1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Aandachtspunten aanschaf XM (benzine)
Jdt
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 819
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 20 april 2005 01:22 PM

Omdat ik binnen nu en een half jaar (ben er nog niet helemaal uit) een XM zal gaan aanschaffen ben ik het een en ander gaan zoeken op de fora en XMNL. Dat laatste was een beetje erg onoverzichtelijk om te zoeken maar ik heb daar de vraag gesteld en heb aan de hand daarvan een lijst kunnen opstellen, dit leek mij wel handig als “Sticky” voor toekomstige XM’ers:


Aandachtspunten bij het aanschaffen van een Citroën XM (benzine):

• Aankoop:
o De enthousiaste sleutelaar durft een gok te nemen bij een non-citroën dealer/particulier, neem eventueel een expert mee…
o Een XM van een liefhebber zal over het algemeen een goede koop zijn
o De Citroën dealer wil vaak snel van hun inruil XM af (lage prijs) en geeft hierop garantie

• KM-stand zegt niet veel, onderhoud juist meer (vraag om inzage v/d facturen)

• Algemeen:
o Remblokjes
o Remschijven
o Uitlaat
o Voorwiel ophanging
o Banden
o Controle werking v/d vering (druk v/d bollen & hydractive systeem)
o           Let op lekkages van de motor (vaak achter de cilinderkop aan distributie zijde), hydraulisch systeem en koelvloeistof
o           Controleer de centrale deurvergrendeling op werking
o           Kijk onder de mat in de kofferbak of het droog is, het wil nogal eens lekken via de rubbers
o           Als de XM uitgevoerd is met Airco, controleer dan de werking
o           Bij te auto’s van 89 tot 92 moet je even op de licht opbrengst van de koplampen letten, achter de koplampglazen zijn nl kunststof schermpjes geplaatst en deze willen nogal eens verkleuren (beetje groenig)
o           Maak altijd een proefrit (let op het veergedrag en op gerammel onder voorwiel ophanging)

• Distributieriem
o gaat +/- 100.000 km mee
o leeftijd onbekend = vervangen
o         te oude (mogelijk verdroogde) direct vervangen

• Accessoires:
o Ga voor de Ambiance of de Exclusive als je (elektronische) luxe zoekt
o Veel elektronische luxe betekend vergrote kans op elektronische storingen (intrieur)

• Motor:
o Gemiddeld verbruik is bij alle uitvoeringen vrijwel gelijk
o lekke koppakking schijnt vaker voor te komen bij een V6?
o         Uitlaatspruitstukken van de 2.0i (geen turbo/16v) schijnen vaak te scheuren


Graag aanvullen als er iets niet klopt of ontbreekt!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 april 2005 03:08 PM
  [ # 1 ]

misschien ook vooral even goed bedenken of je een bezine 4 of 6 cilinder wil of een diesel.

vooral de V6.24 kan duur onderhoud met zich meebrengen, zelfde geld voor de 2.5 turbo diesel.

verder is het natuurlijk een prachtige auto Smile

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 20 april 2005 03:21 PM
  [ # 2 ]

De reden dat het meer onderhouds kosten met zich meebrengt is vooral de tijd dat men bezig is dingen weg te halen onder de motorkap. Als je overal zo bijkunt ben je ook zo klaar maar dat is bij de V6’en en 2.5TD’s niet het geval.

Let vooral bij automaten op of ze goed doorschakelen en of de olie goed rood is.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 20 april 2005 07:06 PM
  [ # 3 ]

Misschien handig om er bij te zetten 2.0i’s (niet turbo of 16v) zijn nogal gevoelig kwa uitlaat spruitstuk… die verbruiken ze eigenlijk gewoon, scheuren bijn altijd.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Jdt
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 819
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 20 april 2005 07:14 PM
  [ # 4 ]
M&M schreef:

http://citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=1133

Wink

Die had ik al gelezen, had sommige alleen er nog niet bijgezet Wink (doe ik nog even!)

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 26 april 2005 03:48 PM
  [ # 5 ]

Nogmaals, een lekke koppakking komt bij een V6 slechts sporadisch voor. Bij een 2 liter komt dit vaker voor.

Een proefrit verteld 75% over de toestand van de auto, hij MOET lekker veren, geen bijgeluiden maken, goed trekken (geen dipjes qua trekkracht), niet roken en zeker niet te heet worden.

Bijna alle elektrische problemen zijn te wijten aan slechte contacten. Als je alle massapunten verbeterd door ze direct op de carrosserie te schroeven, ben je 99,9% van alle vage meldingen kwijt.

Voor de rest geldt: alle waar naar z’n geld, bij een XM van 200 euro hoef je er niet veel van te verwachten, maar als de basis goed is (=onderhouden), dan valt het allemaal reuze mee.

Het valt me op dat men niet zo positief is over een XM

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 26 april 2005 03:52 PM
  [ # 6 ]

Nogmaals, een lekke koppakking komt bij een V6 slechts sporadisch voor. Bij een 2 liter komt dit vaker voor.

Een proefrit verteld 75% over de toestand van de auto, hij MOET lekker veren, geen bijgeluiden maken, goed trekken (geen dipjes qua trekkracht), niet roken en zeker niet te heet worden.

Bijna alle elektrische problemen zijn te wijten aan slechte contacten. Als je alle massapunten verbeterd door ze direct op de carrosserie te schroeven, ben je 99,9% van alle vage meldingen kwijt.

Voor de rest geldt: alle waar naar z’n geld, bij een XM van 200 euro hoef je er niet veel van te verwachten, maar als de basis goed is (=onderhouden), dan valt het allemaal reuze mee.

Het valt me op dat men niet zo positief is over een XM

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 26 april 2005 04:16 PM
  [ # 7 ]

Ze hebben wel wat kwaaltjes ja Smile. Ik moet zeggen, het zijn absoluut heerlijke auto’s geweldig… bijna “Second to none”... maar niet helemaal. Ze trekken het niet in vergelijking met CX’en… (heb ik die niet al eens eerder gezegd Smile?). Maar ik moet zeggen ik vind ze eigenlijk extreem betrouwbaar. In de details zijn er problemen… maar als je kijkt wat voor een km standen je op XM’s voorbij ziet schuiven, alsof het de normaalste zaak van de wereld is… dan denk ik dat dit een kwa ontwerp een uitzonderlijk robuuste auto is op de belangrijke punten. Ze hebben natuurlijk hun probleempjes, maar die enorme km standen geven toch aan dat zelfs al treedt er iets belangrijks op ergens in hun levensduur, eigenaren toch liever het laten maken dan op zoek gaan naar een andere. Natuurlijk speelt het enorme comfort hierbij een rol, maar het geeft ook wel aan dat niet veel belangrijke dingen tegelijk stuk gaan, want anders was het de reparatie gewoon niet waard geweest. Kortim dus, in mijn optiek is de XM een zeer robuuste wagen, met allerlei kleine rare kwaaltjes.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 april 2005 05:26 PM
  [ # 8 ]

is de XM ook geleverd met V6.12/V6.24, diravi en airbag?

zo ja welk jaar wel welke serie?
meen dat er sommige serie 2 XM ook nog diravi hebben?

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 26 april 2005 06:33 PM
  [ # 9 ]

JA, de serie 2 had vanaf modeljaar 1995 tot modeljaar 1998 de keuze uit een V6 VSX (handgeschakeld of automaat), Exclusive (automaat) en V6.24 (hangeschakeld). De automaat is een hydraulisch geregelde ZF 4HP18

Dus met DIRAVI en een AIRBAG, maar zonder anti-inzinkbollen

Vanaf modeljaar 1998 kreeg je de V6 en de Exclusive met de 60-graden PSA-V6. Automaat of handbak. De automaat is een electronisch geregelde
ZF 4HP20

Dus zonder DIRAVI,maar met een AIRBAG en anti-inzinkbollen

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 april 2005 08:23 PM
  [ # 10 ]
Willem schreef:

JA, de serie 2 had vanaf modeljaar 1995 tot modeljaar 1998 de keuze uit een V6 VSX (handgeschakeld of automaat), Exclusive (automaat) en V6.24 (hangeschakeld). De automaat is een hydraulisch geregelde ZF 4HP18

Dus met DIRAVI en een AIRBAG, maar zonder anti-inzinkbollen

Vanaf modeljaar 1998 kreeg je de V6 en de Exclusive met de 60-graden PSA-V6. Automaat of handbak. De automaat is een electronisch geregelde
ZF 4HP20

Dus zonder DIRAVI,maar met een AIRBAG en anti-inzinkbollen

oke, thanx

dus eigenlijk hebben de meeste V6en diravi en alleen de nieuwste niet meer.
zonder anti-inzakbollen is natuurlijk veel mooier smorgens Smile

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 27 april 2005 01:23 AM
  [ # 11 ]

Het zou toch wel enorm vet zijn om een V6 met Diravi en anti-inzinkbollen te hebben. Het anti-inzinkgebeuren zit toch achterin, dus een ruimte probleem heb je niet. Ik weet alleen niet wat je allemaal moet aanpassen om dit voor elkaar te krijgen

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 april 2005 01:30 AM
  [ # 12 ]

waarom wil je anti-inzak bollen dan eigenlijk?

ik vind het erg mooi als de auto helemaal naar beneden zakt Smile

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 27 april 2005 01:55 PM
  [ # 13 ]

1 omdat het nog niet bestaat
2 omdat ik het mooier vind staan, een serie 1 die lang hoog staat geeft een goed onderhouden indruk

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 27 april 2005 07:31 PM
  [ # 14 ]

Hmmm, ik zou even tellen hoeveel leidingen van voor naar achter lopen op een met anti zink en een zonder… als het er meer zijn bij de met anti zink.. dan is het vast een minder leuk klusje Smile. Als het er evenveel zijn, is het misschien wel alleen achter een aanpassing, en dan is het vast goed te doen, kan je gelijk de meesturende achterdraagarimen monteren. Op zich hoeft dat ding alleen maar druk op te slaan immers…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 28 april 2005 11:17 AM
  [ # 15 ]

Het verschil in de achteras, zit ‘m in de ophangrubbers. Bij een vroege serie 1 zijn de massief, bij een late (modeljaar 1994) zijn ze hol.

Op zich moet die SC-MAC bol wel te plaatsen zijn, zelfs de DS 25 GTI turbo van Richard van der Laan van Civer heeft anti-zink.

Als iemand een overzicht van de hydrauliek van een serie 2 xm of 1b xantia heeft, dan kan ik gaan puzzelen

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook