Het volgende: Bij rijden ging plots het laadstroomlampje branden. We haalden het net niet om thuis te komen ermee dus anwb erbij. Dynamo was overleden. Zonet andere dynamo erin gezet, accu weer opgeladen aan de lader en starten maar. Auto loopt maar het lampje brand nog steeds… ik ga dus nu twijfelen of ik de juist dynamo heb gekregen.
Hierbij wat foto’s van de oude en nieuwe dynamo:
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Je oude dynamo had geen ingebouwde spanningsregelaar, de nieuwe wel zo te zien. Als je de nieuwe aansluit zoals de oude, gaat dat fout: Dan heb je een regelaar op een regelaar.
Citroen!
DriverD schreef:Je oude dynamo had geen ingebouwde spanningsregelaar, de nieuwe wel zo te zien. Als je de nieuwe aansluit zoals de oude, gaat dat fout: Dan heb je een regelaar op een regelaar.
ok maar ik had maar 3 draden lopen van de ouwe, die heb ik ook weer aangesloten op de nieuwe. Ik heb inderdaad 2 aansluitpunten over op de nieuwe… wat is nu wijsheid?
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Bassiechevron schreef:DriverD schreef:Je oude dynamo had geen ingebouwde spanningsregelaar, de nieuwe wel zo te zien. Als je de nieuwe aansluit zoals de oude, gaat dat fout: Dan heb je een regelaar op een regelaar.
ok maar ik had maar 3 draden lopen van de ouwe, die heb ik ook weer aangesloten op de nieuwe. Ik heb inderdaad 2 aansluitpunten over op de nieuwe… wat is nu wijsheid?
het is wijsheid om even je leverancier te bellen en vragen wat je nu precies hebt gekocht
zonder gein, je kunt achterop je oude dynamo kijken en de letters bij de contacten (D+ B+ dat soort termen) bekijken en kijken of ze bij de nieuwe dynamo hetzelfde zijn.
Volgens mij staan op intern geregelde dynamo’s B+ en D+ en op de extern staat iets anders









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
en je zekering ligt er waarschijnlijk uit
robbertkars schreef:en je zekering ligt er waarschijnlijk uit
welke zekering bedoel je dan?
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het circuit naar de originele regelaar is gezekerd.
Als de “nieuwe” dynamo nog goed is kan je de oude regelaar afkoppelen.
Er is al een en ander geschreven hoe je dat doet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Gisterenavond met een multimeter de spanning van de accu opgemeten. Bij draaiende motor 11.47 en bij beetje gasgeven 13.57. De nieuwe dynamo laat dus wel op maar het lampje blijft branden
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
wij hebben hetzelfde, Dat lampje brandt al duizenden kilometers. dynamo werkt erg goed, maar de stroomverdeler lijkt er niks van te snappen.
.komma
Dirkman schreef:wij hebben hetzelfde, Dat lampje brandt al duizenden kilometers. dynamo werkt erg goed, maar de stroomverdeler lijkt er niks van te snappen.
Auto staat nu mij schoonpapa… hij gaat het even na allemaal. Ik zal het hier even melden wat het is of hopelijk wat het was!
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
11,47 V is te laag bij draaiende motor.
Citroen!
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Re: laadstroomlampje blijft branden
Bassiechevron schreef:
Hierbij wat foto’s van de oude en nieuwe dynamo:
Welke fotos zijn de oude en welke de nieuwe?
Ik heb ook ooit de dynamo vervangen en heb er nu een als de bovenste foto. Is dat er een met ingebouwde regelaar?
Ik heb er nl een regelaar achter…..
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Re: laadstroomlampje blijft branden
camemBert schreef:Bassiechevron schreef:
Hierbij wat foto’s van de oude en nieuwe dynamo:
Welke fotos zijn de oude en welke de nieuwe?
Ik heb ook ooit de dynamo vervangen en heb er nu een als de bovenste foto. Is dat er een met ingebouwde regelaar?
Ik heb er nl een regelaar achter…..
Bovenste is de oude maar die heeft geen regelaar erin zitten kreeg ik net te horen
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
robbertkars schreef:en je zekering ligt er waarschijnlijk uit
Waar zit die zekering? In neem aan in de dynamo, kan je die vervangen met de dynamo ingebouwd? Ik heb een ISKRA dynamo met ingebouwde spanningsregelaar en heb er ook een spanningsregelaar tussen gehad. Hij laadt echter niet bij….
Citroentechniek is magnifiek!












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
in de zekering houder.
Als je een regelaar ertussen hebt gehad zal hoogst waarschijnlijk er spanning op de lampuitgang hebben gestaan. Dit kan je regelaarje die nu intern zit wel hebben vernietigd.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoe kom ik daar achter? Als ik een multimeter op de accu zet meet ik bij een lopende motor 12,45 volt. Dat zou volgens mij 14 volt moeten zijn bij een lopende motor.
Kan je die spanningsregelaar er tussen uit halen en er weer een losse in zetten of is de dynamo meteen volledig overleden?
Citroentechniek is magnifiek!