











































Totaal aantal Berichten: 27961
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké, dat is ook wel nodig bij die automaten
Nou, ik hoop dat je XM wat beter commentaar krijgt dan de C6 laatst in de AW…. die zou teveel deinen…. Pffttt, bij AW willen ze alleen maar straf afgeveerde Duitse sjappiebakken zien
Hey Harm,
Kickuh dat je in klokje rond mag.
Ik, uhhh wij hebben daar ook een keer in gestaan met de Xantiagekte haha.
Ik hoor wel wanneer je erin staat.
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Afgelopen zondag ben ik ermee naar Zuid Frankrijk gereden. In m’n eentje (gelukkig niet in m’n eendje!), 11 uur rijden. Bij Tilburg de cruise control erop, en eigenlijk alleen rond Parijs en Lille zonder cc gereden. Airco aan, muziekje erbij, genieten!
Na 914 km moest ik echt gas tanken, hoewel ie nog niet helemaal leeg was. Er ging immers maar 112 liter in. Dat is wel meteen een record: 1 op 8,11! Ook een record was de gasprijs: 81 cent per liter. Fransen zijn een beetje bang voor LPG denk ik, de stinkende dieselaars!
Gisteren kwam ik weer terug, wederom na 1100 km waarvan 90% op de cruise control. Dit keer was ‘t file rond Parijs, en dan is de automaat wel weer heel fijn. De automaat die ‘t overigens opvallend goed blijft doen na de aandrijfaswissel.
De airco deed ook goed z’n werk, ondanks dat de elektrokoppeling van de aircopomp rondom nat is van de eruitgelekte contrastvloeistof. Zal wel een keer gevuld moeten worden binnenkort.
Wat me trouwens dit keer erg opviel: die Fransen lijken ineens erg verslaafd te zijn aan hun linker knipperlicht. Rijden op de linker rijstrook, en blijven constant knipperen. Ook als ze er al rijden zonder knipperlicht, en ik kom eraan, gaan ze ineens links knipperen. Vaak blijven ze zelfs links knipperen als ze naar rechts aan het gaan zijn.
Nou kwam ik dat voorheen ook wel eens tegen, maar vrij sporadisch en alleen bij oude mensen. Dit keer lijkt ‘t echt een soort nationale bezigheid geworden te zijn.
Ook viel ‘t me op dat Fransen niet rechts willen rijden. Blijven kilometerslang links hangen, of op de middelste rijstrook als het er drie zijn. Ze rijden ook erg netjes, bijna als mietjes. Qua snelheid dan. Ik heb de hele rit 134 op de gps als cruise controlsnelheid aangehouden, en ben eigenlijk geen enkele keer echt voorbijgezoefd en zelfs maar amper ingehaald.
Wat ze missen op de Péages maken ze dan weer goed op alle andere wegen: lekker inhalen, duwen en te hard rijden blijft toch vrij normaal.
Tot slot viel me ook nog op dat Fransen geen constante snelheid kunnen houden. Omdat ik op de cc reed, viel dat natuurlijk extra op.
Kortom: rare jongens, die Fransen!
Harm schreef:
Kortom: rare jongens, die Fransen!
Dat hadden de romeinen een tijdje geleden ook al eens ondervonden. Het is allemaal herkenbaar trouwens.
Hmm…interessant, dat Franse verkeer.
Mag ik vragen hoeveel je kwijt was aan alle tol, per richting?
Ik las gister een tabel met prijzen en werd er niet vrolijk van.
Dat mag je wel vragen, maar ik weet ‘t niet… gewoon iedere keer creditcard erin gestopt en heel hard weggereden. Maar ik denk voor een enkele reis al gauw 50 euro.
Harm schreef:Dat mag je wel vragen, maar ik weet ‘t niet… gewoon iedere keer creditcard erin gestopt en heel hard weggereden. Maar ik denk voor een enkele reis al gauw 50 euro.
Laatst een keer gekeken wat Toul-Peripignan kost. Ong. 60 EUR enkele reis. Nja, eenmaal op de Peage is het normaal gesproken altijd wel lekker doorrijden.






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Hmm.. Jouw ervaring met de Franse tolweg die deel ik niet. Ik kan me herinneren toen ik (een jaar of 7 geleden) over de tolwegen naar Spanje reed dat men reed als idioten. We begonnen met netjes 130 km/u rijden en toen werden we continu ingehaald. Langzaam gingen we steeds harder rijden, maar we bleven maar ingehaald worden. Totdat we rond de 200 km/u reden ops: en zelfs toen werden we nog regelmatig ingehaald.
Dat knipperlicht naar links was wel handig. Als wij aan het inhalen waren en er reed iemand voor ons die veel langzamer ging dan hoefde we alleen maar even dat knipperlicht naar links aan te zetten en de auto voor ons ging meteen aan de kant. Sterker nog, als iemand aanstalten maakte om in te gaan halen schoot diegene snel weer terug als wij ons dreigende knipperlicht ontstaken
Ik vond het echt weer wennen om na de vakantie weer in Nederland te rijden, waar men echt verslaafd is aan rijden op de linkerbaan. Want stel je voor dat je je plekje kwijt raakt en even op de rechterbaan moet blijven
Eveneens ben ik tevens ook.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Ja, je kunt echt merken dat ze veel meer controleren in La France dan vroeger - en vooral de combinatie met een puntenrijbewijs heeft de gemiddelde Fransoos echt anders doen leren rijden.
Vroeger werd je idd aan alle kanten voorbij gesjeesd als je zelf “netjes” 140 reed. Renaultje 5 GT, Peug 205, klein of niet, scheuren maar.
Nu haal je met 140 bijna iedereen in. Alleen de berijders van BMW 7 en dergelijke lijken niet bang te zijn voor hun scheurbewijs. Ervaring van mij: zo’n 10-20 km/u te hard is alleen opletten op camera’s (aangegeven door borden 750m tevoren ). Harder betekent achter ieder viaduct risico tot staandehouding: weg tijdwinst en euros.
Oh ja: enkele reis Lille - Orléans is ongeveer EUR 25 aan tol.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Ik ben op de terugweg vorige week ook meerdere malen geflitst
Ben benieuwd naar de kosten… Fransen rijden idd vele malen rustiger dan jaren geleden.
Ik kan me herinneren toen ik (een jaar of 7 geleden) over de tolwegen naar Spanje reed dat men reed als idioten
Dat is er de laatste paar jaar wel uitgeramd met controles en puntenrijbewijzen inderdaad, maar nu durven ze niks meer en rijden ze helemaal als mietjes.
Staan er in Frankrijk ook veel flitspalen?





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Meer mobiele flitscontroles…...Laseren en je dan achtervolgen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002




















Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
De auto voor mij werd idd van de weg geplukt. Nederlandse auto met een dame achter het stuur. Ik vreesde heel even dat ik zelf het bokje was.