Totaal aantal Berichten: 199
- XM V6 3.0 exclusive LPG-G3
CX TRD2
Hallo CX-power,
Gefeliciteerd met je prachtige wagen! Het doet me deugd te zien dat ze weer op de weg komt en dat ze weer zo mooi is opgeknapt. Ik heb inderdaad twee jaar geleden ernstig overwogen jouw CX te kopen. Maar omdat ze geen airco had en de garage waar ik al acht jaar kom een tweelingzusje had staan met airco en beige leder i.p.v. zwart heb ik die gekozen. Die velgen had ik echter wel graag gehad. Daar passen tenminste nieuwe Michelin H-banden op, nietwaar? Zijn ze 15 of 16 inch?
Over de kilometerstand zou ik me ook absoluut geen zorgen maken. Mijn eerste CX TRD2 heeft het gered tot ruim 640000 km en zelfs toen liep de motor nog zo goed dat we hem hebben bewaard voor noodgevallen. Mijn huidige CX, het tweelingzusje dus, zit nu op 575000 km en loopt ook nog steeds uitstekend. Veel op duitse snelwegen rijden met 160 km/u bekomt TRD2’s blijkbaar zeer goed. Blijf wel op de koelvloeistoftemperatuur letten. Oververhitting kan fataal zijn. En de cilinderkop is een zwakke schakel. Die heb ik bij beide TRD2’s moeten laten vervangen.
Veel plezier ermee!
Dolf
Copyallright © dolfmoon
Haa die Dolf,
Volgens mij liggen er 15 inch onder. Dit is ook 1 van de redenen dat ik deze wilde hebben. De originele CX-velgen hebben een duurdere bandenmaat. En volgens mij kun je de banden van een XM-wiel zo overzetten.
Airco vind ik niet echt belangrijk voor een auto. Daarvoor heb ik elektrische A.R.K.O. (Clima-tronic is veel leuker, maar dat is niet origineel voor een CX.)
Zwart leer vind ik wel mooi bij de witte lak. En inderdaad stoorde ik me niet aan de kilometerstand. Ik wist dat de auto wel was goed onderhouden. Dat goede onderhoud bleek maar weer uit hoe de hydrauliekleidingen los zijn gekomen.
Over de cilinderkop is mij al het 1 en ander verteld. Maar ben ik nog niet van plan om al over de duitse autobahn te rijden. De CX heeft meer dan twee jaar stil gestaan, dus moet ie eerst weer rustig wakker worden.
Henderikus
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
ziet er goed uit , goed bezig
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Op verzoek van Freddy iets meer technische specificaties en dergelijke.
Het leidingwerk was een gepruts. Zelf ben ik er niet vaak genoeg bij geweest om te kijken hoe het in zijn werk ging, maar wel eens een opmerking gehoord over de CX. Normaal gaan de leidingen nooit goed los. Bij mijn CX is dit een keertje anders. Naar het schijnt zijn de leidingen goed behandeld en onderhouden. Verder ging het buigen van de leidingen wel goed, geloof ik. Wanneer alle leidingen die vervangen moesten worden, waren vervangen hebben we het systeem ontlucht.
Er zijn een stuk of wat gaten dicht gelast. Bij veel van de gaten was een brandmeester nodig. Voornamelijk was ik dat. De eerste keer was het gat wat in de linker voorste wielkast. Aan de binnenkant moest namelijk de bekleding er weg gehaald worden, want het werd daar gloeiend heet. Dan was het gat in de voetenbak aan de passagierszijde ook nog aan de beurd. Hier moest ook de bekleding van weg gehaald worden. De rest van de gaten was te doen met zijn tweeën.
Zelf kon ik verder met de elektrische contactjes in het motorruim. Deze heb ik allemaal nagelopen, geschuurd en in de vaselinespray gezet. De massapunten wat dus schroefdraad is, is in de kopervet gezet.
En ik kan nu melden dat de CX APK-gekeurd is en in de verzekering zit. Zaterdag halen we de CX op uit Borculo en komt ze in Surhuisterveen te staan. Dan kan ik zondag de auto schoonmaken, want de sporen van het Hemelvaartsweekend zitten er nog op.
Zondag bezig geweest met Evert van der Meer met het elektrisch. Relais van de koelventilator vervangen. De displaytjes gingen uit wanneer je het licht aan zette, nu branden ze altijd (wel op contact). De spiegeltjes zijn nu ook weer elektrisch verstelbaar. Hier was een draadje niet goed aangesloten bij de schakelaar. Mistlampen moeten nog ingebouwd worden.
Maandag de CX een beetje toonbaar gemaakt. De raamrubbers in de teflonspray gezet en de deurrubbers in de vaseline. De ramen aan de binnenkant met glassex behandeld.
Straks na schooltijd ff weer de CX netjes warm laten lopen. Vindt het blok vast wel fijn.
CX-power schreef:
Straks na schooltijd ff weer de CX netjes warm laten lopen. Vindt het blok vast wel fijn.
Als je er mee gaat rijden wel, niet stationair. Onbelast ronddraaien is funest voor de motor.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Oké, ja dat heb ik gister ook al te hooren gekregen. Voor het ermee rijden moet ik ff wachten tot morgen. Dan is Frank er weer en kan ie weer warmgereden worden.
Gister met de CX naar Herpt geweest naar de onderdelen uitverkoop.
Hieronder een kopie van het verslag uit het topic: “CX-Café”:
Met Evert hebben we afgesproken dat hij half acht bij ons zou zijn. Gezien hij drie auto’s op de oprit heeft staan, euhm, correctie: twee op de oprit en één in de garage, had hij er al om zeven uur uit moeten zijn en de buurt op zondagmorgen wakker moeten maken. Maarja, dat zou zo zijn geweest als hij de CX had gepakt. Dus is hij maar met een andere auto gekomen.
Na een bakje koffie bij ons te hebben gedronken zijn we de “dikke” diesel gaan gloeien. Het sleuteltje omdraaien en het was: “klikklik” Met de versnelling in de 1 en flink geschud met de auto wilde ze eindelijk starten. Kwestie van het asje van de starterskrans smeren (volgens onze HTS-er). Vrij in het begin ging het acculampje branden en bleef aan. Na wat metingen bleek dat de dynamo niet bijlaadde. Met pure geluk ging het lampje weer uit en konden we onze reis vervolgen. Dus van de week ook maar de dynamo uitelkaar halen en de koolborstels vervangen. Verder verliep de reis vlekkeloos.
Om negen uur hadden we bij Freddy en Marco afgesproken, maar dit werd dankzij het hierboven beschreven voorval ietsje later, namelijk half tien. In Voorst nog ff wezen tanken, omdat ik wist dat ik daar goedkoop diesel kon tanken. Vond het nog niet echt handig om al te beginnen met de goedkopere gasolie, gezien ik het rijbewijs nog niet heb. Hierna onze reis vervolgd naar Freddy en Marco in Zutphen.
Toen naar Herpt. Mijn Zus, Man! Met behulp van wat mensen in de omgeving vragen en een navigatiesysteem hebben we het gevonden. Het navigatiesysteem zei dat het in het dorp zelf was, maar het is inderdaad ergens buitenafgelegen.
Eenmaal aangekomen hebben we nog genoten van al het moois wat er nog was. Maar met mijn stomme kop heb ik geen klepje voor het asbakje gekocht, of een knoppenpanneeltje voor de airco die er toch niet in komt. Maar ondanks dat heb ik wel gevraagd of de hij een radiateur had liggen voor een turbo 2 diesel. En jahoor, ik ben weer een radiateur rijker. Verder hebben we nog genoten van de Brabantse gezelligheid/gastvrijheid. De koffie smaakte heerlijk bij de broodjes:)
Spelen met de hoogteregeling hoort niet, maar het is wle leuk, njaa…
Heb wel eens dat ik de CX weg zet in zijn laagste stand. Als de CX bijna op het onderste puntje is, schokt en kraakt de auto aan alle kanten. Tja, het veersysteem is 4 ton mee gegaan. Bestaat er geen manier om de poten te reviseren?

Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Als het is als de auto net de stoppen raakt misschien het werken van de carosserie/chassis vanwege het nooit exact vlak staan van de auto?
En anders de draagarmlagers voor of achter. De poten hebben niet zoveel te lijden lijkt me; bij de CX is worden alleen de veerkrachten opgevangen door de veerpoten en de rest door de draagarmlagers. Dat is anders bij de voorpoten van de BX met de McPherson ophanging. Die poten willen nog wel eens de geest geven. Ik heb het bij de CX nog niet gehoord.
CX-power schreef:Spelen met de hoogteregeling hoort niet, maar het is wle leuk, njaa…
Heb wel eens dat ik de CX weg zet in zijn laagste stand. Als de CX bijna op het onderste puntje is, schokt en kraakt de auto aan alle kanten. Tja, het veersysteem is 4 ton mee gegaan. Bestaat er geen manier om de poten te reviseren?
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
er bestaan inderdaad wel revisiesetjes voor veerpoten, maar dat heeft meer te maken met teveel olie gebruik.
als het gekraak van achter komt is de kans groot dat je draagarm lagers stuk zijn.
kun je controleren door de auto achter op te krikken en het hydraulisch systeem drukloos te maken (ontlastschroef op hd regelaar)
je moet de draagarmen dan heel makkelijk in de veerrichting kunnen bewegen, en er mag geen speling te voelen zijn.
het kraken van de carroserie zoals ernst beschrijft kan natuurlijk ook, maar dan denk ik dat het het een en ander verrot is in je chassis of bij de ophangpunten van de carrosserie.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Het is zo dat als ik de CX in zijn laagste stand zet, dan hoor je bijna op het einde een “klonk” achter vandaan komen en dan zakt ie nog een klein stukje. Er zit enige logica in dat de draagarmlagers versleten zijn.

Totaal aantal Berichten: 2355
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
CX-power schreef:Zaterdagmiddag vanaf drie uur:
- Hydrauliekleidingen vervangen.
- Weer wat gaten dicht gelast.
- Lampen verwisseld met niet-gele lampen. (komen er na de APK weer in)
- BBQ aangestoken.
Was een en ander aan het lezen.
Waarom niet laten zitten. Dit is toch geen afkeurpunt van een CX?
Gr. Arno
Ik heb van horen en zeggen dat de gele lampen een slechter lichtbeeld geven bij apk-controle.
De reflectoren zijn natuurlijk ook al zo,n 20 jaar oud ,dan kun je maar beter gewoon h4 monteren.
Gr Raymond
Het was een cx of niks

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
de mijne altijd laten keuren met geel, nooit een probleem geweest. er wordt niet zozeer naar de lichtsterkte gekeken alswel naar de hoogteafstelling.