Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Of teken van een slechte KM-teller ![]()
beerpeet schreef:Teken van gezonde motor/goede afstelling?
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Totaal aantal Berichten: 3026
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
ernst23 schreef:Of teken van een slechte KM-teller
beerpeet schreef:Teken van gezonde motor/goede afstelling?
Naja, die is wel om die reden vervangen, want dan reed ik 1 op 1634km
Maar de dagteller deed en doet ‘t altijd gewoon ![]()
Totaal aantal Berichten: 3026
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Realistisch, aangezien een totaalrestauratie er waarschijnlijk niet in zit:
- Carrosserie is gezond, maar deurraamstijlen beginnen roest te vertonen, motorkap is krom (maar roestvrij!), rechtervoorspatbord roest weg, rechterbinnenscherm moet gelast worden, lichte deuk in linkervoorspatbord, linkerbinnenscherm is al een keer gelast op meerdere punten;
- Motor/turbo hebben 2,5 ton achter hun kiezen, geen olieverbruik, laag benzineverbruik, maar loopt niet optimaal, kleppen ondanks stellen duidelijk hoorbaar en motor af en toe lui (toch mijn rijstijl…)
- Versnellingsbak begint, ondanks 2 keer verversen in de afgelopen 3 jaar, hakerig te worden (klonk bij elke verandering van versnelling, schakelen vergt steeds meer beleid)
- Achterruitverwarming doet nauwelijks nog iets
- Gerepareerde ster in de voorruit
- Displays kan ik blijven plakken
- Hydrauliek/diravi is niet zoals ‘t hoort
- Rechtervoordeur raamgeleiding is versleten
- Voorbumper hangt scheef en niemand heeft me nog kunnen vertellen hoe die weer recht te krijgen is
- Achterbumper trouwens ook, door verbogen ophangpunt, ooit een paaltje geraakt.
Overigens zijn beide voorschermen ooit vervangen, wat zou kunnen duiden op een schade, al hebben ik en verschillende specialisten nooit iets van schade kunnen ontdekken (alleen circumstancial evidence, zoals die voorschermen dus, scheve voorbumper en kromme motorkap). Schade zou eventueel nog een verklaring kunnen zijn voor de kuren van diravi/stuurhuis - zit op een plaat gemonteerd die krom zou kunnen zijn, heb ik me laten vertellen.
Wat ik hiermee wil zeggen: concoursstaat zal ‘ie nooit worden, en daarmee ook twijfelachtig of ‘ie veel waard zal zijn, laat staan in waarde zal stijgen. Er zijn zeker wel mooiere, ‘ongereptere’ te vinden en sowieso met veel lagere kilometerstanden. ‘t Is nog steeds wel een hele goede basis, aangezien deze het Hollandse klimaat, zout, verwaarlozing en mogelijk een schade betrekkelijk ongeschonden heeft doorstaan.
Totaal aantal Berichten: 3026
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Overigens: de deuk in ‘t linker voorscherm. Ehm
(noem mij niet pietluttig) ![]()
Let ook op de lijn van ‘t spatbord langs de motorkap.
re
oow ja dat KRASJE wat ik ooit op je voorscherm heb gemaakt
ops:
Opel: Overal Plezier En Liefe ![]()
Totaal aantal Berichten: 3026
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
oow ja dat KRASJE wat ik ooit op je voorscherm heb gemaakt
![]()
Nee, jouw kreukelzone is allang verwijderd, maar kort daarna dacht ‘n motorrijder dat hij best door mij heen rechtsaf kon slaan…
En zelfs dat is weer verwijderd, maar ‘t scherm heeft nooit meer z’n oorspronkelijke vorm teruggekregen.
En weer on topic: ben wel benieuwd naar de meningen van diegenen die toch vinden dat ik een ander zou moeten kopen (al dan niet Vert Cali
) en uitgebreider van diegenen die vinden dat ik deze zou moeten laten restaureren (en of ik ‘m moet/mag overspuiten in Vert Cali)
Ook suggesties wbt de serieuzere ‘minpunten’ die ik van mijn GTiT heb aangegeven (versnellingsbak, diravi, motor/turbo). Het is uiteraard allemaal te vernieuwen, reviseren, gangbaar te houden, maar wat is wijsheid? Er staat bijv. een halfafgebouwde GTiT met gereviseerde motor op mp, die ik als reserve zou kunnen kopen, maar dan moet ik die weer ergens kwijt. Bovendien gaat dat in tegen m’n gevoel: m’n CX en z’n motor horen bij elkaar… (zou waarschijnlijk niet spelen als m’n motor ooit werkelijk in de soep zou lopen, dus niet een erg relevante overweging) Maarreh, had ik ‘t topic beter toch ‘Het Zwarte Gat’ kunnen noemen?
Je zoekt gewoon een excuus om een andere te kopen
Ik snap het wel, zit er zelf ook regelmatig mee, maar als ik dan net als gister met sans-pareil zon gare ambu uit elkaar trek dan valt het allemaal wel mee bij de mijne.
De resterende opties:
- Restaureren, tja imho geen optie omdat je de auto dagelijks gebruikt. Ik vind dat kapitaalvernietiging want je blijft achter de feiten aanlopen.
- TRD in Vert Cali, die zat rond de 2500,- of 3000,-? Moet je em nog invoeren en joost mag weten wat er daarna nog aan kosten bijkomt. Reserveer een een 5000,- voor zoiets en bedenk wat je met dat geld ook met je eigen CX kan doen.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 28005
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
T(h)ijs schreef:Je zoekt gewoon een excuus om een andere te kopen
Ik snap het wel, zit er zelf ook regelmatig mee, maar als ik dan net als gister met sans-pareil zon gare ambu uit elkaar trek dan valt het allemaal wel mee bij de mijne.
dit haal ik er ook een beetje uit
is Vert Cali niet alleen op type 1 geleverd?
als je liever een (type 1) CX heb in Vert Cali en je daar prettiger in voelt moet je toch een keuze maken…
ik zou eens proberen alle kosten op een rijtje te zetten en eens goed bekijken wat je kan betalen.
daarna jezelf afvragen welke je het liefste wil
wellicht eens een rit maken in een andere CX die je wel ziet zitten en kijken of die je net zo goed bevalt als je eigen CX.
succes ermee alvast ![]()
Totaal aantal Berichten: 3026
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
T(h)ijs schreef:Je zoekt gewoon een excuus om een andere te kopen
Ik snap het wel, zit er zelf ook regelmatig mee, maar als ik dan net als gister met sans-pareil zon gare ambu uit elkaar trek dan valt het allemaal wel mee bij de mijne.
Ja, herkenbaar, als ‘t gaat om wat er aan die van mij moet gebeuren, valt dat heel erg mee. Maar zoals ik in ‘t begin al schreef: misschien ben ik wel minder monogaam dan ik zelf denk en ben ik toe aan wat anders…
ops:
T(h)ijs schreef:- Restaureren, tja imho geen optie omdat je de auto dagelijks gebruikt. Ik vind dat kapitaalvernietiging want je blijft achter de feiten aanlopen.
Grotendeels eens.
T(h)ijs schreef:- TRD in Vert Cali, die zat rond de 2500,- of 3000,-? Moet je em nog invoeren en joost mag weten wat er daarna nog aan kosten bijkomt. Reserveer een een 5000,- voor zoiets en bedenk wat je met dat geld ook met je eigen CX kan doen.
Deze TRD Turbo is 3500 euro (vraagprijs), alle opties en slechts 170k. Zie ook hier .
Idd moet je dan zeker minimaal 5000 euro reserveren, maar mijn overweging was de omgekeerde: ik kan dat in mijn CX steken, maar bedenk wat je daar voor verder kan kopen op CX-gebied. (Om ‘t niet te hebben over andere ‘nuttige’ doelen).
@Arjan, Vert Cali is op beide series geleverd (modeljaren ‘85/‘86).
Gisteren overigens de voorraadbol even vernieuwd
Ennuh, stukje laswerk:
...middendemper opnieuw gebroken (achterste pijp op de foto)
...en is zoveel rook en deze kleur normaal (ook al is ‘t koud)?
re
Je weet inmiddels de zwakke punten van deze auto’s. Als je een ander ga kopen koop er dan een die 98% GOED is 100% zal wel niet lukken met een auto van deze leeftijd. De 2% die overblijft moeten geen grote problemen zijn dan. Opknappen is altijd VEEL duurder.
Opel: Overal Plezier En Liefe ![]()
Totaal aantal Berichten: 1391
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
T(h)ijs schreef:Je zoekt gewoon een excuus om een andere te kopen
Ik snap het wel, zit er zelf ook regelmatig mee, maar als ik dan net als gister met sans-pareil zon gare ambu uit elkaar trek dan valt het allemaal wel mee bij de mijne.
De resterende opties:
- Restaureren, tja imho geen optie omdat je de auto dagelijks gebruikt. Ik vind dat kapitaalvernietiging want je blijft achter de feiten aanlopen.
- TRD in Vert Cali, die zat rond de 2500,- of 3000,-? Moet je em nog invoeren en joost mag weten wat er daarna nog aan kosten bijkomt. Reserveer een een 5000,- voor zoiets en bedenk wat je met dat geld ook met je eigen CX kan doen.
Ook ik heb de indruk dat je persé een andere CX wil kopen ,bedenk hier dan wel even bij dat er heel weinig CX’n te koop zijn (voor normale prijzen) waar weinig of niets aan mankeert of zit aan te komen.
OK je heb al serieus wat kosten gemaak aan deze, maar reken er op dat als je een andere koopt dit er ook aan komt, dingen zoals een koppeling(wat als ik het goed begrijp al gedaan is bij de GTiT)zijn kostelijke zaken als je het officieel laat uitvoeren.
Dingen zoals een uitlaat is normaal onderhoud en moet je bij de “nieuwe” ook in calculeren.
Je hebt nu de tegenslag dat er heel wat laswerk zit aan te komen , maar reken er maar op dat dit er bij een andere CX ook zit aan te komen zeker omdat je hem dagelijks gebruikt,maak jezelf hier geen illusie’s over.
Wat betreft de Vert Cali, men schrijft in de advertentie dat er een klein probleem is met de brandstofpomp ,onderschat dit niet en voorzie maar een revisie exemplaar anders kan dit zwaar tegen vallen na aankoop.
Ook de draagarmen achter moeten nagezien worden
Vergeet ook niet dat je het rijden in een TRDTurbo niet kan vergelijken met je huidige CX.
Nog even iets over de rookwolk op de foto,is het blauwe rook?
En is dit er na een serieuze rit ook nog ?
En het slecht schakelen van de bak, is er Total 75W80 in?
en gaat het schakelmechanisme op de bak en onder het subframe niet te stroef?
Mijn mening is dat je een sjieke CX hebt en deze ook moet houden, je heb nu wel tegenslag en er gaan kosten moeten gemaakt worden maar eens die gebreken verholpen zijn kan dat er al niet meer aankomen.
Het zou gewoon zonde zijn om het nu op te geven na al wat er al gedaan is aan de CX.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
om die rook hoef je geen zorgen om te maken dat doen mij autos ook met dit weer
verder ben ik van meming datje nu een mooi cx heb en dat je bij een andere altijd moet afwachten wat je koop ![]()
Totaal aantal Berichten: 3026
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
arjan_verkade schreef:T(h)ijs schreef:Je zoekt gewoon een excuus om een andere te kopen
Ik snap het wel, zit er zelf ook regelmatig mee, maar als ik dan net als gister met sans-pareil zon gare ambu uit elkaar trek dan valt het allemaal wel mee bij de mijne.
dit haal ik er ook een beetje uit
trxke schreef:Ook ik heb de indruk dat je persé een andere CX wil kopen ,bedenk hier dan wel even bij dat er heel weinig CX’n te koop zijn (voor normale prijzen) waar weinig of niets aan mankeert of zit aan te komen.
Snap dat jullie die indruk krijgen, ik formuleer misschien onzorgvuldig, maar dat komt denk ik vooral door het gras-van-de-buren-effect: er staat zo veel moois te koop… ![]()
Maarrrr de basic topicvraag is toch, wat zou jij doen en waarom: een ander kopen of deze verder opknappen en, met alles wat ik bij mijn CX geschetst heb (dagelijks gebruik, hoge kilometerstand, etc), hoever zou je daarbij gaan? Zonder rekening te houden met financiële beperkingen, maar wel met het ‘nut’ en de eventuele opbrengst (bij verkoop) van de investering in gedachten.
Ik heb al een keer eerder op dit forum geroepen dat mijn CX nu wegdoen (slopen, verkopen, inruilen) kapitaalvernietiging is. Dan is de vraag wat de grootste kapitaalvernietiging is, wegdoen en een andere CX kopen of deze opknappen/restaureren?
Zoals m’n broertje zegt: opknappen is altijd veel duurder dan een goeie kopen. Voordeel van opknappen is echter dat je het over langere termijn kunt spreiden. En voor een deel blijf je dan met dagelijks gebruik achter de feiten aanlopen, maar dat geldt ook als je een ander in 100% nieuwstaat koopt. Garanties heb je simpelweg niet.
Financieel ‘t verstandigst is idd gewoon een Suzuki Alto te kopen. Maar dat wil ik niet
Overigens ben ik van mening dat mijn CX voor 98% goed is, de stukjes laswerk zijn ‘t grootste issue en voor de rest zijn ‘t details en geneuzel. Al kunnen het wel dure details zijn of worden…
trxke schreef:Nog even iets over de rookwolk op de foto,is het blauwe rook?
En is dit er na een serieuze rit ook nog ?
Grijze rook, niet aanwezig na een serieuze rit. De auto was wel al warm toen ik de foto maakte en wat me ook opviel was de hoeveelheid vocht die uit de uitlaat kwam.
trxke schreef:En het slecht schakelen van de bak, is er Total 75W80 in?
en gaat het schakelmechanisme op de bak en onder het subframe niet te stroef?
Wat er in zit weet ik niet, maar ik neem aan dat Citroville de juiste versnellingsbakolie gebruikt. Schakelmechanisme’s zijn al een keer gesteld/gesmeerd, zomer 2005, en sindsdien schakelde ‘t als boter. Ik heb wel ‘t idee dat koud/warm nogal verschil maakt. Edit: kan ‘t ook een kwestie van koppeling stellen zijn?
trxke schreef:Mijn mening is dat je een sjieke CX hebt en deze ook moet houden
citroenc2 schreef:verder ben ik van meming datje nu een mooi cx heb
ops:
ops: Dank
![]()
Totaal aantal Berichten: 3026
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Iemand trouwens wel ‘s gehoord van of ervaring met autorestauratiebedrijf de boom ?
Jouw cx restaureren zou geld weggooien zijn,250000 km,laswerk,diravi vervangen,schakelprobleem (zou een slechte koppeling kunnen zijn).
Oprijden die wagen en dan op zoek gaan naar een gaaf import exemplaar uit een zuidelijke omgeving.
Er staan genoeg import turbo’s te koop met relatief weinig km’s,zo’n origineel nederlandse cx heeft al veel teveel pekel gezien.
Reken maar dat er een hoop rottigheid inzit,zat er in jouw auto ook geen storing dat hij af en toe niet meer liep?.
Bij citro-advies staat bijv. nog een gti turbo serie 1 met 50000 km vragen ze 2500 euro voor,moet nog wel ingevoerd worden.
Laat een aankoop keuring doen bij een specialist als je wat anders koopt,weet je waar je aan toe bent.
Ook aan een harde cx kan een hoop technisch aan mankeren wat een hoop onkosten met zich meebrengt.
Gr Raymond
Het was een cx of niks

