Mijn auto is van 1972 Maar het zou best kunnen dat ze in de tussen tijd een andere motor erin is gelepeld. Ik heb een DY2 motorblok erin zitten.Is er misschien nog een methode om te zien of je wel of niet een gradeboogje nodig hebt?.
vriendelijke groet Patri
zie website ds club, daar staat het perfect uitgelegd!
Totaal aantal Berichten: 25392
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan jet 6mm pennetje monteren en dan via bougiegat 1 kijken of je op BDP zit of ervoor.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Alleen bij dssen die door weinig verschillende sleutelhanden gegaan zijn kun je ervan uitgaan dat de 6mm pen in het gaatje en vliegwiel je uitgangspunt is.
Als er iemand eens een ander vliegwiel (niet bij je uitvoering passend) geplaatst heeft heb je geen basis, en blijft het onmogelijk een goede afstelling te creeeren, je zit immers op een dwaalspoor.
Je kunt het ook zo doen: motor met de hand draaien tot eerste cylinder in bdp staat en de rotor in je verdeler naar je eerste bougiekabel in verdeelkap gericht is; dit kun je optisch waarnemen door een lange dunne pin in je eerste bougieschacht te steken tot hij bij het rondtornen de bovenste (hoogste) positie bereikt heeft, wel goed kijken (mierenneuken).
Ja, en dan is dat gradenboogje onmisbaar.
Vervolgens een merkteken op je nokkenaspoelie tegenover de 0 maken,
en met het werkplaatshandboek met de juiste gegevens afstellen bij stationair en bij 2000 toeren, je kunt de verdeler grof afstellen door de klembout (m5 boutje, sleutelwijdte te lossen, dan fijn afstellen en mooi in het midden plaatsen met de fijnafstelling (moertje sleutelwijdte 11, oudere modellen 12).
Een stroboscooplamp moet wel binnen bereik zijn. Daarna contactpuntjes checken met dwell (kontakthoek)gegevens uit werkplaatshandboek.
Bij veel uitvoeringen is de dwell met Ducellier 57 +/- 2 graden, Marchal 59 +/- 2 graden
Bogaard:CHECK!
Totaal aantal Berichten: 43067
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Ladifférhans schreef:pete72ds schreef:Hallo, even gekeken of ik het 6mm gaatje kan ontdekken maar nog niet gevonden, waar moet ik omgeveer kijken ? aan de bestuurderskant ?
Kwam hier toevallig verzeild, als godin gebruiker of zo. Oude liefde, die maar niet wil overgaan.
Pete, als je het gaatje nog niet hebt gevonden, kun je mij bellen, dan lopen wij samen naar onze voitures en dan is het een fluitje van een cent. Handig is een bouwspijker met een touwtje eraan, als deze dan uit je vingers valt, kun je hem zo weer terug pakken. Het hoe en wie en wat betreft het bellen hoor ik wel.
Spijker is er in de juiste maat en de lengte is handzamer.Ladifférhans betekent uiteraard La Différence.
Een bouwspijker is niet handig. Want, als je die per ongeluk zou vergeten te verwijderen voor de motor weer gestart word, dan verbuigt ie en zet ie je vliegwiel shocking klem. Neem dan maar een boortje van 6 mm. Deze is van gehard staal en zal gewoon afbreken als je per ongeluk de motor start met het boortje in het gat….. het boortje breekt, het stukje valt er tussen uit en niets aan de hand.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Het verzinnen van speciaal gereedschap is leuk, voor de dhzelver:
Als je echt heel graag een risicoloze, nooit falende 6mm pin wilt:
Je neemt een oude kruiskopschroevedraaier (de vlaamse vertaling weet ik niet), slijpt er het reeds vergane kruisje vanaf, en het handvat slijp je af tot op korte afstand (1 a 2 cm) van de metalen pin, en voila.
Overbodig misschien: de pin van de kruiskop is 6 mm in doorsnede…
Ook ten overvloede: hersenhulpgereedschap voor de vergeetachtigen als gevolg van teveel ‘vluchtige’ stoffen: Om te voorkomen dat je start met de pin er nog in (...) kun je aan je contactsleutel een herinnering bevestigen, of een groot kartonnen bord op je dashboard met ‘wat was ik ook al weer aan het doen?’
Totaal aantal Berichten: 25392
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
repelsteeltje schreef:Ook ten overvloede: hersenhulpgereedschap voor de vergeetachtigen als gevolg van teveel ‘vluchtige’ stoffen: Om te voorkomen dat je start met de pin er nog in (...) kun je aan je contactsleutel een herinnering bevestigen, of een groot kartonnen bord op je dashboard met ‘wat was ik ook al weer aan het doen?’
Hier spreekt een ervaringsdeskundige!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ha die Bogaard, eindelijk contact; ik dacht niet dat we elkaar persoonlijk kenden, maar ik sta open voor positieve kritiek!
Leuk he, anderen hebben mij verteld dat het hen zo verging, lachen toch?
Je hebt wel gelijk als je zegt dat ik door het zelf te doen wat wijzer geworden ben, en daar kunnen anderen hun voordeel mee doen, dat was toch de insteek?
Ik ga nu weer even aan de ‘vluchtige’ stoffen, ik moet even iets vergeten…
Bedankt voor de veele reacties op mijn vraag dit is echt super leerzaam. het wordt wel wat met mij.
Groet Patri
bogaard77 schreef:Steek pennetje 6mm in je vliegwiel. dit is de statisch ontstekings tijdstip. Maak een testlampje van 10 watt. Zet de ene draad op de Plus pool en de andere draad op de verdeleraansluiting(waar ook de draad vanaf je bobine aan zit)
Nog even een vraag hierover, moet het perse een 10 wat lampje zijn ? kan dit ook een 6v of een 12v lampje zijn ? en welke draad van het lampje komt er op de plus pool en welke op de verdeleraansluiting ?
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
10 watt is niet nodig hoor, een willekeurig lampje dat voor de auto bestemd is voldoet. Neem gewoon een lampje voor het knipperlicht ofzo. 6 volt is niet zo handig, die zal al snel doorbranden omdat je boordnet 12 volt is. En als regel zou ik ook niet zo snel een koplamp als proeflampje gebruiken, al was het maar omdat die wat “trager” aanflitsen.
Welke draad waar maakt ook al niet uit. Wat wel helpt is om de boel even zorgvuldig aan te sluiten, als die draden half los hangen weet je niet wat je nou eigenlijk staat te doen.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 25392
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
6v is idd niet slim! Maar dat merk je gauw genoeg!
Ik neem 10watt omdat dan de stroom laag bllijft. Neem geen koplamp! je bobine en bedrading wordt dan veel te heet!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
goed ik heb een diepte investering gedaan en een 123 gekocht, nu heb ik met blikwerk afgesproken dat ik hem er zelf inzet en dat zij het dan nog eens met een stroboscoop nameten.
ik heb een paar vragen over de installatie.
vraag 1:
Tot nu toe als ik mij kleppen stelde wees het rotortje als bougie 1 in de hoogste stand in naar buiten, dus niet naar bougie 1 toe maar juist 180 graden de andere kant op, het 6mm pennetje gaat dan ook in het gat, maar ook als ik 180graden verder draai en de rotor dus wel naar bougie 1 wijst. Ik weet dat ik in het begin eens de kleppen heb gesteld met het rotortje naar bougie 1 toe, dit gaf toen een hels lawaai en veel geplof en niet lopen.
vraag2:
in de gebruiksaanwijzing staat:
“For engines built after July 1971, turn the crankshaft 12 degrees backwards. The white line on the pulley now points at 6 degrees on the timing scale”
hoe bepaal ik dat dit voor mijn motor geldt omdat ik niet zeker weet of deze van na 71 is?
vraag2:
In de gebruiksaanwijzing van 123 wordt bij fase 4 gesproken over
“While turning, also press the rotor in a CCW direction,”
wat wordt hier verstaan onder CCW
zij er verder nog tips van jullie voor de installatie ?
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
ccw=counter clock wise, oftewel tegen de klok in
natuurlijk !!
oke
vraag over het afstellen:
bij past de boor voor het bdp punt, dus m.a.w de boor pas terwijl de bougie 1 nog niet op het hoogste punt is, de bougie is ongeveer bij 14graden op het hoogste punt en de boor past dus bij 0 graden.
is mijn afstelling nu bij 14 graden of bij de 0 graden ?