Zoals jullie lezen aardig wat problemen met mijn xsara. Het ergste is wel de uitlaat, maar die is vervangen inmiddels en ik hoop dat de dealer me wat tegemoet wil komen in de kosten.
Nu het 2e grote probleem;
zoals in een ander topic van mij beschreven ruik ik diesel tijdens stilstaan na een tijdje rijden via de ventilatieroosters.
Vanavond de auto op de brug gezet, en wat zien we; de auto is van voor tot achter enorm nat. De druppels hangen er soms aan. Lekt ergens flink dus.
Ook het 3e remlicht werkt niet, en de centrale vergrendeling achter en de kofferbak weigeren dienst.
Kortom; een probleemauto.
Nu heb ik de auto gekocht bij Jan Wolven in Ede. Hij is al 25 jaar citroen specialist, dus moest goed zijn dacht ik zo.
De auto is APK gekeurd toen ik hem kocht. Maar vraag me niet hoe hij door deze keuring is gekomen. De dealer keurt zelf, dus ik denk; krabbeltje op papier zetten en klaar.
Ook kreeg ik een grote beurt erbij, wat ik dus nu ook in twijfel trek. De distributieriem is zoals beloofd wel vervangen, dat heb ik gezien toen hij daar mee bezig was toevallig toen ik spontaan ff kwam binnenlopen.
Kortom; ik baal hiervan als een stekker en wil niks liever dan alles kosteloos repareren, of mijn geld terug. Want dit accepteer ik absoluut niet. Ik ben echt enorm pissig. Enorm kwaad!!!
Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb al gezegd dat ik morgenvroeg langskom om te bespreken over die uitlaat.
De BOVAG doet niets, omdat de auto niet boven het bedrag uitkwam wat nodig is voor garantie.
Het vreemde vind ik ook; ik kreeg geen bon van de wagen, en de man stak het geld zo in zijn kontzak alsof het een tientje was. Misschien had ik zelf om de bon moeten vragen, maar dan nog.
Hoe ga ik nu te werk? Al mijn geld is op aan de aankoop van de auto en die uitlaat vervangen. Dus ik ben het nu enorm beu.
Auto heb ik de 17e gekocht (vrijdag)
tot slot heb ik het idee dat de man een soort bedrieger is;
- die gerepareerde uitlaat zat er volgens hem al 1,5 onder zo… Kan niet, want stukje buis ziet er nog als nieuw uit.
- Ook beweerd de beste man dat de achterdeuren en de achterklep niet meedoen met de CV en dat dat dus zo hoort. Ook dit is niet waar.
en o ja, de teller voor de volgende beurt staat nog op 520km te gaan. Maar de auto zou toch net een beurt gehad hebben???
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
ik zou zeggen dat het allemaal verborgen gebreken zijn. Probeer hier met de dealer over te praten en er met hem uit te komen. Uiteraard dient hij de auto te maken zodat hij wel door de APK komt. Laat hem APK testen door een onafhankelijke partij (ANWB?). Als je een auto koopt met APK mag je er van uitgaan dat hij ook goed is.
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/


















Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
dat natte zal wel diesel zijn, wat via een retour slangetje lekt. Heb de foto van je uitlaat gezien, slordig, zou dat zelf zo niet doen maar ja,
dat lekken van diesel kan van de ene op de andere dag gaan lekken, een CV motortje wat niet werkt is geen APK eis, derde remlicht hoeft het vlgs mij ook niet te doen voor de apk, maar dat kan ik nazoeken, dus de aantijgingen omtrent de APK “alleen maar een krabbel zetten” zou ik niet zo plaatsen, garage’s zijn echt wel secuur voor de APK, je kn immers een steekproef krijgen.
Dat hij het geld in zn kontzal steekt, is niet meer dan normaal, toch, wat zou jij doen? en die bon? gewoon naar vragen, hij heeft de auto ingekocht, gevrijwaard en weer verkocht, het is onmogelijk een auto uit de papieren te houden, dus gewoon bonnetje vragen,
en dan even in alle eerlijkheid, je koopt een auto zonder garantie en nu klaag je over twee puntjes (CV en Remlicht)??? uitlaat is terecht, maar had ik toch maar als eerste aan hem aangeboden, en ik denk als je morgen vraagt of hij even kijkt naar de diesel lekkage dat hij het zo oplost..
niet meteen zo negatief en gestressed zou ik zeggen, gun die man een tweede kans voor hem zo af te schilderen op internet, het is niet zoals ergens anders vermeld gelijk aan een verjaardagsfeestje, hier kijken veel meer mensen naar,
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
heb ik nog een puntje voor je;
tijdens hoge snelheid trilt de auto om de zoveel tijd.
1 seconde trillen, seconde stil, seconde trillen, seconde stil, enz…
Wat kan dat dan zijn?
Is dat een kwestie van balanceren???
Ik dacht ook aan de nieuwe uitlaat. Kan die niet te strak vastzitten?? Dat die wat gaat trillen en je dat af en toe door de auto voelt??
aan de achterste pot zit wel iets speling, maar niet zoals bij de auto van mijn ouders bijvoorbeeld, waar je hem wel 5 cm per kant naartoe kan verschuiven…
Ik heb hoogstens 1 a 1,5 cm speling denk ik…
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
oldenhage schreef:dat natte zal wel diesel zijn, wat via een retour slangetje lekt. Heb de foto van je uitlaat gezien, slordig, zou dat zelf zo niet doen maar ja,
dat lekken van diesel kan van de ene op de andere dag gaan lekken, een CV motortje wat niet werkt is geen APK eis, derde remlicht hoeft het vlgs mij ook niet te doen voor de apk, maar dat kan ik nazoeken, dus de aantijgingen omtrent de APK “alleen maar een krabbel zetten” zou ik niet zo plaatsen, garage’s zijn echt wel secuur voor de APK, je kn immers een steekproef krijgen.
Ook niet als ik zeg dat ik 5!! lekke plekken in de oude uitlaat zie???
ZO komt een auto NOOIT door de APK.
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
@Freddy….
Wat oldenhage al zegt, probeer tot tien te tellen en vraag het vriendelijk..
Neem ook ff iemand mee die meeluistert!
Als ik je verhaal lees vind ik het ook een slordige actie.
Maar volgens mij als het ook nog een echte dealer is zal hij je toch niet zo maar laten vallen???
Bespreek in alle kalmte het geschil…..breng hem ook op de hoogte van het forum.Soms helpt dat!
Blueduck schreef:Ik zou doen wat Oldenhage zegt/ Gewoon erheen en alsnog om de bon vragen. ...
...Geef de beste man een kans zijn “fouten” op te lossen, lukt dat niet, dan zijn er andere mogelijkheden. Zoals eerder gezegd, lees de draadjes van de witte xantia van zx1.4I en dat draadje van de knipperende dashboardlampjes van de saxo eens door. Laat het bedrijf weten dat er hier enkele honderden citrofielen mee zitten te lezen….
Succes!
Inderdaad ga er gewoon heen en zet de punten op en rijtje en vraag vriendelijk of dit opgelost kan worden en blijf vooral rustig en kalm. De garage op het bestaan van dit forum wijzen kan altijd nog. Maak hem ook duidelijk dat €3000, ruim 6500 gulden is en dat is zeker geen pakje boter.
Wat mijn Xantia betreft, daar waren al diverse vriendelijk pogingen gedaan om het op te lossen, ik was bereid om een andere motor te betalen, de garagehouder wilde echter niets doen. Ik had hem al uitgelegd dat ik de haperende CV, niet werkende Airco en problemen met de stroomvoorziening voor de Radio accepteer, dat hoort bij die prijs, maar een totaal defecte motor is niet acceptabel.
PS: Is dit een specialist die vlakbij de Gelderse Vallei (Ziekenhuis) en Peugeot dealer in de buurt zit?
ZX1.4i schreef:Blueduck schreef:PS: Is dit een specialist die vlakbij de Gelderse Vallei (Ziekenhuis) en Peugeot dealer in de buurt zit?
Inderdaad, op de lange weg achter Ede langs zeg maar. Citroen en Peugeot specialist. Kleine garage, eenmansbedrijf.
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
Ik ga er zo om half 9 meteen heen, en ik zal mijn bevindingen hier plaatsen.
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
Succes!





















Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Succes maar ik krijg hier toch ook een beetje een “blindstaren op de mooie blauwe ogen van de verkoper en niet goed naar de auto kijken” gevoel bij. Heb je wel een proefrit gemaakt? Onder de auto gekeken? motorkap open gehad voor de koop? Aantal zaken had je toch moeten kunnen zien/voelen. Zonder garantie kopen vereist een goed eigen onderzoek.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
proefrit gemaakt, onder de kap gekeken, niks te zien. Onder de auto gedeeltelijk gekeken naar die uitlaat, wat volgens de man goed was zo. Auto reed verder heerlijk, dus ik d8; waarom niet?
update:
Zojuist bij de dealer geweest met de auto;
hij blijft volhouden dat die uitlaat zo goed was blabla, ondanks dat ie nu echt kapot was. Ook de dieselolie lekkage aan de onderkant was er vorige week nog niet toen hij hem verkocht zei hij. ja, ja, dat geloven we vast…
Toen ik met termen als RDW ging gooien omdat de auto in deze staat nooit goed gekeurd had mogen worden, werd ie een beetje angstig en kreeg ik de mededeling;
‘dan geef je de auto toch terug, en dan ga maar weer lekker in je opeltje rijden’.
sorry, maar dat vind ik absoluut geen stijl.
Moet ik dit accepteren???
Hij beloofde wel ernaar te kijken en later werd ie wat koeler weer. Vanmiddag omstreeks 3 uur zou ik nog ff langs gaan om te kijken hoe het ermee staat. Hopelijk is het dan opgelost. Dus een gelukkig xsara-leven of xsara-foetsie hangt af van die man vanmiddag.
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
Toch..is hij redelijk.
Hij wil wel de auto terugnemen…
Maar hij wil het OOK oplossen….
Dat hij bot is (jij ook) doet er niet te zake… hij wil je in iedergeval helpen..
En bang?? denk het niet! Onzin!





















Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gewoon als volwassenen dit gaan oplossen. Waarom denk je bij voorbaat die ie je wil belazeren? Geef die man ook een kans om het op te lossen. als de uitlaat tijdens de keuring gasdicht is is het goed, ook als zit het met kit. Als ie een weer later toch ploft, tsja, dat is een risico, uitlaat zijn vervang onderdelen, net als banden.
Hopen dat ze het nu wel goed willen oplossen en met stijgeren en kwaad worden los je toch niets op, gewoon in overleg. Voor dit soort bedragen kun je geen perfecte auto verwachten.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
9 van de 10 keer is het denk ik zo: als jij normaal gesprek begint op een normale toon wordt je over het algemeen ook zo terug aangesproken.
dus hoofd ook met dit weer zo koel mogelijk houden een samen een goede oplossing verzinnen.
en ik denk dat een verkoper misschien niet altijd 100% op de hoogte is van de technische staat van een auto.
ik kan me voorstellen dat een verkoper zoiets als die uitlaat niet eens weet.
vaak hebben de jongens in de garage lijkt mij die auto APK gekeurt en dat is de mededeling die de verkoper krijgt.
nou ja zo kijk ik er beetje tegenaan, denk dat je niet alleen de verkoper de schuld kan geven.
veel suc6 ik hoop dat je tot een goede oplossing kan komen, liefst natuurlijk in je mooie Xsara die goed werkt
nee klopt, hoeft ook niet. kijk, een lampje vervangen kan ik zelf ook wel. das geen probleem.
gaat me alleen om die uitlaat, want zag er nog net zo uit als eerst, en die lekkage. want dat is niet zomaar opeens gekomen. Al vanaf dag 1 dat ik die auto had, rook ik een dieselluchtje bij stilstaan.
En mij vertellen dat de CV achter niet werkt, en dat dat zo hoort, is bullshit, want hoe moet ik anders die deur openmaken? telkens via voor het knopje omzetten?? zit geen sleutel op de achterdeur. Maar wel stug blijven volhouden dat het zo hoort, en dat dat standaard is bij Citroen. Ook de achterklep moet je volgens hem zelf losdraaien, terwijl die ook gewoon met de CV hoort te werken.
Op deze manier kweek je wantrouwen bij je klanten. Altijd eerlijk blijven, doe ik in mijn winkel ook. Ik wil die wagen dolgraag houden, maar niet op deze manier. Ik eis gewoon dat het wordt opgelost. OK, 3000 euro is niet echt veel, maar ik moest er wel donderdshard en lang voor werken. Is wel ff 6600 gulden he.
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998