Wederom een voorbarige reactie wup; merkbaar is er met de motor niks aan de hand; ze heeft genoeg power en loopt als een zonnetje. Het enige wat niet goed is, is dat ze overmatig rookt. Afgezien daarvan staan er nog maar 170 duizend originele kms op de teller. Ik wil dus de oorzaak hiervan zien te vinden, dit oplossen en vervolgens de koppeling en distributie vernieuwen. Als ik het blok niet hoef te reviseren, dan is mij dit alleen maar liever.
Animal triste post coitum















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Wat voor kleur heeft de rook?
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
met die kmst en deze klacht zou ik nie miepen..
blok eruit,, open ,even de cilinders ophalen ,nieuwe zuigerveren erin , lagers ed plaatsen, dichtschroeven..en de kop van nieuwe seals voorzien..
hoppa klaar issie ,kan weer 3 ton scheuren
mvgr wupke














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Na 170.000 km kan die motor eigenlijk niet gaar zijn. Gewoon eerst rustig een diagnose stellen, dan een plan maken.
Zomaar de boel uit elkaar trekken omdat ie beetje rookt lijkt me te voorbarig. Je doet net of 170.000 km fataal kan zijn!
Als jij je kut vloet, en het benauwd hebt ga je ook naar de dokter voor een diagnose en vraag je toch ook niet om een hartransplantatie of nieuwe hartklep??? Eerst kijken dus!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:Na 170.000 km kan die motor eigenlijk niet gaar zijn. Gewoon eerst rustig een diagnose stellen, dan een plan maken.
Zomaar de boel uit elkaar trekken omdat ie beetje rookt lijkt me te voorbarig. Je doet net of 170.000 km fataal kan zijn!
Als jij je kut vloet, en het benauwd hebt ga je ook naar de dokter voor een diagnose en vraag je toch ook niet om een hartransplantatie of nieuwe hartklep??? Eerst kijken dus!
met een carterdruk die gelijk van orkaankracht is…
hmm, dan hoef ik niet lang te zoeken naar de oorzaak..
mvgr wupke














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
kreazyV8wuppo schreef:waterman771 schreef:Na 170.000 km kan die motor eigenlijk niet gaar zijn. Gewoon eerst rustig een diagnose stellen, dan een plan maken.
Zomaar de boel uit elkaar trekken omdat ie beetje rookt lijkt me te voorbarig. Je doet net of 170.000 km fataal kan zijn!
Als jij je kut vloet, en het benauwd hebt ga je ook naar de dokter voor een diagnose en vraag je toch ook niet om een hartransplantatie of nieuwe hartklep??? Eerst kijken dus!
met een carterdruk die gelijk van orkaankracht is…
hmm, dan hoef ik niet lang te zoeken naar de oorzaak..mvgr wupke
Voorlopig heeft niemand nog ergens naar gezocht, is er geen compressie gemeten en is er dus geen diagnose te stellen. Of ben je nu ook al telepatisch en kun je vanuit je woonkamer in het blok van Sege’s Ambu kijken?????Want als dat zo is, heb ik nog een boel werk voor je…......
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:kreazyV8wuppo schreef:waterman771 schreef:Na 170.000 km kan die motor eigenlijk niet gaar zijn. Gewoon eerst rustig een diagnose stellen, dan een plan maken.
Zomaar de boel uit elkaar trekken omdat ie beetje rookt lijkt me te voorbarig. Je doet net of 170.000 km fataal kan zijn!
Als jij je kut vloet, en het benauwd hebt ga je ook naar de dokter voor een diagnose en vraag je toch ook niet om een hartransplantatie of nieuwe hartklep??? Eerst kijken dus!
met een carterdruk die gelijk van orkaankracht is…
hmm, dan hoef ik niet lang te zoeken naar de oorzaak..mvgr wupke
Voorlopig heeft niemand nog ergens naar gezocht, is er geen compressie gemeten en is er dus geen diagnose te stellen. Of ben je nu ook al telepatisch en kun je vanuit je woonkamer in het blok van Sege’s Ambu kijken?????Want als dat zo is, heb ik nog een boel werk voor je…......
hehe,, ik heb al aardig wat werk hoor..
maar los van datte,, overdruk carter, hmm zijn er nog andere mogenlijkheden dan lekken langs de veren?
daarnaast het verhaal wat en hoe die CX gebruikt is, in de bergen enzo..
nou dan hoef je geen houdini te zijn om een goed idee te vormen wat er loos is…
maar dat het blok eruit zal moeten, en deels of geheel gereviseerd zal moeten worden,, tja…hoe klein is de kans dat het niet hoeft??
mvgr wupke:geen houdini maar deze diagnose lijkt me easy…of had jij andere optie’s dan























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik kan ook niets anders concluderen dat de zuigerveren versleten zijn.
Blok heeft misschien niet de km. , maar wel altijd flink moeten werken in de bergen , al dan niet in koude toestand.
Als zo’n CX blok lange afstanden rijd , dus altijd warm is , kan ie de 5 ton wel halen , maar onder deze omstandigheden niet lijkt me.
Olie verversen hebben de fransen ook een hekel aan trouwens. Helpt ook wel mee met slijtage.
Heb ook een GS in de schuur staan met 20.000 km , ook hetzelfde verhaal. Km zeggen mij niet zoveel.
Als je een betrouwbare CX wil en de bak er al achter weg haalt voor een koppeling dan zal ik in jouw geval de gehele motor en bak eruit halen en de motor reviseren zoals eerder genoemd door Wuppo.















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Bovendien: het is oud materiaal, dus het doet misschien andere dingen dan je op grond van de kilometerstand verwacht.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Ik heb een compressiemeter besteld en die heb ik hopenlijk voor zaterdag binnen, dan kan ik eens kijken. Zoals Waterman zegt wil ik eerst een goede diagnose stellen en dan pas wordt er naar gehandeld.
Animal triste post coitum














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
cxfanatic schreef:Bovendien: het is oud materiaal, dus het doet misschien andere dingen dan je op grond van de kilometerstand verwacht.
Eerst meten, dan weten. voor hetzelfde geld is er een kanaal van de carterventilatie verstopt, of zitten er gewoon een paar zuigerveren vast. Al dat geschreeuw dat er meteen een revisieblok in moet is voorlopig op geen enkel geconstateerd mankement gebaseerd…...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waterman, kun je me uitleggen hoe ik me ‘vastzittende zuigerveren’ moet voorstellen en hoe dit te verhelpen is?
Animal triste post coitum














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Serge schreef:Waterman, kun je me uitleggen hoe ik me ‘vastzittend zuigerveren’ moet voorstellen en hoe dit te verhelpen is?
Vrij simpel: als een wagen een tijd heeft stilgestaan, zou het kunnen zijn dat één of meerdere zuigerveren niet meer willen veren. Ze zitten dan vast in de groeven van de zuigers. Dat kan komen door roest, oxidatie of vuil. Op die manier dichten ze niet meer zo fijn af, en loopt er dus druk en olie weg. Zie het maar als de eerder genoemde lekke hartklep….
Het is redelijk simpel op te lossen: Blok uitelkaar, en nieuwe veren monteren. Die kosten je de kop niet. Natuurlijk kijk je dan ook even naar het lagerwerk, en naar de staat van de cilinderwanden. Die laatste kun je ook even laten opmeten. In het geval van nieuwe veren, is het het beste om de cilinderwanden opnieuw te laten honen. Maar, eerst dus even de compressie meten. Daarna verder kijken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Duidelijk. Ze heeft echter maar een half jaartje stil gestaan. Het zou dan toch wel vrij stug zijn, dat er in zo’n korte tijd hommeles onstaat.
Wachtende op de meter nog even een andere invalshoek; bij elke start loopt ze ff op 3 poten. Als ik niks doe komt de 4de er gemiddeld na 10 a 15 sec bij en als ik ff het gas aantik is het ook klaar. Dit zou te maken kunnen hebben met een slechte of verstopte verstuiver, wat volgens de Vraagbaak zwarte rook opleveren. Ik kan me voorstellen dat bij ‘gas los’ dit ook méér rook oplevert. Icm met droge klepsteelrubbers, wat hoedanook het geval zal zijn, kan ik me voorstellen dat het de kleur rook oplevert die het doet.
Of kan zo’n start ook een kenmerk zijn van slechte of vastzittende zuigerveren?
Animal triste post coitum



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
precies, want bij the beast bijvoorbeeld, leek alles netjes, totdat de zuigers eruit kwamen. de onderkant helemaal weggeslagen, waardoor de veren wat in het rond dansten. niets te zien in de kamers, maar het probleem zat wat lager.