1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
CITROËN C1, AL HET ESSENTIËLE
erwt
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 19-04-2004

- Xantia 1.6 Allure
Gepost: 03 maart 2005 05:27 PM

Citroën C1, C2, C3 en C3 Pluriel: een reeks complementaire modellen

Amsterdam, 1 maart 2005 - De Citroën C1 is een aantrekkelijk vormgegeven, compacte auto met vier volwaardige zitplaatsen. Naast hoogwaardige kwaliteit en een comfortabel rijgedrag sluit de C1 – vóór alles – geen enkel compromis op het gebied van veiligheid.

De Citroën C1 geldt als de perfecte toevoeging aan Citroën’s huidige modellengamma in het compacte segment, dat verder bestaat uit de C2, C3 en C3 Pluriel. De compacte afmetingen van de C1, alsmede de aantrekkelijke prijs en essentiële functies maken hem tot het instapmodel in dit segment. Hiermee onderscheidt de nieuwe Citroën C1 zich bijvoorbeeld van de C2, waarvan de uitgebreide standaarduitrusting en de diverse leverbare motoren zijn gericht op een klantengroep die een veelzijdiger auto wensen.

Met dit complete modellenaanbod komt Citroën tegemoet aan de gevarieerde wensen van klanten in dit segment. In Europa is dit segment verantwoordelijk voor 30 procent van alle autoverkopen. Door sinds 2002 verschillende nieuwe modellen op de markt te brengen, heeft Citroën zijn marktaandeel gestaag kunnen uitbreiden. Thans heeft Citroën in dit segment een marktaandeel van 9,1 procent, vergeleken met 4,7 procent in 2001. In 2004 verkocht Citroën in dit deel van de markt meer dan 518.000 auto’s.



download link naar plaatjes (+- 50MB)

Citroën C1: aantrekkelijk uiterlijk voor een auto met alle essentiële functies

De Citroën C1 is een compact model met een aantrekkelijke styling en een ruim interieur. Deze stadsauto is ontwikkeld op een nieuw, modern platform en heeft alle kenmerken die van een auto in dit segment mogen worden verwacht, naast zuinige motoren en de modernste veiligheidstechnieken.

Aantrekkelijke styling
De C1 is leverbaar in een 3-deurs en een 5-deurs uitvoering en is met zijn vrolijke en aantrekkelijke styling een lust voor het oog. De korte overhang voor en achter, grote bumpers en ronde lijnen weerspiegelen een vriendelijke charme, maar wekken tegelijkertijd ook een vertrouwde indruk van robuuste veiligheid. De C1 heeft een aantal specifieke designkenmerken, zoals de transparante achterklep en achterlichten, alsmede de innovatieve achterportieren van de 5-deurs uitvoering, die doorlopen tot aan de achterlichten.

Compact van buiten, ruim van binnen
De C1 is met zijn afmetingen – 3,43 meter lang, 1,63 meter breed en 1,46 meter hoog – ideaal voor gebruik in de stad. De draaicirkel meet slechts 9,5 meter en de overbrengingsverhoudingen van de transmissie garanderen de vlotte acceleratie die nodig is voor een ontspannen stadsrit. De C1 is een ruime auto met vier volwaardige zitplaatsen. Zeker gezien de buitenafmetingen is de ruimte in het interieur uitzonderlijk. Voorin dragen een aanzienlijke elleboog- en hoofdruimte bij aan het comfort van de inzittenden, terwijl ook voor de passagiers voldoende been- en hoofdruimte is gereserveerd.

Lage prijs, lage kilometerkostprijs
Niet alleen wordt de Citroën C1 verkocht voor een vriendelijke prijs, dankzij de lage onderhoudskosten en zuinige motoren is de auto ook buitengewoon economisch in het gebruik. De extreem zuinige benzinemotor (1.0i met 68 pk) en dieselmotor (HDi met 54 pk) zijn ideaal voor stadsgebruik en leveren uiteraard ook ruim voldoende vermogen om veilig op snelwegen te kunnen rijden.

Doordachte veiligheid
Het plezierige weggedrag van de Citroën C1 is net zo geschikt voor de stad als voor de snelweg. Het onderstel garandeert een uitstekende wegligging en draagt tegelijkertijd bij aan de actieve veiligheid. De C1 is daarnaast standaard voorzien van hoogwaardige veiligheidsvoorzieningen: geventileerde remschijven vóór, ABS, CSC (Cornering Stability Control) om de auto bij het remmen in een bocht stabiel te houden, alsmede airbags voor bestuurder en passagier vóór.

Gamma dat voldoet aan belangrijke wensen van klanten
De Citroën C1 kent een compleet gamma, gebaseerd op twee carrosserievarianten: 3-deurs en 5-deurs; een benzinemotor (1.0i met 68 pk); een dieselmotor (HDi met 54 pk); handgeschakelde transmissie; SensoDrive transmissie en twee afwerkingniveaus.

C1: IN HARMONIE MET COMPACTE CITROËN BERLINES

De compacte modellen van Citroën laten hun ware aard zien door de styling van exterieur en interieur. De C1 straalt vrolijkheid uit, de C2 oogt meer dynamisch, de C3 legt de nadruk op comfort en welzijn, terwijl de C3 Pluriel een echte vrijetijdsauto is. De C1 is de weerspiegeling van Citroëns strategie om een complete reeks compacte modellen te ontwikkelen, en daarmee te voldoen aan de meest uiteenlopende wensen en eisen van klanten.

De C1 is leverbaar in twee uitvoeringen:
[list]- een fris vormgegeven 3-deurs model voor mensen die vooral de voorstoelen gebruiken,
- een stijlvol 5-deurs model voor meer gebruiksgemak en betere toegankelijkheid, ontworpen om vier inzittenden te vervoeren, met een design dat afwijkt van de gangbare norm voor 5-deurs modellen in dit segment. [/list:u]
Aantrekkelijke styling in twee uitvoeringen: 3-deurs en 5-deurs
Met zijn vloeiende lijnen en royale binnenruimte toont de C1 op subtiele wijze zijn identiteit als echte Citroën, terwijl ook zijn eigen karakter niet onderbelicht blijft.

Zowel de 3-deurs als de 5-deurs uitvoering is aan de voorzijde voorzien van een rondlopende bumper en motorkap en hooggeplaatste koplampen, die met hun ronde vormen zorgen voor een vriendelijk vooraanzicht.

Het zijdelingse profiel onthult het dynamische karakter van de 3-deurs C1. De zijkant toont scherpe, glooiende lijnen die worden versterkt door de vorm van het kleine achterraam en de achterste wielkast.

Doordat de achterdeuren van de 5-deurs C1 doorlopen tot aan de achterlichten, maken deze een wezenlijk onderdeel uit van het gehele design. Hiermee zijn de voor- en achterzijde met elkaar in balans, en komen de proporties van de auto volledig tot hun recht, ondanks de beperkte afmetingen.

Hoewel de achterruiten een rondere vorm hebben dan die van de 3-deurs uitvoering, blijft de dynamische vormgeving behouden, en hebben ook de passagiers achterin een uitstekend zicht naar buiten.

Zowel de 3-deurs als de 5-deurs uitvoering van de C1 is voorzien van de origineel vormgegeven achterzijde, met een groot glazen oppervlak. In het design is rekening gehouden met maximale afmetingen voor de achterruit, die dan ook de gehele achterklep beslaat. Aan weerszijden bevinden zich de kristalvormige achterlichten die door hun antracietgrijze kleur een natuurlijke combinatie vormen met de achterbumper.

Een modern, fraai ontworpen interieur
Het interieur van de C1 is even eenvoudig als karakteristiek, wat wordt geïllustreerd door de centrale console. Deze is vervaardigd uit doorschijnend materiaal dat op fraaie wijze van achteren wordt verlicht. Het ronde display heeft, net als het instrumentenpaneel en het audiosysteem, een oranje kleur wanneer de koplampen branden. Het gebruiksvriendelijke bedieningspaneel sluit met zijn vormgeving fraai aan bij de rest van het dashboard. Datzelfde geldt voor de bolvormige ventilatieroosters, die te vinden zijn in alle compacte modellen van Citroën.

Dit moderne design wordt ook weerspiegeld in het op de bestuurder gerichte informatiedisplay. Het ronde instrumentenpaneel is voor betere afleesbaarheid bevestigd op de stuurkolom, met – in sommige uitvoeringen – een separate toerenteller. Het instrumentenpaneel fungeert ook als snelheidsmeter en als weergave van de gebruikelijke indicatoren (richtingaanwijzer, koplampen en waarschuwingslampjes).

De bedieningsknoppen zijn rond het driespaaks stuurwiel geplaatst, en voelen net als het stuurwiel aangenaam aan. Het dashboard is op dezelfde wijze afgewerkt en wekt dan ook een solide indruk. De textuur van het gebruikte materiaal is een goed voorbeeld van de wijze waarop het interieur van de C1 zich presenteert.

De standaarduitrusting van de Citroën C1 kan verder worden uitgebreid met onder meer een audiosysteem, dat precies aansluit bij de centrale console, en daarmee perfect wordt geïntegreerd in het dashboard.

De tweekleurige stoelbekleding van de C1 wordt uitgevoerd in stof of velours, afhankelijk van het gekozen afwerkingsniveau. De deurpanelen worden voorzien van accenten in dezelfde kleur, wat het gehele interieur een elegant tintje geeft. Daarbij wordt ook de carrosseriekleur doorgevoerd in het interieur. Voor de C1 is een compleet palet van acht kleuren ontwikkeld, waaronder vijf metallic kleuren: Bleu d’Argon, Bleu Damas, Noir Caldera, Gris Carlinite en Gris Gallium. De drie andere kleuren zijn: Jaune Râ, Rouge Scarlet en Blanc Lipizan.

COMPACT VAN BUITEN, RUIM VAN BINNEN

De Citroën C1 is een ruime auto met vier volwaardige zitplaatsen. Zeker gezien de buitenafmetingen is de ruimte in het interieur uitzonderlijk. De totale lengte bedraagt 3,43 meter, waarbij de wielbasis zo groot mogelijk is gehouden. Daardoor beschikken de passagiers over meer ruimte en comfort. De relatief lange wielbasis maakt de C1 – de overhang vóór en achter behoren tot de kortste in dit segment – tot een veelzijdige en lichtvoetige stadsauto.

Met zijn compacte afmetingen en ruime interieur komt de C1 tegemoet aan de belangrijkste wensen van kopers van stadsauto’s, vooral ook vanwege de bagageruimte die eenvoudig kan worden vergroot, en de diverse praktische opbergruimtes.

Proporties van een stadsauto
Zijn compacte afmetingen en toegankelijke rijeigenschappen maken de Citroën C1 tot een waar natuurtalent. De totale lengte bedraagt 3,43 meter, met een overhang vóór en achter van respectievelijk 65 en 44 centimeter. Deze afmetingen maken een kleine draaicirkel van 9,50 meter mogelijk, ideaal voor een stadsauto. Daarbij heeft de C1 een laag gewicht en levendige, zuinige motoren.

Lengte 3,43 m
Breedte (inclusief buitenspiegels) 1,85 m
Hoogte 1,46 m
Wielbasis 2,34 m
Overhang vóór 0,65 m
Overhang achter 0,44 m
Draaicirkel 9,50 m

Een ruim interieur
Hoewel de C1 tot de kortste auto’s in zijn segment behoort, biedt de 2,34 meter lange wielbasis voldoende ruimte aan vier volwassenen. De elleboogruimte van 1,38 meter is groter dan gemiddeld, zodat de C1 ook in de breedte ruim genoeg is. De overhang achter – zo kort mogelijk gehouden – en de lange achterportieren van de 5-deurs uitvoering dragen bij aan het ruime interieur en maken dit eenvoudig toegankelijk.

Een van de belangrijkste sterke punten van de C1 is de ruimte voorin, belangrijk in een segment waar vaak slechts beide voorstoelen worden bezet. Naast de aanzienlijke elleboogruimte, geven ook de hoofdruimte en de afmetingen van de voorruit de inzittenden een comfortabel gevoel.

Achterin hebben alle passagiers – ook volwassenen – voldoende beenruimte en hoofdruimte.

Interieurlengte   1,62 m
Elleboogruimte Voor 3/5-deurs 1,38 m
                    Achter 3-deurs 1,34 m
                        Achter 5-deurs 1,36 m
Hoofdruimte Voor   0,87 m
                    Achter 0,84 m


Stoelen dragen bij aan interieurruimte
De stoelen van de Citroën C1 zijn voorzien van rugleuningen met een optimale dikte. Deze zijn ontworpen om optimaal gebruik te maken van de beschikbare ruimte, zonder concessies te doen aan comfort en veiligheid.

De rugleuning van de voorstoelen heeft een totale dikte van slechts 16 centimeter. Dat zorgt voor centimeters extra ruimte tussen de knieën van de passagiers achterin en de rugleuningen. Deze oplossing maakt de beschikbare ruimte achterin tot de grootste voor auto’s van dit formaat.

De stoelen bieden optimaal comfort en veiligheid in de stad, voor passagiers van ieder postuur. De voorstoelen, voorzien van geïntegreerde hoofdsteunen, zijn in dit segment een nieuwe maatstaf op gebied van anti-submarining, het voorkomen dat je onder de gordel doorschiet. Optioneel kunnen ze worden uitgerust met zijairbags voor extra bescherming van de passagiers in geval van een zijdelingse aanrijding.

Flexibele bagageruimte
Om het interieur voor de inzittenden zo groot mogelijk te houden, is de bagageruimte van de Citroën C1 in normale opstelling relatief bescheiden. Indien nodig kan de bagageruimte echter eenvoudig worden vergroot. Het laadvolume onder de hoedenplank bedraagt 139 liter. De hoedenplank is zo laag mogelijk geplaatst om het zicht naar achteren zo min mogelijk te belemmeren. Bovendien komt de transparante achterzijde van de C1 hiermee optimaal tot zijn recht.

Wanneer extra bagageruimte nodig is, kan de hoedenplank eenvoudig achterin de bagageruimte worden geplaatst. Hiermee groeit het laadvolume al tot bijna 200 liter. Voor nog meer ruimte kan de rugleuning van de achterbank (in zijn geheel of voor de helft, afhankelijk van de uitvoering) naar voren worden geklapt. Hiermee heeft de C1 een laadvolume van respectievelijk 751 liter voor de 5-deurs versie en 712 liter voor de 3-deurs versie. De rugleuning wordt ontgrendeld door middel van twee grijze hendels aan weerszijden van de achterbank, die vanuit de kofferruimte kunnen worden bediend. Het reservewiel van normale afmetingen bevindt zich onder de vloerbedekking van de bagageruimte

Eenvoudig bereikbare opbergvakken
In het interieur van de Citroën C1 zijn in totaal twaalf opbergvakken aangebracht, verspreid over het dashboard, de centrale console en de portieren. Al deze vakken bevinden zich onder handbereik van bestuurder en passagiers. De vakken in de voorportieren zijn groot genoeg voor bijvoorbeeld een A4-notitieblok. Achterin bevindt zich onder de zijramen extra opbergruimte. De 5-deurs versie van de C1 is uitgerust met klapraampjes, zodat de opbergvakken in de achterportieren bijna even groot zijn als in de voorportieren. Hierdoor is voor de passagiers achterin ook meer elleboogruimte beschikbaar.

GEEN COMPROMIS OP GEBIED VAN VEILIGHEID

De Citroën C1 is uitgerust met uitmuntende actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen. Het niveau van veiligheid is daarmee even hoog als dat van de C2, C3 en C3 Pluriel, die in de crashtests van Euro NCAP werden beoordeeld met vier sterren. De wegligging, stabiliteit en de uitgebreide veiligheidsvoorzieningen zijn slechts drie van de sterke punten waarmee de Citroën C1 zich in dit segment onderscheidt.

Rijeigenschappen

Alerte reacties
Met zijn toegankelijke rijgedrag en alerte reacties staat de actieve veiligheid van de C1 op een hoog niveau. Behalve lichtvoetig en plezierig voor stadsgebruik, begeeft de C1 zich met evenveel gemak op de snelweg, dankzij het uitstekende onderstel.

De C1 is uitgerust met pseudo MacPherson voorwielophanging met een 22 mm dikke stabilisatorstang tussen de driehoekige draagarmen. De achterwielophanging bestaat uit een torsie-as met hydraulische schokdempers.

Efficiënt remsysteem
Het efficiënte remsysteem van de Citroën C1 levert uitstekende prestaties, dankzij geventileerde remschijven vóór en trommels achter. Met het standaard geleverde ABS, gecombineerd met EBD (elektronische remkrachtverdeling), reageert de C1 in iedere noodstopsituatie voorbeeldig. In iedere fase van de vertraging blijft de C1 stabiel, zelfs in bochten. Het CSC-systeem (Corner Stability Control) houdt de auto stabiel, ook wanneer in een bocht plotseling wordt geremd.

Een belangrijke bijdrage aan het soepele weggedrag leveren ook de 14” velgen, die zijn uitgerust met Michelin banden in de maat 155/65R14.

Elektrische stuurbekrachtiging voor extra comfort
Om het manoeuvreren in de stad gemakkelijker te maken, kan de Citroën C1 optioneel worden uitgerust met elektrische stuurbekrachtiging, in combinatie met een in hoogte verstelbaar stuurwiel. De stuurbekrachtiging werkt snelheidsafhankelijk en heeft nauwelijks gevolgen voor het brandstofverbruik, omdat de elektromotor alleen werkt op het moment dat aan het stuurwiel wordt gedraaid. Belangrijker is echter dat de geringe benodigde stuurkracht het manoeuvreren gemakkelijker maakt. De stuuruitslag bedraagt +/- 70,2 mm, met een overbrengingsverhouding van 43 mm per rondgang, of totaal 3,3 stuuromwentelingen.

Afhankelijk van het land kan de Citroën C1 ook worden uitgerust met niet-bekrachtigde besturing op de basisuitvoering. Voor beide besturingssystemen geldt dat de stuurkolom met 73 mm wordt ingetrokken bij een ongeval. Dat reduceert de kracht die het stuurwiel in dergelijke situaties uitoefent op de borstkas van de bestuurder.

Optimale botsbescherming

Moderne uitrusting
Op het gebied van passieve veiligheid is de C1 uitgerust met een uitgebreide reeks moderne veiligheidsvoorzieningen die zowel de bestuurder als de passagiers voor en achter beschermen.
[list]- Airbags voor zijn standaard. De 60 liter grote bestuurdersairbag bevindt zich in de stuurwielnaaf. Aan passagierszijde kan de 90 liter grote airbag worden uitgeschakeld, om een kinderzitje op de voorstoel te kunnen plaatsen.
- Twee zijairbags (9 liter) zijn vanaf het tweede uitrustingsniveau standaard, voor bescherming van de borstkas van bestuurder en voorpassagier.
- Afhankelijk van het land zijn optioneel twee gordijnairbags (24 liter) leverbaar, voor bescherming van de hoofden van alle inzittenden.
- De stuurkolom wordt bij een aanrijding 73 mm ingetrokken om de kracht van het stuurwiel op de borstkas van de bestuurder te reduceren.
- Het bovenste gedeelte van de pedalen is voorzien van een systeem dat voorkomt dat de pedalen het interieur binnendringen in geval van een aanrijding.
- Alle zitplaatsen zijn uitgerust met driepunts veiligheidsgordels. De inzittenden voor worden beschermd door veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzer.
- De 50/50 deelbare achterbank is voorzien van drie Isofix bevestigingspunten. Daarmee loopt Citroën vooruit op strengere wetgeving op het gebied van kinderbeveiliging, die in 2006 van kracht wordt.
- De achterportieren van de 5-deurs C1 zijn voorzien van kindersloten.[/list:u]
Een verstevigde carrosserie

Om botskrachten te absorberen
Naast de complete veiligheidsvoorzieningen is de Citroën C1 ook gebouwd op een nieuw platform dat de strengste botsproeven weerstaat:
[list]- De voor- en achterzijde zijn uitgerust met ingebouwde kreukelzones, die zijn verbonden aan twee schokdempers en een verstevigingsbalk.
- Het subframe en de raamstijlen zijn ontwikkeld om energie te kunnen absorberen, en deze naar de achterzijde van de auto te geleiden.
- Verstevigingsbalken in de portieren, een dwarsbalk in het dashboard en hooggeplaatste langsdraagbalken beschermen de passagiers bij een zijdelingse aanrijding. [/list:u]
Om reparatiekosten te verlagen
Bij de ontwikkeling van de C1 is ook rekening gehouden met het terugdringen van de tijd en kosten die nodig zijn schades als gevolg van lichte aanrijdingen te herstellen. Deze doelstelling wordt bereikt door:
[list]- een stootbalk voor en achter, met verwijderbare schokdempers op de lampdragers voor en op kleine, solide zijrails achter. De schokdempers zijn berekend op een stootkracht van 8 ton, en de lampdragers en zijrails zelfs op 10 ton. Dat is hoger dan de gemiddelde waarde in dit segment, met respectievelijk 6,5 ton en 8 ton;
- de motorkap en koplampen die achter de bumper zijn geplaatst;
- de koplampbevestigingen die bij een botsing afbreken;
- het bevestigingssysteem van de voor- en achterbumper, die snel kunnen worden losgeklikt en daarmee de voorspatborden en achterportieren beschermt;
- een hooggeplaatste achterbumper die beschadigingen aan de achterklep voorkomt. [/list:u]
Om voetgangerveiligheid te vergroten
De C1 is ook ontworpen om de verwondingen van voetgangers door een aanrijding zoveel mogelijk te reduceren. Daartoe is de C1 voorzien van:
[list]- twee schokabsorberende zones: aan de boven- en onderzijde van de voorkant om verwondingen aan benen te reduceren.
- een motorkap die de botsenergie efficiënter verwerkt.
- spatborden en een afsluitingsmechaniek voor de motorkap die bij een aanrijding minder gevaarlijk zijn. [/list:u]
KEUZE UIT MOTOREN EN TRANSMISSIES

In tegenstelling tot de meeste auto’s in dit segment biedt de Citroën C1 keuze uit diverse motoren en transmissies, passend bij uiteenlopende wensen en behoeftes van klanten. Er kan gekozen worden tussen een benzine- en dieselmotor, in combinatie met een handgeschakelde of SensoDrive versnellingsbak. Ongeacht de gekozen motor neemt de C1 met opvallend gemak deel aan het verkeer, vooral dankzij zijn lage gewicht. Ook heeft de C1 rijeigenschappen die hem geschikt maken voor lange ritten buiten de stad.

Zuinige motoren
De Citroën C1 is een stadsauto die ook over voldoende vermogen beschikt om veilig op de snelweg te kunnen rijden. De moderne motoren en het lage gewicht van de C1 garanderen een laag brandstofverbruik.

Voor de C1 zijn twee motoren leverbaar, die beide voldoen aan de Euro IV norm:
[list]- Een 68 pk sterke 1.0i benzinemotor, gecombineerd met:
- een handgeschakelde vijfversnellingsbak, of
- een vijftraps SensoDrive automaat.[/list:u]
Deze benzinemotor is een nieuw ontwikkelde driecilinder krachtbron met vier kleppen per cilinder. Het gecombineerde brandstofverbruik van 4,6 l/100 km behoort tot de laagste waarde in dit segment. Ook de emissie van schadelijke CO2 (109 g/km) is lager dan de concurrentie.

Deze krachtbron levert een vermogen van 50 kW (68 pk) bij 6.000 tpm en een maximaal koppel van 93 Nm, dat bij 3.600 tpm beschikbaar is. Variabele kleptiming (VVT) zorgt voor een optimale vulling van de verbrandingskamers bij ieder toerental, wat resulteert in een grote souplesse. Tegelijkertijd kent het motorvermogen een zeer gelijkmatige opbouw.

De 54 pk sterke HDi dieselmotor werd ontwikkeld door PSA Peugeot Citroën en is gekoppeld aan dezelfde handgeschakelde vijfversnellingsbak als de benzinemotor.
De dieselmotor van de C1 is gebaseerd op de 1.4 liter HDi die wordt gebruikt voor de andere compacte modellen van Citroën. De motor is aangepast aan het gewicht en karakter van de C1, en levert bij 4.000 tpm een vermogen van 40 kW (54 pk). Het maximale koppel bedraagt 130 Nm, en is reeds beschikbaar bij 1.750 tpm. Dankzij dit hoge koppel biedt de Citroën C1 vooral in de stad, waar veel wordt afgeremd en weer wordt opgetrokken, optimaal rijplezier. Daarbij is het brandstofverbruik binnen de bebouwde kom met 5,3 l/100 km opvallend laag. Ook op gecombineerde ritten springt de Citroën C1 zuinig met brandstof om, met 4,1 l/100 km.

Transmissie voor iedere situatie
De Citroën C1 komt in iedere situatie moeiteloos met het verkeer mee, en reageert direct op ieder commando van de bestuurder. Daarbij zijn de overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak specifiek berekend op het rijden in de stad.

Net als de C1 met benzinemotor is ook de dieseluitvoering voorzien van een handgeschakelde transmissie. Deze door Toyota ontwikkelde transmissie is ontwikkeld met het oog op een minimaal brandstofverbruik, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een specifiek ontwikkelde olie met lage viscositeit.

Net als de C2, C3 en C3 Pluriel, kan ook de C1 met benzinemotor worden uitgerust met een SensoDrive automatische transmissie. Deze biedt tal van voordelen:
[list]- ontspannen rijden in de stad, vanwege de combinatie tussen het gemak van automatisch schakelen en het plezier van een handgeschakelde, sequentiële transmissie,
- aantrekkelijke prijs,
- extra veiligheid. De bestuurder hoeft zijn handen in de automaat stand nooit meer van het stuurwiel te halen om te schakelen. De geselecteerde versnelling en de manier van schakelen worden weergegeven op het instrumentenpaneel.[/list:u]
De SensoDrive voor de Citroën C1 heeft een aantal aanpassingen ondergaan, die de persoonlijkheid van dit model beter tot uitdrukking doen komen, en die bovendien ten goede komen aan het rijcomfort. Een van de aanpassingen is een gewijzigd schakelpatroon, en er zijn geen flippers aan weerszijden van het stuurwiel.
De indicatie voor de automatische schakelstand is E (voor easy), een subtiele verwijzing naar het ‘easy’ karakter van de auto. M staat voor Manual (handmatig schakelen), N voor Neutraal en R voor Reverse (achteruitrijden). Wanneer de verlichting is ingeschakeld, worden Easy en Reverse donkergeel verlicht, Neutraal in groen en Manual in rood.

Ook deze versnellingsbak is optimaal berekend op zijn taken in het stadsverkeer. Dat blijkt alleen al uit het gemak om de achteruit te kiezen, de geringe neiging tot kruipen bij lage snelheden en de soepele schakelwijze tussen de schakelingen in de automatische stand.

Profiel  
 
Weefje
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 08-02-2004

Gepost: 03 maart 2005 05:34 PM
  [ # 1 ]

De Citroën C1 is een aantrekkelijk vormgegeven, compacte auto

:kotsen

Says who?!

Profiel  
 
kikker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 13-03-2004

Gepost: 03 maart 2005 06:49 PM
  [ # 2 ]

als ik hiermee m’n vrouw uit haar Twingo krijg, is er toch weer een Citroen bij Very Happy Very Happy Very Happy

Profiel  
 
Flapdrol
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004

- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Gepost: 03 maart 2005 06:53 PM
  [ # 3 ]

tja, jammer van de voorkant. Kontje mag er wezen Wink

Verbruik tussen de 1 op 20-25 is toch wel erg lekker te noemen Razz

Profiel  
 
Willibrord
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005

- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gepost: 03 maart 2005 07:06 PM
  [ # 4 ]

Smoeltje: gaat. Kontje: leuk! Zijkant: goed. Interieur: Zeer leuk, beetje New Mini.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 03 maart 2005 09:07 PM
  [ # 5 ]

Ik vind het toch een grappig ding. Aangezien het hetzelfde segment als een suzuki alto, fiat seicento en een daihatsu cuore, dan ziet dit dingetje er echt veel leuker uit. De benzine met sensodrive lijkt me wel wat als boodschappenwagentje….

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
R.Nicolaas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 297
Geregistreerd: 30-11-2004

Gepost: 03 maart 2005 10:08 PM
  [ # 6 ]

Kijk er komt weer een auto met smaak op de markt leuke hekken sluiter. ik zou hem wel willen. maar goed dan moet mijn bx het eerst echt helemaal begeven denk ik dus het zal nog wel ff duren.

Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven Smile

Profiel  
 
robb
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-12-2003

Gepost: 03 maart 2005 10:38 PM
  [ # 7 ]

Wordt het forum gesponsord door “Het Stadionplein”.......?  Rolling Eyes  Rolling Eyes

Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.

http://www.citroenmodelcars.nl

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 04 maart 2005 12:05 AM
  [ # 8 ]

Ik verbaas mij dat niemad roept “smart”
Wat hij lijkt er verdomde veel op.

Geen bollen….geen karakter…....teveel smart gehalte…..dus…..
volgens mijn bescheiden mening.. :kotsen

 

Profiel  
 
erwt
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 19-04-2004

- Xantia 1.6 Allure
Gepost: 04 maart 2005 12:34 AM
  [ # 9 ]
robb schreef:

Wordt het forum gesponsord door “Het Stadionplein”.......?  Rolling Eyes  Rolling Eyes

de teksten komen direct van het persgedeelte van Citroen Nederland BV. Wordt dus niet gesponserd, we moeten het zelf allemaal doen!

Profiel  
 
HDI
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 24-07-2004

Gepost: 04 maart 2005 02:43 PM
  [ # 10 ]

Flapdrol: tja, jammer van de voorkant. Kontje mag er wezen

Ik zie haar kontje toch echt niet hoor…  Wink

Profiel  
 
Weefje
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 08-02-2004

Gepost: 04 maart 2005 02:50 PM
  [ # 11 ]

AAAAAAAHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  :burninhell

(Oké, zo is ie wel duidelijk, toch)

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 04 maart 2005 07:52 PM
  [ # 12 ]

Laten we deze auto maar even in het rijtje waarin ie thuishoort.
?? (ik weet niet of er hiervoor al samenwerkingsverbanden waren?)

2CV
LNA (gezamenlijk Peugeot/Talbot)
Visa
AX
Saxo (106 kloon).
C1.

Er zijn div. eigen ontwikkelingen geweest maar regelmatig werd onder de PSA vlag het kleinste lootje van de Citroen telg gezamenlijk ontworpen. Op zich niks mis mee, alleen slaagt men er zelden in om echt een specifieke identiteit mee te geven (getuige LNA en Saxo).

De C1 is wel een apart karretje. Ik weet niet in hoeverre het een kloon is van de Toyota en de Peugeot, maar gezien het model maakt me dat niet eens zo gek veel uit. De Saxo was echt een kleurloos model. Mensen zullen er ongetwijfeld met plezier in rijden, maar het spreekt mij persoonlijk niet aan.

Ik hoop dat deze wagen in elkaar wordt geschroefd met de kwaliteit van een Toyota, de strakke wegligging van een Peugeot en het comfort en de innovativiteit van een Citroen. Het beste van alles dus!!

Gr,
Marten

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 05 maart 2005 10:00 PM
  [ # 13 ]

te kort en te hoog
net als bijna alle nieuwe auto’s :kots
ik wil gewoon een mooie hatchback of sedan en niet zo’n wannabee mpv geval :nopompom :kotsen

en WEDEROM standaard een radio erin die je niet kan verwisselen Confused
WAAROM NOU, ik wil gewoon mijn eigen radio kiezen. niet zo’n standaard in het dasboard gebouwd ding Evil or Very Mad

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 maart 2005 12:58 PM
  [ # 14 ]
mpostma schreef:

Laten we deze auto maar even in het rijtje waarin ie thuishoort.
?? (ik weet niet of er hiervoor al samenwerkingsverbanden waren?)

2CV
LNA (gezamenlijk Peugeot/Talbot)
Visa
AX
Saxo (106 kloon).
C1.

volgens mij zit de C1 niet in het rijtje van AX—> Saxo aangezien de C2 al kleiner is als een Saxo.
ik dacht dat de C1 gewoon een heel nieuw model was en citroën hier nu nog niks in had.

ik zie zelf iig de C2 als (mooie) opvolger van de Saxo Smile

of ik de C1 mooi ga vinden dat moet ik denk nog even in het echt zien Smile

Profiel  
 
zx19d
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 14-03-2004

Gepost: 06 maart 2005 02:07 PM
  [ # 15 ]

Zowel C2 Als C3 zijn opvolger voor de Saxo, C3 voor de 5 drs modellen en C2 voor de 3 Drs modellen.

Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook