probeer die in delfsgouw maar eens
Veerpoten zijn het zo te horen niet. Auto zakt zeker voor in een keer netjes naar de hoogte!
Niets geen schokken…
Renard deed ook aan smurfenolie he? Dan krijg ik daar iig geen gezeur over… Zou het liefste eerst is met een forumlid het geheel bekijken/testrijden. De rekeningen komen zo ongeveer mn oren uit. Er zit nu echt al veel geld in de auto en ik ben ook maar student
Xsara Coupe
ik wil er zondag de 17e wel naar kijken
Kom net dit tegen op http://www.ebay.co.uk:
Zo te lezen overbrugt ie de drie transistoren in de elektrokleppen die altijd doorfikken.
Zou dit wat kunnen zijn?

Totaal aantal Berichten: 6351
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Sja, dat is natuurlijk best aardig, maar het lijkt me wenselijk om het systeem weer te laten werken zoals het hoort en het niet permanent in de zachte stand te hebben staan.
Groet,
L
Lucas Unger schreef:Sja, dat is natuurlijk best aardig, maar het lijkt me wenselijk om het systeem weer te laten werken zoals het hoort en het niet permanent in de zachte stand te hebben staan.
Groet,
L
Dat doet dit systeem ook niet. Het neemt de functie over van de diodes die in de elektromagneetkleppen zitten. Even zoeken op de Yahoo XMNL list en je leest dat je het ook zelf kunt doen met twee goedkope diodes van de electronicaboer. TS had een nieuwe elektroklep voor, dus je zou mogen verwachten dat die zijn werk goed doet. Bovendien hoort hij een klik bij het openen van een deur. Bij een serie 2 moet je dus eigenlijk twee klikken tegelijk horen, voor en achter. Even checken?
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Hoor ik een klik? Kan me niet herinneren dat te hebben gezegd…
Volgens mij hoor ik die namelijk ook niet.
Merk achter in de vering ook totaal geen verschil tussen deur open of dicht…
Xsara_Coupe
Xsara Coupe schreef:Hoor ik een klik? Kan me niet herinneren dat te hebben gezegd…
Volgens mij hoor ik die namelijk ook niet.
Merk achter in de vering ook totaal geen verschil tussen deur open of dicht…Xsara_Coupe
Sorry, ik haal nu twee vering draadjes door elkaar.
Als je de motor uitzet en de deuren sluit, dan blijft de auto nog 30 sec. in de normale stand staan. Dan hoor je een klik en staat ie in de sportstand. Door voor en na de klik de voorkant en/of achterkant in te duwen kun je testen of de betreffende klep werkt. Zo werkt het bij serie 1 en ik dacht ook bij serie 2. Als dat niet zo is moet iemand maar even verbeteren… Wanneer jij niet binnen een minuut de klik(ken) hoort, dan klopt er iets niet met de betreffende klep. Bedrading, stekker los, diode, slecht contactje enz.
groet, Jan
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Ik hoor dus geen klik, net staan luisteren. Of ik luister naar een verkeerd geluid…
Xsara Coupe
Ik hoor altijd een tik onder de auto, een halve minuut na sluiten van de deuren met uiteraard de motor uit. Moet er niet al te veel omgevingsgeluid zijn, maar toch hoorbaar. Misschien is het handig als iemand met een serie 2 even reageert…
groet, Jan
Je zou dat toch makkelijk door moeten kunnen meten? Kijken of er spanning op staat wanneer het hoort. Of zet er handmatig spanning op met losgekoppelde connector en kijk of het ding idd klikt. Even het schema te raadplegen om exact te bepalen wat er moet gebeuren zonder iets stuk te maken.
mpostma schreef:Je zou dat toch makkelijk door moeten kunnen meten? Kijken of er spanning op staat wanneer het hoort. Of zet er handmatig spanning op met losgekoppelde connector en kijk of het ding idd klikt. Even het schema te raadplegen om exact te bepalen wat er moet gebeuren zonder iets stuk te maken.
Dat is een beetje tricky, die kleppen werken niet op 12V, maar met een spanningspiekje om de klep te sluiten en een modulerend, hoogfrequent signaal of zoiets om de klep vast te houden. Dit om warmteontwikkeling tegen te gaan. De diodes spelen hier ook nog een rol in. Ik weet het allemaal niet precies, heb zelf een serie 1, maar 12V mag je er niet zomaar opzetten. In de XMNL groep zitten mensen die het signaal met een losse transistorradio opvangen op een bepaalde frequentie…
groet, Jan
Ik heb met Lucas afgesproken dat we eind volgende week is goed naar de auto zullen kijken wat er nou aan scheelt en of de vering wel of niet normaal is.
Lucas heeft eventueel een extra veercompu en wat diodes om wat te testen. Echt top!
Xsara Coupe
Da’s mooi, ik hoop dat jullie er uit komen! (wel verslag doen hier…. )
groet, Jan