Was ik alweer vergeten, maar met onze xant (1.8 16V) hebben we ook een keer zo’n actie gehad, wel rijden op benzine, niet of erg slecht op gas. Bleek dat een van de 4 bougiedoppen gecorrodeerd was van binnen. Dat hadden we schoongemaakt (je kan de doppen van de bobine aftrekken) en een nieuwe set bougies: probleem opgelost…
En het probleem zelf was er dus soms wel en soms niet.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Gebeurt idd regelmatig bij de kappen
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
Het punt is dat de brandstofpomp gewoon geen opbrengst heeft. De slang bij de injectorrail is ook losgeweest en normaal gesproken zou zodra je de auto op contact zet de brandstof er uit moeten spuiten. Maar de pomp doet dus heerlijk niks. Verder zou dat van die doppen wel eens kunnen, ik zal er maandag/dinsdag eens naar kijken.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Je zou zeggen van wel ja dat er dan brandstof uit moet komen.
Heb daar (gelukkig) nog geen ervaring mee
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
Is je ‘botsknop’ niet toevallig geactiveerd?
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993














































Totaal aantal Berichten: 43378
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
PrutsyLJ schreef:Het punt is dat de brandstofpomp gewoon geen opbrengst heeft. De slang bij de injectorrail is ook losgeweest en normaal gesproken zou zodra je de auto op contact zet de brandstof er uit moeten spuiten. Maar de pomp doet dus heerlijk niks. Verder zou dat van die doppen wel eens kunnen, ik zal er maandag/dinsdag eens naar kijken.
Brandstofpompen van LPG auto’s geven vaak de geest. Oorzaak? Het rondrijden met een lege benzinetank. De pomp zit namelijk in de tank, en draait, ook als je op gas rijd, gewoon door. De pomp wordt gekoeld met de benzine in de tank. Bij het langdurig rijden met een lege tank raakt de pomp oververhit en gaat ie dus kapot. Remedie? pomp vervangen ( als ie stuk is..) en daarna altijd met een half volle tank rondrijden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
of de brandstofpomp overleden, iets wat vaker voorkomt bij LPG rijdende auto’s.
doordat de pomp weinig gebruikt word, ontstaat er afzetting in de tank.
de keren dat de pomp wel moet werken trekt hij dus vuil naar binnen, en slijt eea sneller.
daarnaast even een punt van aandacht, je bobine kap met die 4 bobine’s met veel respect behandelen.
deze deksels zijn op slopereijen niet voorraadig althans erg zeldzaam. en van de dealer af zijn het prijzige onderdelen…100 euro plus zou me niks verbazen..
verdamper niet mee morrelen, gewoon revisiekit erin zetten, de membramen worden door de warmte /hitte op den duur lam, en geven dan geen constante flow van gas af.
controleer de afstelling van de bougie’s, bij LPG is een kleinere speling dan met benzine vaak noodzaak.
0,6 of 0,5 zou ik ze zetten.
mvgr wupke












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
waterman771 schreef:PrutsyLJ schreef:Het punt is dat de brandstofpomp gewoon geen opbrengst heeft. De slang bij de injectorrail is ook losgeweest en normaal gesproken zou zodra je de auto op contact zet de brandstof er uit moeten spuiten. Maar de pomp doet dus heerlijk niks. Verder zou dat van die doppen wel eens kunnen, ik zal er maandag/dinsdag eens naar kijken.
Brandstofpompen van LPG auto’s geven vaak de geest. Oorzaak? Het rondrijden met een lege benzinetank. De pomp zit namelijk in de tank, en draait, ook als je op gas rijd, gewoon door. De pomp wordt gekoeld met de benzine in de tank. Bij het langdurig rijden met een lege tank raakt de pomp oververhit en gaat ie dus kapot. Remedie? pomp vervangen ( als ie stuk is..) en daarna altijd met een half volle tank rondrijden.
Kijk weer wat geleerd
Goede tip














































Totaal aantal Berichten: 43378
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
kreazyV8wuppo schreef:of de brandstofpomp overleden, iets wat vaker voorkomt bij LPG rijdende auto’s.
doordat de pomp weinig gebruikt word, ontstaat er afzetting in de tank.
de keren dat de pomp wel moet werken trekt hij dus vuil naar binnen, en slijt eea sneller.daarnaast even een punt van aandacht, je bobine kap met die 4 bobine’s met veel respect behandelen.
deze deksels zijn op slopereijen niet voorraadig althans erg zeldzaam. en van de dealer af zijn het prijzige onderdelen…100 euro plus zou me niks verbazen..verdamper niet mee morrelen, gewoon revisiekit erin zetten, de membramen worden door de warmte /hitte op den duur lam, en geven dan geen constante flow van gas af.
controleer de afstelling van de bougie’s, bij LPG is een kleinere speling dan met benzine vaak noodzaak.
0,6 of 0,5 zou ik ze zetten.
mvgr wupke
WUP; Bij een AG installatie draait de brandstofpomp gewoon door als je op LPG rijd….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
mee eens waterman.
maar in alle gevallen is met LPG/i de brandpomp een gevoelig item.
en idd vaak door vuil in de brandstof..hetzij weinig benzine in de tank, hetzij doordat het brandstof systeem alleen draaid,met starten…
mvgr wupke:thanks mate..
Toch frapant dat de auto de afgelopen week perfect op benzine heeft gereden, en ik zeker weet dat de tank niet leeg geweest is. Sinds donderdagavond is er 30 liter brandstof in de tank verdwenen, en tenzij de auto ook benzine inspuit als hij op LPG staat OF de tank lek is, kan deze benzine gewoon niet op zijn. Het kan natuurlijk altijd dat de pomp als nog gesneuveld is wegens slijtage of eerder droogdraaien, maar de vorige eigenaar heeft de laatste periode enkel op benzine gereden. En ik heb ook de nodige KM’s op benzine gereden met deze auto. Van het ene op het andere moment is hij er mee opgehouden. Ik verdenk zelf de module die de pomp aanstuurt ook een beetje. Mijn pa heeft vanmiddag de stroomtoevoer van de brandstofpomp doorgemeten, en daar stond ook bar weinig prik op.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
ga eens zoeken naar het beruchte brandstofpomp relais….en vervang die eens..
mvgr wupke:
Dat was het plan idd
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Na onderzoek door pa (ik dus), is gebleken dat auto op benzine en LPG tegelijk liep. Dat loopt wat beroerd en kost een cent extra. Helaas heeft hierdoor (lege benzinetank) de benzinepomp de geest gegeven. Na montage van een nieuwe start de Xantia weer. Loopt ook prima op LPG als je de stekker van de benzine pomp afhaalt. Heeft iemand een verdere tip hoe ik dit mankement kan oplossen zonder een manuele onderbreking van de benzinepomp te maken??? De aansturing van de pomp gebeurt namelijk via de LPG computer die op zijn beurt is gelust aan de ECU.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
ik zou zelf even meten of de signalen (volts+amps ) wel naar de afsluiters gaan.
het zou kunnen dat er 1 lek is.
mvgr wupke