24 van de 28
« Eerste  < Vorige 22 23 24 25 26 Volgende >  Laatste »

La Dame Blanche van C.D.P.F. : Te koop
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 486

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 08 april 2009 12:26 AM
  [ # 346 ]

Klopt, oliedruksensor had ik vorige zomer al vervangen, voordat ik de motor langer dan enkele minuten durfde te laten draaien. De oude was kapot. STOP-lamp heeft ook netjes gewerkt, alleen sinds enkele weken werken ze ineens niet meer. Dit ging tegelijk, dus ik vermoed dat er iets anders aan de hand is dan de sensoren. Ik moet maar weer eens achter de klokkenwinkel kijken denk ik. Als ik de testknop indruk werken ze allemaal wel, dus…

Vandaag heb ik alle stekkerverbindingen naar de spatborden schoongeschuurd, de spatborden hebben ook slecht massacontact. Daarnaast werkte mijn ruitensproeier niet meer, merkte ik bij het laatste ritje. Ook daar bleek een stekkertje af geschoten te zijn.

Overigens viel me vandaag op dat de rubberkit die ik gebruikt heb, echt ENORM inklinkt. Dat wordt dus nogmaals kitten, want de kitrand is gezakt tot onder de grijze rand, en dat vind ik niet fraai. Het ging vanavond echter regenen terwijl ik met de bedrading bezig was, dus dat is voor een andere keer.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 13 april 2009 01:29 AM
  [ # 347 ]

Gisteren en vandaag weer bezig geweest met de electronica. Gisteren diverse stekkertjes vervangen die niet helemaal fris waren, of die me anderszins opvielen toen ik vorige week alle verbindingen blank maakte.
Losse kabeltjes netjes opgebonden met tye-ripjes, dan komen ze tenminste niet meer tussen m’n V-snaren Surprisedops:
Extra massakabel naar chassis gemaakt, dat scheelde veel qua ‘inzakken’ van verlichting als je andere verbruikers inschakelt.

Toen op zoek naar de oorzaak van de niet-werkende controlelampjes. Het probleem bleek wéér in de tellerunit te zitten…  Rolling Eyes En daar had ik al aardig wat uurtjes aan besteed, een half jaar terug ofzo.
Ik heb met mezelf afgesproken dat ik dit ding nog 1 keer repareer, en als er hierna weer problemen mee zijn, dan moet ik maar eens naar een andere gaan omkijken. Desnoods met gebroken hoeken ofzo, deze heeft immers nog wel een mooie behuizing, en overzetten daarvan is ook maar 4 schroefjes werk.

Ook heb ik uitgevogeld dat de toerenteller momenteel wel degelijk juist aangesloten is, en dat de pulsdraad ook signaal geeft tot aan de gele blokstekker. Dus moet het aan de toerenteller zelf liggen dat deze het niet doet. Nog een mankement in de tellerunit dus - hmpf.
Na het hele zaakje uit elkaar gesloopt te hebben, zag ik dat beide condensatoren gebarsten waren. Die waren dus leeggelopen en doen nu niets meer, dus die wil ik nog vervangen en eens kijken of de TT dan weer iets wil weergeven. Ook zit er een diode in die nogal suspecte waarden geeft op de multimeter, maar deze heb ik nog niet uit circuit gemeten, dus daar durf ik nog geen vaste conclusies aan te verbinden. Potmeter was wel goed en zag er zelfs nog fris uit. Nog netjes met de borglak erop enzo.
Het mooiste zou zijn als je de wijzer er netjes af zou kunnen krijgen, dan kon ik het hele ding even uit elkaar halen en doorlichten. Iemand die dat al eens geflikt heeft?

En om positief te eindigen: na enkele regenbuien lijkt het erop dat de dame nu droog blijft van binnen… *klopt af op blank hout*  Wink
Wat inhoudt dat we in de nabije toekomst de bodem eens blank moeten staalborstelen, en vervolgens insmeren met Owatrol. Oude longeronbekleding afsteken en dan idem dito. Dus ik hoef me zeker niet te vervelen voorlopig.
Maar eerst de electronica! Ik ben begonnen met de hydrauliek en remmerij, toen de motor en bak een beetje op orde gebracht, en als nu de electronica ook op niveau is dan hebben we een beetje basis om op verder te werken. En het belangrijkste: om mee te rijden!

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10299

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 13 april 2009 01:41 AM
  [ # 348 ]

Gebruikte tellerblokken zonder watertemperatuurmeter zijn voor weinig te koop. Als je het snel opgelost wil hebben is het misschien een idee om zo’n gebruikt tellerblok te kopen?

Citroen!

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 13 april 2009 11:24 PM
  [ # 349 ]

Is waarschijnlijk wel een beter idee, uiteindelijk. Ik heb zojuist de tellerunit weer gemonteerd (voorlopig zonder toerenteller, want daar ben ik nog mee bezig) en alle controlelampjes werken nu in ieder geval weer.

Echter, zo’n toerenteller weer aan de gang helpen is weer een heel ander verhaal natuurlijk. Des temeer omdat de mijne fout aangesloten is geweest, het is dus gokken of zo’n ding dat überhaupt wel kan overleven met al die spoelen die erin zitten.
Ik stoei nog even voort, voorlopig werken m’n controlelampjes iig weer, en dat is het belangrijkst. Anders durf ik bijna niet te rijden.
Als ik voor weinig tegen een werkende (en desnoods lelijke) tellerunit aanloop is ie wel de mijne - ik heb verder nog genoeg te doen namelijk Wink

EDIT: Heeft iemand die morgen met de regio Arnhem meegaat naar Citrotech, toevallig nog een tellerunit of toerenteller liggen? Uiterlijke staat niet belangrijk, zolang de toerenteller het maar doet. Zo ja, PB me dan even a.u.b, dan kunnen we afspreken op de verzamelplek.

Profiel  

GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1659

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 14 april 2009 03:14 PM
  [ # 350 ]

Ik heb nog een goede klokkenkast; kun je van me overnemen voor weinig. Stuur maar PB. Apeldoorn-Arnhem is goed te doen. Past/c.q werkt hij niet goed, breng je hem weer terug…..

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 15 april 2009 01:04 AM
  [ # 351 ]

Super aanbod GW-tje, bedankt. Je hebt PB.

Vandaag niets gedaan behalve genieten van de dame. Dat houdt dus in: flink ritje gemaakt. Vriend van me opgehaald en bijna 30 kilometer getoerd. Lach maar, voor mijn dame is het een record!
Ze hield zich top: niet slechter gaan lopen als ze warm wordt, mooi consequente trekkracht en andere gedragingen, geen backfire of slagen die soms missen, het leek potverdorie wel een echte auto!  Very Happy Voor het eerst goed de motorwarmte in het interieur gevoeld. Aan het eind nog even de dame flink de sporen gegeven, wat mijn vriend spontaan een ‘Yihaaa!’ ontlokte Cool
We hebben genoten, kortom. Dit soort avonden geeft je weer moed en zin voor de komende sleutelarijen en avonturen!

Had ik al eens gezegd dat we er, langzaam maar zeker, wel gaan komen?

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 16 april 2009 01:34 AM
  [ # 352 ]

Aangezien gisteren mijn RA knipperlicht -ohnee, sorry, clignoteur- ermee ophield, had ik vanavond gepland om even het lampje te vervangen. Of whatever er dan ook mee aan de hand was.
Als ik dat probleempje getackeld had, kon ik daarna nog allerlei grootse plannen verwezenlijken.

Niets bleek minder waar. Toen ik het reflectortje met de fitting eruit gepeuterd had, bleek dat de hele fitting uit elkaar hing. Omdat er toch al wat mindere punten aan dat fittinkje zaten (soldeerbolletje aan de + draad i.p.v. zo’n plat plaatje, massadraad slecht en lelijk aangesoldeerd, aansluitdraden erg kort, slecht massacontact, etc etc.) besloot ik om de boel meteen maar flink aan te pakken.
Het kwam er uiteindelijk op neer dat ik een robuust fittinkje van een oud knipperlichtje uit mijn oude Honda 4takt onderdelenmagazijn gesloopt heb, en die in het randje van het Citroën fittinkje gesoldeerd heb. Nadat ik dat oude originele fittinkje geamputeerd had van het randje, that is.
(Kunt ú het nog volgen?)
Deze operatie heeft me de hele avond bezig gehouden Smile  twee en een half uur. Maar het zit nu in ieder geval weer goed en solide. Anders weet ik het wel: als je het snel en half repareert, moet je er volgende week weer naar kijken, met alle ergernis van dien.

Maar van alle andere plannen is niets meer gekomen. Morgen beter! Voorlopig zit dat clignoteurtje in ieder geval weer goed.

Profiel  

Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1061

- CX 2400 Pallas
Gepost: 17 april 2009 12:21 PM
  [ # 353 ]

Keurig, zo hoort het wel.

Ik heb bij mijn knipperlicht rechtsachter bijna een jaar geleden ongeveer hetzelfde gehad. Houder was heel slecht en gesoldeerd draadje was afgebroken. Even profesories gemaakt, langer draadje eraan en er gewoon tussen geklemt. Op naar Konijnendijk en een nieuw binnenwerkt gehaald voor het knipperlicht.

Maar dat ligt nog steeds in mijn schuur. Knipperlicht doet het al die tijd nog steeds….. Surprisedops:
Ik denk iedere keer dat doe ik nog wel eens, maar tot nu toe niet van gekomen.

Dus goed bezig jij.  Very Happy Als je het niet gelijk goed aanpakt komt het er niet meer van.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  

pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1234

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 18 april 2009 11:57 PM
  [ # 354 ]

Toen ik het reflectortje met de fitting eruit gepeuterd had, bleek dat de hele fitting uit elkaar hing.

Dit gebeurde mij ook, met het terugmonteren van de trompetten.
Toen ik het massadraadje tegen de C stijl wilde schroeven, brak het oogje af, nieuw oogje eraan geknepen, brak het andere draadje onderaan de fitting eraf Evil or Very Mad
Ik heb een noodverband aangelegd en ga op citromobile wel even bij cyparse o.id langs voor 2 nieuwe binnenwerkjes.
Succes met de roestoratie!

groeten Peter.

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 19 april 2009 12:33 AM
  [ # 355 ]

Gisteren een andere klokkenunit opgehaald bij GW-tje (bedankt nog!). Het was het model met de draaiende schijf op de snelheidsmeter, waar mijn Dspécialletje natuurlijk de allersimpelste uitvoering heeft, met de remweg gewoon op de tellerplaat gedrukt.
Maar het is me gelukt om de toerenteller van deze klokkenunit om te bouwen naar de ‘simpele’ versie. Aangezien de print van deze unit ook beter leek, heb ik mijn oude teller hierin gemonteerd. Het was niet mogelijk om de print op mijn oude unit te monteren, aangezien die een aansluiting heeft voor een glasvezeltje, en de ‘nieuwe’ unit niet. Ik had tot nu toe ook 2 zelfgemaakte groene glaasjes voor dimlicht en achterruitverwarming, maar ik heb de beide groene knipperlichtglaasjes uit de oude unit gehaald en die in de nieuwe gezet. Nu is alleen het glaasje voor grootlicht nog niet origineel, maar je ziet het vrijwel niet.
Vervolgens heb ik mijn oude behuizing gemonteerd, die zag er het beste uit.

Zo kwam ik langzamerhand naar een complete en fraaie unit. Nu ik toch bezig was, heb ik alvast de benzinemeter van de oude unit op de plaats van de watertemperatuurmeter gezet. Hier ga ik in de toekomst een sensor op aansluiten en een aangepaste schaalverdeling op prutsen, zodat ik hier de koelwatertemperatuur op kan aflezen.

Toen kon ik het geheel monteren. Alle lampjes proberen, nog 1 of 2 uitwisselen en toen werkten ze allemaal. Benzinemeter ook, mooi zo - en nu starten….

Shocked

Rolling Eyes

Crying or Very sad

En toen bleek dat de toerenteller het nog steeds niet deed… bah. Ik snap er ff niks meer van, ik heb de pulsdraad doorgemeten dus ik weet zeker dat die goed aangesloten is. Massa moet ie ook krijgen, want de lampjes werken goed allemaal.
Dus moeten we een andere keer nog eens alles gaan doormeten. En dan nog eens deze toerenteller nakijken, als doormeten niets oplevert. Zucht.
Maar voor nu heb ik er even geen zin meer in, ik ga eerst verder met andere dingen. Ik kan even geen toerenteller meer zien Smile

En als ik haar dan toch al gestart had, dan maak je natuurlijk even een zweefritje. En dan ben je de meeste ergernis ook weer snel vergeten Cool

@ Wolfman en pavang:
Dat is inderdaad ook mijn ervaring. Noodreparaties blijven vaak net zolang zitten totdat het weer gaat haperen of stukgaat. Daarom pak ik het liefst de boel meteen goed aan. Je bent soms dan wel belachelijk lang bezig met 1 snertonderdeeltje, maar het kan wel meteen weer jaren mee.
En ach, ik wist waar ik aan begon - zo ongeveer dan Wink

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 19 april 2009 12:38 AM
  [ # 356 ]

Toerentellers hebben tot 1973 een meedraaiende schijf, evenals de snelheidsmeters. Vanaf 1973 hebben de tellers geen meedraaiende schijven meer.

Citroen!

Profiel  

GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1659

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 19 april 2009 01:00 AM
  [ # 357 ]

Dat is niet zo mooi, CDPF. Het vervelende is dat ik deze tellerunit als backup op zolder had liggen en haar nog niet nodig heb gehad. Ik heb haar dus ook nooit getest. Het kan zijn dat er iets anders loos is in jouw dame. De kans dat er van 2 tellerunits 2 toerentellers niet meer functioneren is ook aanwezig, maar is gering denk ik. Dat wordt meten….......

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 20 april 2009 12:34 AM
  [ # 358 ]

@ GWtje: ook ik acht de kans klein dat beide toerentellers kapot zijn. Ik vermoed dat er iets anders loos is. Ik neem je uiteraard sowieso niets kwalijk, je hebt me van tevoren verteld dat je de boel niet hebt kunnen testen. Uiteindelijk kom ik er vast wel uit, alleen nu heb ik even geen zin meer in toerentellergedoe. De rest werkt overigens prima Wink

Vanavond ben ik daarom begonnen met het ontroesten van de bodem voor de voorstoelen. Aan de passagierszijde ziet het er nog heel aardig uit, alleen aan bestuurderszijde niet meer. Erg veel vliegroest, omdat daar altijd het water van de daklekkage bleef liggen. En bovendien is het anti-dreunmateriaal vrijwel weggesleten daar. Dat doet me vermoeden dat deze dame al enige tijd gebruikt werd zonder de vloermaat voorin.

Met een forse komborstel op de accuboor schoot het lekker op. Wat een rotzooi komt daar vanaf zeg! Ik moest na de eerste 10 seconden eerst even snel een maskertje pakken, want de lucht was gewoon oranje van alle roest Smile
2 accu’s leeggeborsteld, en het ziet er al heel aardig uit. Aan de andere kant merk ik al wel dat dit een flink karweitje gaat worden. De hardnekkiger delen hebben echt flink wat borstelwerk nodig. Achter de longeronbekleding is alles paletti: mooi blank staal. Daar heb ik niet zoveel werk aan dus.
Morgen weer verder.

Oh, en DriverD: de schijf op de snelheidsmeter is meedraaiend idd, maar die van de toerenteller staat gewoon stil. Deze is namelijk op het glas gepopnageld. Bij mij althans. Maar dat bedoelde je waarschijnlijk ook.

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 20 april 2009 09:07 PM
  [ # 359 ]

Nee, zie de site van Yves Frelon:

Modeljaar 1970-1972:

Modeljaar 1973-1975:

Er hoort niks gepopnageld te zijn aan het glas! Shocked

Citroen!

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 21 april 2009 12:38 AM
  [ # 360 ]

Geloof me, de schijf voor de toerenteller zit écht vastgenageld aan je tellerglas. Hij draait dan ook niet mee. Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen.

Hier zie je het plaatje van de achterkant. Inclusief nageltje.

En dat ziet er zó uit van de voorkant. Het aluminium kegeltje wat normaal op je wijzer zit, is de bovenkant van het nageltje.

Doet er verder ook niet echt toe. Maar zo zit het dus in elkaar.
Zelf heb ik dus het laatste type klokkenunit aangehouden. Hoewel ik de meedraaiende schijf op de snelheidsmeter prachtig vind, ben ik toch gevoelig voor ‘hoe het hoort’ op een 73’er dame. In dit geval tenminste.

Profiel  

24 van de 28
« Eerste  < Vorige 22 23 24 25 26 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook