





















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
De waterpomp daar kon je zo aan, die zit links onder als je vanuit de wielkast kijkt. Maar inderdaad, die motorsteun loshalen werkt alleen maar prettiger. De motorsteun bestaat trouwens uit 3 gedeelten, het gedeelte met het rubber boven de wielkast, het gedeelte dat tegen het blok geschroefd zit, en de brug zeg maar die die twee gedeeltes met elkaar verbindt.
De brug moet sowieso los, en het gedeelte aan het blok kun je loshalen. Ik zou dat persoonlijk wel doen want het verschaft een stuk meer ruimte om je klauwen tussen te steken, en bovendien kun je dan alles goed zien. want er zit net een boutje van de spanner zodanig achter die steun dat je het niet kunt zien en op het gevoel moet gaan klooien.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ik heb vanmiddag alles eruit gekregen, met de motorsteun nog vast. Het was even wat geklooi, maar binnen een uur de spanner en waterpomp los (veel tijd nodig gehad om de verborgen boutjes te vinden).
Ik werk toch veel ‘s avonds dus ‘t meeste gebeurd op de tast
Alleen belde mijn vriendin net toen ik verder wilde, dat d’r usb-stick waarop d’r afstudeerwerk staat (dat vrijdag klaar moet zijn) er mee opgehouden was (en die eigenwijze vrouwen maken nooit een backup, ondanks de waarschuwingen). Dus daar de rest v.d. avond mee bezig geweest (en opgelost).
Morgen pompje weer d’r in, en nog even wat onderdelen ophalen bij mechuccio.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)






















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Mooi
Die motorsteun hoeft inderdaad niet perse los, maar ik vond het ietsje prettiger werken de laatste keer. maar als je dat rottige verborgen boutje al gevonden hebt ben je al halverwege
Kijk wel nog even naar mijn tip over die veer op de spanner, want daar kun je nog een leuke tijd mee bezig zijn omdat die veer de hele tijd kromslaat je de spanner zo niet op zijn plek krijgt. Maar goed, je bent handig genoeg om daar zelf ook iets op te verzinnen.
Ik vind het leuk dat mijn oude GTItje nog zo lekker onder handen genomen wordt. Blijft toch een leuk karretje!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Die veer wordt inderdaad een lastige. Ik ga die dadelijk eens proberen op z’n plek te krijgen. Die tip met binddraad is nog niet zo gek, misschien kan ik zelf nog iets beters verzinnen?
Vanavond rond 20 uur?
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)






















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Denk dat dat wel goed is jah, laat ik je sowieso dadelijk ff weten, ze liggen nu nog bij rastaslipperman in de schuur
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX






















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
20:00 is prima,
Ik heb je ook ff een PB gestuurd!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Vandaag verder gegaan met de DB-wissel en waterpomp.
Waterpomp hangt erin. Toen aan de DB-riem begonnen.
De spanrol er zonder problemen in gekregen:
De veer gewoon met de houder erin geduwd (even pielen maar binnen 5 min gepiept), toen van de achterzijde vh blok de spanrol naar achter geduwd (zit een hoekje aan de spanrolhouder waar je perfect achter kunt met een bandenijzer) en toen de spanrol even vastgezet.
Even alles op tijd zetten en blokkeren, DB-riem erop, spanrol los (zodat ie zou spannen), krukas 2x rond: shit een tandje ernaast. Nogmaals op tijd zetten, krukas rond: hij blokkeert
De spanrol bleek nog te vast te zitten waardoor hij niet goed spande. Ik heb dus even (zachtjes) een klep geraakt (zou hij nu krom zijn? denk het niet maar hoe makkelijk gaat zo’n klep krom : )
Db-riem eraf en krukas en nokas opnieuw op tijd gezet en geblokkeerd.
Morgen even een nieuwe DB-riem halen want deze is nu wat vettig en heeft dus een paar tandjes licht “gekrast”.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)






















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Je hoeft je niet ongerust te maken hoor.
De kleppen staan loodrecht op de zuigers dus je moet echt idioot veel kracht zetten om een klep of zuiger stuk te krijgen. Met de startmotor zou het wellicht kunnen, maar zelfs dan is het onwaarschijnlijk.
Gewoon de nieuwe riem erop knallen en lekker genieten.
Even nog voor de beeldvorming, bij de 16V staan de kleppen onder een hoek van 45 graden tov de zuigers, die tik je een stuk gemakkelijker krom, maar ook dat is met de hand bijna niet te doen tenzij je echt als een idioot gaat forceren om toch de motor rond te krijgen, wat nieman die ook maar lichtjes nadenkt zou doen in zo’n situatie
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mooi, ik wist niet dat die kleppen er loodrecht op stonden, dan zou je alleen de klepstelen krom kunnen krijgen als je de hulk bent
Dan morgen even een DB-riempje scoren, en dan gaan we volgende week richting de sneeuw met de Gti.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Nou na 19 dagen rijdt hij eindelijk weer. De nieuwe distributie-riem zit erop. Een nieuwe thermostaat, nieuwe kvs, nieuwe waterpomp , nieuwe bougies en zo’n PIMP (VW) RF-afstandsbediening . Het heeft even tijd gekost (vooral veel binnen zitten, en naar buiten kijken wanneer het weer wat warmer werd)
Wat doet hij nu dan?
hij loopt een stuk beter (rustige stationairloop), hij wordt eindelijk eens netjes warm (80 ipv 60 graden) en hij kan er weer even tegenaan.
Nu nog de carterpakking vervangen want hij druppelt, en de stukjes pakking hangen er tussenuit
Dat verklaarde ook de vlekken op de oprit en het hogere olieverbruik.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Jij durft!
Gefeliciteerd met je D-riem.. Dit laat ik voorlopig aan de specialist over..
Se concentrer sur l’essentiel
Archi schreef:Jij durft!
Gefeliciteerd met je D-riem.. Dit laat ik voorlopig aan de specialist over..
Ach qua moeilijkheid valt het wel mee, veel gepiel omdat die Gti niet veel ruimte over heeft onder de motorkap.
Goed gereedschap is wel fijn, en een reserve-auto is ook wel heel erg handig.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Jeetje, ik loop achter.. Heb je koppakking wissel kunnen volgen op dit forum en nu dit.. ops:
Ik nader de 120k en ben niet zeker wanneer de wissel is geweest bij de vorige eigenaar. Nu heb ik altijd geprobeerd de D-riem zelf te gaan doen, maar heb het nooit echt aangedurft. De klus heb ik in mijn leven 4 keer uitbesteed. Word tijd denk ik..
Welk merk voor distributieset heb je gekozen? SKF? Of gaan voor een ander merk/origineel? (waar heb je ze trouwens gehaald?).
Se concentrer sur l’essentiel
even een weekje op vakantie geweest dus antwoord liet even op zich wachten.
De spanrol en waterpomp (en eerste riem) komen van een duitse internetzaak (bt-autoteile.de) voor 112 euro incl verzenden:
1 x Zahnriemen 113 Zähne [081667]
BT01471
21,41 EUR
1 x Spannrolle für Zahnriemen [082912]
BT08865
34,70 EUR
1 x Ventildeckeldichtung [024948]
BT08873
7,47 EUR
1 x Wasserpumpe kl.Flügelrad 60mm [120163]
BT08866
36,36 EUR
Spanrol was van SKF, riem was van een onbekend merk net zoals de waterpomp.
Later bij brezan sittard een nieuwe riem gehaald omdat ik de “oude” nieuwe mishandeld had. Dat was er eentje van Gates voor 35 euro.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Gisteren even de Gti over de 240k gebracht:
Nog even alle Bx’en op de foto:
Verder afgelopen week nog even de carterpakking vervangen, samen met olietemp-sensor, olie, olie-filter. En het carter even opgeschuurd en opnieuw gespoten.
En dan ook nog vandaag de BX weer eens in de wax gezet, en de linker spiegel eens zwart gespoten. Al was het spiegel spuiten niet zo succesvol want hij is nu hoogglans zwart ipv groen/grijs, en of ik dat mooi vindt
edit:
deze foto van 2-10-2008 kwam ik ook nog tegen:
Gezien het vele onderhoud dit jaar toch nog precies 1000 km per maand in de laatste 5 mnd.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)