3 van de 15
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »

beerpeet’s CX GTiT - over fliepeltjes enzo (p10)
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3026

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 26 december 2006 06:52 PM
  [ # 31 ]

Diravi vervangen is niet zeker, kan ook een kwestie van schoonmaken zijn, slechte koppeling zou niet mogen, maar ik sluit ‘t niet uit.

ray schreef:

zat er in jouw auto ook geen storing dat hij af en toe niet meer liep?

Ja, maar dat bleek een simpel relais te zijn wat niet helemaal lekker was. Iig definitief opgelost.

Naja, net even een verlanglijstje gemaakt (en daarbij vast weer dingen vergeten), maar om dat volledig af te werken zou denk ik idd geld weggooien zijn. Of toch niet?

noodzakelijk
[list]- laswerk
- antiroestbehandeling[/list:u]
regulier onderhoud
[list]- uitlaat (standaard of roestvrijstaal?)
- veerbollen (waren goed bij laatste test eind 2005, maar begint echt stug te worden; ondanks dat dat volgens zeggen niet kan: lijkt stugger als ‘t koud is)
- V-snaren/spanrollen (v-snaren vernieuwd sept. 2004, maar nu al aan gort, spanrollen piepen)
- wiellager lv vetdicht maken (ashoezen zijn goed/dicht)
- raamgeleiding voordeur rechts vernieuwen
- motorsteunen? (alle 3 al een keer vernieuwd, maar volgens mij opnieuw soep)
- handremblokjes alweer versleten (2x vernieuwd) Lopen kennelijk aan.[/list:u]
preventief
[list]- olielekkage turbo (revisie?)
- diravi (schoonmaken of vernieuwen afhankelijk van diagnose)
- distributieketting/spanrollen? (zinvol of niet?)
- check afstelling/gezondheid motor + evt (deel)revisie
- check versnellingsbak + evt revisie
- hoogteregelaars
- hd-pomp
- radiateur
- dynamo
- startmotor
- benzineleidingen
- vochtschade kachelhuis onderzoeken
- ruitenwissermotor[/list:u]
Optisch/cosmetisch
[list]- bumpers (iig voorbumper)
- motorkap vernieuwen + spuiten
- verroest voorscherm rechts/gedeukt voorscherm links (vernieuwen+spuiten)
- binnenbekleding deur/raamstijlen
- buitenbekleding deurstijlen
- raamrubbers voordeur (huidige zitten gelijmd (!) desondanks windgeruis)
- digitaal display
- achterruitverwarming (hele ruit vernieuwen?)
- coating achterruitlijst
- raamsierlijsten blijvend zwart spuiten
- bevestiging bekleding achterklep
- achterklepslot (nu andere sleutel dan de rest)
- kachelventilator smeren/vernieuwen (piept)
- nieuwe voorruit[/list:u]

ray schreef:

Bij citro-advies staat bijv. nog een gti turbo serie 1 met 50000 km vragen ze 2500 euro voor,moet nog wel ingevoerd worden.

Ook gezien, verbaast me dat ‘ie zo lang blijft staan, iemand wel ‘s gekeken?

Profiel  

ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 735

Gepost: 26 december 2006 07:45 PM
  [ # 32 ]

Ik heb de auto nog niet gezien,maar lijkt mij wel de moeite waard om eens te gaan kijken.
Er staan best veel tussenmodellen te koop op dit moment,keuze genoeg dus.
Dit is een van de goedkopere,de vraag is of de km-stand aantoonbaar/orgineel is.
Het is een zo meenemen prijs,de meeste mensen willen iets op kenteken,met verse apk,een beurt enz.
Ik denk dat ze daar wel een brug hebben,dan kun je een heleboel bekijken.
In zo’n wagen moet ook nog behoorlijk geinvesteerd worden voordat ie op kenteken staat met apk,reken maar op banden ,uitlaat,accu,beurt,techniek,bpm.
Trxén moet je niet meer aan beginnen bij zo’n wagen onbetaalbaar,slechte kwaliteit,investeren in ander type velg.
Als je dan een mooie strakke gti turbo met 50000 km hebt voor uiteindelijk 5000 euro,geen verkeerde prijs toch?.
Zolang jouw gti turbo nog rijd kun je de kosten van deze ook nog spreiden over het hele jaar bijv.
Ik zou zeker wat cxén gaan bekijken krijg je in ieder geval een goed beeld wat er hier zoal aangeboden word.

Het was een cx of niks

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 27 december 2006 11:28 AM
  [ # 33 ]

Ahum, spanrollen… :-s Surprisedops:

Profiel  

Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4959

Gepost: 27 december 2006 12:26 PM
  [ # 34 ]

Ik ben wel fan van Citro Advies, Peter van der Laan is enorm toegewijd en doet eigenlijk al zijn werk heel grondig ( ja en daardoor issie misschien wat duur soms ). 

Deze GTi T heb ik wel vaker naar gekeken maar zoals op de foto staat ie er niet meer bij, ze staat toch wel al een jaartje of 2 buiten denk ik, en dat is dan weer niet zo best voor zon auto. Van de andere kant, Dibert doet ook niet anders voor zover ik weet.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 30 januari 2007 12:58 PM
  [ # 35 ]

Ok, even afwezig geweest. Ik wilde dus laten weten dat het lassen+antiroest+normaal onderhoud ging worden, heeft Dibert ineens een gweldige GTiT in rouge delage staan, model Lucas Unger…. Zucht Crying or Very sad  Confused 

Maar nee, die wordt ‘t ook niet. Ben tot de conclusie gekomen dat ik mijn GTiT niet kwijt wil en ik er geen twee kan hebben, dus blijft deze.

Er zijn al meer draadjes over antiroestbehandelingen/middelen, maar toch ook hier: het wordt waarschijnlijk RX, zegt er dan nog iemand ‘geweldig middel’ of ‘absoluut niet doen!’?

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 26 maart 2007 06:33 PM
  [ # 36 ]

Afgelopen zaterdag is de CX naar Tres Beau gegaan voor ‘groot onderhoud’. Dus: laswerk en een aantal andere zaken van ‘t lijstje. Kreeg een AX als leenauto: toch ook best geinig Wink

Beau zal ‘m eerst helemaal nalopen voordat ‘ie eraan begint.

Iig zie ik erg uit naar nieuwe veerbollen. Ik wist niet dat die in een relatief korte tijd zo hard achteruit konden gaan Confused

Hoop dat ‘ie klaar zal zijn voor de CX-rit van 1 april a.s., maar dat zal waarschijnlijk niet lukken.

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 30 maart 2007 02:49 PM
  [ # 37 ]

Zucht… Toch even opnieuw slikken.

Het slechte lopen waar de motor de laatste tijd last van had, komt volgens Beau’s diagnose waarschijnlijk door een verbrande klep of een kapotte injector.  Rolling Eyes

Het rare is alleen wel dat zodra je gas geeft die cilinder gewoon weer vrolijk mee doet en de motor gewoon goed (uitstekend zelfs) trekkracht en vermogen levert. Beau gaat de compressie nog meten. Wat is handiger (qua hoeveelheid werk): nieuwe motor of injector dan wel klep vernieuwen?

Daarnaast is de diravi regelunit inderdaad defect en zijn er hd-leidingen achter roestig (van leidingen niet zo onder de indruk trouwens).

En echt het nodige laswerk, nog steeds voor 1000 euro volgens opgave.

Totaal zou eea richting 2500 euro gaan, en dan is ‘ie nog niet antiroest-behandeld en kan ‘ie nog steeds niet doorgaan voor ‘gerestaureerd’. Eigenlijk snijdt Raymond’s opmerking hierboven zeer zeker hout (restaureren zou geld weggooien zijn).

Aan de andere kant blijft staan: hij ziet er nog erg goed uit, en ik heb er al zo veel ingestoken, dat ik sowieso kwijt ben als ik ‘m sloop. Rolling Eyes

Kortom, opnieuw aan het twijfelen gebracht. Confused Wat is wijsheid?

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7071

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 30 maart 2007 03:03 PM
  [ # 38 ]

Ik zou lekker dat ding houden. Wat het slechte lopen betreft zitten er al nieuwe bobines bouiges en bougie kabels op? Ik ben inmiddels overtuigd dat een boel van de CX slecht loop problemen hiermee te maken hebben. Als ie een verbrande klep heeft, dan zou ik toch eens denken om de 95 octaan af te zweren.

Hoe dan ook, ik zou hem lekker houden. Het is nu een flinke investering, en met de antiroest zit er nog meer aan te komen, maar als je het hebt en gewoon het onderhoud blijft doen als het nodig is, nivelleert het wel. Ik zit met de SV nu op onder de 2500 per jaar, wat goedkoper is dan ik had verwacht toen ik hem kocht. Als je er maar lang genoeg in rondrijdt, valt het per jaar eigenlijk wel mee met dat onderhoud Wink.

Houden dus die auto. Als de motor naar z’n grootje is ja gut…. hoeveel heeft ie gelopen, en heb je een goede vervanger? Een cylinderkop kan op de keukentafel je kan hem altijd zelf reviseren natuurlijk… ik zou hem lekker houden, maar blijf in godsnaam verre van dat 95 octaan spul, als je een verbrande klep hebt dan weet je waar het door komt.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 30 maart 2007 03:15 PM
  [ # 39 ]
beerpeet schreef:

Wat is handiger (qua hoeveelheid werk): nieuwe motor of injector dan wel klep vernieuwen?

Injector komt er zo uit en klep vernieuwen is even de kop eraf. Even af laten persen en dan weet je het zo. Daar zit em de kosten niet in.

beerpeet schreef:

Kortom, opnieuw aan het twijfelen gebracht. Confused Wat is wijsheid?

Ik denk wat sans-pareil zegt. Voor 2,5k koop je geen andere, althans niet eentje waarbij je niet weer 1k moet reserveren voor onverwachte dingen. Of je moet al zwaar op zoek gaan in Frankrijk. Maar daar moet je dan ook zin/tijd voor hebben.

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 30 maart 2007 03:45 PM
  [ # 40 ]
sans-pareil schreef:

Houden dus die auto. Als de motor naar z’n grootje is ja gut…. hoeveel heeft ie gelopen, en heb je een goede vervanger? Een cylinderkop kan op de keukentafel je kan hem altijd zelf reviseren natuurlijk… ik zou hem lekker houden, maar blijf in godsnaam verre van dat 95 octaan spul, als je een verbrande klep hebt dan weet je waar het door komt.

Wat maakt ‘t octaangehalte uit? Ik dacht eerder dat ‘t een kwestie was van loodvervanger of niet. Het eerste jaar dat ik ‘m had heb ik met loodvervanger gereden, maar van verschillende kanten kreeg ik daarover te horen dat ‘t niet nodig was en alleen maar rotzooi gaf. En ook dat ‘ie gewoon Euro95 kon hebben.

Eventueel weet ik wel een vervangende motor met ca. 140k, maar daarvan is ook altijd de vraag wat ermee gebeurd is, iig wel een betrouwbare bron. De huidige heeft ongeveer 250k.

T(h)ijs schreef:

Ik denk wat sans-pareil zegt. Voor 2,5k koop je geen andere, althans niet eentje waarbij je niet weer 1k moet reserveren voor onverwachte dingen.

Klopt, sowieso minimaal 5k kwijt dan.

Profiel  

Thijs
> 4000 berichten

Gepost: 30 maart 2007 03:50 PM
  [ # 41 ]
beerpeet schreef:

Wat maakt ‘t octaangehalte uit? Ik dacht eerder dat ‘t een kwestie was van loodvervanger of niet. Het eerste jaar dat ik ‘m had heb ik met loodvervanger gereden, maar van verschillende kanten kreeg ik daarover te horen dat ‘t niet nodig was en alleen maar rotzooi gaf. En ook dat ‘ie gewoon Euro95 kon hebben.

Bij 95 gaat ie pingelen helaasch.

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 30 maart 2007 03:52 PM
  [ # 42 ]
sans-pareil schreef:

Ik zou lekker dat ding houden. Wat het slechte lopen betreft zitten er al nieuwe bobines bouiges en bougie kabels op? Ik ben inmiddels overtuigd dat een boel van de CX slecht loop problemen hiermee te maken hebben. Als ie een verbrande klep heeft, dan zou ik toch eens denken om de 95 octaan af te zweren.

Bougiekabels zijn 3 jaar oud, bougies 6 maanden, bobines onbekend, stonden ook op de nominatie vernieuwd te worden.

Het slechte (en veel minder zuinige) lopen is trouwens sinds de laatste apk, omdat ze toen met de CO hebben lopen klooien. Wel geprobeerd bij te stellen, maar koud loopt ‘ie dus op drie poten en 700 toeren, warm gewoon vier cilinders, maar onregelmatig en 1200+ toeren.

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 30 maart 2007 03:53 PM
  [ # 43 ]

Octaangehalte lager -> meer kans op pingelen -> extreme hitte in de cylinder.

Pingelen is als het mengsel gaat zelfontbranden. Probleem hiermee is dat de vlamfronten dan dus niet doodzakelijkerwijs beginnen waar de vonk van de bougie komt. Ook gaan de vlamfronten veel harder dan bij geconroleerde ontbranding door de bougie, en kan er extreme warmte vrijkomen. Die snelbewegende ‘spontane’ vlamfronten knallen echt met impact tegen de cylinderwand, zuiger, kop, etc, en dit is dan dus ook hoe er stukken uit je zuiger of ander oppervalk van je cylinder kunnen slaan.

Een brandstof met een hoger octaangehalte heeft deze neiging pas bij een hogere druk/warmte combo, dus dan kan je de ontsteking op een later, gunstiger moment doen. De pingelsensor geeft een signaal door aan de AEI om de ontsteking te vervroegen tot max een hoeveelheid graden die ik niet meer uit mijn hoofd weet, maar ongeacht of het pingelen doorgaat, de AEI kan maar een max hoeveelheid vervroegen, en er is geen set omstandigheden waar hij de ontsteking uit zet zeg maar, dus het kan doorgaan ondanks dat de pingelsensor het wel degelijk registreert. De neiging hiertoe bij octaan 95 is groter, en de omstandigheden met de meeste druk/temp zijn als je lekker voluit aan het optrekken bent.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 30 maart 2007 03:53 PM
  [ # 44 ]
T(h)ijs schreef:
beerpeet schreef:

Bij 95 gaat ie pingelen helaasch.

Nee hoor.  Wink Deed ‘ie alleen toen ik een keer heel goedkoop bij een Tinq ofzo getankt had.

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten

Gepost: 30 maart 2007 04:00 PM
  [ # 45 ]

Als ze bij de APK zo hebben gesteld dat het mengsel armer werd kan dat in combinatie met de 95 octaan de boel naar de filistijnen hebben geholpen. Arme mengsels zijn heter, en weer meer kans op pingelen.

Ik heb het ook even nagezocht. Het pingellampje op het dashboard geeft aan wanneer er een storing is met het pingelsysteem (zie het Citroen PR boekje turbocharging), niet of ie wel of niet pingelt, want dat corrigeert hij gelijk, de motor maakt bij 3000tpm 50 rondjes per seconde, en binnen een rondje heeft ie dat pingelen al bijgesteld, binnen iets van 4 rondjes maximaal dus dan zou dat lampje 40ms aanblijven in het gunstigste geval, nog even los van de tijd om het relais om te switchen… het is dus echt een storingslampje.

En als je een verbrande klep hebt, na op 95 octaan rijden met een mogelijk arm mengsel van het CO stellen, dan denk ik toch echt dat pingelen is waar je het zal moeten zoeken.

Profiel  

3 van de 15
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook