moest hem dan eerst ontluchten en dan deed ie het weer.

Was ie eenmaal warm dan reed ie als een tierelier, super wat een power!

Ik heb de pomp toen laten reviseren, alle brandstof slangen vervangen en tot in de tank alles gecontroleerd op valse lucht aanzuigen.

Ik heb ook nog doorzichtige slangen gemonteerd om op luchtbellen te controleren maar de valse lucht was zo fijn verdeeld in heel fijne belletjes dat je met die plastic slangen nog niks zag.

Dan liet ik voor een test de retourbrandstof in een grote glazen beker lopen en dan zag je bij koude start echt een mist van belletjes.

Ben er nooit achter gekomen wat het euvel nou precies was maar het heeft me zeeen van tijd en ook veel geld gekost (pomprevisie).

Heb de wagen uit arremoe maar weggedaan maar heb sindsdien een aversie tegen rotodieselpompen.

Heb er ooit aan gedacht om een soort van drukbol in te bouwen in het brandstofsysteem of een klein brandstofpompje druk op het systeem te laten houden als de wagen stil staat.

Profiel  

4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook