1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Ontsteking afstellen
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 09 februari 2007 03:26 PM

Ik moet denk ik maar eens de ontsteking goed gaan afstellen alleen moet ik dit op gehoor gaan doen omdat ik geen gradenboog heb.
Kan iemand mij stapsgewijs vertellen hoeik dit het beste aanpak, moet ik beide bouten van het huis los draaien bijvoorbeeld, en draai ik het huis links of rechtsom .
alvast bedankt

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 februari 2007 03:39 PM
  [ # 1 ]

Op gehoor wordt niks. Pas beter de statische manier toe.  Stel je contactpunt opening af op 0,4 mm gemiddeld op alle 4 nokken. Steek pennetje 6mm in je vliegwiel. dit is de statisch ontstekings tijdstip. Maak een testlampje van 10 watt. Zet de ene draad op de Plus pool en de andere draad op de verdeleraansluiting(waar ook de draad vanaf je bobine aan zit). maak de bout van je verdeler los. Draai de verdeler zo dat je lampje nèt uitgaat. Dit is het moment dat de punt opent. Soms moet je ook het andere boutje onder de verdikking van je verdeler(M5) losmaken om ver genoeg te kunnen draaien.
Zet alles vast.  Check of de rotor tegenover bougie draad 1 staat.
klaar. Op LPG kan de ontsteking IETSJE vroeger. Draai daartoe het verdelr huis nog een heel klein beetje tegen de klok in.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 09 februari 2007 04:52 PM
  [ # 2 ]

Stel je contactpunt opening af op 0,4 mm gemiddeld op alle 4 nokken.

Oke dan gaan we knutselen en lijkt me ook wel leuk om te doen, maar even over jou bovenstaande opmerking, ik heb nog nooit de contactpunten op basis van de nokken afgesteld, hoe doe ik dat ?

Gr

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 februari 2007 04:57 PM
  [ # 3 ]

Stel em op 0,4 opening, verdraai em naar de volgende nok en meet of ie nog 0,4 enz enz Gemiddeld moet ie 0,4 openen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 februari 2007 05:01 PM
  [ # 4 ]

Je mag em natuurlijk ook met een dwell meter afstellen!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 februari 2007 05:04 PM
  [ # 5 ]
bogaard77 schreef:

Je mag em natuurlijk ook met een dwell meter afstellen!

Of je flikkert dat hele ding in de oud-ijzer container en koopt een 123 ontsteking. die je maar 1 keer hoeft af te stellen waarna je klaar bent voor de rest van je leven…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 09 februari 2007 05:10 PM
  [ # 6 ]
bogaard77 schreef:

Je mag em natuurlijk ook met een dwell meter afstellen!

ja neem een atechneut even in de maling..wat is nu weer een dwell meter ??

Profiel  
 
Cees78
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 18-06-2005

Gepost: 09 februari 2007 05:47 PM
  [ # 7 ]

Kijk op de site van de Citroën ID/DS Club onder Ledenservice.
Daar staat het hele verhaal voor de a-techneut uitgelegd.

Elke weg leidt weer naar een andere weg

DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en

Profiel  
 
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 09 februari 2007 06:10 PM
  [ # 8 ]

lijkt me lastig om een 123 zelf te installeren, heb even gebeld met garage maar die zijn alleen door de week open,  en in de manuel van de 123 hebben ze het weer over de gradenboog. is het een beetje te doen ?

eerst maar eens met een lampje proberen.

123 manuel
If you don’t have a timing scale, you have to make your own.
For engines built after July 1971, turn the crankshaft 12 degrees backwards. The white line on the pulley now points at 6 degrees on the timing scale.
( as the cam-shaft rotates at half the speed of the crankshaft, 12 degrees rotation of the crankshaft corresponds logically to 6 degrees of the camshaft )

Profiel  
 
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 09 februari 2007 06:49 PM
  [ # 9 ]

Hallo, even gekeken of ik het 6mm gaatje kan ontdekken maar nog niet gevonden, waar moet ik omgeveer kijken ? aan de bestuurderskant ?

Profiel  
 
patri
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 04-04-2005

Gepost: 09 februari 2007 08:56 PM
  [ # 10 ]

Het gat moet ergens onder de dynamo zitten.

succes patri

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 09 februari 2007 09:22 PM
  [ # 11 ]

Misschien overbodig, maar pas op dat je de 6mm pen er weer uit haalt als je gaat testen…

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 09 februari 2007 11:22 PM
  [ # 12 ]
bogaard77 schreef:

Op gehoor wordt niks. Pas beter de statische manier toe.  Stel je contactpunt opening af op 0,4 mm gemiddeld op alle 4 nokken. Steek pennetje 6mm in je vliegwiel. dit is de statisch ontstekings tijdstip. Maak een testlampje van 10 watt. Zet de ene draad op de Plus pool en de andere draad op de verdeleraansluiting(waar ook de draad vanaf je bobine aan zit). maak de bout van je verdeler los. Draai de verdeler zo dat je lampje nèt uitgaat. Dit is het moment dat de punt opent. Soms moet je ook het andere boutje onder de verdikking van je verdeler(M5) losmaken om ver genoeg te kunnen draaien.
Zet alles vast.  Check of de rotor tegenover bougie draad 1 staat.
klaar. Op LPG kan de ontsteking IETSJE vroeger. Draai daartoe het verdelr huis nog een heel klein beetje tegen de klok in.

Dag Bogaard,

Is dat voor alle motoren hetzelfde ?

Ik heb ne DX2

Wat is nadien de contactpunt afstand ?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 09 februari 2007 11:59 PM
  [ # 13 ]
patri schreef:

Het gat moet ergens onder de dynamo zitten.

dat is geen lekkere plek,  iemand die kan vertellen waar onder de dynamo ergens?

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 10 februari 2007 12:24 AM
  [ # 14 ]
pete72ds schreef:
patri schreef:

Het gat moet ergens onder de dynamo zitten.

dat is geen lekkere plek,  iemand die kan vertellen waar onder de dynamo ergens?

ik kan het niet beter zeggen, neem een goede zaklamp erbij.
Als het je eerste maal is, zou ik de dynamo ver verplaatsen/demonteren.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 februari 2007 03:43 PM
  [ # 15 ]

Voor de a-techneuten: Een dwell mater meet de dwell angle of wel de ‘conatcthoek’. Dat is de hoek in graden waarin de contactpunt gesloten is. Zoals je weet is de punt 4 keer per omwenteling open en 4 keer dicht. Die dicht tijd heeft de bobine nodig om op te laden.

Per verdelerhuis type is de dwell een andere waarde. Ducellier bijv is 54graden. De punt is dus 4 keer 54 graden van de 360 dicht!
Dat is de nauwkeurigste manier om de punt af te stellen.
De 0,4 mm punt opening is een groffere methode die ook redelijk werkt maar is niet optimaal.

Voor ‘72 is het gat in het vliegwiel het zelfde als het ontstekings tijdstip. Na dat jaar komt het gat overeen met het BDP(bovenste dode punt) en heb je een graden boogje nodig om de voorontsteking af te stellen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook