
























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ha Leo, ruem heb ik al strakker gezet, zit prima, op de Voorjaarsrit nog gecheckt door enkelen.
Of bedoel je niet hoe strak ie zit?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Blowermotor eruit halen is gewoon de bouten uit het schutbord draaien en de motor naar voren trekken neem ik aan?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
De snaar van de hydrauliekpomp moet wel behoorlijk strak staan hoor. En het is simpel om te zien wie de boosdoener is: je ziet toch vanzelf tijdens het “krijsen” welke riem er slipt? Bv. de hydrauliekpomp stopt dan even met draaien.

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Dat is dus het gekke. Ik zie niets slippen.
Het gekrijs treedt alleen op bij starten. Een koude start betekent meer en langdurige herrie (seconde of 5) dan een warme start (pieiep). Bij optrekken, accellereren: geen krimp. Dit in tegenstelling tot mijn eerdere bericht.
Als er een riem te slap zou staan, zou het dan niet constant moeten optreden? Omdat het alleen optreedt bij starten denk ik direct aan een hydraliekpomp die vanuit stilstand druk moet opbouwen en daar moeite mee heeft, maar desondanks de riem wel rond krijgt. Dan zou het gejank dus vanuit de pomp moeten komen, geen idee of dat überhaupt kan.
Morgen op Citromobile ook maar eens wat advies inwinnen.
Verder nog geen tijd gehad om de blowermotor uit te bouwen. Wassen van de auto had net wat meer prioriteit.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Anders gewoon ff de riemen eraf halen en dan een koude start maken en luisteren of ie piept, zo kom je iig tot de riem/item wat de piep veroorzaakt en kun je van daaruit verder zoeken.
Mark
CX 2000 pallas ‘78





























Totaal aantal Berichten: 10580
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je dynamo draait het zwaarst vlak na het starten omdat die snel de accu weer vol wil hebben.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.


























Totaal aantal Berichten: 7609
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Oh wacht eens - ik heb ooit met de DS in een piepklien dorpje in Oostenrijk gestaan met een dynamo met uitgelopen lagers. De locale garage heeft dat gerepareerd - en toen had ik opeens een hele dure wintersportvakantie. Maar het verschijnsel was (achteraf gereconstrueerd) dat de dynamo na start eerst even niet wilde lopen - en daarna weer los kwam. Totdat die dus niet meer los kwam ... Een keer iemand anders laten starten en zelf met een goede lamp onder de kap kijken of de dynamo wel meteen mee begint te draaien?

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
De dynamo draait meteen mee.
Gisteren op Citromobile Dibert nog even gesproken. De riem van de hydrauliekpomp zou eigenlijk niet ingeduwd moeten kunnen worden. Nou staat ie strak maar ik kan hem wel licht induwen. Daar dus eerst maar eens kijken.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)


























Totaal aantal Berichten: 7609
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Op zich mooi - je dynamo is dus niet gaar. Succes met het verder zoeken.

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Toch de CX maar weggebracht. De kachelradiateur (snif snif) en blowermotor (reutel) vertonen nu ook kuren. Kan meteen die sopraan onder de motorkap vandaan gehaald worden want daar kwam ik niet uit. Hopelijk vandaag klaar, zal zo eens bellen. In ieder geval weer 2 jaar APK, zag ik net op http://www.rdw.nl.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)


























Totaal aantal Berichten: 7609
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Wat is dat toch met die radiateuren? Zolang de waterafvoer van de luchtinlaat op de motorkap niet verstopt is, worden die radiateurtjes toch niet nat. Zouden ze van binnenuit doorroesten? Nou ja, mooi dat je weer twee jaar APK hebt.

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Het bleek een lekje in een koelslang te zijn. Schijnbaar veroorzaakte de op de warme motor druppende koelvloeistof de rare lucht die ik rook.
Blowermotor ook weer gefixt. Zaterdag ophalen, en weer zweven met een glimlach.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)


























Totaal aantal Berichten: 7609
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ook jammer - heb je niks meer te prutsen tijden het technisch evenement van de CX-club.

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Maar goed ook, ik ga zondag naar de youngtimerbeurs in Ulft.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)


























Totaal aantal Berichten: 7609
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Die staat ook in mijn agenda - maar ja, een mens kan niet overal tegelijk bij zijn. Veel plezier daar.