3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
Bakolie in de DS
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 12 september 2012 08:42 AM
  [ # 31 ]

Volgens mij 3 liter, maar vraag hem even zelf via een mailtje.

Dan weet je het gelijk.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25696
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 september 2012 11:10 AM
  [ # 32 ]

als het uit de plug stroomt is het 2,25 liter dus ik deed er 2,5 in. Wel moet je TWEE pluggen lossen om de 5-bak af te tappen!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Andries
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 05-03-2005

- ID/DS ID20F break
Gepost: 13 september 2012 10:54 AM
  [ # 33 ]

Ik heb gisteren 2,5 liter in de bak gegoten en ik merk dat hij makkelijker schakelt, met name terug van 2 naar 1 en van 3 naar 2.

Ik heb vanmorgen bericht terug gehad van Harry Martens: 3 liter
Hij benadrukte nog dat het GL4 moet zijn, en geen GL5

Ik ga dus nu de laatste halve liter er bij in gieten.

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 14 september 2012 08:15 PM
  [ # 34 ]
Andries schreef:

Ik heb gisteren 2,5 liter in de bak gegoten en ik merk dat hij makkelijker schakelt, met name terug van 2 naar 1 en van 3 naar 2.

Ik heb vanmorgen bericht terug gehad van Harry Martens: 3 liter
Hij benadrukte nog dat het GL4 moet zijn, en geen GL5

Ik ga dus nu de laatste halve liter er bij in gieten.

Da’s mooi !! Geldt deze hoeveelheid overigens ook voor een 4-bak half-automaat???

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10524
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 september 2012 09:58 PM
  [ # 35 ]

Nee, volgens mij 2,0 liter. Mist het stukje ervoor voor de 5e.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
snoek1
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS DS20 Pallas
Gepost: 15 september 2012 10:44 PM
  [ # 36 ]

2 ltr in een 4 versn. halfautomaat is m.i. juist. voor enkele weken terug ververst, schakelt prima.

DS 20 Pallas DY3 hydr.1972

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 16 september 2012 01:29 PM
  [ # 37 ]

ik doe in mijn 4bak halfautomaat 2,25l bakolie in, maar nooit geen 2liter. Altijd goed.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
fdegooijer1
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 04-12-2013

Gepost: 18 mei 2015 11:11 PM
  [ # 38 ]

Beste,

Ik wil ook mijn bakolie vervangen. Nu lees ik dus dat de castrol syntrax universal 75/90 goed is. Als ik dit Google, dan vind ik de volgende twee keuzes (wat dus allebei lijkt op bovenstaande). De opties zijn:

Castrol syntrax universal plus 75/90 (dus met plus)
Castrol universal 75/90 (dus zonder syntrax)

Welke moet het zijn?

Daarnaast lees ik dus dat gl5 niet goed is. Deze beide castrols zijn gl4/gl5 compatibel. Klopt dit dan wel? Of begrijp ik het verkeerd, en moet een een gl4 minstens aanwezig zijn?

Wederom bedankt voor de reacties.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3884
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 mei 2015 11:20 AM
  [ # 39 ]

Zo’n 10 jaar heleden is er een enorme discussie geweest rond het aantasten van de bronzen synchromesh ringen door GL5 olie, toen die olies net op de markt kwamen. Blijkbaar was de oorzaak een component ervan wat iets te maken had met zwavel (sulphur). Zoek maar eens met G… Tegenwoordig zijn er mensen die denken dat de moderne GL5 oliën hier geen last meer van hebben, maar om op zeker te gaan neem je beter een GL4 ( die ook GL5 mag zijn).
Voor wat betreft het niveau: Ik heb dit al eind jaren 90 van Regembeau ( sr) vernomen: Met de 2.25 liter zit het niveau onder de secundaire ( onderste as) bij stilstand. Hij vond dat met name voor z’n 6-bakken niet voldoende, ( daar deed hij 3.25 ltr in) en ook voor de 5-bakken ( zie foto). Het stangetje is het horizontale niveau bij een 5-bak.

“Vroeger” was men bezorgt over het schuimen van de bak-olie. ( Je moet je voorstellen dat een versnellingsbak voor de olie als een soort mixer optreed waarbij de olie compleet rondgespat wordt door de bak). Dat lijkt tegenwoordig een veel minder groot probleem, en met name de smering van de secundaire as bij een koude bak wordt inderdaad beter als je er “blind” 3 liter ingooit. Dat zorgt ervoor dat er olie in de naaldlagers blijft staan. Overigens is bakolie “plakkerig” zodat hij in de lagers blijft zitten.

Afbeelding Bijlagen
Niveau lijn 5-bak.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Hilko Schmitt
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 19 mei 2015 02:26 PM
  [ # 40 ]

Ik heb dat net ook gedaan. Kwam maar weinig uit met alle tapljes open, en er ging 2 liter in voordat het ging overstromen uit het tapje links aan de zijkant. Die tap gesloten en er nog eens een kwart liter bij gedaan. Prima. Castrol syntrans 75w90 trouwens. Is geen GL5!

Hilko

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 19 mei 2015 08:39 PM
  [ # 41 ]

Wat is dat met de GL5? Ik rijd al 30.000km op GL5 en ik heb nu ook weer GL5 er in gedaan. Het is de moderne variant, die volgens het omrekensysteem naar boven kwam….

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43391
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 mei 2015 08:51 PM
  [ # 42 ]

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/226787/

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
roadmaster-l
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 11-07-2014

Gepost: 20 mei 2015 05:47 PM
  [ # 43 ]
F. de Gooijer schreef:

Beste,

Ik wil ook mijn bakolie vervangen. Nu lees ik dus dat de castrol syntrax universal 75/90 goed is. Als ik dit Google, dan vind ik de volgende twee keuzes (wat dus allebei lijkt op bovenstaande). De opties zijn:

Castrol syntrax universal plus 75/90 (dus met plus)
Castrol universal 75/90 (dus zonder syntrax)

Welke moet het zijn?

Daarnaast lees ik dus dat gl5 niet goed is. Deze beide castrols zijn gl4/gl5 compatibel. Klopt dit dan wel? Of begrijp ik het verkeerd, en moet een een gl4 minstens aanwezig zijn?

Wederom bedankt voor de reacties.

Wie kan deze vraag beantwoorden? Ik wacht er nl ook op…

Citroën DSpecial 1972 | Citroën DS3 Cabrio 2014 | Peugeot J9 camper ‘à Bientôt’ 1985 | BMW R75 1971 | Vespa PX50XL 1984 | Yamaha FS80SE (Sheriff) 1981 | Honda Dax 1971

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25696
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 mei 2015 06:14 PM
  [ # 44 ]

Ik zou de syntrax plus nemen. Ik heb ook al Syntrans langs zien komen als naam. Hij moet GL4 compatible zijn.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
roadmaster-l
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 11-07-2014

Gepost: 20 mei 2015 06:29 PM
  [ # 45 ]

Dank! very good

Citroën DSpecial 1972 | Citroën DS3 Cabrio 2014 | Peugeot J9 camper ‘à Bientôt’ 1985 | BMW R75 1971 | Vespa PX50XL 1984 | Yamaha FS80SE (Sheriff) 1981 | Honda Dax 1971

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook