Ooh dat ding! Nu weet ik ook waarom die contactsleutel eruit was van het sloophok. Wanneer gaat die BX? Stond er gister nog zielig op de buik liggend bij.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Afgelopen weekend was volgepland met meetings die redelijk ver weg waren, dus heb ik eens getest hoe zuinig het hok kan zijn.
Dus heb ik vrijdagmiddag in Breda goedkoop (55,9 ct) getankt. Zaterdag moest ik naar Berlikum in Friesland, zondag naar de BXclub meeting in Wateringen bij Den Haag. Dus heb ik deze hele tank lange ritten gedaan, waar mijn woon-werkverkeer niet heel gunstig is door een kwartier door de stad rijden en een kwartier over de N65.
De hele ritten heb ik op de cruise control gereden, en elke keer precies vastgezet op de maximumsnelheid. De verbruiksmeter gaf bij 120 constant zo’n 1 op 10 weer. Ergens op de terugweg vanuit Friesland heb ik de boordcomputer gereset, die kwam bij de tankbeurt vandaag op een gemiddelde van 10,3 l/100 km.
Na 880 km op gas, ging er 115 liter in de tank. Gemiddeld 1 op 7,65 dus. Ik durf dus wel te stellen dat het onmogelijk is om met een XM V6-12v automaat een verbruik te scoren dat ook maar een beetje in de buurt van de 1 op 10 komt.























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
ik haal bij autosnelwegritten, 580 km met een tank en dan gaat er 68 à 69 liter bij in een tank van 100 liter,waar normaal 80% ingaat,dus 80 liter.
Als ik rij, zoals in mijn filmpje,dan haal ik amper 400 km met een gastank.

























Totaal aantal Berichten: 6338
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Mijn eenmalige record is 1 op 10,7, constant 120 op de cruise control op lege wegen. Normaal haal je dat nooit.
Groet,
L




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Ik ben al blij met 1 op 8,2!
Dat is tot nu toe mijn record. Nu is mijn blok niet helemaal in orde dus dat heeft er ook mee te maken EN ik sta natuurlijk elke dag in de file dat is ook niet heel positief voor het verbruik.
Dit alles op benzine ops:













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Ik rij op benzine al 30.000km gemiddeld bijna 1 op 10 hoor. Meestal netjes op/ietsie boven max-snelheid, soms af en toe de V6 uitlaten he
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005












































Totaal aantal Berichten: 27962
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Rogier Verhoef schreef:Ik rij op benzine al 30.000km gemiddeld bijna 1 op 10 hoor. Meestal netjes op/ietsie boven max-snelheid, soms af en toe de V6 uitlaten he
Ook een 12 klepper?
Of heb je misschien een 24v?
Denk dat daar zeker wel verschil in zit qua verbruik
Arjan Verkade schreef:Rogier Verhoef schreef:Ik rij op benzine al 30.000km gemiddeld bijna 1 op 10 hoor. Meestal netjes op/ietsie boven max-snelheid, soms af en toe de V6 uitlaten he
Ook een 12 klepper?
Of heb je misschien een 24v?Denk dat daar zeker wel verschil in zit qua verbruik
De 60 graden 24v is zuiniger dan de oude 24v en ook zuiniger dan de 12v.
Ik haal 1:11 tot 1:12 op lange afstanden. 80% snelweg berg en dal; gem. snelheid 100 kph en 20% langzaam verkeer met veel stoplichten.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Zie onderschrift: V6 uit 1996—> “gewoon” de V6-12v met 4HP18 automaat. En een lekkend stuurhuis want ik wilde per se Diravi en heb daarom een V6 ipv een TCT gekocht ops:
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Vandaag maar eens een poging gedaan om de ABS-storing die er af en toe inpiept weg te krijgen. Zo af en toe, meestal als ik na een lange rit in de file of stad kom, springt de ABS in storing.
Na uitlezen bleek elke keer dat het storing 24 was die steeds terugkomt, LA wielsensor dus. En da’s een bekende, bij een andere XM bleek dat te komen doordat de draad van de sensor inwendig compleet vergaan was. Toevallig ook de draad die daar vlakbij de uitlaat hangt…
Bij mij is nu dus ook de draad van de sensor vervangen, dus ik ben erg benieuwd of de storing nu echt weg is.
De ABS werkt als het lampje uit is, hoor
Qoutje van Evert.
Succes met het verhelpen van de storing. De nieuwe draad wel ff ergens anders langsleggen.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
ehm quote? Ik snap dat de ABS werkt als het lampje uit is ja… da’s redelijk logisch zelfs.
Evert had ABS in zijn CX gebouwd, maar dat werkt alleen als het lampje uit is.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Da’s vrij normaal bij een ABS systeem?
En jawel, de XM heeft sinds vandaag weer een verse APK!
Even had ik er een hard hoofd in; het stuurhuis lekte nogal. Daarom hebben we maar eens een flesje LeakLock bij de LHM gedonderd, onder het motto “baat het niet dan schaadt het niet”. Maar warempel, het bleek echt minder te gaan lekken!
In ieder geval lekte ‘t niet teveel voor de APK. Wel moest er eerst een handremkabel vervangen worden en een stuurkogel had erg veel speling. Verder weinig bijzonders eigenlijk.
LeakLock kan ik dus voor iedereen aanraden die lekkages heeft. Het werkt voor alles: LHM, olie, achterkleppen… en misschien ook wel voor lekke banden.
Nu dit achter de rug is kan ik weer eens wat onzinnigere dingen gaan doen: luxe kentekenplaten en dat soort gein.