

























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Voor een CX zijn er toch dingen die moeilijk te vinden zijn. Of heeft iemand al nieuwe reactiestangen gevonden? Ik heb laatst nieuwe onderste fuseekogels gemonteerd en die zijn nu al weer zo slap als wat. De nieuwe binnenste stuur kogels van Lemforder zijn af fabriek al stuk dus de kwaliteit van de repro dingen is ook dubieus. Verder zijn er voor DS’en enzo toch wel wat fundamentele delen die alleen uit slopers kunnen komen. Ook hier is er allerlei reproductie troep op de markt… je moet accepteren dat als je significante afstanden rijdt met je auto, de reproductie delen daar soms niet tegen bestand zijn.
Je kan dus echt niet stellen dat het even makkelijk is om aan onderdelen te komen voor een CX, DS of SM als voor een nieuwere auto… dat is gewoon moeilijker en sommige dingen zijn duur. Maar ‘t is allemaal wel te doen, er moet alleen wat meer tijd en moeite in. Al met al vind ik alle bovenstaande auto’s wel degelijk gewoon betrouwbaar, mits je al het noodzakelijke onderhoud ook echt doet. Je moet ook rekening houden dat wat je normaal aan afschrijving betaalt voor een nieuwere auto in een vergelijkbare klasse je bij een klassieker uit MOET geven aan onderhoud, anders wordt hij vanzelf onbetrouwbaar, en rot hij weg. Als je lang in een klassieker wil rijden kan je niet besparen op onderhoud, want dat is het ding ten dode opschrijven.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
bovenstaande is zonder meer waar.
toch denk ik dat je met een klassieker zowieso beter uit bent:
1 aaibaarheidsgehalte, ofwel hoofdomdraaigehalte (van mensen als je langsrijd)
2 relatief simpele diagnosestelling bij defecte onderdelen.
3 makkelijker zelf sleutelen (en dat is zeker de moeite waard kwa geld, kom je waarschijnlijk nog goedkoper uit dan als je het vergelijkt met afschrijving van een nieuwe auto)
4 leuke hobby
En ja het loont gewoon om een sloper in delen op voorraad te hebben of door voldoende gezamelijke vraag te creeren te zorgen voor reproductie van delen die nu schaars of niet verkrijgbaar zijn.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Ik heb mezelf dit jaar ten doel gesteld om het lassen onder de knie te krijgen. Inmiddels vind ik dit toch wel een vereiste. Het scheelt gewoon handenvol geld bij de APK.
Voor de rest is een oldtimer gewoon veel en veel leuker dan een moderne auto. Wat me ook opvalt is dat er zoveel nieuwe (dure) auto’s op de vluchtstrook staan. Weet iemand hoe dat zit?
mechanica is makkelijk zelf op te lossen en kun je shortcutten/bypassen.
electronica daarentegen….....
sterker nog, een vriendin had een Smartje, lampje van de toerenteller was kapot, kostte haar € 85,- voor een nieuwe toerenteller; lampje kon niet vervangen worden
oude auto’s kun je begrijpen, aanvoelen en sommige storingen/euvels uitsluiten.
moderne bakken en de daarmee verbonden “techneuten” ipv monteurs kijken naar de uitdraai van de computer wat de diagnose is.
ik zweer bij “oud, mechanisch en karakter”
You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist
Land Rover Defender 110" ‘85
CX TRS ‘87
Talbot Samba Cabrio ´85
Volvo 245 Tic ´83
CX 2500 diesel ‘79
Volvo 245 GLT ‘84














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Evan schreef:toch denk ik dat je met een klassieker zowieso beter uit bent:
2 relatief simpele diagnosestelling bij defecte onderdelen.
3 makkelijker zelf sleutelen (en dat is zeker de moeite waard kwa geld, kom je waarschijnlijk nog goedkoper uit dan als je het vergelijkt met afschrijving van een nieuwe auto)
Hmmm…. met punt 2 en 4 kan ik het eigenlijk alleen eens zijn als je zelf KUNT sleutelen en diagnose KUNT stellen. Dat diagnose stellen makkelijker zou zijn durf ik in de meeste gevallen ook nog te betwijfelen. Kijk eens naar een Ds met D-jetronic inspuiting, een Sm, of een CX met injectie of abs…zelfs een specialistische garage kan met die klassiekers behoorlijk wanhopig worden als er een naar storingkje inzit
Kun je zelf sleutelen, ja, dan telt punt 3 zeker. Kun je dat niet, dan durf ik te wedden dat de afschrijving op een nieuwe auto minder is dan de onderhoudskosten van een Ds,Cx of Sm bij een vergelijkbaar jaarkilometrage.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
waterman771 schreef:Kun je dat niet, dan durf ik te wedden dat de afschrijving op een nieuwe auto minder is dan de onderhoudskosten van een Ds,Cx of Sm bij een vergelijkbaar jaarkilometrage.
Dat ligt er aan waarmee je het vergelijkt?
Als je een C6 gaat rijden dan is dat zeker duurder Uiteindelijk beide het topmodel van Citroën.
Als je weinig kms rijdt dan zal een middenklasser ook duurder zijn aan afschrijving. Bij een lage kmstand valt het onderhoud wellicht mee bij een oudere auto, maar de afschrijving gaat gewoon door bij een nieuwe auto.
Uiteindelijk zal je ook een beetje geluk moeten hebben of er veel (dure) dingen stuk gaan aan je klassieker of niet
Verschilt toch wel over wat voor auto je het hebt. Vooral een CX diesel is volgens mij behoorlijk goedkoop in het gebruik en heeft bij normaal gebruik weinig onkosten qua reparaties/ laswerk. Om laswerk te voorkomen moet je gewoon een goede basis kiezen of maken en dan met een goed middel tegen roest behandelen en af en toe inspecteren. Dan zijn het alleen wat slijtagedelen die de kosten veroorzaken en dat is best te behappen. Als jedaarentegen voor elk kapot lampje naar de dealer gaat dan wordt het duur ja.
Verder heb ik niet veel ervaring met ds en en helemaal niet met SM’s maar ik kan me voorstellen dat die meer onderhoud vragen, al is het alleen maar het doorsmeren elke 5000 km….
Dus als je een DS rijdt de regelmatig gelast moet worden omdat de basis niet goed is ofwel niet goed behandeld is geweest dan zal je redenatie zeker steek houden!
CX GTi Turbo 2 - All Black


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Je moet de vergelijking denk ik wel enigszins ‘eerlijk’ maken. Zo denk ik dat het terecht is om een SM te vergelijken met een C6 kwa kosten, een SM is een auto in een klasse waarvan als je hem tussen de Ferrari’s Aston Martins en Lamborghini’s zet dat hij nog steeds positief opvalt. Dat vind ik dan toch een zeer exclusieve auto. En als je de afschrijving vergelijkt met die van een nieuwe C6… ja gut dan kan je zeker de eerste 10 jaar daar denk ik toch ook wel heel goed SM van rijden zelfs bij een vergelijkbaar jaarkilometrage (even los van het mysterieuze verschijnsel dat het er op lijkt dat SM’s minder stuk gaan hoe meer je er mee rijdt).
Maar kijk naar een CX 25 Gti Turbo 2 uit 1988. Die auto kostte toen ongeveer 30,000 euro. Dat is 21 jaar geleden. Dat zal nu vergelijkbaar zijn met een auto van 35 tot 40 duizend euro. Zo’n auto schrijft zeg 20 procent van de restwaarde af per jaar, en als ik kijk naar C6’en van drie jaar oud is dat nog heel conservatief geschat. Maar goed, weer terug naar iets wat vergelijkbaar is met de CX GtiT2, zeg een nieuwe auto van 35k @20% afschrijving. Stel dat je dan 5 jaar in elke nieuwe auto blijft rijden, die nieuwe 35k auto, en aan het einde van die 5 jaar is ie zeg 14,500 euro waard. Dan kan je dus 5 jaar lang zo’n 4100 euro per jaar uitgeven aan het onderhoud en afschrijving van de CX laten we zeggen 1000 afschrijving en 3100 onderhoud, en dan heb je bij die 35k auto nog geen nieuwe band gekocht, en geen enkele onderhoudsfactuur gehad, maar laten we dat voor het gemak maar wegstrepen tegen hogere brandstofkosten voor een gtiT (zoveel verschil is er niet, maar ik ben conservatief aan ‘t rekenen). Met die 1000 per jaar afschrijving op de CX kan je er bijvoorbeeld eentje kopen van 7500 en die is minimaal nog wel 2500 waard na 5 jaar 3100 euro er aan uitgeven, ik denk eigenlijk nog wel wat meer.
Dan heb je dus aan het einde van die 5 jaar bij de nieuwe auto een 5 jaar oude dertien in een dozijn occassion, en nog geen onderhoudsrekening betaald. De CX heb je 3100 per jaar aan onderhoud uitgegeven, en als je niet teveel brommers tegen je aan laat knallen, VEMSen inbouwt en debiele velgen koopt hou je daar genoeg van over om hem eens in de vijf jaar flink te plaatwerken.
Zelfs al rijd je 15 jaar in je nieuwe 35k auto (maar dan wordt de berekening wat lastiger, want die nieuwe auto heeft dan ook steeds meer onderhoud nodig), dan nog zal de CX er niet slecht uitspringen. In het slechtste geval is ie iets duurder ja, maar ik betwijfel het en dan rijd je ook nog in de auto voor je hobby.
Het is natuurlijk een keuze en een CX is veel meer werk, hij zal denk ik wat vaker en langer bij de garage staan, maar ja als je voor een CX kiest hoort dat er bij.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
En dan hebben we het nog niet eens over de verzekering
Dat is bij een CX ook maar een greintje vergeleken met nieuwe auto’s in die prijsklasse.
Overigens betwijfel ik of een CX 1000 euro per jaar afschrijft, als je het goed doet kan je er misschien zelfs nog aan verdienen na een aantal jaar


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Zoals ik al zei, het is een zeer conservatieve berekening. Je kan denk ik op tal van punten op en aanmerkingen maken wat er allemaal wel niet goedkoper is bij een CX, maar het is een zeer conservatief rekenvoorbeeld.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Arjan Verkade schreef:En dan hebben we het nog niet eens over de verzekering
Idd.. met een fikse no-claim korting en een keus voor een semi-klassieker verzekering heb je voor een paar euro alles verzekerd..
Se concentrer sur l’essentiel












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Archi schreef:Arjan Verkade schreef:En dan hebben we het nog niet eens over de verzekering
Idd.. met een fikse no-claim korting en een keus voor een semi-klassieker verzekering heb je voor een paar euro alles verzekerd..
Via de CX Club vragen ze niets…
Niet of je nog een andere auto rijdt.
Niet hoeveel schade vrije jaren je heb.
Standaard alleen beperkt tot 7500 km p.j. Ik denk dat dat wel te verhogen is op verzoek
Heb het oldtimer rijden zelf in de afgelopen jaren rustig opgebouwd en parallel laten lopen aan het vergaren van sleutelkennis en ervaring, tot ik een dik half jaar geleden besloot om de laatste moderne kar de deur uit te doen en alleen maar oldtimer te rijden. Initiële aanleiding was dat ik het flauw was om met m’n financiële tepel aan de melkmachine te hangen van de staatskas, maar daarnaast had ik er inmiddels ook wel het vertrouwen in gekregen dat ik m’n chipszakken wel op de weg zou kunnen houden. Als je een keuze maakt dan moet je er ook voor gaan en ik ben sinds dien nog geen dag met een fledder in m’n broek achter het stuur gekropen met het gevoel dat ik misschien wel eens stil zou kunnen vallen onderweg. Sterker nog; ik geniet nu x10! Wel is het natuurlijk zo dat je onderweg eens kunt merken dat het binnenkort toch echt eens de hoogste tijd wordt om dit of dat te vervangen, maar dat was niet anders met de moderne karren. Klooien aan die bakken moet je fun vinden en dan doe je het ook graag, vind je dat niet en doe je het niet dan kan ik me goed voorstellen dat oldtimer rijden op den duur een drama wordt. En als je elke dag in je kar stapt met het gevoel alsof je naar de tandarts moet, dan zou ik gewoon lekker een moderne toyota oid nemen en veel appeltaarten bakken voor je lokale garagist. Als fun stom wordt dan is het geen fun meer.
Animal triste post coitum
pp! schreef:mechanica is makkelijk zelf op te lossen en kun je shortcutten/bypassen.
electronica daarentegen….....![]()
![]()
![]()
![]()
sterker nog, een vriendin had een Smartje, lampje van de toerenteller was kapot, kostte haar € 85,- voor een nieuwe toerenteller; lampje kon niet vervangen worden![]()
oude auto’s kun je begrijpen, aanvoelen en sommige storingen/euvels uitsluiten.
moderne bakken en de daarmee verbonden “techneuten” ipv monteurs kijken naar de uitdraai van de computer wat de diagnose is.
ik zweer bij “oud, mechanisch en karakter”![]()
![]()
Maar waarom vindt de overheid oldtimers dan zulke smeerpoetsen, ontwikkeling van nieuwe auto’s en reparatie (compleet vervangen van hele units) van nieuwe auto’s is dan toch veel slechter voor het milieu? Of mis ik iets?
Kan best wezen hoor…

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
De vervuiling die de productie van nieuwe (schone) auto’s teweeg brengt is zo groot dat dat in de levensduur van die nieuwe auto’s nooit meer goed gemaakt kan worden. Doorrijden met een bestaande (maar qua uitstoot vervuilender) auto schijnt wel degelijk milieuvriendelijker te zijn dan het aanschaffen van een Prius. In Oldtimermarkt stond daarover vorig jaar een artikel.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)