1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
zoektocht naar een cx .. ?
erwt
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 19-04-2004

- Xantia 1.6 Allure
Gepost: 13 maart 2007 02:07 PM

Ik loop al een tijdje met het idee dat ik een mooie oude citroen wil aanschaffen. Eerst wou ik een DS wat in mijn ogen een geweldige auto is. Echter ze worden steeds ouder, steeds roestiger en steeds duurder. Als ik ooit een leuke baan hebt dan komt er wel een DS.
Toen gedacht aan een HY en die omtoveren naar een camper a la patje. Maar Patje reacties op mijn vraag of een HY een leuke auto is bracht mij aan het nadenken: een HY blijft om onderhoud schreeuwen.

Dan blijft er wat mij betreft maar een geweldige klassieker over: de CX. Eerst vond ik de 2e serie het mooist, maar na de meeting bij CitroVille vindt ik de 1e serie toch mooier. De CX is niet heel duur en er zijn nog leuke exemplaren te vinden voor niet heel veel geld.

Wat wil ik?
Het liefst een CX 2000 Super of iets wat daar op lijkt. De auto moet belastingvrij zijn. Een mooi bruinachtig interieur en een soort gelijke lak. Er mag iets werk aanzitten, maar de 1e paar jaar moet ie toch vrijwel normaal kunnen rijden zonder al te duren onderhoud grapjes. Budget is maximaal 3.000 euro’s. Het liefst minder zodat er nog wat over blijft voor onderhoud ed.

Mijn vraag:
Waar kan ik het beste zoeken? Heb Marktplaats, Speurders en alle andere autosites afgezocht. Er zit wel wat tussen, maar nog geen echte klik ..

Waar moet ik rekening mee houden? Natuurlijk roest en subframe, maar wat zijn nog meer de valkuilen?

Kortom .. help mij op weg naar mijn eerste echte klassieker ..

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 13 maart 2007 02:24 PM
  [ # 1 ]

Voordat ik ga antwoorden. Hoe wil je de auto inzetten? En waar komt deze te staan, binnen of buiten?

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
erwt
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 19-04-2004

- Xantia 1.6 Allure
Gepost: 13 maart 2007 02:32 PM
  [ # 2 ]
T(h)ijs schreef:

Voordat ik ga antwoorden. Hoe wil je de auto inzetten? En waar komt deze te staan, binnen of buiten?

Hij wordt bedoeld als hobby auto, maar aangezien we geen andere auto hebben zal hij (of zij) ook normaal gebruikt worden. Helaas heb ik niet de beschikking om hem binnen te zetten, maar ‘s winters kan hij wel in een stalling staan. Ik vind het wel jammer dat ie niet binnen kan staan maar dat is niet anders.

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 13 maart 2007 02:45 PM
  [ # 3 ]

Kijk. Op zich is een 2000 Super zoals ik em heb dan ideaal qua techniek. Kan niks aan kapot en loopt als een tierelier op LPG.

Alleen het feit dat ie niet binnen kan staan is toch wel nadelig. Vooral de serie1 moet gewoon binnen of onder een carport staan anders is het kapitaalvernietiging imho. Als ik nu kijk naar die van mij, heeft in Spanje rondgereden en daarna bij Waterman in de verwarmde garage gestaan. Daar kwam ze vrij ongeschonden uit. Toen heb ik er een jaar mee rondgereden en daar ging ze toch wel vrijhard van roesten op de plaatsen waar vocht blijft staan.

In die zin heb ik het advies van iedereen destijds in de wind geslagen door dr gewoon buiten te laten staan maar ik kom daar nu echt van terug. Ik ga deze ook enkel restaureren of een andere kopen als ze binnen kan staan.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
erwt
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 19-04-2004

- Xantia 1.6 Allure
Gepost: 13 maart 2007 02:47 PM
  [ # 4 ]

tja, dat is met alle oude citroen’en zo .. een ds, gs, 2cv, etc die roesten gewoon heel hard weg. En ik heb simpelweg geen beschikking over een garage of carport dus wordt het vrij moeilijk.

Wat wel zou kunnen is bij mn ouders stallen, maar dan moet ik steeds met de bus/fiets om in de cx te rijden dus dat is ook niet handig.

hmm .. moet er maar een nachtje over slapen ..

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 13 maart 2007 03:01 PM
  [ # 5 ]

Tja, dan zou ik er geen kopen imho. Ook al zijn er mensen die daar anders over denken Smile

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 13 maart 2007 03:10 PM
  [ # 6 ]

Dan iig geen serie 1. Serie 2 is dan misschien nog te overwegen, [overdrijfmodus]met een antiroestbehandeling en evt laswerk elke 2 jaar als ingecalculeerd normaal onderhoud [/overdrijfmodus] Wink

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 13 maart 2007 03:20 PM
  [ # 7 ]

Als je een serie 1 goed laat behandelen roest die ook al een pak minder en zoek er beste een tussen de jaren 80-85 die roesten zelfs een pak minder dan een cx van 89?. Goed dinitrollen zou ik zeggen en dan moet dat te doen zijn…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 13 maart 2007 03:34 PM
  [ # 8 ]

Sja, je kent de geschiedenis van Thijs. Ik hoor tussen de regels door dat er wel budget is maar dat het ook weer niet te duur mag worden. Voor pakweg 3000 EUr zou ik zeggen dat je wel moet kunnen slagen, maar dan nog.. ik betwijfel of het kan lukken. Met name het goed houden: dinitrollen of niet, ik denk dat je er niet lang in zal slagen em mooi te houden zonder adequate stalling.

Overigens vind ik een CX wel een zeer smaakvolle keus Wink

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 13 maart 2007 04:25 PM
  [ # 9 ]

Je moet je ook niet al te bang laten maken hoor, gewoon een eenvoudige 2 liter (bij voorkeur alumotor) met een 5 bak kopen. Zorg dat je een harde auto koopt bijvoorbeeld in Frankrijk…
Goede antiroestbehandeling doen, en dit elk jaar goed bijhouden.

Wel moet je er rekening mee houden dat je wanneer je onderhoud doet, het grondig aanpakt. Dus geen koppeling vervangen zonder keerringen etc….

Niet iedereen is in de gelegenheid om een auto binnen te zetten (ik ook niet) maar dat wil nog niet zeggen dat je zo’n auto niet zou moeten kopen. Je zult alleen extra maatregelen moeten nemen. Met de huidige tectylmogelijkheden weet ik zeker dat je met de juiste behandeling zeker 10-15 jaar voorruit moet kunnen mits je met een gezonde basis begint. Wie dan leeft wie dan zorgt….
Gewoon doen, en genieten maar, dit in tegenstelling tot de mensen die het niet doen omdat ze denken dat de auto onder hun reet wegroest!

Oja en met het budget moet je met een simpele cx een heel eind kunnen komen!

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 13 maart 2007 04:35 PM
  [ # 10 ]
CEE-IKS schreef:

Gewoon doen, en genieten maar, dit in tegenstelling tot de mensen die het niet doen omdat ze denken dat de auto onder hun reet wegroest!

Oja en met het budget moet je met een simpele cx een heel eind kunnen komen!

Ik WEET dat de auto onder je reet wegroest Smile En de TS moet het ook zelf weten. Ik zeg alleen wat ik niet meer zou doen.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 13 maart 2007 04:44 PM
  [ # 11 ]

Ik WEET dat de auto onder je reet wegroest En de TS moet het ook zelf weten. Ik zeg alleen wat ik niet meer zou doen.

Dan denk ik toch dat òf de basis niet helemaal jofel is geweest, of dat je antiroestbehandeling te wensen over heeft gelaten….. een Cx roest echt niet weg in 1 jaar…..

Ik ben nu bezig met m’n 80’ er athena, maar geloof maar niet dat die de weg opkomt als ik 100% zeker ben van een goede roestpreventie.
M’n vorige 20 Pallas heeft zich ook redelijk goed gehouden in de 6 jaar dat ie buiten gestaan heeft, en daar heb ik vrijwel geen extra roestpreventie op gedaan…. de kwetsbare plekken ken ik inmiddels wel!

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 13 maart 2007 04:59 PM
  [ # 12 ]

Mijn exemplaar was ook niet helemaal jofel toen ik em kocht. Dat klopt. En als ze dan eenmaal beginnen met roesten dan is er geen stoppen meer aan. Mijn probleem is dat ik te lui ben om te gaan zoeken in Frankrijk. Dus dan kom je aan 6000-8000,- NL import exemplaren, dus dan moet ie ook binnen staan om 15 jaar mee te gaan.

Maar er even vanuitgaande dat ze dan toch niet zo hard roesten. Budget is 3000,-. Dinitrol behandeling kost 700,- bij Gosliga. Blijft er 2300,- over voor de auto. Daar kun je er zelf wel een voor gaan kopen in Frankrijk, in Nederland vind je weinig voor dat geld. Enige nadeel is dat je dan wel op zoek moet Smile

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 maart 2007 05:54 PM
  [ # 13 ]
T(h)ijs schreef:

Mijn exemplaar was ook niet helemaal jofel toen ik em kocht. Dat klopt. En als ze dan eenmaal beginnen met roesten dan is er geen stoppen meer aan. Mijn probleem is dat ik te lui ben om te gaan zoeken in Frankrijk. Dus dan kom je aan 6000-8000,- NL import exemplaren, dus dan moet ie ook binnen staan om 15 jaar mee te gaan.

Maar er even vanuitgaande dat ze dan toch niet zo hard roesten. Budget is 3000,-. Dinitrol behandeling kost 700,- bij Gosliga. Blijft er 2300,- over voor de auto. Daar kun je er zelf wel een voor gaan kopen in Frankrijk, in Nederland vind je weinig voor dat geld. Enige nadeel is dat je dan wel op zoek moet Smile

Toen ik die Cx kocht, was ie kogel hard. Ik heb em ( volgens mij dan hé. Rolling Eyes ) meteen op de meest gangbare en bekende plaatsen helemaal volgejankt met ML, dinitrol en andere anti-roest bende. Dat heb ik ook wel herhaald. Die auto stond, zoals je al schreef, altijd in een verwarmde garage, en heeft eigenlijk nooit pekel gezien. En toch ging ie rotten…..  Evil or Very Mad ik denk dat die Cx’en van die bouwjaren toch wel van pisbakkenstaal inelkaar gebeund zijn. Buiten laten staan en afwachten is volgens mij dan ook geen optie Confused

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 13 maart 2007 06:01 PM
  [ # 14 ]

Inderdaad. Ding zat vol met tectyl maar toch issie op de volgende plekken gegaan:

- dorpels van binnenuit
- voorschermen vooral rond het rubber wat wielkast afsluit
- voorruithoekje
- achterschermen tussen scherm en bumper
- achterkant achter de achterbumper
- accubak

De voetenbakken zijn gelukkig nog keihard. Maar met mn volgende CX wil ik dat gekloot niet meer. Gewoon lekker binnen in een verwarmde garage Smile

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 maart 2007 06:08 PM
  [ # 15 ]
T(h)ijs schreef:

Inderdaad. Ding zat vol met tectyl maar toch issie op de volgende plekken gegaan:

- dorpels van binnenuit
- voorschermen vooral rond het rubber wat wielkast afsluit
- voorruithoekje
- achterschermen tussen scherm en bumper
- achterkant achter de achterbumper
- accubak

De voetenbakken zijn gelukkig nog keihard. Maar met mn volgende CX wil ik dat gekloot niet meer. Gewoon lekker binnen in een verwarmde garage Smile

Dus, sparen en eerst een huis met garage met Cv, en dán pas een nieuwe CX!  Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook