Volgens mij 3 liter, maar vraag hem even zelf via een mailtje.
Dan weet je het gelijk.












































Totaal aantal Berichten: 25696
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
als het uit de plug stroomt is het 2,25 liter dus ik deed er 2,5 in. Wel moet je TWEE pluggen lossen om de 5-bak af te tappen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb gisteren 2,5 liter in de bak gegoten en ik merk dat hij makkelijker schakelt, met name terug van 2 naar 1 en van 3 naar 2.
Ik heb vanmorgen bericht terug gehad van Harry Martens: 3 liter
Hij benadrukte nog dat het GL4 moet zijn, en geen GL5
Ik ga dus nu de laatste halve liter er bij in gieten.
Andries schreef:Ik heb gisteren 2,5 liter in de bak gegoten en ik merk dat hij makkelijker schakelt, met name terug van 2 naar 1 en van 3 naar 2.
Ik heb vanmorgen bericht terug gehad van Harry Martens: 3 liter
Hij benadrukte nog dat het GL4 moet zijn, en geen GL5Ik ga dus nu de laatste halve liter er bij in gieten.
Da’s mooi !! Geldt deze hoeveelheid overigens ook voor een 4-bak half-automaat???
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012





























Totaal aantal Berichten: 10524
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee, volgens mij 2,0 liter. Mist het stukje ervoor voor de 5e.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
2 ltr in een 4 versn. halfautomaat is m.i. juist. voor enkele weken terug ververst, schakelt prima.
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972
ik doe in mijn 4bak halfautomaat 2,25l bakolie in, maar nooit geen 2liter. Altijd goed.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Beste,
Ik wil ook mijn bakolie vervangen. Nu lees ik dus dat de castrol syntrax universal 75/90 goed is. Als ik dit Google, dan vind ik de volgende twee keuzes (wat dus allebei lijkt op bovenstaande). De opties zijn:
Castrol syntrax universal plus 75/90 (dus met plus)
Castrol universal 75/90 (dus zonder syntrax)
Welke moet het zijn?
Daarnaast lees ik dus dat gl5 niet goed is. Deze beide castrols zijn gl4/gl5 compatibel. Klopt dit dan wel? Of begrijp ik het verkeerd, en moet een een gl4 minstens aanwezig zijn?
Wederom bedankt voor de reacties.
Zo’n 10 jaar heleden is er een enorme discussie geweest rond het aantasten van de bronzen synchromesh ringen door GL5 olie, toen die olies net op de markt kwamen. Blijkbaar was de oorzaak een component ervan wat iets te maken had met zwavel (sulphur). Zoek maar eens met G… Tegenwoordig zijn er mensen die denken dat de moderne GL5 oliën hier geen last meer van hebben, maar om op zeker te gaan neem je beter een GL4 ( die ook GL5 mag zijn).
Voor wat betreft het niveau: Ik heb dit al eind jaren 90 van Regembeau ( sr) vernomen: Met de 2.25 liter zit het niveau onder de secundaire ( onderste as) bij stilstand. Hij vond dat met name voor z’n 6-bakken niet voldoende, ( daar deed hij 3.25 ltr in) en ook voor de 5-bakken ( zie foto). Het stangetje is het horizontale niveau bij een 5-bak.
“Vroeger” was men bezorgt over het schuimen van de bak-olie. ( Je moet je voorstellen dat een versnellingsbak voor de olie als een soort mixer optreed waarbij de olie compleet rondgespat wordt door de bak). Dat lijkt tegenwoordig een veel minder groot probleem, en met name de smering van de secundaire as bij een koude bak wordt inderdaad beter als je er “blind” 3 liter ingooit. Dat zorgt ervoor dat er olie in de naaldlagers blijft staan. Overigens is bakolie “plakkerig” zodat hij in de lagers blijft zitten.
To err is human, not to err is divine.
Ik heb dat net ook gedaan. Kwam maar weinig uit met alle tapljes open, en er ging 2 liter in voordat het ging overstromen uit het tapje links aan de zijkant. Die tap gesloten en er nog eens een kwart liter bij gedaan. Prima. Castrol syntrans 75w90 trouwens. Is geen GL5!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Wat is dat met de GL5? Ik rijd al 30.000km op GL5 en ik heb nu ook weer GL5 er in gedaan. Het is de moderne variant, die volgens het omrekensysteem naar boven kwam….














































Totaal aantal Berichten: 43391
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/226787/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
F. de Gooijer schreef:Beste,
Ik wil ook mijn bakolie vervangen. Nu lees ik dus dat de castrol syntrax universal 75/90 goed is. Als ik dit Google, dan vind ik de volgende twee keuzes (wat dus allebei lijkt op bovenstaande). De opties zijn:
Castrol syntrax universal plus 75/90 (dus met plus)
Castrol universal 75/90 (dus zonder syntrax)Welke moet het zijn?
Daarnaast lees ik dus dat gl5 niet goed is. Deze beide castrols zijn gl4/gl5 compatibel. Klopt dit dan wel? Of begrijp ik het verkeerd, en moet een een gl4 minstens aanwezig zijn?
Wederom bedankt voor de reacties.
Wie kan deze vraag beantwoorden? Ik wacht er nl ook op…
Citroën DSpecial 1972 | Citroën DS3 Cabrio 2014 | Peugeot J9 camper ‘à Bientôt’ 1985 | BMW R75 1971 | Vespa PX50XL 1984 | Yamaha FS80SE (Sheriff) 1981 | Honda Dax 1971












































Totaal aantal Berichten: 25696
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou de syntrax plus nemen. Ik heb ook al Syntrans langs zien komen als naam. Hij moet GL4 compatible zijn.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank!
Citroën DSpecial 1972 | Citroën DS3 Cabrio 2014 | Peugeot J9 camper ‘à Bientôt’ 1985 | BMW R75 1971 | Vespa PX50XL 1984 | Yamaha FS80SE (Sheriff) 1981 | Honda Dax 1971