3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
LPG en benzinemeter
kruimel1959
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 02-01-2008

Gepost: 10 april 2008 01:04 PM
  [ # 31 ]

Na de verplichte 2000 a 2500 km op benzine ging het bij, met de benzinemeter dus ook mis. De meter liep terug terwijl ik geen druppel benzine verbruikte en resette zich niet waardoor ik na de nodige km constant in het gepiep en geknipper van de benzinemeter zat. Ik was via dit forum gewaarschuwd en heb bij de dealer geëist, die zei dus ook dat hier niets aan te doen viel, dat dit werd opgelost. Kom nou, een goed werkende benzinemeter is toch wel het minste dat je mag verwachten aan deze auto.
Het probleem was binnen 1 dag opgelost. De module welke de benzinemeter zou moeten resetten was niet in orde. Volgens de gasinbouwer is er een hele serie slechte/ niet werkende modules geleverd. Het viel mij inderdaad op dat ook de leen gasauto die ik meekreeg hetzelde probleem vertoonde. Na de reparatie nooit meer problemen gehad. De meter reset zich keurig. Wel de volgende instructie meegekregen:

. De gastank mag nooit, maar dan ook nooit, helemaal leeg worden gereden, omdat het systeem (ook het resetten van de benzinemeter) dan volledig ontregelt kan raken. O.a de instellingen voor een optimale inspuiting kunnen dan ontregelt raken. Als rode Led gaat branden, tanken.
. Voor het juist resetten van de benzinemeter is het noodzakelijk dat de benzinetank minimaal voor een kwart is gevuld.
. De benzinemeter reset pas als de auto minimaal 1 kwartier van het contact is afgeweest.

Het systeem dat de meter reset als het klepje van de benzinetank open gaat ken ik en kende men niet. Althans, bij mij werkt dat niet zo.

Auto rijdt prima op gas. Ik merk geen verschil met benzine. Verbruik bij een rustige rijstijl 1: 10 a 11, anders 1: 8 a 9

Sinds 3 januari 2008 in bezit van
C4 Grand Picasso 2.0 LPG; Ligne Business; Burlat

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 10 april 2008 01:22 PM
  [ # 32 ]
kruimel1959 schreef:

Wel de volgende instructie meegekregen:

. De gastank mag nooit, maar dan ook nooit, helemaal leeg worden gereden, omdat het systeem (ook het resetten van de benzinemeter) dan volledig ontregelt kan raken. O.a de instellingen voor een optimale inspuiting kunnen dan ontregelt raken. Als rode Led gaat branden, tanken.

Aha, dat is dan misschien de oorzaak van de storing onlangs bij mij waarbij gas-installatie helemaal uitviel: alle led-jes uit. Na reset bij de garage functioneert alles weer goed.
Voortaan dus maar (nog) eerder tanken. Twisted Evil

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
Jaleg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 23-10-2007

Gepost: 10 april 2008 02:07 PM
  [ # 33 ]

Ik snap niet hoe jullie de gastank helemaal leeg kunnen rijden. Bij een bepaald minimum schakelt het systeem in mijn auto namelijk automatisch over op benzine. Dat gebeurt ruim voordat de tank droog komt te staan.

Over het verbruik: ik heb nu ruim 20.000 km gereden met de C4P en kom steeds uit op een verbruik tussen de 1:9 en 1:10. Bij de eerste kilometers was het verbruik hoger: tussen de 1:8 en 1:9.

Ik heb ook gemerkt dat de principes van “het nieuwe rijden” een duidelijk positieve invloed hebben op het verbruik.

C4P 1.8 LPG, Ligne Business, Gris Fer

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 10 april 2008 02:41 PM
  [ # 34 ]
Jaleg schreef:

Ik snap niet hoe jullie de gastank helemaal leeg kunnen rijden. Bij een bepaald minimum schakelt het systeem in mijn auto namelijk automatisch over op benzine. Dat gebeurt ruim voordat de tank droog komt te staan.

Ik wacht totdat het systeem begint te piepen en druk dan op het knopje om over te schakelen. Geen idee of de tank dan helemaal leeg is of dat er een bepaald minimum overblijft.

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 10 april 2008 03:48 PM
  [ # 35 ]
jhvink schreef:
Jaleg schreef:

Ik snap niet hoe jullie de gastank helemaal leeg kunnen rijden. Bij een bepaald minimum schakelt het systeem in mijn auto namelijk automatisch over op benzine. Dat gebeurt ruim voordat de tank droog komt te staan.

Ik wacht totdat het systeem begint te piepen en druk dan op het knopje om over te schakelen. Geen idee of de tank dan helemaal leeg is of dat er een bepaald minimum overblijft.

Ik gok dat er een bepaald minimum blijft. Het piepen zou waarschuwend moeten werken.

Profiel  
 
aerdt
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 27-01-2008

- C3 Aircross 1.2 pure tech Origins
Gepost: 10 april 2008 09:26 PM
  [ # 36 ]

Tot nu toe geeft de benzinemeter steeds de juiste voorraad aan. De meter loopt niet terug als er op gas gereden wordt. Het kan dus wel Exclamation

Profiel  
 
WebmasterD
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 28-02-2008

Gepost: 11 april 2008 01:57 AM
  [ # 37 ]

Volgens mij is het een kwestie van rekenen. Bezit C4P met 63 liter ringtank (80% vullen = 50,4 liter)
Indien bij mij na de rode led het piepje (gas op!) hoorbaar is dan schakelt deze automatisch over naar benzine. Vervolgens gas tanken en kom dan niet verder dan zo’n 46-48 liter. Ergo er blijf minimaal 2 liter gas achter en leeg rijden is niet mogelijk vanwege het (automatisch) overschakelen naar benzine.

C4P5zits Ambiance
trekhaak

Profiel  
 
Jaleg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 23-10-2007

Gepost: 11 april 2008 01:15 PM
  [ # 38 ]
Tikkie schreef:

...
Heb zelf wel eens 20 km doorgereden met piepende gasmeter, gebeurde nog niets.
...

In mijn vorige auto zat een Necam installatie. Die schakelde automatisch over van gas naar benzine als het gas bijna op was. Dat gebeurde dermate geruisloos dat ik af en toe op benzine reed zonder dat ik het in de gaten had.

De Eurogas installatie schakelt ook automatisch over maar begint gelukkig te piepen zodat je weet dat je op benzine rijdt. Het piepen stopt pas als je op de knop drukt. Je rijdt dan echter al op benzine. Die 20 km heb je dus volgens mij al piepend op benzine gereden Smile

C4P 1.8 LPG, Ligne Business, Gris Fer

Profiel  
 
kruimel1959
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 02-01-2008

Gepost: 11 april 2008 01:53 PM
  [ # 39 ]

Jemig, dit onderwerp leeft wel zeg!

Je kan de gastank inderdaad nooit helemaal leeg rijden en de installatie schakelt automatisch over van gas naar benzine als de voorraad gas op raakt. Voor de computer is de tank dan leeg (weet hij veel). Alleen de deze meet dat o.a. aan de hand van het minder worden van de druk in de tank. Wordt een kritische grens overschreden dan schakelt de installatie over naar benzine. Dit minder worden van de druk kan het ontregelt raken van de afstellingen veroorzaken. Dat hoeft uiteraard niet per definitie zo te zijn. Het bedrijf dat mijn gasinstallatie heeft ingebouwd vertelde dat veel klachten, zoals het inhouden van de motor e.d., terug te voeren zijn op het te vaak ‘leeg’ rijden van de gasinstallatie. Ook het resetten van de benzinemeter kan dan ontregelt worden. Het schijnt erg veel moeite te kosten om, als het systeem van slag is, dit weer goed ingeregeld te krijgen. Ik tank dus zo snel mogelijk nadat het rode ledje is gaan branden.
Overigens vind ik dit wel de beste gasinstallatie die ik ooit heb gehad (en dat zijn er intussen zo’n 10 geweest). Alleen als het erg koud weer is en de motor rijdt de eerste kilometer op benzine wil deze nog wel eens inhouden (bokken). Verder maakt het rijden op gas geen enkel verschil. Ik heb wel het gevoel dat ik wat minder motorvermogen heb, maar het is erg moeilijk vast te stellen of dit echt zo is.

Sinds 3 januari 2008 in bezit van
C4 Grand Picasso 2.0 LPG; Ligne Business; Burlat

Profiel  
 
Jaleg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 23-10-2007

Gepost: 11 april 2008 02:14 PM
  [ # 40 ]
kruimel1959 schreef:

Je kan de gastank inderdaad nooit helemaal leeg rijden en de installatie schakelt automatisch over van gas naar benzine als de voorraad gas op raakt. Voor de computer is de tank dan leeg (weet hij veel). Alleen de deze meet dat o.a. aan de hand van het minder worden van de druk in de tank.

De LPG zit in vloeibare vorm in de tank en wordt pas echt gas als het in de cilinders wordt geinjecteerd. Wat ik me van de natuurkundeles van vroeger herinner is dat de druk in de tank gelijk blijft zolang er nog vloeibaar gas in de tank zit. Als er namelijk vloeibaar gas wordt verbruikt verdampt er een beetje waardoor de druk stabiel blijft. De druk in de tank is afhankelijk van de temperatuur en de druk gaat pas afnemen als het vloeibare gas op is maar als dat het geval is dan is de motor ook al lang afgeslagen want die draait niet op damp maar op vloeibaar gas…..

Weet je zeker dat de druk in de tank gemeten wordt? In een grijs verleden heb ik al eens zelf gas in een auto gebouwd en in die tank zat gewoon een vlottertje onder de meter die de inhoud aangaf.

C4P 1.8 LPG, Ligne Business, Gris Fer

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 11 april 2008 02:48 PM
  [ # 41 ]

Volgens mijn dealer zit er een vlotter in de gas-tank:
laatst toen ik voor mijn lpg-storing bij de garage was stond daar een C4 waarvan de vlotter kapot was.

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
kruimel1959
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 02-01-2008

Gepost: 11 april 2008 03:51 PM
  [ # 42 ]

Ik geloof jullie onmiddelijk, ik papagaai ook alleen maar de gasinbouwer na, wellicht heb ik het verkeerd van hem begrepen.

Wat echt voor 100% zeker bij mij is blijven hangen is zijn mededeling dat ik moet voorkomen dat de tank ‘leeg’ raakt en overschakelt op benzine omdat dit slecht voor het systeem/inregeling is. Dat weet ik mij ook van eerdere installaties te herinneren.

Sinds 3 januari 2008 in bezit van
C4 Grand Picasso 2.0 LPG; Ligne Business; Burlat

Profiel  
 
Jaleg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 23-10-2007

Gepost: 11 april 2008 05:53 PM
  [ # 43 ]
kruimel1959 schreef:


Wat echt voor 100% zeker bij mij is blijven hangen is zijn mededeling dat ik moet voorkomen dat de tank ‘leeg’ raakt en overschakelt op benzine omdat dit slecht voor het systeem/inregeling is. Dat weet ik mij ook van eerdere installaties te herinneren.

Dit is mijn 4e auto op LPG en ik heb nog *nooit* meegemaakt dat het systeem ontregeld raakte door de tank leeg te rijden. Voor de eerste auto klopt dat wel want die LPG installatie was nog geheel mechanisch geregeld en daar zat dus geen electronica op die ontregeld kon raken.

Bij de tweede was het wel mogelijk om de tank leeg te rijden omdat die niet automatisch overschakelde op benzine. De dealer heeft me gewaarschuwd om het leegrijden van de LPG tank te voorkomen omdat het inderdaad niet goed is voor de installatie. Desondanks is het me toch een paar keer overkomen maar daar heb ik geen nadelige gevolgen van ondervonden.

De laatste 2 auto’s schakelen beiden over op benzine zodra de LPG voorraad beneden het minimum van een paar liter zakt. Ik denk dat die voorziening er is omdat er meer mensen zijn zoals ik die opeens geconfronteerd werden met een leeggereden tank. Dat automatisch overschakelen is juist om te voorkomen dat de LPG installatie ontregeld raakt dus lijkt het me niet logisch dat door het automatisch overschakelen de boel juist wel ontregeld raakt. Handmatig overschakelen op benzine is immers ook geen probleem.

Ik heb het gevoel dat degene met wie je gesproken hebt niet helemaal up-to-date is met de nieuwste installaties…....

C4P 1.8 LPG, Ligne Business, Gris Fer

Profiel  
 
kruimel1959
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 02-01-2008

Gepost: 11 april 2008 10:43 PM
  [ # 44 ]

Help, don’t shoot me i’m only the pianoplayer. Ik zal nooit meer doen alsof ik er verstand van heb, echt niet. Surprisedops:

Sinds 3 januari 2008 in bezit van
C4 Grand Picasso 2.0 LPG; Ligne Business; Burlat

Profiel  
 
MichielC5
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 17-11-2007

Gepost: 12 april 2008 02:21 PM
  [ # 45 ]
kruimel1959 schreef:

Na de verplichte 2000 a 2500 km op benzine ging het bij, met de benzinemeter dus ook mis. De meter liep terug terwijl ik geen druppel benzine verbruikte en resette zich niet waardoor ik na de nodige km constant in het gepiep en geknipper van de benzinemeter zat. Ik was via dit forum gewaarschuwd en heb bij de dealer geëist, die zei dus ook dat hier niets aan te doen viel, dat dit werd opgelost. Kom nou, een goed werkende benzinemeter is toch wel het minste dat je mag verwachten aan deze auto.
Het probleem was binnen 1 dag opgelost. De module welke de benzinemeter zou moeten resetten was niet in orde. Volgens de gasinbouwer is er een hele serie slechte/ niet werkende modules geleverd. Het viel mij inderdaad op dat ook de leen gasauto die ik meekreeg hetzelde probleem vertoonde. Na de reparatie nooit meer problemen gehad. De meter reset zich keurig. Wel de volgende instructie meegekregen:

. De gastank mag nooit, maar dan ook nooit, helemaal leeg worden gereden, omdat het systeem (ook het resetten van de benzinemeter) dan volledig ontregelt kan raken. O.a de instellingen voor een optimale inspuiting kunnen dan ontregelt raken. Als rode Led gaat branden, tanken.
. Voor het juist resetten van de benzinemeter is het noodzakelijk dat de benzinetank minimaal voor een kwart is gevuld.
. De benzinemeter reset pas als de auto minimaal 1 kwartier van het contact is afgeweest.

Het systeem dat de meter reset als het klepje van de benzinetank open gaat ken ik en kende men niet. Althans, bij mij werkt dat niet zo.

Auto rijdt prima op gas. Ik merk geen verschil met benzine. Verbruik bij een rustige rijstijl 1: 10 a 11, anders 1: 8 a 9


Wie is jouw gasdealer? Ik wil graag even kontakt met hem opnemen en dan vervolgens met de dealer. Stuur me anders even een PB als je wilt.

C4 Picasso Intensive / Seat Mii
C5 2.0HPi Berline 1 / C4 GP 2.0 L. Business LPG / C4 Berline VTI 120 Tendance / C5 1.6HDI Break 2 / C5 1.6THP Sedan Lim. Business 3 / C5 1.6HDI Sedan L. Business 3 / C4 Berline VTI 120 L. Business / C5 2.0HDI Tourer L. Business 3 / C1 Collection / C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 / C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 / C5 2.0HDi Tourer “Allemange” 3 / C4 Cactus BlueHDI 100 Shine

Profiel  
 
 
3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook