Willem schreef:Xsara Coupe schreef:Verder is het systeem ontdaan van spoelvloeistof en gevuld met Kendoll Blue. Of hoe je het ook noemt
Het schijnt beter te veren en ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen…
Kendall Glacial blue….Prima ervaringen mee…Als de LHM weer aan de beurt is, gaat dat erin
Waar kopen jullie dat? Is dat ook in de Achterhoek te verkrijgen?
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
JanO schreef:Willem schreef:Xsara Coupe schreef:Verder is het systeem ontdaan van spoelvloeistof en gevuld met Kendoll Blue. Of hoe je het ook noemt
Het schijnt beter te veren en ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen…
Kendall Glacial blue….Prima ervaringen mee…Als de LHM weer aan de beurt is, gaat dat erin
Waar kopen jullie dat? Is dat ook in de Achterhoek te verkrijgen?
groet, Jan
Je kan het bestellen bij garage Renard in Beneden Leeuwen.
Heb mn xmmetje vandaag weer opgehaald. Reageert nu veeeeeeeeeeeeeeel sneller op de hoogteschuif binnen en ook op wisselingen in de hoogte. Achter veert ze weer mooi en is niet zo makkelijk de stops in te drukken. Voor vind ik het nog steeds erg hard.
Garage zegt dat alles nu goed is, maar ik vind het nog steeds wat aan de harde kant. Zeker als ik het vergelijk met de 2.1td van ijs en mijn vorige 16v.
Zou iemand die ook met de es9j4 ervaring heeft een keer in mijn auto willen rijden en een mening geven?
Hoe uit lucht in het systeem zich?
Xsara_Coupe





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
ikweenie of het al gemeld is, maar de snelle modellen hebben stuggere bollen dan bv een 2.0 16V
Overigens vond ik bij al m’n XM’s de voorkant stugger dan de achterkant
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Daar was ik zelf eigenlijk al bang voor gezien ook het hardere veren van de bx gti tov de lichtere modellen. Op zich veert het nu allemaal al een heel stuk beter. Ik krijg hem voor alleen geen cm op en neer. Nu ben ik natuurlijk niet de zwaarste/sterkte Ook vind ik richels in de weg met deze xm heel duidelijk naar voren komen…
Misschien toch maar een 16v voor erbij dus? ops:
Dat stuggere veren van de zwaar gemotoriseerde versies is overigens ook de reden dat ik vroeg of iemand met een es9j4 er in zou willen rijden ter beoordeling.
Is het ook zo dat de t3 stugger is dan de t2?
Xsara Coupe






















Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Xsara Coupe schreef:Daar was ik zelf eigenlijk al bang voor gezien ook het hardere veren van de bx gti tov de lichtere modellen. Op zich veert het nu allemaal al een heel stuk beter. Ik krijg hem voor alleen geen cm op en neer. Nu ben ik natuurlijk niet de zwaarste/sterkte
Ook vind ik richels in de weg met deze xm heel duidelijk naar voren komen…
Misschien toch maar een 16v voor erbij dus?ops:
Dat stuggere veren van de zwaar gemotoriseerde versies is overigens ook de reden dat ik vroeg of iemand met een es9j4 er in zou willen rijden ter beoordeling.
Is het ook zo dat de t3 stugger is dan de t2?Xsara Coupe
heb iek dat ook zon es9j4?
Jup, in dat ding in de schuur wat al maanden geleden de weg op had moeten gaan
Xsara Coupe
Je kan ook naar Renard rijden (Chyparse had geloof ik aardig afgedaan) en de dempergaatjes van de voorbollen op laten boren. Meja, dan krijg je wellicht wel weer een oncontroleerbare zweefkist terug.
Kan iemand mij de normale druk voor deze auto vertellen?
Ik hoor net dat voor en middenbollen op 48 bar zitten.
Xsara Coupe






















Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Xsara Coupe schreef:Kan iemand mij de normale druk voor deze auto vertellen?
Ik hoor net dat voor en middenbollen op 48 bar zitten.Xsara Coupe
Veerbollen NIET-HYDRACTIEVE vering:
Vóór:
Type auto / Merkteken veerbol / Volume (cm3) / Druk (bar) / boring schokdemper (mm)
Berline en Break (behalve 2,1 DT): 96 051 819 / D / 400 / 70(+5;-25) / 1,65
Berline en Break (behalve 2,1 DT): 96 222 864 / M / 450 / 65 / 1,65
Break alle typen (behalve 2,1 TD): 96 069 918 / D / 400 / 70(+5;-25) / 1,4
Break alle typen (behalve 2,1 TD): 96 212 110 / M / 450 / 65 / 1,4
Berline en Break 2,1TD: 96 222 866 / D / 400 / 70(+5;-25) / 1,65
Berline en Break 2,1TD: 96 222 865 / M / 450 / 65 / 1,65
Achter:
Berline alle typen: 96 222 874 / D / 400 / 40(+5;-15) / 1,25
Berline alle typen: 96 222 873 / U / 400 / 40(+5;-15) / 1,25
Break alle typen: 96 120 324 / U / 500 / 40(+5;-15) / 1,5
Veerbollen HYDRACTIEVE vering:
Vóór:
Berline en Break (behalve V6): 96 222 867 / M / 450 / 50(+5;-20) / 0,8
Berline en Break V6: 96 290 048 / M / 450 / 40(+5;-15) / 0,7
Achter:
Berline alle typen (behalve V6): 96 222 871 / D / 400 / 30(+5;-15) / 0,7
Berline alle typen (behalve V6): 96 222 870 / U / 400 / 30(+5;-15) / 0,7
Berline en Break V6: 96 238 950 / U / 400 / 30 (+5;-15) / 0,6
Break alle typen (behalve V6 2,5TD: 96 222 872 / U / 400 / 40(+5;-15) / 0,7
Aldus het zakboekje PERSONENAUTO’S XANTIA-XM-EVSION 2001
De informatie uit dit boekje is uitsluitend bestemd voor autotechnici. In sommige gevallen hebben de gegevens betrekking op de veiligheid van de auto. Het gebruik van deze informatie geschiedt volledig onder eigen verantwoording. Verantwoordelijkheid van de constructeur in deze is uitgesloten.






















Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
ik zoek nog ff de middenbollen op…
Type auto / Merkteken veerbol / Volume (cm3) / Druk (bar) / boring schokdemper (mm)
Voorraadbol hydractiefregelaar vóór
Berline en Break (behalve 2.01 16V): 96 281 798 / M / 450 / 70 / 1,25
Voorraadbol hydractiefregelaar achter
Berline: 95 045 530 / U / 400 / 50 (+5; -20) / 1,25
Wat ik van internet haal is t zelfde:
Voor 40 bar
Achter 30 bar
Hydr voor: 75 bar
Hydr achter: 50 bar
voorraad: 62 bar
Enige afwijking is hydractive voor waar jij 70 vindt en ik 75.
Ben net langs de dealer gereden en die vinden de auto prima veren. Ik krijg haar echter nog niet ingeduwd voor en achter regelrecht de stops in.
Gemeten drukken: voor 48 bar (veel te hoog dus)
Midden voor: 80 bar (te hoog wederom)
Achter: 30 bar en vervangen
Achter midden: geen idee, vergeten op te schrijven ops:
Voorraad: niet laten testen, auto tikt niet ed.
Kan deze combi van bollen zorgen voor een slecht veergedrag? Of wil een tevreden es9j4 rijder of wat voor xm dan ook is in mijn xm stappen en een mening er over geven. Ik voel namelijk echt veel richels. Zelfs zwarte teerstrepen op de weg voel ik doorkomen.
De rit naar de dealer is niet geheel tevergeefs geweest. De nieuwe kabels zorgen voor een veel mooiere loop van het blok en de gereinigde en gesmeerde hoogteregelaars zorgen voor een veel sneller reagerende xm!
Xsara Coupe






















Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
wat is je bandenspanning? merk banden?
hoe lang heb je de banden?
Bandenspanning: Volgens de opgaaf van michelin op de sticker in de deur: voor 2.5 bar achter 1.9 bar.
Banden: Michelin pilot primacy’s van oktober 2006.
Xsara Coupe






















Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
tsja dat zal t dan wel niet zijn…
wel een verschil met een 2.0 8V: 2.2 ~ 1.9
je zou kunnen experimenteren, 2.4 vóór
iets zachter gewoon voor t gevoel van die richels