Nou heb ik het artikel meerdere keren gelezen.
Als ik het goed begrijp, zit je safe als je een bakolie neemt voor onze wagens die enkel een Gl4 spec hebben.
Een bakolie die GL4 én GL5 gespect is, zou een risico inhouden.
Klopt dat?
Dan zijn er nog de ervaringen.. wat zeggen deze?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Als ik de titel van dit topic zie moet ik denken aan een heleboel flessen Remia vloeibaar frituurvet in een DS gepropt.
Wat ik begrepen heb uit de verhalen moet je een olie pakken die alleen een GL4 spec heeft.
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Yep, alléén GL4, want de toevoegingen voor GL5 zijn mogelijk schadelijk voor de messing / bronzen synchro-ringen.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Uit een ander topic:
Nog eventjes dit gespreksonderwerp verder verfijnen :
Ik lees in WPHB, dat Total voorgeschreven wordt met specificatie ‘EP 80’ voor onze bakken. Dit betekent, een SAE 80 olie met ‘Extreme Pressure’ additieven. EP additieven worden blijkbaar gebruikt bij bakken met hoge drukken/over te brengen koppel op de tandwielen.
Als ik het goed begrijp, moet er net genoeg van deze additieven aanwezig zijn om de tandwielen te beschermen, maar ook niet teveel om de bronzen/messing synchro ringen aan te tasten.
Ik heb enorme vragen bij dit artikel, ze is erg toepasselijk voor amerikaanse auto’s :
- de bakken zijn veeleer automatisch dan manueel
- de bakken hangen aan grotere motoren, veel meer koppel?
- transmissie en differentieels zijn meestal gescheiden
- manuele bakken werden vnml gebruikt bij zware voertuigen, niet gesynchroniseerd dan nog wel
Zouden de fabricanten niet ingezien hebben dat ze minder aggressieve additieven moeten gebruiken voor GL5 gespecifieerde olieen met messing synchro’s?
ik lees ook dat bvb de Castrol Syntrax Universal een GL/GL5 olie is :
For synchronized manual transmissions and final drives/differentials of a wide range of vehicles (commercial vehicles, construction equipment, passenger cars) where API GL-4 or GL-5 are required.
Maar deze olie is ook MT-1 :
The designation API MT-1 denotes lubricants intended for NON SYNCHRONIZED manual transmissions used in buses
and heavy-duty trucks. Lubricants meeting the requirements of API MT-1 service provide protection against the
combination of thermal degradation, component wear, and oil-seal deterioration, which is not provided by lubricants
in current use meeting only the requirements of API GL-4 or 5.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 9908
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij zijn de EP additieven bij onze bakken nodig omdat ook kroonwiel-pignon er mee gesmeerd wordt. Daar zijn de drukken erg hoog, mede vanwege de hypoide vertanding.
Ik denk dat het hele GL4 of 5 verhaal hier los van staat. En in automatische bakken wordt ATF gebruikt die veeeel dunner is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De discussie over de schade van GL5 olie is meestal gebaseerd op tests en problemen die rond de 10 jaar geleden gedaan zijn. Men heeft toen ontdekt dat de sulphur/zwavel component uit de toen nieuwe GL5 oliën zorgt voor corrosie van met name bronzen onderdelen, en dat zijn 1. Bronzen lager bussen in oude bakken en 2. in mindere mate synchromesh ringen in bakken uit de 50’er en 60’er jaren en ook nog later.
Een gebruikelijke test toen was om koperen plaatjes in de vloeistof te dopen en enkele dagen op hoge temperatuur in de olie te laten staan, en daarna aan de hand van het kleurpatroon te kijken of er oxidatie was opgetreden.
Zoals “The Copper Strip Tarnish Test (ASTM D130-10)” .
Een voorbeeld van een discussie en test resultaten vindt je hier http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?t=1533539
Dat wil zeggen dat niet alle GL5 oliën slecht zijn voor bronzen lagers of ringen, en er zijn zelfs GL4 oliën die niet perfect zijn.
Het was al bekend dat de fabrikanten van oliën hun samenstelling veranderen zonder dat te vermelden, dus blijkbaar heeft dit punt wel degelijk de aandacht van de “olieboeren”. Reden om zelf eens te kijken. Ik heb zelf dan een paar oude synchromesh ringen van een SM/DS 5 bak en een paar stukjes koper een paar dagen op temperaturen tot 150 graden in olie die ik wilde gebruiken gelegd ( 2 soorten GL4/GL5 75W90 olie), en geconcludeerd dat ik geen aantasting van de ringen zag. Ook op de koperen delen zag ik geen verkleuring zoals die gemeld zijn in de ASTM D130-10 testen.
Mijn conclusie: Ik gebruik nu een 75w90 van een heel bekend fabrikaat die GL4/GL5 geschikt is. ( De fabrikant beveelt deze olie aan als “universele versnellingsbak olie” voor garagebedrijven die niet meerdere oliën op voorraad willen hebben).
Een “moderne” bak heeft trouwens een EP component nodig in de olie, niet alleen voor het kroonwiel/pignon, maar ook omdat er “scheve” vertanding gebruikt wordt waarbij je ook afschuifkrachten hebt, niet zo hoog als in een hypoid vertanding, maar toch.
Dat is de informatie die ik heb: Ieder moet zijn eigen keuzes maken,
To err is human, not to err is divine.
Bedankt voor je inputs heren!
Nou wil ik hier ook ineens een punt maken :
Als je buiten door de citroen voorgeschreven olie specificatie wilt advontureren, dan is dat niet evident.
Sommige GL5 olieen hebben minder aggressieve additieven dan GL4 olieen.
Enkel afgaan op API specificatie is dus niet voldoende, je dient echt te weten wat er van additieven in de olieen zitten en dat geven olieboeren zomaar niet vrij.
Een mogelijkheid is om de pragmatische toer zoals vorige poster zegt, op te gaan.
Ik merk ook dat een olie die MT-1 gerate staat, passeert ook de ASTMD130 test.
Nu kom ik terug naar de meest essentiele vraag in dit gespreksonderwerp :
Als we dan een olie zoeken voor onze bakken, is het dan voldoende een olie te nemen, die GL4/GL5 én MT-1 bevat ?
Zo kom ik bvb bij :
- Castrol Syntrax Universal 75W90 : API GL-4, GL-5, MT-1, SAE J2360, MIL-PRE-2105E
- Total Transmission FE 75W90 : API GL-4,API GL-5, API MT-1, MIL-PRF-2105E, SAEJ2360
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Sorry voor dubbel post
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Deze dus
image by Hilko Schmitt, on Flickr
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2022
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2014
Thx Hilko,
Mag ik de achterkant zien qua tekst?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Even de foto spiegelen in Photoshop, kun je de achterkant lezen!
Ik heb langs de achterkant van mijn scherm gekeken maar dat lukte ook niet
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Deze olie heb ik ook in mijn bak zitten, volgens mij was dit het advies van Harry Martens.
Tuurlijk:
DSC_0723 by Hilko Schmitt, on Flickr
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2022
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2014