Totaal aantal Berichten: 1066
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Een hot item is op dit moment het milieu en mn de vervuiling daarvan. Er wordt ons verteld dat auto’s een belangrijke bijdrage hiertoe geven. Wat hiervan ook zij, we hebben er wel mee te maken.
Omdat mijn lease-auto vervangen wordt ben ik eens gaan studeren op emissies etc. Ik denk dat het goed is te kiezen voor een auto met een zo groen mogelijk ‘label’. Op zijn minst C maar liever nog B. Mijn Saab heeft een C-label; de nieuwe A4 een B-label. Een leuke S60 turbo een E-label etc. Dit alles omdat ik verwacht dat de heffingen voor milieubelastende auto’s (wegenbelasting en bijtelling) worden gedifferentieerd naar milieu-label.
Maar goed, nu de CX.
Mijn CX (en mijn oude MG-B en Landrover Defender) heeft geen label. Met APK wordt daar rekening mee gehouden. Maar nu willen de grote steden voorkomen dat je met vervuilende auto’s de stad in gaat. Duitsland kent al een ‘stickerregeling’ waardoor je met een diesel zonder roetfilter bepaalde steden op bepaalde uren niet meer inkomt. In NL geldt zoiets al voor vrachtwagens.
Nog even en onze CX en andere oldtimers mogen de stad niet meer in…
Dat wordt toch vervelend. Ik zal de FEHAC eens vragen hoe zij de belangen van de oldtimerrijder kunnen waarborgen.
Maarten
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Totaal aantal Berichten: 1412
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Ik mag toch hopen dat ze dat beperkte aantal oldtimers in Nederland gedogen. Die worden in de toekomst gemiddeld genomen trouwens steeds schoner.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
lees dit maar eens:

Totaal aantal Berichten: 7904
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Precies! Doordat wij met een klassieke auto rijden bespaar je de energie van het fabriceren van een nieuwe auto. Als je weet wat dat kost aan uitstoot enzo dan zijn klassieker rijders juist goed bezig.
Voorbeeld: Ik heb hier een besteleend staan van 50 jaar oud. ALs je er vanuit gaat dat een auto 10 jaar meegaat heb ik dus al 4 nieuwe auto´s bespaart en dus ook de energie van de fabricage hiervan!
Tel daarbij op dat die eend ook nog eens op LPG rijdt en de uitstoot dus erg schoon is. Derhalve denk ik dat mijn 50 jaar ouwe trouwe koets miljeuleebel A+ verdient…..
Amen.

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Prachtige argumenten, maar op het LPG-verhaal na, hebben ze geen enkele positieve invloed op de plaatselijke luchtkwaliteit in de stadskernen. En juist die willen “we” aanpakken met dit soort maatregels.
Maar goed, Nederland is een oldtimerland met vele liefhebbers en organisaties die zich voor het belang van de oldtimerliefhebbers inzetten. Gezien de milde opstelling t.a.v. oldtimers tot nog toe, verwacht ik geen problemen in de toekomst.
het argument van Martijn is heel goed maar naog niet compleet.
behalve dat je al 4 keer de uitstoot van de fabricage van een nieuwe auto hebt bespaard, natuurlijk ook 4 keer de uitstoot van de schrootverwerking.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Denken jullie nu echt dat er met dit soort argumenten rekening wordt gehouden?! Het systeem wordt biuitengewoon simpel: op basis van het kenteken kun je zien wat de emissie is en dan krijg je simpelweg een bekeuring voor het in de stad rijden. Te controleren via een videocamera.
Wie heeft er al een roetfilter laten monteren?
Wie weet wat de CO2 emissies zijn van bijv een 2500i?
Zout toch eens gauw op met dat roetvilter. Die dingen vervijnen de schadelijke stoffen. Het wordt dan sneller opgenomen in het milieu, dus sneller plantjes dood. Ze hebben nu die prijs van dieselauto’s verhoogd. Binnenkort rijdt iedereen een oldtimer op gas, lopen ze geld mis, verzinnen ze wel weer iets op die mensen die oldtimer op gas rijden.
Er wordt helemaal niet naar het milieu gekeken. Ze kijken alleen maar naar wat ze kunnen krijgen.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
CX-power schreef:Zout toch eens gauw op met dat roetvilter. Die dingen vervijnen de schadelijke stoffen. Het wordt dan sneller opgenomen in het milieu, dus sneller plantjes dood. Ze hebben nu die prijs van dieselauto’s verhoogd. Binnenkort rijdt iedereen een oldtimer op gas, lopen ze geld mis, verzinnen ze wel weer iets op die mensen die oldtimer op gas rijden.
Er wordt helemaal niet naar het milieu gekeken. Ze kijken alleen maar naar wat ze kunnen krijgen.
Dat is volgens mij niet helemaal waar, ik heb een cursus gevolgd over roetfilters bij Innovam www.innovam.nl
Probeer daar maar wat meer te lezen..

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
CX-power schreef:Binnenkort rijdt iedereen een oldtimer op gas, lopen ze geld mis, verzinnen ze wel weer iets op die mensen die oldtimer op gas rijden.
Denk je dat echt?
Men gaat niet in oude auto’s rijden… Logisch want veel oude auto’s rijden niet lekker.
Wij weten wel beter
En er zijn echt niet genoeg CXen voor heel Nederland
Ben ook erg benieuwd hoe dat gaat straks met oldtimers in de stad

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
...en bovendien; die centenknakkers die dán klassiek (gaan) rijden op LPG om kosten te besparen, schrikken zich na een jaar weer dood aan wat het allemaal niet extra kost aan onderhoud om zo’n ‘lijk’ rijdend te houden en weten niet hoesnel ze weer in een ‘lekker nieuwe Volkswagon’ moeten stappen….
‘Spirit of avant-garde’
Ik ben het wel met henderikus eens,de nieuwe milieu eisen zijn er hoofzakelijk om geld in het laadje te brengen.
De auto is altijd al HET melkkoetje geweest,en dat is in dit geval niet anders.
Bovendien heb ik nogal een andere kijk op de oorzaak van het broeikaseffect,ik vind dat ze de plank totaal mis slaan.
Gr Raymond
Het was een cx of niks

Totaal aantal Berichten: 6515
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gezien jouw wagenpark ben je van mening dat uitlaatgassen goed zijn voor het milieu…?
Als ik straks met mijn CX Nijmegen niet meer in mag (de bakermat van de anti-automaffia) ga ik ook gewoon in Zuilichem wonen… kan La Leo meteen al het onderhoud doen…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
CX-power schreef:Zout toch eens gauw op met dat roetvilter. Die dingen vervijnen de schadelijke stoffen.
Ik wil best ‘opzouten’ met dat roetfilter maar als ik moet kiezen tussen rijden met een roetfilter of helemaal niet rijden dan is de keuze snel gemaakt.
Ik maak me echter meer zorgen om de techniek. In het landrover-forum (ik heb een Defender Td5) wordt ook veel afgegeven op het roetfilter met name ook omdat het de motor zou kunnen beschadigen. Toch overweeg ik montage. Nu krijg je nog subsidie op montage en straks als een roetfilter verplicht is waarschijnelijk niet meer.
Waarschijnelijk sloop ik na montage het ding er weer onderuit… maar dan krijg ik weer problemen met de APK…
Ps. Ik woon ook in Nijmegen maar waarom zie ik die fraaie Pallas van jou niet rijden Mulder?! Jij rijdt tenminste. Mijn Prestige (net zo fraai… ) staat alweer drie jaar in de garage ouder te worden. Nog 2 jaar. Maar in het voorjaar wordt het tijd om naar de voorjaarsbijeenkomst te komen van de club.
Helaas begint mijn oliedruklampje te branden bij stationair toerental… vrees nu dat mijn oliepomp en lagers gereviseerd moeten worden….

Totaal aantal Berichten: 6515
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
[off topic]
Tsja, grote stad he…
De CX staat alweer een kleine maand op stal, dus je ziet haar pas tijdens de voorjaarsrit denk ik…
Ik weet wel een paar Landrovers te staan maar dat zijn vooral wat oudere volgens mij.
Mooie Prestige trouwens, ben erg benieuwd.
[/off topic]
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
ik wordt hier ook altijd een beetje misselijk van hier allemaal filters plaatsen en premies voor miljeu heffen terwijl de oude troep op export gaat en ergens in timboektoe lekker verder vervuilt, oftwel bijv in afrika is het niet schadelijk maar hier wel? en wat dacht je van china ! de grootste vervuiler waar heel veel van onze kleding ,apparatuur en ook auto’s enz enz wordt gemaakt..
en hoe zit het met die gore zwarte kwalmen van zo’n nieuwe tdi met filter? geldklopperij is het, meer niet !
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl