2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
leegrijden diesel
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 juli 2005 08:12 PM
  [ # 16 ]

dat kan dan toch iedereen? Rolling Eyes

stomme verhalen altijd dat je de ANWB nodig heb.

alleen eeeh… is zo’n pomp nog beetje te vinden dan? Wink

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 juli 2005 08:15 PM
  [ # 17 ]
M&M schreef:

Staat vast in het instructieboekje ...  Confused:

vast wel meer ik heb geen diesel Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 22 juli 2005 08:32 PM
  [ # 18 ]
arjan_verkade schreef:
M&M schreef:

Staat vast in het instructieboekje ...  Confused:

vast wel meer ik heb geen diesel Wink

Hebben ze bij de xsara een verschillend instructieboekje voor benzines en diesels?

Bij mijn BX staat het fout in het instructieboekje. De oude purflux en lucas filters staan beschreven terwijl ik een filter op het thermostaathuis had (nieuw systeem). Gelukkig maar dat ik voor de Turbo D12 motor weer het oude dieselfilter heb moeten gebruiken. Nu klopt het instructieboekje weer ... (pfffew)

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 22 juli 2005 10:21 PM
  [ # 19 ]

Ik denk dat op de foto’s van de meeting in Borculo nog ergens een foto moet rondzwerven van sohail’s berlingo motor en de 1.9td van de xantia..
daar kan je ze goed zien zitten..

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 juli 2005 11:02 PM
  [ # 20 ]
mpostma schreef:
arjan_verkade schreef:
M&M schreef:

Staat vast in het instructieboekje ...  Confused:

vast wel meer ik heb geen diesel Wink

Hebben ze bij de xsara een verschillend instructieboekje voor benzines en diesels?

Bij mijn BX staat het fout in het instructieboekje. De oude purflux en lucas filters staan beschreven terwijl ik een filter op het thermostaathuis had (nieuw systeem). Gelukkig maar dat ik voor de Turbo D12 motor weer het oude dieselfilter heb moeten gebruiken. Nu klopt het instructieboekje weer ... (pfffew)

goed punt inderdaad Smile

ik heb alleen boekje van Xsara serie 1 maar goed.

staan ook aantal diesels in ja Smile

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 23 juli 2005 02:55 PM
  [ # 21 ]

ehh hallo mods, we hadden het hier toch over HDi’s leegrijden? Ik houd zelf ook wel vaneen offtopicje op z’n tijd, maar twee pagina’s over CX-en Xsara’s op benzine?  Wink

Nog ff terug naar de eerte post:

erik wijngaarden schreef:

Ik hoorde vandaag een ( volgens mij ) niet waar verhaal dat het erg slecht zou zijn voor een common rail diesel om hem helemaal leeg te rijden…  is dit waar ?

Antwoorden totdusver:  Confused

[list]Ja (niet gemotiveerd)
Ja (alleen nieuwere typen, of juist oudere??)
Ja Revue Technique Automible C5 Diesel zegt niet doen (2.0 HDi110 en 2.2 16v HDi 136 FaP) ook zonder motivatie
Nee instructie-boekje Xantia zegt geen probleem
Nee instructie-boekje C5 zegt geen probleem[/list:u]

Wie geloven we nu? Citroën zelf toch!

Common rail Diesels hebben een lagedrukpomp in de tank, een hogedrukpomp met filter direct op de motor. Alleen de C5 2.0HDi 90 (en Xantia HDi90 waarschijnlijk) hebben een handpomp onder de motorafdekking.

Dus: HDi leeggereden? Loop naar de pomp voor een pot Diesel.
Of ANWB/een van die andere gele jongens bellen, zij gooien er ook gewoon Diesel in en hoppa: gaan.  Cool

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 23 juli 2005 03:04 PM
  [ # 22 ]

misschien een vreemde vraag,
maar wat doen ze in de fabriek?
hebben ze speciaal personeel om met de hand diesel op te pompen voor ze de auto de eerste keer starten?  Confused  Smile

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 23 juli 2005 04:24 PM
  [ # 23 ]
rocco schreef:

misschien een vreemde vraag,
maar wat doen ze in de fabriek?
hebben ze speciaal personeel om met de hand diesel op te pompen voor ze de auto de eerste keer starten?  Confused  Smile

Die gene die de sleutel omdraait kan van te voren ff de diesel oppompen.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 23 juli 2005 04:33 PM
  [ # 24 ]
rocco schreef:

misschien een vreemde vraag,
maar wat doen ze in de fabriek?
hebben ze speciaal personeel om met de hand diesel op te pompen voor ze de auto de eerste keer starten?  Confused  Smile

Mij is altijd geleerd dat er geen domme vragen zijn, maar vreemde vragen? In ieder geval een overbodige vraag, aangezien het antwoord er al staat, een post erboven….djeez Rolling Eyes

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 24 juli 2005 06:09 PM
  [ # 25 ]
Michael schreef:

Volgens het instructieboekje van mijn C5 stopt de motor ermee als er minder dan 5 liter diesel in de tank zit. Er wordt vermeld dat het droogrijden van de motor schadelijk kan zijn.
Dat zou dan betekenen dat je wel door kunt rijden tot hij stopt maar dat de tank dan niet leeg is. Afgezien van de andere ongemakken wordt je motor dus beschermd tegen droogrijden.

Wat is de productie datum van je C5? Interessant dit te weten indien Citroen de leegrijdinstructie (neologisme?) gewijzigd heeft. Ik neem aan dat het boekje zowel geldt voor de 2.0 HDi als 2.2 16v HDi? Of hebben we het hier over een nieuwe 2.0 16v HDi ? En wat is ongeveer de hoeveelheid brandstof in de tank als het lampje brandt? Ik ging eigenlijk altijd uit van 5L, maar ik ken mensen die doorrijden alsof het 10L is.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 25 juli 2005 03:25 AM
  [ # 26 ]

Mijne is van 03-2002 boekje geld ook voor alle typen (incl HPi, V6) en zegt hier niks over. Blijkbaar is het geen probleem meer, zoals ik eerder al zei, ook het instructie boekje van mijn Xantia HDi110 gaf geen speciale waarschuwing voor leegrijden.

Die actie radius is ook een interessant punt. RTA zegt dat er nog 6L is wanneer het brandstoflampje gaat branden. Toen de mijne vers was ging er nadat het lampje was gaan branden zo’n 64L in (68L-6L + vulslang) de overgebleven actieradius was dan zo’n 70-90km, minder dan 50km geeft de compu’ niet aan. Nu kom ik vaak tot 68L wanneer het lampje net is gaan branden, rijd ik door tot de actie radius metaangegeven wordt, dan gaat er wel 70L in. Maximum wat ik ooit getankt heb zal boven de 74L geweest zijn. Het lijkt me dat er dus geen beveiliging op de mijne zit.

nu is de verwarring dus compleet:


Mag je een CR Diesel leegrijden:

[list]Nee (niet gemotiveerd)
Nee (alleen nieuwere typen, of juist oudere??)
Nee Revue Technique Automible C5 Diesel zegt niet doen (2.0 HDi110 en 2.2 16v HDi 136 FaP) ook zonder motivatie
Nee instuctie boek C5 bj.2001 zegt beveiliging op brandstofsystem
Ja instructie-boekje Xantia bj.2000 zegt geen probleem
Ja instructie-boekje C5 bj.2002 zegt geen probleem[/list:u]

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 27 juli 2005 12:51 AM
  [ # 27 ]

Tank leeg = geen diesel door de pomp = pomp die draait zonder diesel = pomp die draait zonder smering?

Vergezocht, maar ja… Stel je rijdt 160 op de snelweg, diesel raakt op, en je laat ‘m een minuut uitrollen (en dan niet in z’n vrij, uiteraard…)

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 27 juli 2005 01:02 AM
  [ # 28 ]
Robin schreef:

Tank leeg = geen diesel door de pomp = pomp die draait zonder diesel = pomp die draait zonder smering?

Vergezocht, maar ja… Stel je rijdt 160 op de snelweg, diesel raakt op, en je laat ‘m een minuut uitrollen (en dan niet in z’n vrij, uiteraard…)

Met een oude diesel? niet doen.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 27 juli 2005 01:26 AM
  [ # 29 ]
Robin schreef:

Tank leeg = geen diesel door de pomp = pomp die draait zonder diesel = pomp die draait zonder smering?

Vergezocht, maar ja… Stel je rijdt 160 op de snelweg, diesel raakt op, en je laat ‘m een minuut uitrollen (en dan niet in z’n vrij, uiteraard…)

In militaire dienst werd je zonder diepgaande redenering érg bang gemaakt voor een drooglopende diesel: “als dát gebeurt en ze (de KMAR of andere controleurs) spotten je, dan is de schade rekening man”. Ok, het is natuurlijk vanuit militair/strategisch oogpunt ook niet bijster prettig als de slag om Almelo verloren wordt door een sukkel die vergeet te tanken, maar da’s bijzaak Wink

Zelf maar nooit overwogen om ‘m droog te rijden. Ik zou niet weten wat er zo van op zou knappen als ik het deed.
Die ervaring met benzine-autos (vuil wat loskomt etc) hoef ik niet zo nodig op dieselautoos op te doen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 27 juli 2005 02:13 AM
  [ # 30 ]
karel schreef:
Robin schreef:

Tank leeg = geen diesel door de pomp = pomp die draait zonder diesel = pomp die draait zonder smering?

Vergezocht, maar ja… Stel je rijdt 160 op de snelweg, diesel raakt op, en je laat ‘m een minuut uitrollen (en dan niet in z’n vrij, uiteraard…)

In militaire dienst werd je zonder diepgaande redenering érg bang gemaakt voor een drooglopende diesel: “als dát gebeurt en ze (de KMAR of andere controleurs) spotten je, dan is de schade rekening man”. Ok, het is natuurlijk vanuit militair/strategisch oogpunt ook niet bijster prettig als de slag om Almelo verloren wordt door een sukkel die vergeet te tanken, maar da’s bijzaak Wink

Zelf maar nooit overwogen om ‘m droog te rijden. Ik zou niet weten wat er zo van op zou knappen als ik het deed.
Die ervaring met benzine-autos (vuil wat loskomt etc) hoef ik niet zo nodig op dieselautoos op te doen.

Ik heb em 1 x drooggereden trouwens. Was toen ik een paar keer met de juist ontstane turbo d12 rondjes in de buurt reed. De tank was goed leeg toen ik hem wegzette. GElukkig zoog ie soms nog wat aan, dus kon ik op de laatste restjes nog net terug inde garagebox komen. Daarna toch maar ff wat diesel bij gooien. Op zich zou het niet zoveel uit moeten maken wat betreft vuil. Er zit immers een filter tussen, maar de pomp is wel afhankelijk van de diesel voor smering, dus totale droogloop voorkomen is toch beter.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook