





















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja, die zit achterop de cilinderkop, sensor van Bosch.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
meet daar eens de weerstand van, zonder draadje erop bij koude motor. Een lage waarde is foute boel..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Dat is idd een goede om mee te beginnen. Maar dan denk ik nog eerder aan een draadbreuk of slechte connectie. Ik trek anders de stekker er wel eens af om te kijken of je dan dezelfde symptomen krijgt, dat is vast verhelderend.
Ik heb al aan alle draadjes van de ontsteking gerommeld, dat had geen effect. Bovendien snap ik dan niet waarom het bij warme motor nooit een probleem zou zijn.
Verder is het niet zo simpel dat de LPG-installatie het benzinesysteem volgt: er zit ook een druksensor met inspuitingsmap en een lambdasensor op. Ik had een keer een flinke luchtlekkage waardoor er op benzine vrijwel niet te rijden viel, maar op gas gaf dat geen enkel probleem. Daarom zou ik wel graag meer over de precieze werking van dat systeem willen weten…












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ok. vaak pakt de lpi computer de inspuitmomenten van de benzine unit af van de benzine injectoren en heeft zo geen BDP/temp/rpm sensoren nodig. wel bepaalt ie aan de hand van de map hoeveel lpg er ingespoten moet worden. De sensoren die op beide systemen invloed hebben zijn dus verdacht….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gasinjectie op de CX van Fluid is semi-standalone
dat wil zeggen: er wordt geen gebruik gemaakt van de injectiesignalen, maar wél van de sensoren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
leg dan maar ff uit wat ie allemaal alleen doet!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat ik zeg: de sensoren worden gebruikt, de benzine-injectoren worden wel via de LPG computer onderbroken maar aansturen van de LPG injectoren gebeurt op basis van de map-sensor in de computer en de lambda sensor en een eigen programma. Verder maakt het systeem wel gebruik van de TPS van de CX en de watertemp sensor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
precies. als dus de watertemp sensor vast hangt heb je fluid zn probleem te pakken…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Tis als ik het goed heb, een wit stekkertje op een blauwe sensor. Niet te verwarren met het blauwe stekkertje op de witte sensor, die de koelwatertemperatuur doorgeeft aan de potmeter.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D


























Totaal aantal Berichten: 7609
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Nee ik weet hem te zitten, vlak bij de injector van cylinder 4. De Haynes heeft er een mooi plaatje van.
TPS=gasklep-positie-sensor toch? Dit is ook nog wel een kanshebber misschien.





























Totaal aantal Berichten: 10580
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
La Léo schreef:Tis als ik het goed heb, een wit stekkertje op een blauwe sensor. Niet te verwarren met het blauwe stekkertje op de witte sensor, die de koelwatertemperatuur doorgeeft aan de potmeter.
Dat lijkt op Bakema.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
fluidphreak schreef:TPS=gasklep-positie-sensor toch?
Klopt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Zo, het is even stil geweest maar het probleem is nog niet opgelost. Gisteren heb ik de watertemp sensor doorgemeten, maar kwam er na raadpleging van de Haynes achter dat ik per ongeluk het thermo-tijdcontact had opgemeten. Geen wonder dat de waarde niet klopte. Wat zit dat thermo-tijdcontact trouwens ruk weggestopt trouwens. Als excuus kan ik nog geven dat het halverwege enorm begon te regenen…
Mijn vraag: hoe maak ik eigenlijk de stekker van de ECU los? Ik weet hem te zitten (boven het koppelingspedaal zeg maar) en er zit een soort vergrendeling op de stekker die je kunt losklikken, maar is het daarna gewoon een kwestie van grof geweld? Ik krijg het niet echt voor elkaar en je kunt ook totaal niet zien wat je aan het doen bent, het moet allemaal op de tast. Tips zijn van harte welkom!














































Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik meen dat je de vergrendeling los maakt en dan de stekker los moet “haken”. Hij zit aan één kant in een haakje dacht ik.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste