1 van de 15
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

beerpeet’s CX GTiT - over fliepeltjes enzo (p10)
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3026

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 22 december 2006 02:04 AM

Goed, mijn CX GTi Turbo, model ‘86, ik zit dus in dubio wat ermee te doen.

Het was bij alle investeringen die ik er tot nu toe in gedaan heb steeds de bedoeling dat hij nog jaren mee zou gaan, zeker niet gesloopt zou worden, maar nu toch weer opnieuw een keuzemoment. Voor de recente geschiedenis, zie hier en hier .

Ik heb ‘m gekocht in januari 2004 van een beun die me gigantisch heeft opgelicht. (En ja, ik had beter moeten weten/onderzoeken/kenners raadplegen, maar ja, je wordt onvermijdelijk verliefd op de eerste CX die je rijdt.)

Hij had duidelijk jaren geen onderhoud gehad op wat knip en plakwerk na (TRX-en met binnenbanden…). In ‘t eerste half jaar - ‘t was nog 2e auto - o.a. stilgestaan met kokende motor, gesprongen hd-leiding en vanwege die banden…

Maar goed, toen, september 2004 besloten tot groot achterstallig onderhoud (in mijn ogen een halve restauratie) á 2500 euro.

Vervolgens nog een waardeloze nieuwe einddemper (viel er tot 2 keer toe af, en vervolgens brak de middendemper doormidden) en een antiroestbehandeling á 500 euro die, naar nu blijkt, niet zoveel heeft voorgesteld of waarbij iig niet de bodem beschermd is.

Zomer 2005 nog ‘s nieuwe koppeling, draagarmlagers en aandrijfas á 2000 euro en wat kleinere dingen. En omdat ik dacht ‘t toen wel zo’n beetje gehad te hebben, vervolgens een verzekerde deuk laten verwijderen en volledig opnieuw laten spuiten á 1600 euro.

Dit jaar zit ik inmiddels aan zo’n 2800 euro die ik aan regulier onderhoud en meer cosmetische zaken heb uitgegeven.

Ik noem de bedragen ter illustratie, niet om op te scheppen ofzo, mocht er iemand van onder de indruk zijn. Vuistregel die ik van Beau Wouda heb meegekregen is dat ‘n CX zo’n 2000 euro per jaar aan onderhoud vergt. Dat haal ik dus wel Wink

Waarom keuzemoment? Er valt nog veel te doen aan deze CX, maar voor ‘t bedrag om dat allemaal te doen/laten doen, kan ik ook een andere, hele mooie CX kopen. Wat niet wil zeggen dat deze niet heel mooi is… Wink

Het volgende staat op het lijstje dingen die tzt gedaan moeten worden:
- laswerk + antiroestbehandeling nodig
- stuurhuis/diravi vernieuwen (zie ook draadje diravi )
- LHM lekkage bij voorraadvat (stelt waarschijnlijk niet zoveel voor)
- minimale olielekkage bij turbo (= al tenminste drie jaar zo, maar verbruikt geen olie, d.w.z. hoef zelden bij te vullen tussen beurten)
- wiellager linksvoor lekt op een of andere manier olie (= ook al drie jaar zo, tot nu toe geen probleem geweest)
- veerbollen achter moeten vernieuwd worden
- en dan nog de nodige kleinere en cosmetische zaken.

Zelf doen: wil wel maar geen tijd en onvoldoende kennis/kunde.

Volgens ‘t advies dat ik heb gehad, zou ik het laswerk in etappes moeten laten doen op het moment dat ‘t echt nodig is/vereist voor APK. Maar dan heeft nu een antiroestbehandeling volgens mij geen zin, terwijl ‘t uitblijven daarvan volgens mij weer meer laswerk veroorzaakt.

De kilometerstand is helaas onduidelijk, maar ik rij zo’n 12.000 tot 16.000km per jaar en gebruik ‘m dagelijks vanaf september 2004, toen er 209000 op de teller stond. Teller is vervangen omdat er begin dit jaar ineens 272.000 op stond (50000 in minder dan 9 maanden Shocked), maar inmiddels zit ik op zo’n 258.000 (zo’n 5 a 10000 te hoog). Ondanks dat de M25/662 onverwoestbaar is, zal die toch ook niet ‘t eeuwige leven hebben Rolling Eyes Dat speelt ook mee in de overweging.

Voor alle duidelijkheid, ‘t is en blijft m’n dagelijkse auto en dat zal ook een eventuele nieuwe CX worden. En ‘t is een geweldige auto, eigenlijk geen reden om ‘m weg te doen (maar misschien ben ik van nature minder monogaam dan ik zelf denk…)

Dus:
- oprijden
- onderhouden en houden zolang ‘t gaat (lassen bij stukjes en beetjes)
- laswerk+antiroest en normaal onderhoud
- semi-restauratie, ook preventief technisch
- totaalrestauratie en overspuiten in Vert Cali Shocked  Cool
- toch die coole TRD Turbo in Vert Cali kopen, of die GTiT van Doppie, of bijv. deze
- val je moeder lastig!

Heel verhaal, hoop dat ‘t een beetje samenhangend is, maar ‘t is al laat… Surprisedops:  Wink

Hmm, zelf zo naar de keuzes kijkend, zou ik rationeel/economisch gezien toch de 3e optie kiezen, maar wat vind men hier?

Nog wat plaatjes, van toen

en nu Wink

Profiel  

xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 841

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 22 december 2006 02:39 AM
  [ # 1 ]

Alles heeft een grens. Deze keuze heb ik ook gehad. Compleet verliefd op m’n BX Sport, maar financieel geen haalbare kaart. Op een gegeven moment moet je dan toch verstandig gaan nadenken, tot hoever wil je gaan?
Als je zelf de ruimte, tijd en kennis hebt is het al een stuk makkelijker. Maar als je afhankelijk bent van anderen moet je ergens een streep trekken, ben ik van mening. M’n Sportje heb ik toen ook met veel pijn in het hart omgeruild, wel tegen een jeugddroom, de XM. Als ik zelf de ruimte, tijd en kennis had gehad om hem te behouden was de XM erbij gekomen als tweede auto. Maar ja…
Daarom lijkt mij onderhouden zo lang het gaat de beste optie.
Of een andere optie natuurlijk: Particulier zien te verkopen of inruilen tegen een beter exemplaar.
Of zeg ik domme dingen nu???

Rolling Eyes

Groets Ruben

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 22 december 2006 11:47 AM
  [ # 2 ]

Als je het kan betalen, zou ik hem houden, en opknappen. Je hebt een auto met veel achterstallig onderhoud al een heel end de goede kant op gebracht. Je jaarkosten zullen vermoedelijk langzaam aan gaan dalen, en om hiervan te profiteren, moet je er langer mee blijven rijden Wink. En ja, zoiets als een gti t is er verder niet op deze aardbol…

(klus er ook even een intercooler in, scheelt je een punt op je brandstof verbruik)

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 22 december 2006 01:55 PM
  [ # 3 ]
sans-pareil schreef:

(klus er ook even een intercooler in, scheelt je een punt op je brandstof verbruik)

Beter dan de huidige 1 op 10?  Shocked  Cool  Wink

Profiel  

Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4959

Gepost: 22 december 2006 03:32 PM
  [ # 4 ]

Optie 3 zekersteweten gezien het geld je er al in hebt zitten. Daarbij gebruik je dr dagelijks, dus een nieuwe of deze totaal restaureren is weggooien van de centen imho.

Fix die gare plekken zo snel mogelijk ( dus niet tot de APK wachten, want zodadelijk in de winter rot het zo verschrikkelijk hard ) en dan eventueel dinitrol of iets anders erop.

Voor die 1000,- die je noemde aan laswerk koop je nooit zon lekkere CX als die je nu hebt en je weet nu wat hebt.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 28005

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 december 2006 09:19 PM
  [ # 5 ]

als je motor e.d. nu gewoon in orde is dan zou ik hem lekker houden.
gewoon het nodige onderhoud blijven doen, en soms gewoon stukje meenemen op hem nog mooier te krijgen Wink

je heb nu al aardig wat km’s ervaring in de CX, bij een andere kunnen er na X aantal km opeens hele andere dingen boven komen die je soms bij een proefrit niet merkt.

op de foto’s die de CX er gewoon strak uit.

dus deze houden, en witte bumpers zoeken Wink

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 22 december 2006 09:28 PM
  [ # 6 ]
arjan_verkade schreef:

Laughing Da’s weer iets anders waarover ik twijfel zo lang ik ‘m heb.

Ok, creme bumpers zijn origineel, maar dat zwart heeft toch ook wel wat, maakt ‘m wat massiever, stoerder Wink

Of toch witte bumpers met zwarte grille (meer serie 1/tussenmodel look)  Cool  Wink

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 22 december 2006 09:42 PM
  [ # 7 ]

Ahum wie vind er trouwens dat ik hiermee m’n moeder maar lastig moet vallen Twisted Evil  Wink

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 28005

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 december 2006 09:46 PM
  [ # 8 ]
beerpeet schreef:
arjan_verkade schreef:

Laughing Da’s weer iets anders waarover ik twijfel zo lang ik ‘m heb.

Ok, creme bumpers zijn origineel, maar dat zwart heeft toch ook wel wat, maakt ‘m wat massiever, stoerder Wink

Of toch witte bumpers met zwarte grille (meer serie 1/tussenmodel look)  Cool  Wink

ik snap wat je bedoeld Wink

maar ik denk met orginele kleur bumpers (+ grille) dat de CX toch een goede verzorde indruk geeft, toch beter als met zwarte bumpers.
en ik denk als je hem erg netjes opgeknapt hebt en hem evt. laat taxeren dat die meer waard is Smile

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 23 december 2006 02:36 AM
  [ # 9 ]
beerpeet schreef:
sans-pareil schreef:

Als je nu 1 op 10 haalt (en dan rijd je echt als een ouwe lul Wink trouwens), dan haal je beter met een intercooler…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 23 december 2006 04:12 AM
  [ # 10 ]
T(h)ijs schreef:

Optie 3 zekersteweten gezien het geld je er al in hebt zitten. Daarbij gebruik je dr dagelijks, dus een nieuwe of deze totaal restaureren is weggooien van de centen imho.

Fix die gare plekken zo snel mogelijk ( dus niet tot de APK wachten, want zodadelijk in de winter rot het zo verschrikkelijk hard ) en dan eventueel dinitrol of iets anders erop.

Voor die 1000,- die je noemde aan laswerk koop je nooit zon lekkere CX als die je nu hebt en je weet nu wat hebt.

Het zal denk ik echt een illussie blijken te zijn om een CX te kopen die net zo duur is en dan minder onderhoud vergt. Meja, ik werd ook al bijna spontaan verliefd op je CX. Houden dus, roest aanpakken maar niet tot op het bot restaureren.

Profiel  

broertje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62

Gepost: 23 december 2006 08:06 AM
  [ # 11 ]

re

Verstandig zou zijn om voor 9000 euri een nieuwe Suzuki Alto te kopen…... Maar ja je bent eenmaal een liefhebber en een Alto is GEEN auto. Aangezien je al zoveel tijd en geld in de auto hebt gestopt zou ik hem zeker niet weg doen. Als je een andere koopt voor 4000euri krijg je weer dezelfde problemen die je nu hebt. Dat is de ervaring die ik heb met ouder vervoersmiddelen

Ik heb trouwens een stuk bollen demonteer gereedschap inelkaar gefreubeld Cool

Opel: Overal Plezier En Liefe Twisted Evil

Profiel  

Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4695

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 23 december 2006 11:00 AM
  [ # 12 ]
sans-pareil schreef:

Als je het kan betalen, zou ik hem houden, en opknappen. Je hebt een auto met veel achterstallig onderhoud al een heel end de goede kant op gebracht. Je jaarkosten zullen vermoedelijk langzaam aan gaan dalen, en om hiervan te profiteren, moet je er langer mee blijven rijden Wink. En ja, zoiets als een gti t is er verder niet op deze aardbol…

heb ik ook op gestemd! Ik bedoel totaal retsauratie(als je geldbeugel het toelaat) dan ben je op dit gebied,als alles goed gedaan is ,weer eens 10 à 15 jaar op uw gemak!als voorbeeld haal ik mijn SM aan die gerestaureerd werd tussen ‘90 en ‘93 en nu heb ik één minuscuul blaasje op de portier aan de chaffeurskant!Tsja het is ook weer bijna 14 jaar geleden,dus ik kan zo stilaan herbeginnen Laughing

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 23 december 2006 12:37 PM
  [ # 13 ]

Re: re

broertje schreef:

Verstandig zou zijn om voor 9000 euri een nieuwe Suzuki Alto te kopen…...

Of 1tje van 6 jaar oud voor 8000 euri… Twisted Evil  Wel waardevast Wink

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 23 december 2006 12:42 PM
  [ # 14 ]
sans-pareil schreef:
beerpeet schreef:
sans-pareil schreef:

Als je nu 1 op 10 haalt (en dan rijd je echt als een ouwe lul Wink trouwens), dan haal je beter met een intercooler…

Mwah, veel stadsverkeer en ik ga een stoplichtsprintje niet uit de weg. Wink Maar voor de rest steeds meer aanhanger van de +10 regel ipv +30 (wat in verbruik nauwelijks uitmaakt), en zoveel mogelijk constante snelheid.

Teken van gezonde motor/goede afstelling?

Profiel  

broertje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62

Gepost: 23 december 2006 12:50 PM
  [ # 15 ]

Re: re

beerpeet schreef:
broertje schreef:

Verstandig zou zijn om voor 9000 euri een nieuwe Suzuki Alto te kopen…...

Of 1tje van 6 jaar oud voor 8000 euri… Twisted Evil  Wel waardevast Wink

Asl je het goed doet zal jouw cx alleen maar meer waard gaan worden. Maar ja je hebt ook meer kosten aan zo’n auto als je er dagelijks in blijft rijden. Het is een mooie auto en je bent gek als je hem weg doet!!! Blooper1963 heeft een goed punt. Maar is wel lastig te halen als je niet genoeg geld hebt. Misschien de auto wegzetten en in iets anders gaan rijden die wel goedkoop is in onderhoud. Maar koop dan niet NOG een auto maar gebruik er een die je al hebt Wink

Opel: Overal Plezier En Liefe Twisted Evil

Profiel  

1 van de 15
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook