




























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
In Nijmegen is er iemand die laswerk doet voor APK. Een mede DS-rijder is er naar toe geweest met zijn DS en was erg tevreden.
Een nieuwe DS moet je niet willen: Dan durf je niet meer te rijden.
Ik werk in Arnhem, en wil wel een keer naar je DS kijken en eventueel advies geven.
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Je hebt toch APK?
Rijden, joh!
Bovendien mag er (beetje) roestschade zijn voor nieuwe keuring…
Noot: mijn eerste wagen was ook niet zo’n beste, mijn tweede rijd ik nog steeds!
Al denk ik van tijd tot tijd nog wél eens met weemoed terug aan de eerste, hoor

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Laat je niet ontmoedigen, Roger. Zo als wij bezig zijn met onze dame duurt het gewoon lang voordat ze in een acceptabele staat zijn.
Gewoon doorgaan met ademhalen, genieten en niet teveel tegelijk willen.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Jouw verhaal lijkt wel erg veel op dat van mij.
Met dat verschil dat mijn dame technisch helemaal in orde was. Ze liep als een zonnetje eh heeft me nooit in de steek gelaten (op een tijdje slecht starten na, maar dat was met een nieuwe massakabel zo weer verholpen)
Ik stond dus ook voor de keus. Verder opknappen of weg doen.
Zoals je inmiddels weet heb ik uiteindelijk het laatste gedaan. Ik heb er technisch heel wat werk en geld ingestoken. Maar dat vond ik geen probleem. Al deze zaken zijn weer voor jaren goed.
Maar het plaatwerk is een ander verhaal. In het begin had ik nog de illusie om haar met goedkoop plaatwerk op te knappen. Maar gaande weg kwam ik erachter dat dit een illusie was. Plaatwerk is gewoon erg duur. Goedkoop plaatwerk is er wel, maar dat hing er al aan.
Wat voor mij de doorslag gaf was het gebrek aan stallings ruimt. Als de dame opgeknapt zou zijn dan zou ze binnen de kortste keren weer wegrotten buiten. Als er duur plaatwerk aan de dame hangt MOET ze gewoon binnen staan vind ik. Ik was een tijdje bezig met een stallingsruimte maar dat ging helaas niet door. Vandaar mijn besluit dat ze de deur uit ging.
Ik wil je niet ontmoedigen en maak je eigen keus. Maar bedenk wel waar je aan begint. Het kost enorm veel geld om haar op te knappen. Vind jij dit waard moet je het doen.
Succes met je keuze.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Wolfman schreef:Het kost enorm veel geld om haar op te knappen. Vind jij dit waard moet je het doen.
Succes met je keuze.
Dat opknappen “enorm veel geld” gaat kosten wil ik bestrijden: Dat kan, maar hoeft zeker niet. Je kan een DS technisch goed krijgen en optisch redelijk met een beperkt budget. Alles hangt af van de auto waar je vanuit gaat, je einddoel en de de middelen (ruimte/handigheid/tijd/budget).
Citroen!
quote gewist. liever niet op het laatste bericht quoten
Juist aan dit lijstje ontbraken er bij mij 3 van de 4 punten….
Ruimte, Handigheid wel voor de techniek maar niet voor het plaatwerk. (lassen) en budget is geloof ik voor de meeste het probleem…
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Zo wat een klus om de verhalen door te lezen, maar is me aardig duidelijk nu.
Ben zelf ook begonnen met een originele Nederlander (D super5 uit ‘72) en dit heeft slechts drie jaar geduurd opdat de restauratie het helaas gewoonweg niet meer waard was.
Nu weet ik dat er heel veel gesjoemeld is met nederlandse kentekens maar goed ervanuitgaande dat jouw godin origineel nederlander is ,is het ook niet vreemd dat vooral het plaatwerk volledig aan vervanging toe is en wellicht voor de tweede keer in haar leven, toch ?
Laswerk blijft altijd een dure aangelegenheid, mits je uiteraard zelf kunt lassen en een ruimte hebt om dit te kunnen doen natuurlijk. Helaas gaat dat in dit geval niet op als ik alles zo lees.
Werken in etappes zowel vanuit tijdsbestek en finacieel oogpunt gezien, kan ook prima werken, mijn huidige Black Beauty is niet in top staat maar wel weer rijvaardig.
Wens je in ieder geval veel succes toe !!!
C’est une voiture du ministre !





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goddess'71 schreef:Laswerk blijft altijd een dure aangelegenheid, mits je uiteraard zelf kunt lassen en een ruimte hebt om dit te kunnen doen natuurlijk. Helaas gaat dat in dit geval niet op als ik alles zo lees.
mits = tenzij (hier)?
Citroen!
laswerk zelf is nog wel betaalbaar. maar meestal loopt het uit de hand. je ziet de plekken waar roest eindigt, nooit waar het begint. trek de benzinetank er maar eens uit. Dan weet je al meer,
.komma












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Lekker rijden. De beste opmerking van C d p F is: “Het is MIJN auto” . Dat heb ik ook. Mijn Ds heeft 550.000 km gelopen met inmiddels het tweede blok. ALLES is al eens gelast, maar het plaatwerk is al weer matig na 5 jaar geleden gespoten te zijn geweest… maarja.. Weg doen?> Neen! Het is MIJN auto…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties, dat doet me goed.
Ik besef me ook heel goed dat ik niet teveel ineens moet willen, en dat je dingen stuk voor stuk moet aanpakken. Tegen sommige dingen zie je echter meer op dan andere.
Ik zou zelf het liefst de hele buitenplaat van de rechter longeron willen laten vervangen, maar kleine complicatie daarbij is dat mijn LPG-leiding daar ook nog overheen loopt. Was ik gisteren vergeten te melden. En het lijkt me dat de meeste lassers daar niet dol op zijn. Misschien toch maar plaatselijk laten lassen en over 2-3 jaar nog eens naar kijken? Hopelijk is er dan ook wat meer budget voor de lasklus an sich, omdat ik tegen die tijd toch al redelijk wat verder met de roestoratie als geheel zou moeten zijn.
Laatst hadden we het in een ander draadje (ik dacht die van pavang)erover dat je niet teveel mankementen ineens moet zien, en dat je dus voorzichtig moet zijn met wat je aandachtig bekijkt en loshaalt Die stelling op zich blijkt maar al te waar, hehe.
Ik heb even iets teveel gezien de laatste tijd, nu moet ik even wat grote stappen maken om er weer serieus voortgang in te zien.
Ff nog wat reacties:
Dirkman schreef:meestal loopt het uit de hand. je ziet de plekken waar roest eindigt, nooit waar het begint. trek de benzinetank er maar eens uit. Dan weet je al meer
Mee eens. En hoe kritischer je gaat kijken, hoe meer je ziet. De tankbodem zag er vorig jaar gelukkig nog goed uit. Momenteel durf ik er even niet meer naar te kijken
Godess’71: Dank voor je bemoedigende woorden. En ik ben inderdaad nogal langdradig van stijl, leuk dat je toch alles doorgelezen hebt.
DriverD: met je stelling over opknappen met een beperkt budget ben ik het eens. Je moet echter wel erg handig zijn en niet te beroerd om dingen te leren en/of te proberen. Hirbij ga je onherroepelijk af en toe op je smoel. Geeft niet, uithuilen en opnieuw beginnen.
Aan de andere kant ben ik het met Wolfman eens dat een dame die al redelijk aangetast is door roest, echt onder je kont lijkt weg te rotten zonder overdekte stalling. Mijn dame is i.i.g. flink achteruit gegaan afgelopen jaar, op onbehandelde plekken.
Zou je mij het adres van die lasser willen PBen alsjeblieft?
Tevens waardeer ik je aanbod om te komen kijken, je bent ook altijd welkom voor een kop koffie en een kletspraatje over Franse dames. Voorlopig wil ik haar echter eerst even laten lassen en mijn oorspronkelijke interieurklusje afmaken voordat ik weer een nieuwe planning ga maken. Ik hou me wel graag aanbevolen om je advies te kunnen vragen in de toekomst, aangezien je technisch zeer goed onderlegd bent. Op elektrotechnisch gebied sta ik uiteraard altijd te jouwer beschikking
Wolfman schreef:Goedkoop plaatwerk is er wel, maar dat hing er al aan.
Haha, daar maakte je me toch even hard aan het lachen met deze uitspraak Plaatwerk zie ik niet als een groot probleem, heb al bijna een complete 2de DS aan redelijk plaatwerk liggen. Alleen, dat staat pas ná het interieurklusje op het programma. Waar nu dus noodgedwongen de lasklus vóór komt. Wel jammer dat mijn dame haar zusje kwijt is op het forum, en ik een gelijkgestemde sleutelaar. Maar uiteraard begrijp en respecteer ik je keuze. Misschien heb je ooit nog het geld en de stalling voor een beter uitgangspunt, qua dame. Ik gun het je i.i.g. van harte. Ik wens jou en je vrouw veel plezier toe met jullie eend.
@ GW-tje: Bedankt, je hebt gelijk en dat weet ik ook. Soms laat je je echter toch even overrompelen. Op zo’n moment ben je heel blij dat je een clubje als dit forum kent
vlietmansje schreef:Je hebt toch APK?
Rijden, joh!Bovendien mag er (beetje) roestschade zijn voor nieuwe keuring…
Nieuwe keuring? Die hoeft pas in 2011… Als ik er tot die tijd niks aan doe is ze inmiddels verpulverd, haha.
Maar je hebt gelijk in die zin dat ik meer zou moeten zweven, dan weet je vanzelf weer waarvoor je het allemaal doet.
@Pavang: Ik besef me dat het stukje bij beetje moet. Maar zoals gezegd, soms zie je teveel ellende ineens. En dan krab je je toch even achter het oor. Een dag later neem je een verkeersdrempel met gezwinde spoed, en dan weet je weer: dit gevoel moet mijn zoontje ook nog kunnen meemaken! Aanpakken die hap!
En ik zal mijn langdradige gezwets vol blijven houden (zoals deze posting ook weer bewijst), wees gerust.
Had verder niemand adressen voor laswerk BTW? Iemand ervaring met het laswerk van Citro-classique in Borculo bv.? Ik heb daar laatst wat gekocht en vond het erg aardige mensen. En ik heb er meer goede verhalen over gehoord, het schijnt dat Richard erg goed kan lassen. Iemand ervaring daarmee? Evt. over PB?
Nogmaals allemaal erg bedankt!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Je hebt PB.
Lassen met de LPG-leiding in de buurt is overigens geen bezwaar. Meestal laat ik die leiding leeg lopen, maar er is weinig op tegen om dat achterwege te laten.
Citroen!















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik vrees zo dat iedere DS rijder een aantal keren voor zo’n besluit komt te staan. Het is daarom de kunst dit zo snel mogelijk aan te voelen voordat er van een beetje nattigheid een roest-gat komt.
We kochten onze DS wetende dat daar ook vrij snel actie op ondernomen moest worden. Gesterkt door de stelling van mijn vrouw dat dit onze eerste en laatste DS zou zijn, hebben we de DS opgeknapt.
We stellen elk jaar een budget wat we behalve regulier onderhoud aan de auto uitgeven. Door twee jaren op te sparen in combinatie met dat er weinig kapot ging, hebben we het interieur als laatste grotendeels vervangen zo’n 2 jaar terug.
Ik ben op dit moment ook bang dat ik ook voor zo’n moment sta. De motor verbruikt best wat olie (ik gok zo’n liter per 600 km), iets wat mij niet zo gelukkig stemt. Verder doet ie het goed, maar roest blijft altijd op de achtergrond spelen.
Bij je keuze raad ik je aan goed te bedenken :
- Rijdt je de auto nu dagelijks (ook in de winter) en wil je dit blijven doen na restauratie ?
- Heb je stalling of kun je dit krijgen (in de buurt). Hoe verder je stalling weg is, hoe minder je in de praktijk waarschijnlijk zal rijden.
- Hoe ver ga je met restauratie ? Zoals met alles wat met verbouwen / restaureren te maken heeft, als je bepaalde dingen laat zoals het is, ga je je daaraan storen aangezien al het andere wel is opgeknapt.
In ieder geval succes !
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Citroën-das-pas-fën schreef:.....Eventjes een update…...Het gaat de goede kant op hier!
Dit was een jaar geleden, hoe is de stand van zaken bij C.D.P.F.?
Weer moed verzameld, of eerst vakantie en dan (her)overweging?





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Hmm, er kwamen even wat andere zaken tussendoor…
De Xant moest een nieuwe APk hebben en daar moesten nog wel een paar dingetjes aan gebeuren. Niet alles ging daarbij even makkelijk,en ik heb al zo’n hekel aan gedwongen (dus niet-zelfverkozen) sleutelen
Daarnaast heb ik een mede-forumlid enkele avondjes geholpen met een onwillig vehikel. In ruil wil hij mijn dame wel lassen, bij gelegenheid. Is dit forum niet prachtig?
Maar ik heb er zo langzamerhand wel zin in gekregen om de schouders er weer onder te zetten!
I’ll keep y’all posted.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…