Natuurlijk, anders ging ik ‘m er niet in prutsen… een toerenteller had ik al

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Bij serie 1 hadden mensen ook een toerenteller met olietemperatuurmeter van een 24v in hun 12v overgezet en deed de temperatuurmeter het niet…..
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
Nou ik ken iemand die dat ook heeft gedaan bij z’n serie 1 12v, waar ‘t meteen werkte. Daarom durfde ik ‘t ook wel aan om ‘m er zo in te proppen





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Harm schreef:
Derde remlicht:
Ik heb nu ook zo’n 3e remlicht gekocht, maar hoe heb je de stroomvoorziening voor elkaar gekregen? Op de unit zitten 2 kleine pennetjes, waar een stekker op hoort (die er natuurlijk niet kant-en-klaar zit)
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
top gedaan harm staat erg goed
Ik heb nu ook zo’n 3e remlicht gekocht, maar hoe heb je de stroomvoorziening voor elkaar gekregen? Op de unit zitten 2 kleine pennetjes, waar een stekker op hoort (die er natuurlijk niet kant-en-klaar zit)
Kwestie van in de unit een paar draadjes solderen aan de metalen strips die erin zitten





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Harm schreef:Ik heb nu ook zo’n 3e remlicht gekocht, maar hoe heb je de stroomvoorziening voor elkaar gekregen? Op de unit zitten 2 kleine pennetjes, waar een stekker op hoort (die er natuurlijk niet kant-en-klaar zit)
Kwestie van in de unit een paar draadjes solderen aan de metalen strips die erin zitten
Done
Ik heb ook de 4 klemmetjes waar een torx-schroef doorheen steekt, weggeknipt. Als ik het goed had gezien, moeten deze in een (niet-aanwezige) uitsparing vallen. Nu nog een gaatje in de lijst boren en de draad wegwerken
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Citrophile schreef:Harm schreef:
Vandaag heb ik een toerenteller van de gesloopte 24v in mijn klokkenspel geschroefd, en dat werkt uiteraard meteen!
Werkt de olietemperatuurmeter ook?
Toch ff uitsluiten… Die heb je er niet zelf bij geknutseld, die thermometer? Dus ik kan zo’n klokkenspel er ook inzetten? Alleen nog ff zien te vinden dan…
Waar heeft je startmotor nou precies last van, Harm? Intussen weet ik heel wat meer van startmotoren, dus misschien kan ik een helpende hand bieden?
Groetjes Erik!
Zo;n compleet klokkenspel zal wel niet werken als je ‘m in een 16v schroeft he ?
Ziet er allemaal erg mooi uit Harm, vooral je feun voor de achterbank
Die heb je er niet zelf bij geknutseld, die thermometer? Dus ik kan zo’n klokkenspel er ook inzetten? Alleen nog ff zien te vinden dan
Ik heb alleen de toerenteller (met het extra metertje erin) over geschroefd van het andere klokkenspel. Als je zo’n ding weet te vinden, kun je ‘t er zo in prutsen. Maar… alleen de 24v’s hebben dat, en ik denk wel dat je er dan een van een type 2 moet hebben, niet van een type 3. type 3’s hebben namelijk weer andere (airbag) lampjes rond de toerenteller zitten.
Harm schreef:Die heb je er niet zelf bij geknutseld, die thermometer? Dus ik kan zo’n klokkenspel er ook inzetten? Alleen nog ff zien te vinden dan
Ik heb alleen de toerenteller (met het extra metertje erin) over geschroefd van het andere klokkenspel. Als je zo’n ding weet te vinden, kun je ‘t er zo in prutsen. Maar… alleen de 24v’s hebben dat, en ik denk wel dat je er dan een van een type 2 moet hebben, niet van een type 3. type 3’s hebben namelijk weer andere (airbag) lampjes rond de toerenteller zitten.
uhm.. euh… type 3 ?












































Totaal aantal Berichten: 27962
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Na 97
Technische zijn er toen nog wel wat veranderingen ondergaan.
Qua uiterlijk maakt het niet zo heel veel uit. Hoewel de laatste modellen wel een iets grotere double chevron hadden volgens mij
Het klokkenspel van de type-1 was volledig uit elkaar te halen, ik neem aan dat het voor de type-2/3 niet veel anders is. Dus toerenteller (met olietemperatuur) overzetten, en met een beetje mazzel klikt het zo in elkaar! Anders moeten er misschien wat draadjes opnieuw getrokken worden, maar het signaal komt op het klokkenhuis binnen. Tenminste, dat neem ik aan, gezien de wagen van Harm welgeteld 5 dagen later dan die van mij uit de fabriek is gerold…
Groetjes Erik!
yeps, er zit blijkbaar al het juiste type sensor in het blok, en dat signaal komt op de juiste plek aan in het klokkenspel. Da’s bij de type 1 van 1993 waar we dat ook hebben geflikt ook het geval
Goed, na 3 weken BX rijden is de XM weer op de weg.
Het begon met een brandend acculampje, in combinatie met zoemende relais en uitvallende elektronica. Omdat de multimeter op de accu geen vreemde waarden liet zien, hadden we een stukke dynamo snel uitgesloten. Ik kon ook met brandend lampje gewoon van breda naar Den Bosch rijden.
Eerst was het elektrisch deel van het contactslot verdacht, dus dat vervangen. De oude was erg ingesleten, dus dat kon het wel eens zijn. Niet dus.
Toen bleek dat het zoemende relais werd beinvloed door rommelen aan een stekker op het zekeringenbord. Dus zekeringenbord vervangen. Ook geen succes.
Toen na veel meten en denken nog maar eens de multimeter op de accu gezet. En verrek, nu laadde ie niet meer bij! Dus, dynamo eruit geprutst. We wilden er even de dynamo van een type 1 sloophok op hangen, maar die bleek niet te passen. Verschil zit ‘m blijkbaar in de motorsteun.
Dus in allerijl naar een dynamoreviseur gegaan, waar ze zomaar een gereviseerde hadden liggen. Die erop geprutst, en warempel, alles werkte weer!
Toch wel weer fijn om dagelijks (op gas!) in de XM te rijden…
Meteen maar even olie, -filter en automaatbakolie ververst, dat zat er allemaal alweer 17.000 km in.