Bram schreef:Een TZD heeft vrijwel alle optie’s die je in een BX kunt krijgen….zoals electr. ramen, stuurbekr, CV met AB….enz.
Ik heb vooral met de turbodiesels cylinderkop-problemen gehad, niet met de gewone D.
Wel kunnen ze nogal eens gaan olie lekken.Er staan er genoeg te koop op Marktplaats en Speurders, zag ik.
Moet voor pakweg 500 euro kunnen.
mijn tzd heeft standaard geen getint glas, elec spiegels en GEEN STUURBEKRACHTIGING!
dus vaar hier niet blind op
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Dan is die van jou een uitzondering, want ALLE TZD’s hebben standaard WEL S.B.
Net als 4 electr ramen.
(die SB van jou is zeker defect) :
Bram schreef:Dan is die van jou een uitzondering, want ALLE TZD’s hebben standaard WEL S.B.
Dat is niet helemaal waar hoor Bram, alleen de latere TZD’s (vraag me niet vanaf welk bouwjaar) hebben standaard stuurbekrachtiging. Bij Hesselink hebben ze er ook één staan zonder…
voge schreef:Bram schreef:Dan is die van jou een uitzondering, want ALLE TZD’s hebben standaard WEL S.B.
Dat is niet helemaal waar hoor Bram, alleen de latere TZD’s (vraag me niet vanaf welk bouwjaar) hebben standaard stuurbekrachtiging. Bij Hesselink hebben ze er ook één staan zonder…
Klopt. In de folder die ik heb van de BX staat bij 19 TZD stuurbekrachtiging als optie. Maar ik heb eigenlijk nooit zonder gezien.
mpostma schreef:Klopt. In de folder die ik heb van de BX staat bij 19 TZD stuurbekrachtiging als optie.
Maar ik heb eigenlijk nooit zonder gezien.
Ik ook niet,......ik heb een stuk of 5 TZD’s gehad die allen SB hadden.
Wel de RD’s en TD’s van weleer…..die hadden het standaard NIET.
En de TZD-turbo heeft het zowiezo, terwijl de uitvoering van de ongeblazen TZD net zo luxe is als de turbo.
Je kunt de TZD vergelijken met de (19) TZI….nou ja, hoe dan ook….Harm weet waar hij op moet letten.
Ik heb dus wel eens in een TZD gereden zonder stuurbekrachtiging, dacht toen eerst ook dat ‘ie kapot was. Bleek er echt niet op te zitten. Het kan dus echt!
Het is natuurlijk wel van belang om daarop te letten want een diesel zonder stuurbekrachtiging geeft wel erg veel aanleiding om in de GTI te gaan rijden!
voge schreef:Ik heb dus wel eens in een TZD gereden zonder stuurbekrachtiging, dacht toen eerst ook dat ‘ie kapot was. Bleek er echt niet op te zitten. Het kan dus echt!
Het is natuurlijk wel van belang om daarop te letten want een diesel zonder stuurbekrachtiging geeft wel erg veel aanleiding om in de GTI te gaan rijden!
Ligt eraan voor welk type gebruik. Ik rij voor de lange baan in de BX TD, alles kaal zonder SB. En binnendoor in de GTi, uiteraard met SB. En het is echt niet zo dat je tijdens het rijden in de kale diesel de hele tijd denkt: Ik kan beter met de GTi met SB op pad gaan. Tuurlijk is het wel fijner, maar verschil moiet er zijn, en op de lange baan hoef je niet zoveel te sturen toch?
Bovendien vindt ik het met gladheid fijner om géén SB te hebben. Je voelt aan het stuur wat de wielen voele, en kunt zo beter voelen wat je doet. Met SB is dat gevoel grotendeels weg.
Maar goed, Harm koopt toch wel een mooie TZD, en natuurlijk met SB.
(en cruise-control)
Test
Ik heb een paar keer in diesels zonder SB gestuurd en dat is best te doen. HEt hangt natuurlijk wel af van de banden. Nadeel is wel dat stuurhuizen van een diesel zonder SB een extra indirecte slag hebben. Je moet dus wel veel zwengelen. Dat is wel een duidelijk nadeel. Maar echt zwaar hoeft te niet te zijn.
Goed plan Harm.
Ik durf te wedden, net als Metro2005, dat je toch meer zult uitgeven dan die 400 je zullen besparen volgens je berekening. Maar dat maakt in dit geval niet zo heel veel uit, aangezien je aangeeft dat het je hobby is en het wat mag kosten.
Als je inderdaad die TZD gaat kopen die je me liet zien, heb je echt een prachtexemplaar.
Trouwens, join the TZD Club.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Ik durf te wedden, net als Metro2005, dat je toch meer zult uitgeven dan die 400 je zullen besparen volgens je berekening
Natuurlijk, maar die berekening is vooral om een soort rationele smoes te hebben
Want ik wil straks op de TZD natuurlijk:
misschien morettes (heb ik nog liggen)
gele mistlampen (heb ik liggen)
airco (ff ritselen )
extra metertjes in het dash (heb ik liggen)
armsteun (van m’n broer terugvorderen)
Bumperlippen, spoilers en gti-velgen ga ik nog ff niet doen
Harm schreef:Ik durf te wedden, net als Metro2005, dat je toch meer zult uitgeven dan die 400 je zullen besparen volgens je berekening
Natuurlijk, maar die berekening is vooral om een soort rationele smoes te hebben
Want ik wil straks op de TZD natuurlijk:misschien morettes (heb ik nog liggen)
gele mistlampen (heb ik liggen)
airco (ff ritselen)
extra metertjes in het dash (heb ik liggen)
armsteun (van m’n broer terugvorderen)Bumperlippen, spoilers en gti-velgen ga ik nog ff niet doen
Heb ik wel voor je….(zit nog in de GTi…)
Test
winnetou schreef:Tsja, dan is de suggestie van LPG natuurlijk ook niet te versmaden. Als je toch van plan bent de GTI zo lang mogelijk te houden…. Laat er dan een mooie LPI installatie in zetten met ringtank op de plaats van het reservewiel! Is nu een investering, maar met de huidige prijzen verdient zich dat vrij vlot terug. En hoewel ik een diesel heerlijk vind rijden is het eigenlijk geen vergelijk met de GTI. Want ik blijf erbij: de allerlekkerste BX is en blijft toch de GTI zonder kat!!!
Ben ik het niet helemaal mee eens. Zelf heb ik 2 jaar in een katloze ‘86-er GTi gereden en dat beviel me prima. Ook vanwege het aantal km’s ben ik overgestapt op een ‘92-er TZD Turbo.
Op dit moment rijd ik al zo’n dikke 3 jaar met deze diesel en ik moet zeggen, kheb er geen seconde spijt van.
Tuurlijk is een GTi sneller weg bij het stoplicht, maar accelererend in de 5 bij 120 km/u op de snelweg, dan kan een GTi alleen maar de achterkant van mijn TZD Turbo zien, en een top van 180km/u hoef je ook niet voor te schamen.
Harm, als je voor een diesel kiest zou ik zeggen: zoek een mooie TZD Turbo, dat komt wat meer in de buurt van jouw GTi.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Harm, als je voor een diesel kiest zou ik zeggen: zoek een mooie TZD Turbo, dat komt wat meer in de buurt van jouw GTi.
Hij hoeft niet in de buurt te komen van mijn GTi… voor het betere scheurwerk heb ik de GTi, voor zuinig km’s maken en om de gti te sparen heb ik dan de diesel.
Overigens heb ik een prachtig exemplaar op het oog, als we het over de prijs eens kunnen worden zie ik ‘t wel goedkomen
Hij hoeft niet in de buurt te komen van mijn GTi… voor het betere scheurwerk heb ik de GTi, voor zuinig km’s maken en om de gti te sparen heb ik dan de diesel.
Overigens heb ik een prachtig exemplaar op het oog, als we het over de prijs eens kunnen worden zie ik ‘t wel goedkomen
Je bedoeld die TZD automaat bij Hesseling? Kweet niet wat de prijs is, maar aangezien Hesseling een echte BX-enthousiast is zal deze TZD, ondanks z’n 4 ton op de teller, zeker wel in goede staat zijn.
En mijn oude GTi-interieur zal er mooi in staan!!!
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
nee een andere, als ik zoveel geld uitgeef uit een bx wil ik er ook een die er perfect uitziet… en die automaat is technisch perfect (garantie enzo) en heeft automaat en ABS, maar ziet er van binnen en buiten wel uit alsof ie die 4 ton heeft gedraaid