En? Wat wil je daarmee zeggen? Dat het dan ook zo hoort? Ze zullen hoogstwaarschijnlijk de bouten ook aandraaien met een luchtsleutel….
gewoon een vaststelling , ik wil er niks specifiek mee gezegd hebben.
los gebeurt met een luchtsleutel ja , vast met de hand / wielsleutel .
ik twijfel er niet aan of je advies is juist , toch verkies ik een beetje vet .
er word ook niet geadviseert om veerbollen te vullen , op te boren , comfortbollen te gebruiken , diodes in een draadboom te solderen , blauwe olie te gebruiken enz…
moet alles volgens “het boekje” ?










Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
nee, maar bepaalde dingen wel, zeker wiel bouten aangeshien de banden je enige contact is met de weg, zou ik er niet mee willen gokken, tenzij je wil proberen als die boom wel aan de kant springt (no offence).
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
We schroeven de wielbouten/moeren met beleid vast. Gevoel voor techniek kun je niet aanleren….......Je hoeft een (wielmoer)sleutel niet altijd aan het einde vast te houden en je hoeft er niet op te gaan staan!
Momentsleutels zijn ontworpen voor sleutelen zonder gevoel; ze geven een indicatie van het gelijkmatig aantrekken van de diverse bouten. Over het algemeen alleen van belang bij schroefdraadverbindingen met rekbouten.
Onze wielbouten zijn gewone bouten. Als het nodig was , zat de momentsleutel bij het boordgereedschap.
Maak het niet te spannend…......het zijn maar wielbouten.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
GW-tje schreef:Over het algemeen alleen van belang bij schroefdraadverbindingen met rekbouten.
Onze wielbouten zijn gewone bouten. Als het nodig was , zat de momentsleutel bij het boordgereedschap.
Jij adviseert dus ook om b.v. de kopbouten en de fuseemoeren zonder momentsleutel vast te zetten?
Immers ook gewone bouten/moeren….
Maar ja, ieder zijn idee en mening hoe goed je het onderhoud van je auto aan moet pakken, en dat heeft niets met “sleutelen zonder gevoel” te maken.
GW-tje schreef:Maak het niet te spannend…......het zijn maar wielbouten.
Die zit…
Ik deel de mening van GW-tje en marnixm. Vast is vast, bij twijfel trek je de boel na 1000 km nog eens na, tenzij je je wiel hoort rammelen - die valt er niet zomaar ineens af, hoor.
Fabrikant schrijft 90 Nm moment voor - ik heb geen momentsleutel die exact 90,00 Nm aantrekt, wat is de tolerantie? +/- 0,01 Nm? 1 Nm? 20 Nm? In het laatste geval kun je de momentsleutel rustig in de kast laten liggen en de originele wielsleutel gebruiken…
Kopbouten heb ik geen verstand van, maar gok dat het erg belangrijk is om ze allemaal gelijkmatig (en in de juiste volgorde) aan te draaien, daar is de compressie van de pakking afhankelijk van het aanhaalmoment van de bouten. Dus daar heb je écht een momentsleutel voor nodig (denk ik).
Fuseemoer? Nee, daar gebruik ik ook geen momentsleutel voor, en misschien is dat wel heel dom, maar heb destijds die moer 2000 km later nog gecheckt en zat nog steeds goed vast. Want wat kan er nou stukgaan als je die moer wat vaster zet dan voorgeschreven? Ja, het schroefdraad op den duur, dan moet er maar een andere fuseekogel komen. Vast is vast, en voor mij werkt det; ik ben daar niet zo moeilijk in.
Ik zou zeggen: bij twijfel momentsleutel, en anders: gáán! En een drupje vet op die bouten, het zou sneu zijn als je langs de snelweg in de regen zit te k*en om die vastgerotte bouten los te krijgen.
Groetjes Erik!
Trouwens, er zijn wel truucjes om wielbouten die niet makkelijk los willen toch los te krijgen. Auto een stukje verrijden zodat de sleutel de grond raakt en de bout/moer los geforceerd wordt. Moet je wel de juiste kant op rijden, anders is het *pang*. Zorg er ook voor dat de sleutel niet rechtstandig de grond in gedrukt wordt.
Schijt aan originaliteit.








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Lampie schreef:GW-tje schreef:Maak het niet te spannend…......het zijn maar wielbouten.
Die zit…
Ik ben inderdaad,net zoals jij, erg onder de indruk van deze zeer sterke argumentatie met inhoud!
Ik ben om!
Lelijke Eend schreef:Trouwens, er zijn wel truucjes om wielbouten die niet makkelijk los willen toch los te krijgen. Auto een stukje verrijden zodat de sleutel de grond raakt en de bout/moer los geforceerd wordt. Moet je wel de juiste kant op rijden, anders is het *pang*. Zorg er ook voor dat de sleutel niet rechtstandig de grond in gedrukt wordt.
Dat zou ik toch maar niet doen, met een goede kruissleutel krijg je ze gegarandeerd los, maar ook met en normale wielsleutel krijg je ze los, tenzij je kippenkracht hebt of niet weet hoe ze los moeten en ze vaster draait.
In Wormenveer stond een kleine touringcar langs de weg met een lekke voorband en de chauffeur kreeg de wielmoeren niet los, ondanks zijn grote kruissleutel voor vrachtwagens. En die moeren zaten echt ‘moervast’. De sleutel aan een kant op de moer en aan de andere kant op zijn potkrik. En toen met z’n tweeën er op gaan staan en met een knal gaan ze dan los.