Klopt! incasseren hoort erbij.
De reputatie van sommige filialen is inderdaad niet altijd even goed door zulke blunders en ik moet toegeven dat er weinig kennis aanwezig is van citroën bij vooral jongere monteurs, daar kan het dus foutgaan en dat mag eigenlijk niet natuurlijk, dat kan ook gebeuren bij een dealer!
Mijn reactie was puur even afreageren op die bewuste post, het ging naar mijn mening weer meer om het afzeiken dan over een nuttige bijdrage aan de discussie.
Succes ermee!
BX19trs,niet persoonlijk opvatten,het was in
Roermond niet in Leeuwarden.
Nuttige bijdrage is,ook dit was apk.
APK is wettelijk geregeld,het inhoudelijke hiervan doet de garage
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Erik Janszen schreef:BX19trs,niet persoonlijk opvatten,het was in
Roermond niet in Leeuwarden.
Neenee, ik vat het niet persoonlijk op.
Laat ik het zo uitleggen dan; Ik weet dat er bepaalde verhalen in de omloop zij, terecht of niet, overal zit een kern van waarheid in, ik werk in Sneek en ben en citroën-liefhebber, ik heb een collega keurmeester in Leeuwarden die ook jaren bij citroën heeft gewerkt, wat dat betreft zijn er hier genoeg citrofielen die keuren.
Ik weet dat het niet overal altijd goed gaat en dat er soms wel wat misgaat maardat gebeurt ook bij dealerbedrijven en universele garages, geloof me ik loop ook al meer dan 10 jaar in de garagewereld (en onderwijs) rond.
Ik vind het dan jammer dat KF soms naar mijn mening opzettelijk in een kwaad daglicht gezet word en vind dat zoiets in het garage-klaagtopic thuishoort.
Ervaringen bij KF, negatief en positief mogen wat mij betreft overal wel staan maar liever nog via Pb, wellicht kan ik dan nog iets betekenen!
Emiel


















Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
De apk eisen laten eigenlijk wieinig ruimte over voor een grijs gebied. De meeste discussie’s ontstaan door gebrek aan kennis van de keurmeester. Niet negatief bedoeld, maar je kan nu eenmaal niet alles weten. Voorbeeld? Je BX wordt bij de citroendealer afgekeurd op draagarmlagers, waarom? De citroenmonteur ziet dat de arm scheef staan, afkeur dus. Rij je vervolgens naar een ander (in de volksmond de Kwikfit maar kan ook de mazda dealer om de hoek zijn) wordt de auto goekgekeurd, waarom? Omdat er geen speling aanwezig is, geen speling is geen speling. Idemdito bij de hierboven genoemde Panhard, maar dan omgekeerd. (hoeveel 2CV’s worden niet afgekeurd op speling op de fuseepennen, vaak wordt een CX afgekeurd op speling op de stuurkogels… ook onterecht) Alles draaid dus om kennis van de keurmeester en daar wordt wel eens mee gespeeld..
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Afkeur werd ineens goedkeur,dat noem ik geen kern van waarheid,ik heb het gehad met KF Roermond.
@oldenhage Je ziet hoe subjectief het kan zijn…
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?


















Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Afkeur werd ineens goedkeur,dat noem ik geen kern van waarheid,ik heb het gehad met KF Roermond.
daar is iedereen het mee eens, dat kan niet. Ik denk niet dat dit KW praktijken zijn, natuurlijk komt het voor, maar ik denk dat het grotendeels verjaardagspraat is. Begrijp me goed he Erik!
Ik heb tot nu toe nooit vervelende discussie’s gehad met keuren, zal komen omdat iedereen er bij mag staan/zijn met het keuren en ik probeer te onderbouwen waarom iets afkeur is. Het zal ook de manier van bedrijfsvoeren zijn, is apk de hoofdmoot, of bijzaak.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:Het zal ook de manier van bedrijfsvoeren zijn, is apk de hoofdmoot, of bijzaak.
Psies.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Toch ben ik er ook van overtuigd dat er smerige spelletjes gespeeld worden met keuren, vooral als je een autootje haalt waarvan de herkomst niet al te duidelejk is. Zo had ik ooit een 205 je voor de boodschapjes gehaald op zo’n sloop / 2e hands terrein. Met APK.
Volgend jaar, met nog geen 1000 km verder, dacht ik, kom ik ga’s naar dezelfde gasten die vorig jaar de APK geregeld hadden.
Opeens deugde er van de hele wagen niets meer, en vooral de remleidingen moesten het ontgelden. Ik zei dat ik het een knap staaltje volksverlakkerij vond dat ze dan zelf de auto vorig jaar helemaal tiptop bevonden hadden. Naturlijk geen poot om op te staan, maar vooral in zulke gevallen zou er een instantie moeten zijn waar je ala minuut heen zou moeten kunnen gaan en je beklag zou moeten kunnen doen.
Dezelfde smeerlappen keuren nu nog steeds voor dezelfde smeerlappen allerlei shit goed wil ik wedden…












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
oldenhage schreef:De apk eisen laten eigenlijk wieinig ruimte over voor een grijs gebied. De meeste discussie’s ontstaan door gebrek aan kennis van de keurmeester. Niet negatief bedoeld, maar je kan nu eenmaal niet alles weten. Voorbeeld? Je BX wordt bij de citroendealer afgekeurd op draagarmlagers, waarom? De citroenmonteur ziet dat de arm scheef staan, afkeur dus. Rij je vervolgens naar een ander (in de volksmond de Kwikfit maar kan ook de mazda dealer om de hoek zijn) wordt de auto goekgekeurd, waarom? Omdat er geen speling aanwezig is, geen speling is geen speling. Idemdito bij de hierboven genoemde Panhard, maar dan omgekeerd. (hoeveel 2CV’s worden niet afgekeurd op speling op de fuseepennen, vaak wordt een CX afgekeurd op speling op de stuurkogels… ook onterecht) Alles draaid dus om kennis van de keurmeester en daar wordt wel eens mee gespeeld..
Dat is een duidelijk verhaal
Maar hoe zit het dan met de controle mensen van de RDW?
Hebben deze mensen wel alle kennis in huis om jou net goedgekeurde BX bij de Mazda dealer alsnog af te keuren omdat de achterwielen scheef staan?
Mag je toch wel verwachten van zo’n funtie



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Je zou dus bij een keuring aanwezig moeten blijven met een hele hoop werkplaatshandboeken.














































Totaal aantal Berichten: 43373
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De meeste steekproefmannen die ik heb meegemaakt weten verdomd goed hoe je een BX draagarmpje kunt controleren. Daarmee zeggend: ja, als de mazda dealer om de hoek je bx goedkeurt kan ie bij steekproef worden afgekeurd. Dan krijgt de apk-keurmeester én het bedrijf een zooitje strafpunten. Worden ze niet blij van….. Ik ben nog steeds blij dat ik mijn APK-licentie heb laten verlopen. Ik kreeg zó de zenuwen van de RDW steekproef-mannen…. Ook al weet je zeker dat je werk goed doet, met een oudere wagen of oldtimer blijft het risico op strafpunten veel groter dan bij een nieuwere c5…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
jongens jongens jullie mogen blij zijn daar in nederland.
Hier in belgie gaat het er anders aan toe hoor! Veeeeeel slechter!!!
Even verduidelijken
Ten eerste alle autocontrole centra zijn prive bedijven die werken voor de overheid…. door 10% van de wagens te laten terugkomen maken ze hun eigenlijke winst. Dus dat gebeurd ook! Vooral oudere wagens zijn dat het doelwit.
Ook ik het zo dat in bv een subframe van een cx geen enkel gaatje mag zitten want da moet dit vervangen worden… Meestal slaan ze dat er zelf in met een hamer… wat wettelijk niet mag (ze moeten voelen met de handen).
Dus even uitleggen hoe het allemaal in zijn werk gaat
Ieder jaar moeten we met onze wagen naar de keuring,
we kunnen daar geen afspraak voor maken dus als je een beetje pech hebt sta je 2.5 uur tot 3 uur te wagen want je bent natuurlijk niet de enige die moet gaan.
Vermits de jongere controleurs niets van oude citroëns kennen zetten ze direct je motor uit om de lichten te controleren dan moet ik altijd zeggen dat dat niet mag bij hydraulisch geveerde citroëns…
En als ze je dan afkeuren moet je de stationschef erbij halen…
Sinds een paar jaar is er ook een regeling voor wagens die uit het verkeer zijn gehaald.
Vroeger kon je platen van een andere gekeurde wagen op je nog te keuren wagen hangen, zolang je de papieren van die eerste bij had kon je de tweede wagen laten keuren.
Nu niet meer je moet garageplaten hebben, deze zijn groen en beginnen met een Z (Z - platen genoemd) dus de garage moet gaan want deze geven de platen niet zomaar af en als ze dat doen vragen ze minstens 70 euro… op die platen betaal je namelijk verzekering en inschrijvingstax in belgie wordt deze tax bepaald door de cillinderinhoud van de motor dus Z platen voor een 2500cc zijn goedkoper dan voor een 3000cc.
Met andere woorden als je met een SM naar de keuring wil heb je platen voor een 2700cc nodig. En deze hebben gewone garagisten niet…. die willen de kosten niet doen om zo’n plaat in huis te halen voor de enkele c6 sen die ooit in hun kleine garage zou komen en waar ze mee naar de keuring moeten. omdat ze terug ingeschreven moeten worden.
Dus in principe moet ik naar een heel grote dealer gaan die platen tot 3000cc heeft ... maar die laat ik niet graag met mijn sm rijden want wie gaat er dan naar de keuring met mijn SM…
Je ziet voor de 5 wagens die ik heb moet ik eigenlijk een week verlof nemen… echt waar… (of ik moet om zeven uur ‘s morgens aan de controle deur staan want dan gaat die open
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!














































Totaal aantal Berichten: 43373
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jullie lezen het: Het kan nog veel erger. Ook is het in België verboden te lassen aan chassis of subframe. Gaatje in je CX frame? Wegflikkeren dus..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb mijn Panhard een keer een steekproef gehad. Door de betreffende garage was hij goedgekeurd. De auto moest blijven staan en ik bleef er ook bij. Na zo’n 3 kwartier kwam de man van de steekproef. Aarige vent. Begon zijn praatje als volgt: Dag meneer, wat leuk een Panhard. Zie je niet veel meer. Hoe komt u eraan? Ik gretig verhaal gedaan. Mag ik even onder de kap kijken? Tuurlijk! Oh. ik zie een kleine lekkage bij de torsiestaaf-klepveer. Zo, u heeft er verstand van, moedigde ik aan.
Banden zijn goed? Ja hoor orginele pilotes, meldde ik. Doet u de verlichting eens aan. Ik deed het.
Mooi. wees er zuinig op! Nou daar kunt u van op aan, het advies aannemend.
Even later reed ik goedgehumeurd weg. Met een tikje verbazing…
Dyna Z1: Tout alu.





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
jongens jongens jullie mogen blij zijn daar in nederland.
Hier in belgie gaat het er anders aan toe hoor! Veeeeeel slechter!!!
Dat lees ik ja, welk een ingewikkelde regeltjes allemaal, ik dacht dat moeilijk doen in Nederland geperfectioneerd was.
Meestal slaan ze dat er zelf in met een hamer… wat wettelijk niet mag (ze moeten voelen met de handen).
Dat heb ik ook ooit een paar jaar gehad met mijn (SAAB) keurmeester. Die sloeg de gaten erin met zijn punthamertje, en dan verbaasd dat je boos was als íe ‘m daarop afkeurde…