1 van de 2
 1 2 Volgende > 

1600 16v inhouden bij koude motor, en schieten in de luchtf.
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 592

Gepost: 20 juni 2009 03:43 AM

ik rij met een xsara 1.6 16v, en als ik smorgens men auto start, (als hij de ganse nacht heeft buiten gestaan) en ik vertrek er meteen mee, wil hij niet echt meewerken, hij houd in, en begint te schieten in de luchtfilter zoals je met een auto op gas wel eens kan hebben, maar de mijna doet dat dus op benzine.. als ik dan 10 seconden heb gereden is het probleem van de baan, en ondervind ik er niets meer van, de ganse dag niet, ook niet als hij 4 uur stilstaat ofzo, het is echt enkel en alleen, als hij de ganse nacht heeft stilgestaan.. iemand een idee? want ik zie het nog niet metteen opgelost raken, als het probleem hem maar 10 seconden voordoet Very Happy bougies en filters en bobine enz zijn goed

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27954

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 juni 2009 12:12 PM
  [ # 1 ]

Ik hoor niet die ploffen zoals jij zegt.

Maar de mijne heeft ook moeite met optrekken als ik hem net gestart heb. Dat is vooral bij een bepaald toerental, dan blijft die lang hangen…
Eenmaal daarboven geen probleem meer Wink

Profiel  

nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 20 juni 2009 01:19 PM
  [ # 2 ]

.

toch niet normaal? maar wat kan dat toch zijn? is een smerige panne, want na 10 seconden doet hij het niet meer, en moet je weer de ganse dag wachten , zo kan je het nooit vinden ook denk ik tenzij, het ooit iemand al is tegengekomen is, en er een antwoord op heeft

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 20 juni 2009 02:06 PM
  [ # 3 ]

Die van mij doet het trouwens vaak als ik weg rijdt bij het werk. Dat is dus na 8 a 9 uur stilstaan op de parkeerplaats. Zelfs als het warm is.

Ik heb overigens het idee dat het erger is al de AC aan staat. Ik wacht soms even met het aanzetten van de AC tot ik op de weg rijdt Wink

Profiel  

nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 20 juni 2009 02:16 PM
  [ # 4 ]

.

Arjan Verkade schreef:

Die van mij doet het trouwens vaak als ik weg rijdt bij het werk. Dat is dus na 8 a 9 uur stilstaan op de parkeerplaats. Zelfs als het warm is.

Ik heb overigens het idee dat het erger is al de AC aan staat. Ik wacht soms even met het aanzetten van de AC tot ik op de weg rijdt Wink

van mij ligt de airco altijd aan, maar ik heb precies de indruk dat het in de winter erger is, maar toch, met dit weer heb ik het ook nog dusja, echt vaag

Profiel  

Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 709

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 20 juni 2009 02:27 PM
  [ # 5 ]

Eens beginnen met de vraag hoe je start.

Ik doe het als volgt: Sleutel erin, contact aan, een paar seconden wachten terwijl je de brandstofpomp hoort zoemen zodat de het brandstofsysteem op druk staat, dan starten. Daarna rustig wegrijden.

Sowieso is het erg onverstandig om in de eerste paar minuten flink aan het gas te hangen. Bij een koude motor ligt alle olie namelijk nog koud, dik en stroperig te wezen onderin de carterpan, de motor is dan nog verre van goed doorgesmeerd. Een koude motor zwaar belasten zorgt voor veel meer slijtage dan eenzelfde zware belasting bij een warme motor.

Het inhouden en klappen bij koude start heb ik dan ook nog niet meegemaakt met mijn Xsara.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  

nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 20 juni 2009 02:45 PM
  [ # 6 ]

.

ik start gewoon en rij gewoon normaal weg, als ik nu amper gas geef, of ik geef plank gas, dat veranderd niet, hij blijft hangen tot een bepaald toerental, en dan is het gedaan, heeft helemaal niets te maken met de manier hoe je de sleutel overdraait, eens de auto draait, staat het systeem op druk, er is iets anders waardoor dat voorkomt, maar ik weet echt niet wat

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 20 juni 2009 02:47 PM
  [ # 7 ]

Druk opbouwen van de brandstof pomp is volgens mij helemaal niet nodig.. Daar staat ook niets over in het instructieboekje.
Overigens maakt het bij mij niet of ik druk laat opbouwen van te voren of niet. Het kan in beide gevallen voorkomen.

Het is ook totaal niet met racen. Het is juist met rustig rijden. Op de parkeerplaats kan je niet echt hard Wink

Volgens mij is het ook een beetje een kwaaltje van de 1.6 16v.

Profiel  

nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 20 juni 2009 03:18 PM
  [ # 8 ]

.

dat kan goed zijn, maar ik had dervoor ook een 1.6 16v, en die had dat niet, dus moet het toch wel iets zien die niet helemaal juist is….

Profiel  

Technoloog
> 700 berichten

Gepost: 20 juni 2009 03:26 PM
  [ # 9 ]

Iets met de automatische choke dan?

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 20 juni 2009 03:29 PM
  [ # 10 ]

Volgens mij choken auto’s tegenwoordig helemaal niet meer Rolling Eyes

Alles wordt geregelt door de computer.

Profiel  

nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 20 juni 2009 03:31 PM
  [ # 11 ]

.

ja, word elektronish geregeld…. maar wel een goede opmerking, maar niet op een auto van 2003…

Profiel  

Technoloog
> 700 berichten

Gepost: 20 juni 2009 03:53 PM
  [ # 12 ]
Arjan Verkade schreef:

Dan nog houdt de ECU wel rekening met de temperatuur van de motor: als het goed is krijgt een koude motor wel meer brandstof om draaiende te blijven.

Of draait een 2003 model TU5JP4 blok wel meteen stationair 750 toeren bij koude start?

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 20 juni 2009 04:03 PM
  [ # 13 ]
Technoloog schreef:
Arjan Verkade schreef:

Dan nog houdt de ECU wel rekening met de temperatuur van de motor: als het goed is krijgt een koude motor wel meer brandstof om draaiende te blijven.

Of draait een 2003 model TU5JP4 blok wel meteen stationair 750 toeren bij koude start?

Nee, dat niet Wink
Maar je spreekt niet meer van een automatisch choke.

Zoals je zegt de computer houd overal rekening mee.

Het schokken is ook veel eerder weg dan dat de motor ook maar een beetje om temperatuur is.

Profiel  

nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

Gepost: 20 juni 2009 04:57 PM
  [ # 14 ]

.

inderdaad, we praten over de eerste 10 a 15 seconden MAXIMUM , wanneer de auto pas start nadat hij 8 uur stilstaat, hij heeft dan nog niets van warmte gecreerd in het water ofzo.. het moet echt iets anders zijn, en daarbij, men warmtecontact is nieuw, dus dat kan het zowiezo niet zijn…

Profiel  

Technoloog
> 700 berichten

Gepost: 20 juni 2009 06:20 PM
  [ # 15 ]

Als ik denk aan de dingen die alleen in de eerste 10 a 15 seconden kunnen opspelen dan kom ik toch al snel op iets dat te maken heeft met drukopbouw. Oliedruk of benzinedruk. Ik kan weinig anders bedenken…

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook