waarschuwingslampje
Ik verdenk je oliedrukzender, een onderdeeltje van 12 euro. Deze zit gemonteerd aan de linkerbuitenkant van je blok, onder de benzinepomp. Deze kunnen kapot gaan en op die plek olie lekken. Hij blijft wel signaal geven, maar gaat steeds harder lekken.
Is niet zo moeilijk om je hier eens op te concerntreren, je kunt het zelf waarnemen, en is beslist geen ingrijpende reparatie.
Succes!
In geval van olielekkage zet je de auto op een groot stuk carton, markeert op dat karton de plek van de wielen en na een dag of een paar dagen rijd je haar weg en meet waar de olie ligt tov de wielen, een tweepuntsmeting dus. Als je de auto dan op de brug zet kun je ongeveer bepalen waar de lekkage vandaan komt en heb je die snel gevonden.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Misschien moet de TS eerst proberen om de olie bij te vullen en weer ‘ns een stukje gaan rijden.
Dat is inderdaad de enige correcte volgorde.
Weet ook niet of de technische knobbel van de TS groot genoeg is om te direct te gaan sleutelen aan oliezenders dan wel andere lekkages op te lossen.
Klopt!
Weet niet of ik een technische knobbel heb, want nog nooit kunnen testen.
Maar ik zag wel op een rekeningafschrift van mijn garage dat er de laatste keer 15w40 olie is ingegooid.
Ik denk dat ik dat er maar weer bij doe.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Je denkt in ieder geval logisch na, da’s een eerste vereiste bij het sleutelen
Let er wel op dat het een minerale olie is die je er bijgooit en geen synthetische.
Waarom perse mineraal en niet synthetisch?
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
DS-Frank schreef:Klopt!
Weet niet of ik een technische knobbel heb, want nog nooit kunnen testen.![]()
Maar ik zag wel op een rekeningafschrift van mijn garage dat er de laatste keer 15w40 olie is ingegooid.
Ik denk dat ik dat er maar weer bij doe.
Citroën schreef voor de DS 20W50-motorolie voor. Dat is ook wat dikker dan 15W40.
Citroen!








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
DS-Frank schreef:Waarom perse mineraal en niet synthetisch?
Is gewoon veilig, waarom zou je het dan niet doen?
Persé vind ik nogal zwaar. Het is namelijk zo dat synthetische en minerale motorolie gewoon mengbaar zijn. Synthetische olie heeft wel betere dopes waardoor er bijvoorbeeld verontreinigingen los kunnen komen. Meestal heeft dat geen gevolgen, maar ik zou er ook niet mijn handen voor in het vuur willen steken.
Belangrijker is de juiste viscositeit en dan kom je inderdaad voor de DS uit op de hogere viscositeiten die vaak niet eens meer leverbaar zijn als synthetische variant.
Dus gewoon veilig en minerale olie 20W50 gebruiken.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
DriverD schreef:Citroën schreef voor de DS 20W50-motorolie voor. Dat is ook wat dikker dan 15W40.
Kleine aanvulling: in mijn instructieboekje wordt voor de ID een 20W40 voorgeschreven voor all-season gebruik. Voor koudere landen is een 10W30 aanbevolen. Wel van TOTAL uiteraard, dat dan weer wel…...
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik heb begrepen dat er in de DS motor materialen zijn gebruikt die niet goed tegen de toevoegingen in synthetische olie kunnen.
Dat heb ik ook begrepen nadat ik m’n garageman heb gebeld.
Gewoon mineraal nemen zei hij.
Ik heb dus 20w50 op de kop getikt (Kroon Olie) en er 1,5 liter bijgegooid.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
fluidphreak schreef:Ik heb begrepen dat er in de DS motor materialen zijn gebruikt die niet goed tegen de toevoegingen in synthetische olie kunnen.
Wordt vaak gezegd. Ik vraag me altijd af of er ook wel rekening mee gehouden wordt dat de pakkingen etc. in DS’en vaak een zodanige leeftijd hebben bereikt dat ze domweg beginnen te lekken.
Vaak, als de minerale olie wordt vervangen door een synthetische olie, dan is de synthetische olie dunner waardoor de oude pakkingen nog meer beginnen te lekken. De indruk zou dan kunnen ontstaan (vaak onterecht) dat het pakkingmateriaal is aangetast.
Maar verder, zoals ik al zei, ben ik het er helemaal mee eens om geen risico’s te nemen en gewoon minerale olie te gebruiken.






























Totaal aantal Berichten: 11895
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik heb hierover eens een artikel uit het Engels vertaald dat in de Wiki gezet is. Kort en goed komt het erop neer dat de oude materialen voor pakkingen en keerringen wel eens niet tegen synthetische olie kunnen. Reviseer je nu je blok met gebruikmaking van nieuwe keerringen enz. van moderne materialen, dan is er met een syntheet erin niets aan de hand.
Laat onverlet dat wat Ted opmerkt zeker hout snijdt, oude motoren zetten hun territorium nou eenmaal uit
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Penny Lane schreef:Laat onverlet dat wat Ted opmerkt zeker hout snijdt, oude motoren zetten hun territorium nou eenmaal uit
Derk
Klopt!
Dat zie ik hier wel voor de deur. ops: Zit ongetwijfeld ook wel LHM bij.
Ik ga in ieder geval het olieverbruik in de gaten houden.
Het peilstokje zit nu goed in de olie.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl