122 van de 194
« Eerste  < Vorige 120 121 122 123 124 Volgende >  Laatste »
   
De SM van Waterman: is verkocht.
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 13 juli 2011 10:24 PM
  [ # 1816 ]

draaien uit een RVS as, ben je er voor altijd van af.

gr Mark

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 13 juli 2011 10:29 PM
  [ # 1817 ]

Kan je zo kopen dacht ik !!

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 13 juli 2011 10:36 PM
  [ # 1818 ]

kopen kan altijd nog, dat is geen sport, zelf maken geeft veel voldoening…

gr Mark

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43051
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 juli 2011 10:37 PM
  [ # 1819 ]

4 graag dan Mark Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 13 juli 2011 10:45 PM
  [ # 1820 ]

regel maar materiaal en een tekening…

gr Mark

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43051
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 juli 2011 10:47 PM
  [ # 1821 ]

Ik zal eens even gaan kijken wat ik kan vinden in de bak. Cool

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 13 juli 2011 10:51 PM
  [ # 1822 ]

Zeg, Uberbeun, ik weet dat dit cafépraat is, maar heb jij echt zó lang vakantie? Van begin juli tot eind september?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43051
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 juli 2011 11:23 PM
  [ # 1823 ]

Jups. Ik werk alleen nog aan mijn eigen wagens in die periode Cool

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9867
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 31 juli 2011 02:07 PM
  [ # 1824 ]

Volgens de RTA zijn tot juli 1973 stalen zuigers gemonteerd en daarna aluminium. Dit geldt zowel voor de ds als de sm. Je kunt de stalen zuigers vervangen door de aluminium, maar dan moet je wel de blokken monteren met een ononderbroken ring.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43051
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 31 juli 2011 03:49 PM
  [ # 1825 ]

Mijn auto is van januari 1974. Met stalen zuigers… Ik heb er net een goede gebruikte stalen zuiger ingezet die ik eerst gepolijst heb. Het hele zaakje gemonteerd en druk er op. Dicht. Cool

Daarna hebben we (pbuijsman en ik dus) de auto van z’n bokken afgehaald en gestart. Het duurde even voor de hoogteregelaars ontlucht waren en de auto omhoog kwam, maar na wat gymastiekoefeniningen met de handbediening van de hoogteregelaars kwam alles goed. De rijstanden kloppen weer, de hele handel corrigeert weer zoals het zou moeten én de hydraulische pomp slaat nog maar 1x in de 50 seconden aan als de auto stilstaat en de motor loopt. Dat was in de oude situatie zo’n 5 tot 7 seconden! Een enorme verbetering dus.

Kort samengevat:

- andere centrifugaal regelaar voor de diravi gemonteerd
- nieuwe hoogteregelaar vóór gemonteerd
- veercilinders gereviseerd ( zuigers gepolijst, nieuwe afdichtingen)
- remklauw links voor gereviseerd.
Morgen gaan we de boel afbouwen. Vandaag om 12 uur begonnen en om half 3 gestopt. Het is tenslotte vakantie Cool

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43051
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 31 juli 2011 06:45 PM
  [ # 1826 ]

Een kleine “how to” over de revisie van een veercilinder van de SM. Deze handleiding is ook goed bruikbaar voor DS modellen trouwens.

Eerst de cilinder uitbouwen. Daarna de cilinder in de bankschroef en de grote stalen ring losmaken met een flinke waterpomptang of ketting tang. Als je de ring los hebt krijg je dit te zien:

Dan verder met het demonteren van alle onderdelen uit de cilinder:

Je hebt nu de zuiger, de teflon afdichting, het rubber wat de teflon ring aandrukt, de stalen opsluitring, de stalen ring die de zaak aandrukt.
De zuiger vertoont na 200.000 km nogal wat krasjes en slijtagesporen.

Die kun je er uit polijsten met de polijstschijf op de boormachine. Ik gebruik geen schuurpapier, daar waren de krassen te ondiep voor. Maak de zuiger heel goed schoon.
Nu ga je de zuiger polijsten:


Na goed polijsten krijg je een als nieuwe zuiger:

Nu gaan we monteren:
Eerst de teflon ring op de zuiger.

Dan de rubber aandrukring daar weer op

Nu schuif je de zuiger weer in de cilinder en monteer je de vilten ring in de stalen opsluit ring.

Daarna zet je de boel weer vast:


En klaar, één verse cilinder!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43051
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 31 juli 2011 06:58 PM
  [ # 1827 ]

Revisie van een remklauw van een SM of DS:
Bouw de remklauw uit.

Klem de klauw in de werkbank en verwijder de leiding die links en rechts met elkaar verbind. Hierna maak je de 4 bouten los waarmee de 2 helften van de remklauw tegen elkaar gehouden worden.

Nu heb je de remklauw in 2 delen.
Pak één helft en verwijder de remzuiger. Dat kan op 2 manieren: of de helft op een stuk hout te slaan met de zuiger naar beneden wijzend. Zo komt de zuiger los, of door één leiding-ingang af te sluiten en op de andere luchtdruk te zetten.
Nu heb je de zuiger uit de klauw en zie je één afdichtrubber en één vilt ring zitten:

Haal beide ringen uit de klauw:

En maak de boringen en groeven goed schoon. Vet de nieuwe rubberen afdichting goed in en plaats hem in de remklauw en daarna de nieuwe viltring:


Nu de zuiger. Beoordeel of de zuiger goed is en geen pitvorming of diepe krassen vertoont. Is de pitvorming te erg, gooi de zuiger dan gewoon weg en haal een ander. Geen pitten, maar wel slijtage sporen? Polijst de zuiger:

Nu kan de zuiger terug in de klauw. Dit kan wat lastig gaan. Vet de zuiger in, en druk hem met een draaiende beweging in de remklauw. Het kan nodig zijn de zuiger een tikje met de plastic hamer te geven:

Hierna de andere helft van de klauw en de klauw weer samenbouwen en in de auto zetten:

Klaar!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 31 juli 2011 07:28 PM
  [ # 1828 ]

Mooie duidelijke verslagen!

En lekker bezig geweest natuurlijk Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43051
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 31 juli 2011 07:41 PM
  [ # 1829 ]

Centrifugaalregelaar:

Het reviseren van de centrifugaalregelaar van de sm is een lastig onderwerp. Veel meer dan het vervangen van het afdichtrubber kan eigenlijk nog niemand, tenminste niet in Nederland. De zuiger en de boring van die zuiger zijn tot op een duizendste millimeter nauwkeurig op elkaar geslepen en niemand durft het aan om daar wat aan te doen, terwijl daar wel behoefte aan is. Als de zuiger en de boring verslijten, zoals bij mijn sm en bij de sm van Bogaard77 het geval was, krijg je een gigantische inwendige lekkage.
Bij mijn auto stroomde de LHM bijna net zo hard uit de lekleiding van de regelaar als dat het er met 150 bar ingeduwd werd. Conclusie: regelaar versleten.
Dus, een andere regelaar gehaald. Dat klinkt makkelijker dan het is. Niet veel mensen hebben dat ding los liggen en als je er een vind is ie meestal gaar.
Ik had mazzel. Een kennis van mij had er 2 liggen en ik heb een testbankje gemaakt om te kijken welke er ok was. Die heb ik meegenomen en geheel uit elkaar gehaald ter controle.

Vervolgens is er één rubber belangrijk:

Dat rubber zorgt er voor dat er geen LHM in je versnellingsbak komt. Is dat rubber gaar en komt er LHM in je bak dan wordt de bak olie te dun, smeert niet meer en dan gaat de bak écht stuk.
Ik heb een mooi rubbertje gezocht en dat er in gezet.
Vervolgens alle onderdelen schoongemaakt en de boel weer in elkaar gezet:

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 31 juli 2011 08:05 PM
  [ # 1830 ]

Goed bezig! (Lekker hè, beunen in je vakantie!)

Citroen!

Profiel  
 
 
122 van de 194
« Eerste  < Vorige 120 121 122 123 124 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook