Beste mensen,
Uw kennis en hulp wordt gevraagd bij het volgende; mijn xm 3.0 V6 ‘96 doet een beetje moeilijk! ineens, zomaar vanuit het niets begon ze te stotteren alsof de benzine toevoer stagneerde. Omdat ik een tijdje weinig lange ritten maakte maar vooral kleine korte ritjes en inmiddels mijn cv niet meer werkte dacht ik aan een accu probleem. Even de wat zwaarder accu uitr mijn CX overgezet maar helaas. als ik haar probeer te starten gaat dat zeeer moeizaam. witte pluimen rook komen uit de knalpijp en als ze dan stationair loopt en ik druk iets het gaspedaal in begint de boel te ploffen en slaat ze af. Ik heb gekeken of er luchttoevoer slangen los of lek waren maar dat was niet het geval. Enfin als ik de motor op een hoog toerental houd dan blijft ze wel lopen maar als ze bij 1000 toeren een beetje gas geeft (bij het optrekken voor een stoplicht bv) dan ploft en stoot ze en slaat af.
Iemand een idee?
groet, Marty



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
mijn eerste reactie bij dergelijke omschrijvingen is altijd het brandstoffilter, maar ja, ik heb geen verstand van auto’s.
borrelt het in de radiateur (dop eraf halen) als je “stoeit” met het gas ??
dan heb je grote kans dat je koppaking eruit ligt: moet je ook koelvloeistof bijvullen ??? alle bougies droog cq mooi “wit” aan de electrode ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
heb nog even gekeken; let wel ik ben geen techneut maar mijn oog viel op iets opvallends toen ik op zoek ging naar het brandstoffilter (niet gevonden???) de gaskabel loopt vlak voor de cabarateur over een half wieltje. Opdat wieltje zit een mechanisch hefboompje (armpje) wat op een zwart, rubberen bolletje drukt (?) het lijkt erop of het uiteinde van het armpje in het bolletje hoort of er in ieder geval op kan drukken zodat het bolletje a.h.w. lucht kan bij pompen. Kan me zo voorstellen dat dit de luchttoevoer regelt en als dat niet naar behoren gaat de boel gaat stotteren. Iemand op een idee gebracht??
groet!
Dat hendeltje is van de cruise control… ik neem ff aan dat je een ouderwetse V6 hebt, dus het PRV blok.
Een carburateur zul je trouwens vergeefs zoeken…
Het brandstoffilter zit achter onder de auto, de reservewielbak moet er eigenlijk uit om er lekker bij te kunnen.
ah.. okay! cc dus? hmm.. het enige wat ik weet is dat het bj maart 96 is. de serie met diravi en zonder ditributieriem. is het filter makkelijk te vervangen? of moet ik speciaal citroen gereedschap hebben[removed]emoticon(’:roll:’) was het leven maar zo eenvoudig als mijn oude CX die ik helaas heb verrolen voor deze V6 waar ik tot nu toe alleen maar ellende mee heb![removed]emoticon(’:evil:’)
zeg maar: knollen voor citroenen
benzinefilter is niet heel makkelijk te vervangen, omdat ‘t op een idiote plek zit… maar volgens mij is dat het probleem ook niet, het lijkt me dat ‘t dan veel geleidelijker zou moeten komen.
Brandt er geen motormanagementlampje? Als dat brandt, kun je ‘m uitlezen.
Nu blijft het een beetje gokken wat het is, het kan zomaar een of andere sensor zijn, zoals de MAP-sensor.
Klinkt mij als een ontstekingsprobleem (kabels/bougies/bobine) of inderdaad een gare koppakking. Zeker gezien de dikke witte rook = stoom bij het starten. Is een middeltje voor wat je in je koelvloeistof kan mikken dacht ik om te testen op eem lekke pakking.
Matthijs2006 schreef:Een gastester kost 199 euro ex. BTW
En een tester met vloeistoffen 89 euro ex. BTW…
Om de koppakking te testen.
Je kan het misschien ook bij een garage laten nakijken: hoef je zelf geen dure apparatuur aan te schaffen die je misschien nooit meer nodig hebt….
Het zou inderdaad de MAP-sensor kunnen zijn: Als het luchtslangetje gescheurd is krijgt het motormanagement foutieve informatie en loopt-ie ook ontzettend beroerd. Heb dit zelf ook een keer gehad met m’n oude XM 2.0i, die liep toen net zo beroerd als wat Marty beschrijft. Maar ik kreeg wel dat gele ‘K’-tekentje op m’n dash!
De MAP-sensor hangt onder de motorkap in het midden achteraan, tegen het schutbord aan.
Groetjes Erik!





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Das dus de gasklep-pot meter die aan de gasklep zit, aan de voorkant zit de kabel van het gaspedaal, aan de andere kant van de gasklep zit die potmeter. Die meet de stand van de gasklep en weet dus hoe diep het gaspedaal is ingetrapt. Als dit niet werkt, dan slaat de motor af als je gas geeft, omdat ‘ie dan te weinig brandstof krijgt.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Ik krijg geen geel lampje in het dashbord (zal nog eens kijken) moet maar wachten tot de specialist waar ze in onderhoud weer terug van vakantie is ben ik bang. Hoewel dat laatste bericht van willem lijkt me een heel logische



Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Veel witte rook uit de uitlaat en slecht lopen wijst 9 van de 10 keer echt op een lekker koppakking.
Kijk eens goed in je koelvloeistofvaatje als de motor loopt en liefst een beetje op temperatuur is als daar ook lucht borrelt weet je het eigenlijk al zeker. Kan je die diagnose zelf niet stellen ga dan inderdaad naar een specialist.
Als het de voorste cilinderrij is waar de koppakking van lek is heb je mazzel die kan je redelijk “makkelijk” vervangen, voor de achterste moet waarschijnlijk het blok gedeeltelijk of geheel er uit.
Kan je ons misschien melden hoeveel km’s je auto gelopen heeft?
Groeten Gijs.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
Auto heeft 160K gelopen! de koelvloeistof borrelt niet! Hij geeft ook alleen witte rook als ie start (moet flink doorstarten om ‘m aan de gang te krijgen) als ie aanslaat komt er een dot witte rook dat nogal zwaar ruikt! bij het stationair lopen hakkelt de boel tot uiteindelijk de motor weer afslaat. opnieuw starten blijft een probleem. Het lijkt wel op een onvolledige verbranding of zo. Of verhouding lucht benzine. De boardcomputer geeft geen motormanagement lampje.
gr, Marty
Oi… Rook ruikt zwaar? Als in benzine? Of iets anders? Ik hoop voor je het eerste, anders moet ik met de anderen instemmen (lekke kop(pakking)).
Overigens, de uitlaat van een V6 kan behoorlijk wat condens vasthouden, en dat komt er ook uit als witte rook.
Groetjes Erik!