ops:
ops:
Ik moet die foto’s nog steeds maken… Heb van de week foto’s geschoten van de 16v, maar toen was t te slecht weer, en nu ben ik weer de hele dag bezig geweest met tentamens leren en de auto showen. Bovendien heb ik al twee uur bij de garage doorgebracht met de auto
Eerste keer staat hierboven. Tweede keer wilde madame niet meer starten Ik natuurlijk meteen het ergste denken…
Er was namelijk totaal geen compressie in de motor en de startmotor ging wel rond.
Dealer gebeld en die kwam om een diagnose te stellen. Bleek er verkeerde motorolie in het blok te zitten. Hierdoor kregen de hydraulische klepstoters niet voldoende olie en was er geen compressie. Even doorstarten en ze sloeg zowaar aan. Meteen maar even een oliewissel laten uitvoeren.
Toen de dame toch op de brug stond voor de wissel meteen mooi de onderkant kunnen bekijken. Op wat oppervlakteroest op de subframes (volkomen normaal volgens de monteur) na zag ze er perfect uit
Uitlaat hangt er nieuw onder vanaf het blok tot het einde, inclusief kat
Ook zijn de condensor van de airco, de veerbollen, de rechter veerpoot en de radiateur nieuw De banden zijn rondom niet ouder dan 10k km. Volgens de monteur had ik er heel veel geluk mee gehad en was er in de auto al vele malen meer geinvesteerd dan ik er voor heb betaald…
Enige puntje wat nog op de todo lijst staat zijn de bougies. Het dipje bij de 3000 toeren begint me nu toch wel te hinderen en navraag bij de garage waar de auto in onderhoud is geweest leerde ook dat deze er al 85000 km inzitten, waar 60.000 voorgeschreven is. De vorige eigenaar zou vervanging hebben geweigerd, maar daarna wel duizenden euro’s hebben gestoken in overige nieuwe onderdelen…
Ik zal mn best doen morgen wat foto’s te schieten en online te gooien, moet wel lukken… Als het weer een beetje meewerkt tenminste
Wel leuk trouwens die reacties als je de garage binnenkomt als 20 jarig knulletje met een dikke v6
Xsara_Coupe






















Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
hoe lang zou je dr over doen om bij de achterste bougies te komen?
Bij een Xantia V6.24 staat er 1.8 uur voor in de computer. Voor de xm zei de monteur 1 uur nodig te hebben, maar dit is wel een echte v6 specialist. Geen idee wat ze er normaal voor zetten…
Iemand enig idee hoe duur de bougies voor deze motor zijn?
Xsara_Coupe
Xsara_Coupe schreef:Bij een Xantia V6.24 staat er 1.8 uur voor in de computer. Voor de xm zei de monteur 1 uur nodig te hebben, maar dit is wel een echte v6 specialist. Geen idee wat ze er normaal voor zetten…
Iemand enig idee hoe duur de bougies voor deze motor zijn?Xsara_Coupe
met het juiste gereedschap is het zat te doen in een uur, heb toen bij men v6 24v de bougies gedaan in ongeveer 2 uur met een te korte bougiesleutel
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Xsara_Coupe schreef:Oud of nieuw model 24v?
Xsara_Coupe
oud zit daar nog verschil in dan?
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Ik heb zelf eerlijk gezegd geen idee of het veel verschil maakt met het vervangen van de bougies. Heb van de monteur begrepen dat bij de nieuwe motor een van de cilinderkoppen los moet en dat deze lichtelijk gekanteld moet worden om goed bij de bougies te komen…
Bovendien moet het spruitstuk los… Niet echt een makkelijk klusje dus!
Jaja, dis dus een voorbeeldfoto van Ieks2
Xsara_Coupe schreef:Ik heb zelf eerlijk gezegd geen idee of het veel verschil maakt met het vervangen van de bougies. Heb van de monteur begrepen dat bij de nieuwe motor een van de cilinderkoppen los moet en dat deze lichtelijk gekanteld moet worden om goed bij de bougies te komen…
Bovendien moet het spruitstuk los… Niet echt een makkelijk klusje dus!
dan is het dus wel anders, ziet er ook lang niet zo vol uit als een serie 1 moet ik zeggen, niet dat het niet vol is
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl






















Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
iek moet er toch eens geld voor gaan vragen…
maar dus grofweg 6 bougies a 7 euro, 42 euro + 2 uur werk a 50 euro = 142,- euro voor t wisselen van bougies…?
Ik heb dus al van te voren afgesproken dat ze 1 uur rekenen, dus ik gok dat ik zo rond de 100 euro neer mag leggen voor de bougies…
Maar het is ook echt wel nodig! En jouwe komen gezien je kilometerstand ook aan de beurt
Xsara_Coupe
@Ieks:
Kom jij ook naar Heusden? En zo ja, in welke xm? Zou een leuke fotoshoot zijn met twee zilveren exclusive’s
Xsara_Coupe






















Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Xsara_Coupe schreef:Ik heb dus al van te voren afgesproken dat ze 1 uur rekenen, dus ik gok dat ik zo rond de 100 euro neer mag leggen voor de bougies…
Maar het is ook echt wel nodig! En jouwe komen gezien je kilometerstand ook aan de beurt![]()
Xsara_Coupe
Die zitten er al in! (was onderdeel vd deal, heb ze eigenlijk niet nog bekeken…) Hij reed ook zonder horten of stoten.
Ach wat is 2008 nog ver weg…:|






















Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Xsara_Coupe schreef:@Ieks:
Kom jij ook naar Heusden? En zo ja, in welke xm? Zou een leuke fotoshoot zijn met twee zilveren exclusive’s
![]()
Xsara_Coupe
Ja en nee, ik kom in t groen…












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Xsara_Coupe schreef:
Ik moet die foto’s nog steeds maken… Heb van de week foto’s geschoten van de 16v, maar toen was t te slecht weer, en nu ben ik weer de hele dag bezig geweest met tentamens leren en de auto showen.
dat was aan mij dus
tja, in het echt is toch beter als een foto
de auto ziet er heel netjes uit en interieur is gewoon letterlijk nieuw
geen scheurtje in het leer gezien
misschien heeft er op de achterbank zelfs nog nooit iemand gezeten
verder klinkt zo’n V6 gewoon lekker
en rijdt lekker soepel.
overigens schakeld de bak ook prima na 200.000 km
ik denk dat Xsara_Coupe nog een hoop plezier kan hebben van deze XM
Xsara_Coupe schreef:Heb van de monteur begrepen dat bij de nieuwe motor een van de cilinderkoppen los moet en dat deze lichtelijk gekanteld moet worden om goed bij de bougies te komen…
Lijkt me toch wel sterk eerlijk gezegd. Cilinderkop los om een stel bougies te vervangen. Bedoel je niet iets anders?