























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Bijzonder dat mensen niet doen wat de specialist aanraadt onder het mom “het is bij mij nog nooit misgegaan”. Daarbovenop, hoe veel moeite is het nou om je momentsleutel te pakken?
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Blooper1963 schreef:
En ik heb ook nog nooit een wiel verloren of losse bouten gehad.
Slechtste argument dat er bestaat. Je kan geluk hebben gehad…..
Ik ken meerdere uitstekende bandenboeren die het allemaal met momentsleutel doen!

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Momentsleutel of niet….belangrijk is dat je de wielbouten met het gereedschap aantrekt wat je aan boord hebt. Niets is vervelender als thuis de wielbouten flink aangeslingerd te hebben met een grote kruissleutel en langs de weg te staan met zo’n kort dingetje en dat je ze dan met geen mogelijkheid loskrijgt.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
GW-tje schreef:Momentsleutel of niet….belangrijk is dat je de wielbouten met het gereedschap aantrekt wat je aan boord hebt. Niets is vervelender als thuis de wielbouten flink aangeslingerd te hebben met een grote kruissleutel en langs de weg te staan met zo’n kort dingetje en dat je ze dan met geen mogelijkheid loskrijgt.
Da’s nou het mooie van de standaard XM moersleutel: kort bij vastdraaien en lang bij losdraaien!























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
GW-tje schreef:Momentsleutel of niet….belangrijk is dat je de wielbouten met het gereedschap aantrekt wat je aan boord hebt. Niets is vervelender als thuis de wielbouten flink aangeslingerd te hebben met een grote kruissleutel en langs de weg te staan met zo’n kort dingetje en dat je ze dan met geen mogelijkheid loskrijgt.
Voila! Als het met een moment sleutel hoort te gebeuren,dan zijn de constructeurs zelf in de fout,want er zit bij mijn weten in geen enkele wagen,een momentsleutel bijgeleverd.
Dat is omdat dat te duur is en de speling op het moment van de wielmoeren vrij groot is.
Schijt aan originaliteit.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
De bijgeleverde krik en sleutel is voor noodgevallen onderweg.
Thuis gebruik je toch een een betere krik? Gebruik dan ook een betere sleutel!
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ree schreef:De bijgeleverde krik en sleutel is voor noodgevallen onderweg.
Thuis gebruik je toch een een betere krik? Gebruik dan ook een betere sleutel!
Ree
Juist..en in noodgevallen wil ik graag die bouten zo snel mogelijk los hebben.
Trouwens, als ik niet onder de auto hoef te werken en dus niet op hoef te bokken, gebruik ik gewoon het boordgereedschap. Helemaal niks mis mee en uiterst betrouwbaar ook al is het dan voor noodgevallen
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
GW-tje schreef:
Juist..en in noodgevallen wil ik graag die bouten zo snel mogelijk los hebben.
En die krijg je juist snel los als je een momentsleutel gebruikt. De bouten worden zonder momentsleutel vaak veel te vast gezet.
In elke vraagbaak of WPH wordt een aanhaalmoment aangegeven voor wielbouten. Dat doen ze niet voor de kat z’n viool.










Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
ik doe NOOIT vet op wielbouten, en trek ze WEL na met een moment sleutel
staal en LM @ 110Nm LM na een proefrit nog een keertje op 110Nm
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
bij ons in de plaatselijke bandencentrale doen ze altijd kopervet uit een spuitbus op de bouten of schroefdraadbij het monteeren van de wielen , al jaren aan een stuk .








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
marnixm schreef:bij ons in de plaatselijke bandencentrale doen ze altijd kopervet uit een spuitbus op de bouten of schroefdraadbij het monteeren van de wielen , al jaren aan een stuk .
En? Wat wil je daarmee zeggen? Dat het dan ook zo hoort? Ze zullen hoogstwaarschijnlijk de bouten ook aandraaien met een luchtsleutel….
Ik wil helemaal niet zeggen dat ik (of de vraagbaken en WPH’s) de waarheid in pacht heb, integendeel. Ik sta open voor argumenten.
Wat ik nu eens graag van mensen zou willen horen, die de voorschriften in de vraagbaken en WPH’s weg willen wuiven, zijn technisch inhoudelijke argumenten…








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Deze adviezen zijn wel juist, maar toch prefereer ik een minimale hoeveelheid kopervet op de schroefdraad om “vastrotten” te voorkomen.
Het feit dat de boutverbinding gesmeerd te vast wordt aangetrokken is volkomen juist. Maar als je met beleid werkt is er niets aan de hand. Trouwens met een momentsleutel wordt de spanning dan ook hoger en zou je ook al moeten corrigeren met een procentje of 10.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
GW-tje schreef:Deze adviezen zijn wel juist, maar toch prefereer ik een minimale hoeveelheid kopervet op de schroefdraad om “vastrotten” te voorkomen.
Het feit dat de boutverbinding gesmeerd te vast wordt aangetrokken is volkomen juist. Maar als je met beleid werkt is er niets aan de hand. Trouwens met een momentsleutel wordt de spanning dan ook hoger en zou je ook al moeten corrigeren met een procentje of 10.
Hoe weet je dat het een procentje of 10 is? De aanhaalmomenten voor wielbouten worden i.h.a. aangegeven voor droge bouten.
Trouwens, naast de bouten, hebben de velgen ook veel te leiden van te vast draaien waardoor de zelfborgende werking verloren kan gaan. De boutaanslag heeft namelijk een soort zelfborgende verende werking.
Ook LM velgen kunnen slecht tegen te vast aandraaien (haarscheuren).
Zie ook link: