4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
Wielbouten wel of niet invetten ??
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 07 mei 2009 10:35 PM
  [ # 46 ]

Bijzonder dat mensen niet doen wat de specialist aanraadt onder het mom “het is bij mij nog nooit misgegaan”. Daarbovenop, hoe veel moeite is het nou om je momentsleutel te pakken? Rolling Eyes

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 07 mei 2009 10:36 PM
  [ # 47 ]
Blooper1963 schreef:

En ik heb ook nog nooit een wiel verloren of losse bouten gehad. Wink

Slechtste argument dat er bestaat. Je kan geluk hebben gehad…..

Ik ken meerdere uitstekende bandenboeren die het allemaal met momentsleutel doen!

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 07 mei 2009 10:47 PM
  [ # 48 ]

Momentsleutel of niet….belangrijk is dat je de wielbouten met het gereedschap aantrekt wat je aan boord hebt. Niets is vervelender als thuis de wielbouten flink aangeslingerd te hebben met een grote kruissleutel en langs de weg te staan met zo’n kort dingetje en dat je ze dan met geen mogelijkheid loskrijgt. Wink

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 08 mei 2009 12:25 PM
  [ # 49 ]
GW-tje schreef:

Momentsleutel of niet….belangrijk is dat je de wielbouten met het gereedschap aantrekt wat je aan boord hebt. Niets is vervelender als thuis de wielbouten flink aangeslingerd te hebben met een grote kruissleutel en langs de weg te staan met zo’n kort dingetje en dat je ze dan met geen mogelijkheid loskrijgt. Wink

Da’s nou het mooie van de standaard XM moersleutel: kort bij vastdraaien en lang bij losdraaien! Laughing

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 08 mei 2009 08:58 PM
  [ # 50 ]
GW-tje schreef:

Momentsleutel of niet….belangrijk is dat je de wielbouten met het gereedschap aantrekt wat je aan boord hebt. Niets is vervelender als thuis de wielbouten flink aangeslingerd te hebben met een grote kruissleutel en langs de weg te staan met zo’n kort dingetje en dat je ze dan met geen mogelijkheid loskrijgt. Wink

Voila! Als het met een moment sleutel hoort te gebeuren,dan zijn de constructeurs zelf in de fout,want er zit bij mijn weten in geen enkele wagen,een momentsleutel bijgeleverd. Wink

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 08 mei 2009 09:01 PM
  [ # 51 ]

Dat is omdat dat te duur is en de speling op het moment van de wielmoeren vrij groot is.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 08 mei 2009 09:03 PM
  [ # 52 ]

De bijgeleverde krik en sleutel is voor noodgevallen onderweg.

Thuis gebruik je toch een een betere krik? Gebruik dan ook een betere sleutel!

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 09 mei 2009 01:09 AM
  [ # 53 ]
Ree schreef:

De bijgeleverde krik en sleutel is voor noodgevallen onderweg.

Thuis gebruik je toch een een betere krik? Gebruik dan ook een betere sleutel!

Ree

Juist..en in noodgevallen wil ik graag die bouten zo snel mogelijk los hebben.
Trouwens, als ik niet onder de auto hoef te werken en dus niet op hoef te bokken, gebruik ik gewoon het boordgereedschap. Helemaal niks mis mee en uiterst betrouwbaar ook al is het dan voor noodgevallen

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 09 mei 2009 01:48 AM
  [ # 54 ]
GW-tje schreef:

Juist..en in noodgevallen wil ik graag die bouten zo snel mogelijk los hebben.

En die krijg je juist snel los als je een momentsleutel gebruikt. De bouten worden zonder momentsleutel vaak veel te vast gezet.

In elke vraagbaak of WPH wordt een aanhaalmoment aangegeven voor wielbouten. Dat doen ze niet voor de kat z’n viool.

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 09 mei 2009 03:24 AM
  [ # 55 ]

ik doe NOOIT vet op wielbouten, en trek ze WEL na met een moment sleutel

staal en LM @ 110Nm LM na een proefrit nog een keertje op 110Nm

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
marnixm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 07-04-2009

Gepost: 10 mei 2009 08:26 PM
  [ # 56 ]

bij ons in de plaatselijke bandencentrale doen ze altijd kopervet uit een spuitbus op de bouten of schroefdraadbij het monteeren van de wielen , al jaren aan een stuk .

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 10 mei 2009 09:22 PM
  [ # 57 ]
marnixm schreef:

bij ons in de plaatselijke bandencentrale doen ze altijd kopervet uit een spuitbus op de bouten of schroefdraadbij het monteeren van de wielen , al jaren aan een stuk .

En? Wat wil je daarmee zeggen? Dat het dan ook zo hoort? Ze zullen hoogstwaarschijnlijk de bouten ook aandraaien met een luchtsleutel….

Ik wil helemaal niet zeggen dat ik (of de vraagbaken en WPH’s) de waarheid in pacht heb, integendeel. Ik sta open voor argumenten.
Wat ik nu eens graag van mensen zou willen horen, die de voorschriften in de vraagbaken en WPH’s weg willen wuiven, zijn technisch inhoudelijke argumenten…

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 10 mei 2009 10:00 PM
  [ # 58 ]

Zie ook advies van Michelin om geen smeermiddelen op wielbouten te gebruiken:


 

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 10 mei 2009 11:23 PM
  [ # 59 ]

Deze adviezen zijn wel juist, maar toch prefereer ik een minimale hoeveelheid kopervet op de schroefdraad om “vastrotten” te voorkomen.
Het feit dat de boutverbinding gesmeerd te vast wordt aangetrokken is volkomen juist. Maar als je met beleid werkt is er niets aan de hand. Trouwens met een momentsleutel wordt de spanning dan ook hoger en zou je ook al moeten corrigeren met een procentje of 10.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 11 mei 2009 01:26 AM
  [ # 60 ]
GW-tje schreef:

Deze adviezen zijn wel juist, maar toch prefereer ik een minimale hoeveelheid kopervet op de schroefdraad om “vastrotten” te voorkomen.
Het feit dat de boutverbinding gesmeerd te vast wordt aangetrokken is volkomen juist. Maar als je met beleid werkt is er niets aan de hand. Trouwens met een momentsleutel wordt de spanning dan ook hoger en zou je ook al moeten corrigeren met een procentje of 10.

Hoe weet je dat het een procentje of 10 is? De aanhaalmomenten voor wielbouten worden i.h.a. aangegeven voor droge bouten.
Trouwens, naast de bouten, hebben de velgen ook veel te leiden van te vast draaien waardoor de zelfborgende werking verloren kan gaan. De boutaanslag heeft namelijk een soort zelfborgende verende werking.
Ook LM velgen kunnen slecht tegen te vast aandraaien (haarscheuren).
Zie ook link:


 

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook