Ik kan me wel voorstellen dat als je goede ervaringen hebt met de CX dat je daar aan verknocht bent, ik heb nooit een CX gehad, wel veel DS en ID. Maar een van de grote voordelen van de XM vind ik het feit dat hij niet gevoelig is voor roest en dat is veel waard. Daarnaast is het toch een fantastisch rijdende auto en je ziet dat het achteraf allemaal simpel blijkt te zijn.
Je hebt een motor die heel slecht loopt en je krijgt allerlei visioenen van lekke koppakkkingen tot falende sensors en motormanagement. En wat blijkt? waarschijnlijk zat het centrale koolborsteltje in de verdeelkap vast en dan krijg je nare verschijnselen.
Hetzelfde zie je laatst hier gebeuren met iemand die al lange tijd een fibratie voelt onder het rijden. Hij gaat naar de garage die hem een aantal flappen afhandig maakt maar het probleem niet eens weet te localiseren. Ik dacht zelf onmiddelijk aan het steunlager van de rechter aandrijfas en Wuppo ook.
Dan gaat hij naar een monteur die voor een dag net zoveel vraagt als die garage voor een uur en die jongen ziet dat het steunlager helemaal uit elkaar ligt. Hij vraagt aan zijn garage wat de reparatie gaat kosten (ik begrijp niet waarom hij daar nog naar toe gaat) en die zegt het te willen fixen voor 1000 euro, geen twee uur werk en hooguit 300 euro onderdelen.
Hier op dit forum is veel kennis aanwezig en die is gratis, er zijn ook veel goedbedoelde adviezen die je op een dwaalspoor brengen, maar dat heb je altijd op forums. Als een motor slecht loopt, hakkelt en puft, kijk dan altijd eerst de ontsteking na en begin met de meest gevoelige onderdelen: de verdeler.
Een motor loopt pas echt goed als er een aantal dingen in optimale staat zijn, de ontsteking, de brandstofvoorziening/carburatie, de compressie en de klepspeling. De klepspeling wordt altijd onderschat, maar als die optimaal is loopt de motor vooral stationair veel rustiger en gelijkmatiger.
Het heeft dus weinig zin om aan stelschroeven te gaan draaien als je niet eerst de klepspeling controleert.
Als ik in jouw schoenen stond zou ik die heerlijke V6 lekker blijven rijden en die roestende CXen lekker laten voor wat ze zijn.





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Han S schreef:Je hebt een motor die heel slecht loopt en je krijgt allerlei visioenen van lekke koppakkkingen tot falende sensors en motormanagement. En wat blijkt? waarschijnlijk zat het centrale koolborsteltje in de verdeelkap vast en dan krijg je nare verschijnselen.
Als er meerdere malen slecht lopende V6-en langskomen, wordt met dezlefde gang KOPPAKKING gebruld. Meestal kennen diegene alleen een V6 van foto’s en hebben er absoluut geen benul van.
Je moet het zo voorstellen, een V6 heeft een rotor die met 3 bouten ongelofelijk vastzit en een distributie-ding die met 3 schroeven vast zit, die je alleen met een hele korte schroevendraaier kan losmaken. Daarbij komt nog dat zo’n setje dik 90 euro kost. En dan denken ze simpel dat zolang ‘ie het doet afblijven
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Ik heb het eens met een Jaguar gehad, centrale borsteltje zat vast en gaat vonken op het centrum van de rotor. Dat wordt steeds erger en de hele omgeving van de borstel verbrandt, tot hij daar tot ongeveer vuurwerk overgaat. De auto gaat steeds slechter lopen en starten, tot je besluit om maar eens daar binnen in die verdeelkap te gaan gluren en onmiddelijk zie je wat het probleem is en nog sneller is het probleem opgelost: nieuwe rotor en verdeelkap en hij start en loopt weer als nieuw.
En daar heb je dan zorgen over gehad. Overigens zit de Jaguar kap nog lekker vast met twee van die verende klemmetjes.
Dank voor al die bemoedigende woorden. Ik twijfel enorm! Enerzijds is mijn ervaring met de CX heel erg goed en vind ik de uitsraling van een CX helemaal bij mij passen. Anderzijds zou je kunnen zeggen dat het de goden verzoeken is om op de betrouwbaarheid van de CX af te gaan. Ik heb natuurlijk ook wel erg veel geluk gehad met al mijn CX-en (6 stuks in 12 jaar) Nu wil ook nog eens het geval dat ik voor mijn werk meer moet gaan rijden en dus een goede, comfortabele en betrouwbare auto nodig heb. Wat moet gezegd is dat wat betreft comfort, wegligging en prestaties e.d. de xm verreweg de CX overklast. Zeker zo’n limo als deze exclusive V6. dus ja wat is wijsheid? Waarschijnlijk lekker in deze V6 blijven rijden.
Enfin, moet gezegd ze rijdt weer als een godin. Maar de volgende problemen dienen zich al weer aan. Km teller zwalkt wat of doet helemaal niets. Sensor vervangen (80 euri) na twee dagen zelfde probleem! weer terug naar wijnhoven de specialist. Oude sensor er weer in met nieuwe klokken. maakt niet uit. na een uurtje of twee gezocht en gekeken konden we niet anders concluderen dat de km-kabel die op de bak zit aan zijn einde is. Voor de zekerheid maar gewoon doorrijden totdat hij het helemaal zou begeven om er dan ook zeker van te zijn dat het aan de kabel ligt. weer twee dagen later; km-teller is helemaal stil. Cruisecontrole werkt niet meer, diravi is van slag en stuurt super ligt (niet fijn op de snelweg) dus mag waarschijnlijk van de week weer terug naar de “specialist” Wordt er wel een beetje moe van…
maar goed ‘t is en blijft een genot om in te rijden… als ze rijdt!
gr, Marty
Je hebt wel pech met die auto man, ik heb een turbo CT sinds 2002 welke ik dan wel in orde heb gemaakt omdat ik ongeveer alles zelf kan doen, maar eigenlijk heb ik daar alleen onderhoud en normale dingen mee. Ik mag het afkloppen, maar ze rijdt fantastisch en doet het altijd probleemloos hoewel ik er niet veel mee rijd.
Ach ja, hopenlijk is het alleen de kabel en ben ik dan voorlopig klaar. Ik maak trouwens ook nog wel beetje zorgen over de a.b. van de centrale vergrendeling. Deze doet de laatste tijd steeds minder goed. Alsof de accu bijna leeg is? heel raar! soms doet ie het prima en dan ineens knippert de boel wel maar moet hem handmatig open draaien met de sleutel. Ook dan gaat alleen de bestuurdersdeur open en blijft de rest dicht. Iemand een idee (misschien beter een nieuw draadje beginnen)
gr, marty