




















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Even een vraagje over iets waar al over nagedacht moet geweest zijn…
Is er een andere (met meer versnellingen) automaat achter een 2.5 IE te hangen?
Indien nee, hoeveel toeren draait ie op +-120 en hoe hou je dat vol
Dank!
Ruben
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.




Totaal aantal Berichten: 347
Geregistreerd: 18-03-2004
- Ami 8 berline
- CX 20 Familiale
Ik heb een proefrit gemaakt in een 25 tri break automaat. volgens mij ca. 3500 rpm @ 120 km/u
Was reden voor mij om automaat van mijn lijstje te strepen. Verder rijdt het wel als een soort super variomatic…. vanaf 50 in zijn 3 tot 180!
Met amicale groet,
Ami 8 berline, 1977, Bleu Myosotis.
Ami 6 club berline, 1969, wit met rood dak
C5 2.2hdi berline
Kijk ook eens op: www.amivereniging.nl





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Kijk, dat is het probleem.
Langs de ene kant, TRi tje automaat, lekker lui.
Langs de andere kant, ineens alles en Turbo2 danmaar…
ach, weet het nog niet.
Spijtig dat de verhoudingen van die bak zo slecht liggen, anders had ik het zeker gedaan…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
tja op zich rijdt een automaat zeker goed… verbruik is wel wat maar lawaai valt goed mee hoor… tot 120 toch.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
toeren automaat
Mijn cx 25 gti automatic uit 1987 draait een 3500-3800 toeren per minuut bij 120 km/h. Dit valt uitstekend uit te houden, ware het dat meer verzetten mooier zou zijn geweest.
Afgelopen najaar vanuit het noorden naar de najaarsrit van de cx-club in Helmond gereden met de CX-automatic. Voor het gevoel was ik nog maar net onderweg! Prima reisauto ook met automaat!
Groeten, Martin





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Leuk te horen, nog meer twijfel
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Eigenlijk is 3500 niet heel veel meer dan bij veel andere auto’s…
Ik denk dat de Xsara ook zoiets doet
Maar de CX 2500 is relatief gezien een motor met langere slag dan een xsarablokje…..
CX GTi Turbo 2 - All Black














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
3500 voor een motor die max 5500 loopt is echt wel veel En een cx motor háát toeren. In een cx automaat word je helemaal debiel van het toerental. Het ding komt gewoon een versnelling te kort…
En cx motor is géén toerenmotor, een xsara wél
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Goed, ik heb nog nooit in de 2500 (automaat) gereden.
Maar met een Turbo is gelukkig op de snelweg het toerental heel laag, daardoor is ook het geluid erg laag.
Maar ook op 3500 rpm op de snelweg dan rijdt je toch al aardig door dan is de motor nog steeds wel rustig, dan heb meer last van de wind en banden geruis














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Turbo en niet turbo is géén vergelijk
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Antwoord op waterman
Met het toerental van mijn cx automatic 1987 is het prima uit te houden.
Meer verzetten zou natuurlijk mooi geweest zijn.
Ik dacht wel iets te hebben gehoord over een groot verschil tussen de 1e serie met automatische bak en de 2e serie.
De eerste serie zou iets lawaaieriger zijn. Maar met een eerste serie automaat heb ik geen ervaring. Wieweet heeft hier iemand anders een antwoord / reactie op.
Groeten, Martin
Feit dat vooral bij 2500 motoren met automaatbakken de krukaslagers eruit lopen zegt wat mij betreft genoeg…..
CX GTi Turbo 2 - All Black












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
waterman771 schreef:Turbo en niet turbo is géén vergelijk
Daar was ik al bang voor, ik moet eigenlijk eens een keer in een 2500 rijden om te vergelijken hoe luxe de Turbo is





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
denk dat het algemeen advies is “Niet doen”?
Opzich wel zonde want wou het graag, maar nu weet ik het tenminste
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
je zult hooguit wat sneller krukaslagers moeten vervangen… als je daar niet tegen op ziet gewoon lekker doen En de kickdown lekker met rust laten
CX GTi Turbo 2 - All Black