Totaal aantal Berichten: 3779
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
en heb je een los bandenspanningsmetertje?
Heb ook al met 2.3 gereden. Toen vond ik het al niet super rijden en heb ik de boel gecontroleerd omdat ik bang was dat ze te zacht waren. Stonden ook behoorlijk bol de wangen. Dus toen heb ik er bijgegooid tot 2.5 zoals in de deur staat. Maar is ook wel logisch dat er 0.2 bar bij zit. Die 6-cilinder weegt ook fiks meer dan de 2.0. Reken op een 100 kilo meer in t vooronder.
Xsara Coupe

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
yep n zware bak, en dus lastiger om een zachtere bandenspanning voor te schrijven bij n V6… hence, je voelt meer
richels, drempeltjes en kleine oneffenheden van het asfalt worden volgens mij veelal door t rubber vd banden geabsorbeerd, de grotere glooiingen van de weg door te veersysteem.
wellicht zou je kunnen stellen: een V6 is minder comfortabel dan n 2.0, maar wel pittiger…
Dat vind ik te kort door de bocht. Mijn vader rijdt chevrolet trans sport van 1500 kg, maar dat rijdt op dit moment heel wat comfortabeler.
Gewicht hoeft niets te zeggen over het comfort….
Ik heb zelfs geleerd dat, mits schokbrekers goed zijn, alleen het onafgeveerd gewicht van belang is voor het comfort. En dat is voor beide modellen gelijk.
En blijf ik zitten met het achter met 1 vinger indrukken en voor met geen mogelijkheid. Ook achter hoor ihem overigens denderen en daar is die 1.9 gelijk. Als je achterin zit voel je t ook wel.
Xsara Coupe

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
wel vreemd dat je m voor niet kan indrukken…
flink gymnastieken zodat de over elkaar glijdende delen weer gesmeerd worden?
ik zal over twee jaar eens opletten wanneer mn bollen gevuld worden…. ops:

Totaal aantal Berichten: 4871
- Xsara Scootertje.
Als je meer druk in de hydractievebol voor doet gaat ie ook beter veren(85/90 bar)
Ik heb een halfe dag met de V6 van Matthijs2006 gereden en die rijd en veert fantasties, de dame is gewoon in te drukken voor en achter, zij benaderd bijna de DS qua veer gedrag. Ik ben bang dat het bij marco’s XM toch nog steets niet goed is, elektroklep was is vernieuwd? Is de veercomp al een uitgelezen?Het moet toch goed komen!!
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Met meer druk dan voorgeschreven zou de vering juist zachter moeten worden. Bij een serie 2 zitten de electrokleppen bij de hydractiefregelaars, i.t.t. serie 1 waarbij één electroventiel beide regelaars bedient. Bij een serie 2 kan dus de achterkant in de comfortstand staan en de voorkant door een storing in de harde sportstand. Problemen met diodes in de electrokleppen schijnen veel voor tekomen bij serie 2, las ik bij XMNL.
Als je de motor uitzet en de deuren sluit, dan blijft de auto nog 30 sec. in de normale stand staan. Dan hoor je een klik en staat ie in de sportstand. Door voor en na de klik de voorkant en/of achterkant in te duwen kun je testen of de betreffende klep werkt. ‘t Is maar een idee, maar het zou kunnen bij jou..
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Xsara Coupe schreef:BTW: hoe lees je de druk van een veerbol af?
Xsara Coupe
De voorgeschreven druk staat in de bol gestanst, vlakbij het vulventiel. Wat er feitelijk in zit kun je na demontage met een testopstelling meten, neem ik aan.
groet, Jan
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Voorste elektroklep is vervangen door een splinternieuw exemplaar. Dat heb ik geweten in mn portemonnee!
Sindsdien is er iig wel verschil tussen sport en comfort alhoewel dat niet super groot is…
Xsara Coupe
ieksEmmu schreef:tsja dat zal t dan wel niet zijn…
wel een verschil met een 2.0 8V: 2.2 ~ 1.9
je zou kunnen experimenteren, 2.4 vóór
iets zachter gewoon voor t gevoel van die richels
De tijd dat Michelin comfortabele banden maakte is al lang voorbij. Ze willen ook graag aan sportieve Opel, VW, Audi en Volvo rijders verkopen. Uit bandentesten blijkt dat de verschillende typen Michelinbanden op comfort, geluid en nat wegdek behoorlijk ingehaald worden door bv de nieuwste typen van Fulda…
groet, Jan
omdat ik bang was dat ze te zacht waren. Stonden ook behoorlijk bol de wangen
Dat valt mij ook op bij m’n worstjesvelgen… als ze gewoon op 2.3 ofzo staan, ziet ‘t eruit alsof ze plat zijn.
Het veergedrag is misschien wel normaal? Het viel mij ook al op dat je mijn XM amper in kunt duwen aan de voorkant, en je kunt ‘m zeker niet zo lekker laten jumpen als een BX.
Dwarsrichels voel ik ook vrij goed.
Toch veert de mijne prima tijdens het rijden, en zijn alle bollen nieuw van de dealer.
verschil tussen comfort en sport moet je ook niet echt merken, voor zover ik H2 snap, bepaalt ie zelf wanneer ie stug moet worden. Bij een bepaalde stuuruitslag, remactie, acceleratie, enz.
Een H2 wordt niet permanent stug, maar schakelt in de sportstand sneller naar stug. Maar dat is meestal in een bocht ofzo, op momenten dat je er weinig van merkt.
Ik merk (te) het wel erg goed als ik boven de 135 ging rijden, dan is de auto echt constant goed voelbaar stugger. Maar… dat voelde ik alleen toen het sportlampje bij starten nog even oplichtte en weer uitging. Blijkbaar is er nu weer een storinkje waardoor ie dat niet meer doet, en voel ik ook geen verschil meer op hogere snelheid.
Xsara Coupe schreef:Voorste elektroklep is vervangen door een splinternieuw exemplaar. Dat heb ik geweten in mn portemonnee!
Sindsdien is er iig wel verschil tussen sport en comfort alhoewel dat niet super groot is…Xsara Coupe
Dan ligt het daar dus niet aan. Mischien toch eens in een andere V6 proefrijden? Overigens, raar vehaal met die te hoog gemeten drukken. Een nieuwe of bijgevulde bol wordt meestal met een paar bar extra gevuld, maar dat verlies je weer na verloop van tijd. Met 80 bar zou die middenbol dus splinternieuw of net hervuld moeten zijn. Klopt dit wel?
groet, Jan
Ik vrees gewoon voor verkeerde bollen. Het systeem is bij een citroen dealer gedaan in oktober 2006 volgens hun systeem bij de vorige eigenaar. De lhm die er uit kwam was echter roetzwart 10.000 km later bij chyparse, de achterbollen waren van een xantia activa en ga zo maar door.
Xsara Coupe
En hoe staat het op de bol? Is dat die combinatie van zwarte inkt of is het er echt in geslagen?
Er staat met zwarte inkt op: 6-075-FG. Zegt dat iets?
Xsara_Coupe