5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5

Wielbouten wel of niet invetten ??
marnixm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43

Gepost: 12 mei 2009 01:26 AM
  [ # 61 ]

En? Wat wil je daarmee zeggen? Dat het dan ook zo hoort? Ze zullen hoogstwaarschijnlijk de bouten ook aandraaien met een luchtsleutel….

gewoon een vaststelling , ik wil er niks specifiek mee gezegd hebben.
los gebeurt met een luchtsleutel ja , vast met de hand / wielsleutel .
ik twijfel er niet aan of je advies is juist , toch verkies ik een beetje vet .
er word ook niet geadviseert om veerbollen te vullen , op te boren , comfortbollen te gebruiken , diodes in een draadboom te solderen , blauwe olie te gebruiken enz…
moet alles volgens “het boekje” ?

Profiel  

Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 944

Gepost: 12 mei 2009 10:52 PM
  [ # 62 ]

nee, maar bepaalde dingen wel, zeker wiel bouten aangeshien de banden je enige contact is met de weg, zou ik er niet mee willen gokken, tenzij je wil proberen als die boom wel aan de kant springt (no offence).

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  

GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1659

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 13 mei 2009 12:41 AM
  [ # 63 ]

We schroeven de wielbouten/moeren met beleid vast. Gevoel voor techniek kun je niet aanleren….......Je hoeft een (wielmoer)sleutel niet altijd aan het einde vast te houden en je hoeft er niet op te gaan staan!

Momentsleutels zijn ontworpen voor sleutelen zonder gevoel; ze geven een indicatie van het gelijkmatig aantrekken van de diverse bouten. Over het algemeen alleen van belang bij schroefdraadverbindingen met rekbouten.
Onze wielbouten zijn gewone bouten. Als het nodig was , zat de momentsleutel bij het boordgereedschap.

Maak het niet te spannend…......het zijn maar wielbouten.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  

ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 794

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 13 mei 2009 01:35 AM
  [ # 64 ]
GW-tje schreef:

Over het algemeen alleen van belang bij schroefdraadverbindingen met rekbouten.
Onze wielbouten zijn gewone bouten. Als het nodig was , zat de momentsleutel bij het boordgereedschap.

Jij adviseert dus ook om b.v. de kopbouten en de fuseemoeren zonder momentsleutel vast te zetten?
Immers ook gewone bouten/moeren….

Maar ja, ieder zijn idee en mening hoe goed je het onderhoud van je auto aan moet pakken, en dat heeft niets met “sleutelen zonder gevoel” te maken.

Profiel  

Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 645

Gepost: 13 mei 2009 03:13 AM
  [ # 65 ]
GW-tje schreef:

Die zit… Wink

Ik deel de mening van GW-tje en marnixm. Vast is vast, bij twijfel trek je de boel na 1000 km nog eens na, tenzij je je wiel hoort rammelen - die valt er niet zomaar ineens af, hoor.  Laughing 
Fabrikant schrijft 90 Nm moment voor - ik heb geen momentsleutel die exact 90,00 Nm aantrekt, wat is de tolerantie? +/- 0,01 Nm? 1 Nm? 20 Nm? In het laatste geval kun je de momentsleutel rustig in de kast laten liggen en de originele wielsleutel gebruiken…

Kopbouten heb ik geen verstand van, maar gok dat het erg belangrijk is om ze allemaal gelijkmatig (en in de juiste volgorde) aan te draaien, daar is de compressie van de pakking afhankelijk van het aanhaalmoment van de bouten. Dus daar heb je écht een momentsleutel voor nodig (denk ik).

Fuseemoer? Nee, daar gebruik ik ook geen momentsleutel voor, en misschien is dat wel heel dom, maar heb destijds die moer 2000 km later nog gecheckt en zat nog steeds goed vast. Want wat kan er nou stukgaan als je die moer wat vaster zet dan voorgeschreven? Ja, het schroefdraad op den duur, dan moet er maar een andere fuseekogel komen. Vast is vast, en voor mij werkt det; ik ben daar niet zo moeilijk in.

Ik zou zeggen: bij twijfel momentsleutel, en anders: gáán! En een drupje vet op die bouten, het zou sneu zijn als je langs de snelweg in de regen zit te k*en om die vastgerotte bouten los te krijgen.

Groetjes Erik!

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9801

Gepost: 13 mei 2009 03:21 AM
  [ # 66 ]

Trouwens, er zijn wel truucjes om wielbouten die niet makkelijk los willen toch los te krijgen. Auto een stukje verrijden zodat de sleutel de grond raakt en de bout/moer los geforceerd wordt. Moet je wel de juiste kant op rijden, anders is het *pang*. Zorg er ook voor dat de sleutel niet rechtstandig de grond in gedrukt wordt.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  

ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 794

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 13 mei 2009 05:08 PM
  [ # 67 ]
Lampie schreef:
GW-tje schreef:

Die zit… Wink

Ik ben inderdaad,net zoals jij, erg onder de indruk van deze zeer sterke argumentatie met inhoud!
Ik ben om!  Wink

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4956

Gepost: 15 mei 2009 11:03 PM
  [ # 68 ]
Lelijke Eend schreef:

Trouwens, er zijn wel truucjes om wielbouten die niet makkelijk los willen toch los te krijgen. Auto een stukje verrijden zodat de sleutel de grond raakt en de bout/moer los geforceerd wordt. Moet je wel de juiste kant op rijden, anders is het *pang*. Zorg er ook voor dat de sleutel niet rechtstandig de grond in gedrukt wordt.

Dat zou ik toch maar niet doen, met een goede kruissleutel krijg je ze gegarandeerd los, maar ook met en normale wielsleutel krijg je ze los, tenzij je kippenkracht hebt of niet weet hoe ze los moeten en ze vaster draait.

In Wormenveer stond een kleine touringcar langs de weg met een lekke voorband en de chauffeur kreeg de wielmoeren niet los, ondanks zijn grote kruissleutel voor vrachtwagens. En die moeren zaten echt ‘moervast’. De sleutel aan een kant op de moer en aan de andere kant op zijn potkrik. En toen met z’n tweeën er op gaan staan en met een knal gaan ze dan los.

Profiel  

5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook